דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שמורת חוף אלמוג - הצצה לעולם הקסום 

מאת    [ 13/04/2010 ]

מילים במאמר: 828   [ נצפה 3536 פעמים ]

שירי בירן – צוות הסברה מחוז אילת

 

לא צריך רישיון צלילה מקצועי כדי לראות את נפלאות שונית האלמוגים, ניתן להסתפק בשנורקל ומסכה אותם ניתן לשכור בשמורת חוף אלמוג... וקדימה למים!

אחרי שמתרגלים לנשום דרך צינור (השנורקל), מתמכרים לשקט ולרוגע של שונית האלמוגים.

מפרץ אילת וים סוף הינם חלק ממערכת השבר הסורי - אפריקאי והם למעשה חלק מאוקינוס צעיר המתרחב ומתעמק בתהליך נדידת היבשות העולמית. השבר הגיאולוגי מסביר את עומקו הרב - 1860 מ' יחסית לרוחבו שאינו עולה על 15 ק"מ .

חופי המפרץ וכן חוף אלמוג מורכבים מסלעי הסביבה - בעיקר סלעי יסוד וסלעים מותמרים, עובדה היוצרת חופים סלעיים ללא חול צהוב המוכר לנו מחופי הים התיכון.

שונית האלמוגים

שונית אלמוגים היא סביבת חיים שמוצאה מן החי היא מורכבת בעיקר מאלמוגים שהם בע"ח ממערכת הנבוביים. השוניות קיימות בעיקר בימים טרופיים ולמעשה השונית של מפרץ אילת אינה מתאימה להגדרה גיאוגרפית זו אך הודות לתנאים מקומיים מיוחדים נוצרה  השונית שהיא הצפונית בעולם והיחידה בארץ.

מהם האלמוגים ? 

האלמוג הוא בעל חיים הבנוי ממושבה של יצורים זעירים הנקראים פוליפים. הפוליפים מתחלקים (כמו חיידקים ) ויוצרים מושבה של פרטים הזהים גנטית ושייכים לאותו אב קדמון. כל פוליפ מפריש שלד חיצוני העשוי מגיר המקשר בינו לבין שאר הפוליפים במושבה. כל פוליפ הוא יחידת חיים עצמאית הכוללת פתח אחד דרכו הוא נושם, מפריש ,אוכל ומתרבה. סביב פתח הפוליפ יש זרועות צייד בעלות תאי צריבה ובאמצעותן הוא לוכד את מזונו - פלנגטון (יצורים מיקרוסקופים החיים במים ). האלמוג חי בשיתוף (סימביוזה) עם אצה הנקראת זואוקסנטלה . האלמוג מספק לאצה מצע גדילה ואלו היא מספקת לאלמוג סוכרים שהיא מייצרת בתהליך הפוטוסינתזה ו"עזרה" בהשקעת גיר סביבו.

רב האלמוגים הבונים את השונית הם אלמוגי אבן – אלמוגים קשים בינהם אלמוגי גוש ואלמוגי שיח מסועפים .לאחר שהפוליפים מתים נשאר שלד האלמוג כחלק ממבנה השונית ושילדו הגירני משמש כמצע להתיישבות אלמוגים חדשים. בנוסף לאלמוגי אבן ישנם גם אלמוגים רכים בעלי שלד פנימי בצורת מחטי גיר. האלמוג ,חי או מת הנו ערך טבע מוגן אסור לגעת בו או להוציאו מהמים.

תנאים להיווצרות אלמוגים .

אור –השיתוף בין האצה והאלמוג הביא לכך שהאור הוא תנאי הכרחי לקיום אלמוגים .תנאי זה מגביל את גדילת האלמוגים רק לאזורים בהם האור חודר את עמודת המים –כך שלא נמצא אלמוגים בעומק. מימיו הצלולים של מפרץ אילת מאפשרים את חדירת קרני האור למים ונותנים לו את הגוון הכחול העמוק המאפיין אותו.

חום המים - טמפרטורת המים במפרץ אילת גבוהה יחסית: 18-22 מעלות צלזיוס וקבועה ,תנאי זה הוא הכרחי לקיום אלמוגים. עליה או ירידה חדה בטמפ' תביא למות האלמוגים.

הרכב המים –מפרץ אילת מוקף במדבר כך שתוספת חומר אורגני למים קיימת רק בזמן גשמים ושטפונות שהם כמובן נדירים באזור. במידה ויש שיטפון הסחף שוקע כל כך עמוק ששום זרם לא יעלה אותו חזרה למעלה . הים ה"עני" בחומר אורגני יצר מלחמת קיום ארוכה שבה הסתגלו בעלי חיים רבים לתנאים של מחסור והמזון המועט מנוצל היטב ע"י דיירי השונית בדרכים שונות. תוספת של מזינים (חומר אורגני) בצורת ביוב , פוספטים או מזון לדגים בחוות החקלאות הימית במפרץ עלולה להביא להשתלטות מינים מעטים הדוחקים את המינים הקיימים והתוצאה – פגיעה בשרשרת המזון העדינה של שונית האלמוגים וירידה במגוון המינים.

דיירי השונית

שונית האלמוגים יוצרת מבנה תלת מיימדי רב מבוכים ,חללים וסדקים צרים המהווים בית גידול לרבבות יצורים מגדלים שונים. הכוכים משמשים להגנה מפני טורפים ולמעמדת מארב לנטרפים . רב דגי השונית הם בעלי מבנה צר המאפשר תמרון במבוכי השונית . הצבעים המרהיבים של הדגים משמשים כאמצעי הבדלה בינהם, להסוואה ואף לאזהרה. בשמורת חוף אלמוג ניתן לראות את בתוכינון המתהדר בצבעי כחול ,ירוק ,סגול וצהוב. השיניים בכל אחת מלסתות פיו התאחו ונוצר מעין מקור המשמש לגרוד אלמוגי אבן מהם התוכינון ממצא את החומר המזין ומפריש את הסידן. בשונית גם ניתן להבחין בפרפרונים שהם דגים שהתמחו בטריפת פוליפים של אלמוגים לשם כך הם מצויידים בחרטום מחודד, הפרפרונים גם ניזונים משושנות ים מבלי להפגע מתאי הצריבה שלהם. מי שמגן על שושנות הים מפני הפרפרונים הוא דג השושנון שחי בין זרועות השושנה. השושנון והשושנה חיים בסימביוזה : השושנה מספקת לשושנון הגנה מפני טורפים בין זרועותיה ואילו השושנון מגרש ממנה פרפרונים ומזיקים אחרים ואוכל בקרבתה כך ששאריות המזון מנוצלים ע"י השושנה.

בשעות אחר הצהריים יוצא דג הזהרון המתהדר בסנפיריו המפוארים דמויי הנוצות , אך יש להיזהר , בקצה כל סנפיר יש קוץ ארס דוקרני.

מלבד הדגים מתגוררים בשונית בעלי חיים נוספים : קיפודי הים בינהם הניזרית השחורה שקוציה מכאיבים לכן יש להמנע מכניסה למים ללא נעליים מתאימות, כוכבי הים היפים , הסרטנים ,הצדפות ועוד..

שמורת חוף אלמוג

שעות פתיחה : כל הימים בשעות 9:00-17:00 וביום שישי 9:00-16:00.

בשמורה אפשרות להשכרת ציוד :מסכה ,שנורקל וסנפירים. סככות צל, מיטות שיזוף,שרותים ומקלחות ,קיוסק וחנות מזכרות.

בשמורת חוף אלמוג קיימות הגבלות שונות שכולן באות להגן על בית הגידול העדין של שונית האלמוגים .כדי להבטיח מגע מינימלי בין ערכי הטבע המוגנים והשחיינים הציבו פקחי רשות הטבע והגנים גשרים ומעברים מיוחדים המסומנים במצופים , ניתן לשחות לאורך השונית , להתפעל ,להתרגש אך לא לגעת.

שמורת חוף אלמוג נמצאת על כביש אילת - טאבה כ 5 ק"מ דרומית לאילת. ביקור בשמורה מאפשר "הצצה" לתוך עולם תת מימי קסום ומרתק - שונית האלמוגים

באדיבות חבל אילות - הערבה הדרומית, המציע סופשבוע פראי בערבה הדרומית - חווייה משפחתית במרחק נגיעה משוכני המדבר הפראיים. למידע נוסף: http://www.redseadesert.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב