דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסלול סתווי באילת - חולות, שיטפונות, חבצלות וציפורים נודדות 

מאת    [ 13/04/2010 ]

מילים במאמר: 669   [ נצפה 2199 פעמים ]

כולל סרט "טיפטיול" בשמורת חיבר יטבתה  
דרגת קושי:       מאמץ קל  
   
   
הולכי רגל רכב רגיל רכב שטח  
 
סוג הטיול :  
   
צילם: דורון ניסים - מנהל מחוז אילת 
כתבה: שירי בירן, פקחית איכות מים בגלילהתחתון 
 
משך המסלול: כשלוש שעות 
אופי המסלול: משולב נסיעה ברכב + סיור רגלי 
* אפשרות לטיול ברכב 4*4 בנחל כסוי ונחל יתרו 
 
אילת משנה את פניה ומתגלה מחדש בכול עונה ועונה. הסתיו היא עונה מפתיעה ומומלצת במיוחד באזור זה וכדאי לנדוד לכאן עם הציפורים, השלכת והשיטפונות הצפויים.  
ואכן עונות המעבר בעיר הדרומית מאופיינות במזג אויר לא צפוי. לא אחת, פוקדים אותנו באותו יום, בהפרש זמן קצר, החמסינים שמזכירים לנו שהקיץ לא תם לצד גשם שוצף וקוצף. ומפתיע הדבר במיוחד לאור העובדה כי בחורף כמעט ולא יורדים גשמים באילת וענני הגשם בצפון, במרכז ולעיתים בנגב לא מגיעים עד לעיר. תופעת "אפיק ים סוף", המתארחת באילת בסתיו, היא זו האחראית למזג האוויר המפתיע. 
 
ברוב ימות השנה זוכה אילת למשב קל של רוח צפונית, המביאה עמה אויר יבש מהערבה. בסתיו ובאביב מתחלפת הרוח לעיתים לרוח דרומית ואז מתחילות ההפתעות. שקעים, שמקורם במדבר סהרה, גורמים לכניסת אויר חם ולח ולעיתים לעננות מוגברת ואז ניתקל בתופעת "אפיק ים סוף". 
אל דאגה "אפיק ים סוף" איננו הורס חופשות סדרתי והוא בדרך כלל מסתיים ברוח דרומית קלה. במקרים קיצוניים יותר יתפתחו גשמים מקומיים ובמקרים נדירים עוד יותר יווצרו שיטפונות במקומות הנמוכים.  
 
זוהי בדיוק ההזדמנות לנופשים בעיר לפקוד את השיטפונות ולצפות בעוצמתם (במקומות הבטוחים בלבד). זוהי חוויה נהדרת לכל המשפחה ורווח נקי תרתי משמע. 
 
ואכן השיטפונות הם ברכה למדבר. הם מנקים את הואדיות, ממלאים את הגבים במים, מעשירים את מי התהום ומאגרי המים ומביאים להתעוררות הזרעים של הצמחים החד- שנתיים ולפריחת המדבר בחורף. 
 
צפייה בשיטפון במדבר מחייב שמירה על כמה כללי בטיחות: לפני היציאה לטיול יש לברר את תחזית מזג האוויר ולבחור את מסלול הטיול בהתאם. במידה וקיים חשש לשיטפונות אין לבחור מסלול הכולל מעבר בקניונים או אפיקי נחל צרים ובעת הצפייה בשיטפון צריך להקפיד לא לעמוד קרוב מידי לאפיק הזרימה. 
 
פריחת חבצלת הנגב היא תופעה מעניינת נוספת שבשלה כדאי לבקר באזור אילת בעונת הסתיו.  
שם הפרח מכיל בתוכו את המילה "בצל" ואכן החבצלת נמנית עם צמחים בעלי הפקעות (בצל) כמו למשל החצב. חבצלת הנגב פורחת בחודש אוקטובר וניתן למצוא אותה בחולות הנגב. הפרחים, ללא עלים, לבנים וקטנים וכדי ליהנות מריחם נאלץ לשכב על הבטן ולנשום חזק מהאף... המאמץ משתלם.  
במסלולנו נצא בעקבות הפריחה לחולות כסוי, הנמצאים מצפון לבקעת עבדה. זוהי פינת טבע ונוף נהדרת שמומלץ לבקר בה בשעות אחר הצהריים עד השקיעה המרהיבה במקום. 
לחולות כסוי, השוכנים צפונה מאילת (שעה נסיעה מהעיר), נגיע בדרך חזרה מהעיר (או בדרך אליה), דרך כביש מס' 12 מאילת לצומת שיזפון. מהצומת נמשיך דרומה עד לפנייה לכיוון הישוב מעלה שחרות. אחרי נסיעה של כ – 4 ק"מ, נחנה את הרכב בצד הכביש ונעלה ברגל דרך שביל המסומן בירוק אל גבעה שבקצה שלה פרוסה דיונה יפיפייה וגבוהה. השיפועים החדים של הדיונה יוצרים מגרש משחקים טבעי המזמין השתוללות פראית בכל גיל.  
 
הנוסעים ברכב שטח יגיעו לדיונה דרך נחל יתרו. בהמשך הדרך למעלה שחרות נפנה ימינה לדרך רכב 4*4 המסומנת בכחול ומגיעה לתחתית הדיונה. 
סביבנו דיונות חול מיוחדות ונדירות, שמקורן מבלייה של סלע גיר. רוב החולות המוכרים לנו בארץ, במישור החוף, בנגב ובערבה, מקורם מבלייה של סלע יסוד והם מורכבים מגרגרי קוורץ שקופים. בחולות כסוי, לעומת זאת, הגרגרים קטנים יותר, דבר היוצר דיונות חול רכות במיוחד בגוון צהבהב.  
בשהייתכם במקום נסו לאתר את עקבות צבי הנגב, שועלים וזוחלים אחרים שונים. תוכלו גם להבחין בכמה שרידים ארכיאולוגים בני 6000 שנים, מהתקופה שבה התקיימה בבקעת עבדה חקלאות עתיקה.  

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

באדיבות חבל אילות - הערבה הדרומית, המציע סופשבוע פראי בערבה הדרומית - חווייה משפחתית במרחק נגיעה משוכני המדבר הפראיים. למידע נוסף: http://www.redseadesert.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב