דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מהי תאונת עבודה 

מאת    [ 11/04/2010 ]

מילים במאמר: 496   [ נצפה 2692 פעמים ]

כולנו הולכים יום יום לעבודה, באמונה שלמה שנחזור הביתה בשלום בסוף אותו יום. לצערנו, לא תמיד זה נכון. תאונת עבודה עלולה להתרחש כמעט בכל סוג עבודה ולמקרה שתהיו חלילה מעורבים באחת, חשוב לדעת שלכל אחד יש זכויות עובדים, אותן צריך לדעת לממש במקרה כזה.

ההגדרה השגרתית של תאונת עבודה

על פי ההגדרה של דיני עבודה, על מנת להיחשב כתאונת עבודה צריכה התאונה לקרות תוך כדי העבודה ועקב אותה עבודה. גם תאונה בדרך למקום העבודה, בדרך חזרה ממנו הביתה או אפילו תאונה שתתרחש במהלך ארוחת עסקים לצרכי עבודה- כל אלו יוכרו על ידי החוק כתאונות עבודה.

מחלות מקצוע

ישנן עבודות החושפות את העובד לחומרים מסוכנים או למצבים מזיקים לבריאות. החוק מכיר ברשימה מוגבלת של מחלות העלולות להיגרם מסוגי עבודה מסוימים, אותה אפשר למצוא בין היתר באתר משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה.

עובדים שחלו באחת מהמחלות ברשימה, מחלות הנקראות 'מחלות מקצוע', זכאים לאותן זכויות שמקנים דיני עבודה לנפגעי תאונת עבודה. מחלות שאינן נמצאות ברשימה אינן מוכרות כמחלות מקצוע אך ישנם מקרים יוצאי דופן.

תאונת עבודה מצטברת

מחלות מסוימות, שאינן ברשימת מחלות המקצוע, עלולות להיגרם עקב חשיפה ממושכת למפגעים זעירים במקום העבודה, שהלכו והצטברו לכדי פגיעה בריאותית ממשית. גם במקרים כאלו, רואה החוק את המחלה באותה עין כמו תאונות עבודה. עובד שיוכיח את הקשר בין המחלה לעבודתו, יקבל פיצויים כמו נפגעי תאונות עבודה.

זכויות עובדים שנפגעו עקב תאונת עבודה

אם נפגעתם במקום העבודה, אתם זכאים קודם כל להכרה בפגיעה על ידי הביטוח הלאומי. הכרה זו תזכה אתכם בדמי פגיעה לתקופת ההיעדרות מהעבודה, עד שלושה חודשים לאחר המקרה. על מנת לקבל פיצוי מהמעביד, עליכם להוכיח שהתרחשה תאונת עבודה עקב מחדל או מעשה שאינו על פי תקנות חוקיות.

מה אתם צריכים לעשות אם נפגעתם?

ראשית, דאגו כמובן לקבל טיפול הולם ושמרו את כל המסמכים הרפואיים. אלו יצטרכו מאוחר יותר להוכיח את הקשר בין התאונה לבין מצבכם הבריאותי. השלב הבא הוא ייצוג משפטי. כשתחפשו עורכי דין דיני עבודה צריכים להיות תחום ההתמחות שלהם. עם הידע בתחום זה, הם יכירו כל סעיף קטן ויוכלו לייצג אתכם כהלכה.

קביעת אחוזי נכות בעקבות תאונת עבודה

מבחינת החוק, ההכרה הראשונית על כך שעברתם תאונת עבודה היא התקופה בה אתם מקבלים את דמי הפגיעה מהביטוח הלאומי מייד לאחר הפגיעה, תקופה בה אתם סובלים מאובדן כושר עבודה של 100%. אם יש צורך בקביעת אחוזי נכות, יש להגיש תביעה בנושא לאחר תום תקופה זו.

אחוזי נכות נקבעים על ידי וועדה שמתכנסת בין כותלי בית הדין לעניין דיני עבודה. בוועדה חברים מומחים רפואיים ולפחות מומחה אחד מתחום העבודה של הנפגע. הם יקבעו את אחוז הנכות שיקבל הנפגע, כאשר 10% נכות הם אחוזי הנכות המינימליים לקבלת קצבת נכות. את הקצבה מחשבים על פי 75% מהשכר הממוצע במשק.

ויש גם עזרה בשיקום

גם אם נפגעתם במקום העבודה, עדיין יש לכם זכויות עובדים שיגנו עליכם וינסו להחזיר אתכם למהלך חיים תקין. זכויות אלו מקנות לנפגעים בעלי אחוזי נכות עזרה בשיקום, בלימודים ובהקניית מקצוע חדש וגם בהשמה למקום עבודה חדש. חשוב שתדעו את זכויותיכם, כי גם אחרי מקרה מצער כמו תאונת עבודה יש לכם למי לפנות. אתם לא לבד.

אורן שץ הוא מנהל אס.אי.או ישראל, המספקת שירותי קידום אתרים מקצועי במנועי חיפוש ושירותי שיווק באינטרנט.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב