דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רמטכ''ל על הכוונת 

מאת    [ 11/04/2010 ]

מילים במאמר: 662   [ נצפה 2572 פעמים ]

מי אמר שברק לא מכה פעמיים באותו מקום - עובדה. הודעה פזיזה, לא חכמה, בעיתוי גרוע, מגמתית - נקודה.

הודעה על החלפת רמטכ"ל, צריכה לבוא 6 חודשים לפני סיום התפקיד בצרוף הודעה על מינויו של הרמטכ"ל הבא.

המי-ימונה של ברק החלה. 

* מאת עו"ד אברהם פכטר סא"ל (מ') 

ההסדר שנקבע בקדנציה של שר הביטחון עמיר פרץ, שרמטכ"ל ימונה לקדנציה של 4 שנים - היה בעקרון כדי למנוע את מלחמות הגנרלים, שעומדת בפתח עם סיום תפקידו של רמטכ"ל מכהן.

אבל אצל ברק - יש תמיד חישובים אנליטיים שונים, לא בהירים ונהירים לאדם הבינוני וכמו החלטות והצהרות פוליטיות, ששמענו ממנו בעבר, בהיותו ראש ממשלה כושל, ונמהר, כך גם עתה בפרשת אשכנזי.

ברק מטבעו, מתוך ניסיון העבר, מלמד שהוא לא אוהב סביבו ועל ידו - אנשים חזקים, דעתנים, עצמאיים ושאינם מטבעם חנפנים.

הרמטכ"ל אשכנזי - איש צבא מנעוריו, היה הרמטכ"ל הפחות פוליטי בשנים אחרונות. הוא שיקם את הצבא, העלה את המורל והדימוי העצמי בעיקר החזיר את ההרתעה והכבוד העצמי - שנפגעו במלחמת לבנון ה-II.

במבצע "עופרת יצוקה" הוכיח הרמטכ"ל, שצה"ל שיחזר ואימץ חזרה את כל הפרמטרים החיוביים שהיו חסרים לו במלחמת לבנון השניה. לאמור: ניהול נכון, חכם ואמיץ של הקרב, תוך הצבת מטרות ויישומם המהיר תוך שמירה על חיי אדם, ללא יציאות הרפתקניות.

יתירה מכך - במבצע "עופרת יצוקה" - עוגנה מחדש המנהיגות האישית הפיקודית בנוסח הישן והטוב של "אחרי". התופעה של מפקדים בכירים עד דרגות אל"מ - המסתערים על מסכי הפלסמה ומשחקים בעכברים - נעלמה ובמקומה חזרה המנהיגות של מפקדים ההולכים בראש הכוחות, תוך מתן דוגמה אישית, הקרבה, דבקות במטרה - וגאוות יחידה.

הרמטכ"ל אשכנזי - שיקם את הצבא פיזית ורוחנית, אחרי טראומה קשה - וזה יירשם לזכותו ברזומה המרשים שלו בצה"ל. יש להניח בסבירות גבוהה - שהמשך תפקידו בחודשים הבאים, יהיה טוב ופורה כמו עד עתה.

מי צריך להיות הרמטכ"ל הבא - מתוך המועמדים המסתמנים כרגע, אם לא תהיה הפתעה נוספת של ברק (ע"י הבאת מועמד מהחוץ) נראה שמתוך 5 המועמדים רק אחד מתאים יותר מאחרים.

האלופים: קפלינסקי, גנץ, איזנקוט - נכשלו קשות במלחמת לבנון השניה, כל אחד במסגרת תפקידו וחלקו במלחמה.

כישלונם העיקרי - היה בהתבטלות בפני הרמטכ"ל דן חלוץ, שהיה כריזמטי, מלא ביטחון עצמי מופרז - טייס ומפקד חיל אוויר מעולה, אך חסר ידע וביטחון בניהול קרבות קרקעיים. לכן כישלונם של קפלינסקי - סגן הרמטכ"ל, שמונה כמפקד על בפיקוד צפון, שהיה בעברו אלוף פיקוד צפון ואיש חיילות היבשה - ואלוף גנץ שהיה גם הוא אלוף פיקוד הצפון, איש צנחנים ומפקד זרוע היבשה, כל כך צורם ובולט. האלוף איזנקוט - שהיה ראש אגף מבצעים, לא ראה כנראה שהתכניות שהוכנו וניתן היה לבצען, יורדות לטמיון יומיומי בשטח.

כישלונם של כל השלושה הנ"ל מתבטא בפחד להביע עמדה נחרצת נוגדת בפני דן חלוץ, לדפוק על השולחן, לאיים בהתפטרות, בפנייה ישירה לראש הממשלה אהוד אולמרט לנסות להשפיע - ולשנות את מהלכי המערכה.

צה"ל והציבור הישראלי, מצפה שקצינים בכירים בדרגות אלוף - לא יחפשו "כיסוי תחת" ודאגה לקידומם ותפקידם, אלא ישימו את טובת צה"ל והמדינה בראש דאגתם ומעייניהם, ולא יחששו לקום ולומר את דברם בבטחה ובאומץ.

התופעה של כסת"ח, התבטלות, פחד בפני אי קידום שניצניה נראו במלחמת יום הכיפורים ב-1973, אסור שתחזור לה בימים אלה.

אי לכך - שלושת הגנרלים הנ"ל פסולים בעיני לתפקיד לא בשל עברם והישגיהם בעבר, אלא בשל כישלונם הצורם בהווה. לכן האלוף גלנט - איש שייטת 13, לוחם נועז בפני עצמו, שהוכיח עצמו כאלוף פיקוד הדרום במבצע "עופרת יצוקה" - ואחריה, בנסיבות שנוצרו, הוא מתאים ביותר לתפקיד.

ואם שר הביטחון ברק, גם רוצה ביקרו ושכנע אותו להישאר בצה"ל, ולא יעשה לו תרגיל של הרגע האחרון - סיכויו להתמנות גבוהים.

וכפי שאמרתי בתחילת הדברים - הנוהל, ההסדר של קביעת 4 שנות רמטכ"לות הוא במקומו, אך צריך לעגן לידו גם את הנוהל שהחלפת רמטכ"ל תצא לתקשורת 6 חודשים לפני תום התפקיד ביחד. עם הודעה על מחליפו, כדי למנוע מלחמת גנרלים מיותרת. זה לא בריא לצה"ל, לציבור ולמדינה.

נקווה לעתיד טוב יותר ולצה"ל חזק.

 

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב