דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


היוזמה הישראלית תחילה 

מאת    [ 08/04/2010 ]

מילים במאמר: 650   [ נצפה 2109 פעמים ]

היוזמה הישראלית - מעבר למחוות יזומות / ד"ר יחיאל שבי

מזה תקופה ארוכה סופגת ישראל ביקורת עזה מצד הממשל האמריקני ומואשמת בכך שאינה מתכוונת לפתור את הסכסוך, אלא, מעוניינת להרוויח זמן, תוך שהיא קובעת עובדות חד צדדיות בשטח.

ישראל מצטיירת היום בעיני האמריקנים כאבן נגף בפני היכולת להשיג שלום עולמי, וכחומר בערה המלבה את הלהבות בעיראק ובאפגניסטן. ישראל הופכת מנכס לנטל.

במקום למרוח את הזמן, כדאי לישראל ללמוד מן הסעודים, שבזמן שמעמדם בדעת הקהל האמריקנית, היה בשפל המדרגה, בתקופת הפיגועים במגדלי התאומים, הם הגו תוכנית גאונית. להווי ידוע, כי רבים מן הטרוריסטים בארגון הג'יהאד העולמי ובאל-קאעדה מוצאם בסעודיה, כשבראשם בן לאדן. כשמיליארדרים סעודיים הציעו לתרום סכומי עתק לשיקום מתחם ה –       zero zone - ולפיצוי הנפגעים, הם נדחו בבוז על ידי המנהיגות האמריקנית. במקום להתגונן ולהתלונן הם יזמו. היוזמה הסעודית שהונחה בשנת 2002 הסיתה את האש מהם והעבירה את הכדור למגרש הישראלי. במקום להתמודד עם הטענה שסעודיה היא כר גידול לטרוריסטים, הסעודים עטו מסווה של רודפי שלום והניחו מתווה לפתרון הסכסוך במזרח התיכון. הליגה הערבית בחוכמה רבה, אימצה את התוכנית וראשי מדינות דיקטטוריות הפכו באחת לברי שיח.

במקום להתגונן על ממשלת ישראל ליזום. עליה לקבל החלטה אסטרטגית כי מעבירים את נטל ההוכחה לפלסטינים. מפסיקים להתגונן ומתחילים להציף את אמצעי התקשורת בהסברה ממוקדת ולצד זאת מכינים בנק של מחוות שאיתן ניתן לחיות.

על ישראל לפרסם בעקביות את דבר ההסתה בספרי הלימוד הפלסטיניים. די כי בכל יום תעלה ידיעה אחת בלבד על הסתה שכזו. יש להפנות את הזרקורים להסתה הפרועה המתקיימת בתוכניות הטלוויזיה של הרשות הפלסטינית. חשוב להצביע על הקמת כיכרות ורחובות על שם טרוריסטים בערי הגדה. כדאי שהעולם יידע שבמסכמים הרשמיים של הרשות הפלסטינית מתנוססת מפת פלסטין השלמה, נתון המצביע על ההתעלמות הרשמית מקיומה של ישראל בגבולות הקו הירוק. ראוי גם שיידעו כי היישובים הישראלים מכונים התנחלויות, מוסתווטנאת אחיהוד היא בירווה, מוסתווטנאת עפולה היא א-פולה, ומוסתווטנאת קרית שמונה היא ח'אלסה.

על ישראל להציב דרישה חד משמעית למחוות של רצון טוב מצד הפלסטינים כתנאי מוקדם לקיומן של שיחות הקירבה. על ישראל לדרוש הכרה לאלתר בגבולות ישראל של הקו הירוק, ויתור פומבי על זכות השיבה, הפסקת ההשתתפות של חוליות הפתח – שותפינו לשולחן המשא ומתן - בפעולות אלימות, הפסקת ההסתה בספרי הלימוד ובאמצעי התקשורת הפלסטיניים.

לצד זאת, על ישראל לנקוט בשורת צעדים בוני אמון. ישראל צריכה להכין בנק של מחוות אזרחיות אותן תעניק מידי שבוע. בכל שבוע תשקול ישראל הסרת מחסום, הרחבת שעות הנסיעה בכביש מסוים, הגברת עוצמת חשמל בכפר כלשהו, חיבור יישובים לביוב, העברת סחורות ליישובים הפלסטיניים ברצועת עזה, אישור מעבר לרצועת עזה לנציגי השגרירויות הזרות, כשבכל יום יינתן אישור לנציג של מדינה שונה; אישור כניסת עיתונאים לרצועה, כשבכל יום יצ'ופר עיתונאי מכלי תקשורת אחר.

ישראל צריכה להשתמש במתג השליטה (שאלטר) לקידום צרכיה שלה, לא רק להחזיק אותו בידיה. ועליה להעביר מידע זה הלאה.

כאשר ישראל מעניקה מחוות לעיתים רחוקות, מתגוננת ופועלת נקודתית היא מרוויחה בקרב אך מפסידה במערכה. היא מפספסת את היכולת להשתמש בעוצמה הנמצאת בידיה, לצורך קידום מעמדה בדעת הקהל העולמית.

על ישראל לייצר רצף של פעולות ומחוות יזומות, ללא כל קשר להתנהגות הפלסטינית, ולדאוג לפרסומן ברבים. הן יסייעו לה לנצח במאבק על דעת הקהל העולמית.

 

הכותב הוא מזרחן המתמחה בנושא הסכסוך הישראלי - ערבי

 

ד"ר יחיאל שבי , מזרחן המתמחה בסכסוך הישראלי-ערבי www.drshabi.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב