דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


יעילות שרוול קיבה להרזיה ולריפוי סוכרת 

מאת    [ 04/04/2010 ]

מילים במאמר: 1606   [ נצפה 5345 פעמים ]

השמנת-יתר וסוכרת הן שתי מחלות הקשורות זו לזו. ניתוח שרוול קיבה מוביל לירידה מיידית בתיאבון, לשיפור מיידי ומתמשך ברמות הסוכר ולירידה ארוכת-טווח במשקל. רובם המוחלט של החולים, אשר סבלו ממחלת הסוכרת לפני הניתוח, מחלימים ממנה לחלוטין. החולים גם חווים הטבה ניכרת במחלות נלוות אחרות. תוחלת החיים שלהם ואיכותם משתפרים בהתאמה. ניתוח שרוול קיבה הוא ניתוח חדשני ומוכח כיעיל ביותר מבין הניתוחים הבריאטריים הקיימים.

השמנת-יתר חולנית הינה בעיה רפואית כלל עולמית ההולכת וגדלה, בישראל נחשבים 200,000 איש כחולים בהשמנת-יתר חולנית. ההשמנה מלווה במחלות רבות נוספות כדוגמת סוכרת, יתר לחץ דם, היפרליפידמיה ותשניק נשימה בשינה. מחלות נלוות אילו מחריפות את מצבם הבריאותי של החולים, פוגמות באיכות חייהם ומעלות את הסיכון לתמותה בטרם עת.  

ניתוחים בריאטריים מהווים את הטיפול היעיל ביותר להרזייה וריפוי מחלת הסוכרת באוכלוסיה זו. רובם של החולים בהשמנת-יתר, חווים ריפוי מלא או נסיגה משמעותית בחומרת מחלותיהם הנלוות לאחר הניתוח ותוחלת חייהם ואיכותם משתפרים באופן דרמטי.

כתוצאה מניסיון מצטבר ארוך-טווח וחיובי, במרכזים טיפוליים רבים ברחבי העולם כמו גם במלב"י תל-אביב, קיימת כיום הכרה מדעית בינלאומית ביעילותם וחשיבותם של טיפולים כירורגיים בהשמנת יתר. קיימת גם עליה משמעותית של עניין ורצון ציבור החולים במימוש אפשרות טיפולית זו.

סוכרת מתפתחת עקב עליה במשקל וחוסר פעילות גופנית

תזונה לקויה והמנעות מאימון גופני קבוע סוללים מסלול בטוח להשמנה ומביאים להתפתחות סוכרת. עליה במשקל הינה גורם הסיכון המוביל להתפתחות סוכרת מסוג 2. קרוב ל 90% מהסוכרתיים מסוג 2 הינם בעודף משקל. ניתן למנוע התפתחות עמידות לאינסולין וכן התפתחות של מחלת סוכרת מסוג 2 גם בגיל מבוגר, על ידי פעילות גופנית קבועה ושמירת משקל גוף תקין.

ניתוח בריאטרי הוא הפתרון היעיל לחולים בהשמנת-יתר חולנית ולריפויים ממחלת הסוכרת

ניתוחים בריאטריים נמצאו יעילים יותר לטיפול בסוכרת מאשר תרופות. המלצת החברה האמריקאית לניתוחים בריאטריים ומטבולים הינה לשקול ניתוחים בריאטריים כטיפול קו ראשון עבור חולים הסובלים מהשמנה חולנית וסוכרת.

ד"ר בוכוואלד ועמיתיו ביצעו סקירה מקיפה על ניתוחים בריאטריים והאפקטיביות שלהם. מסקירה זו, עולה שהניתוחים הבריאטריים הם יעילים להרזייה לטווח ארוך. תוצאת לוואי של הניתוחים הללו היא הטבה ואף ריפוי מחלות נילוות להשמנה. מן המחקר, שבו נכללו 22,094  חולים שעברו ניתוחים בריאטריים, עולה כי- 84% מאלו שעברו ניתוח מעקף קיבה נרפאו לחלוטין מהסוכרת ממנה סבלו טרם הניתוח.

החוקרים סברו תחילה כי עצם הירידה במשקל היא זו שהביאה לריפוי הסוכרת. אולם, ממצאים חדשים מראים כי הניתוח הביא לשינויים הורמונליים ומטבוליים בגוף אשר גרמו לירידה ברמת הסוכר, שיפור מצב מחלת הסוכרת ואף ריפויה לחלוטין.  

העיתון Annals of Internal Medicine פירסם בינואר 2009 מאמר סקירה נרחב בנושא ניתוחים בריאטריים והשפעתם על סוכרת סוג 2 . ממצאי הסקירה מלמדים שניתוחים בריאטריים מובילים לירידה משמעותית וארוכת-טווח במשקל החולים. בקרבם נכללו חולי סוכרת אשר רובם, 84-98% לאחר ניתוחי מעקף ו: 48-68% לאחר ניתוחים רסטריקטיבים, החלימו ממחלת הסוכרת לאחר הניתוח.

ממצאים מפורטים לגבי הצלחת ניתוחים בריאטריים בריפוי סוכרת

ניתוח שרוול קיבה - ד"ר ראול רוזנטל, מנתח בריאטרי ידוע מפלורידה פרסם ביולי 2009 מאמר הבוחן את השפעת שרוול קיבה על ריפוי סוכרת. כבר חצי שנה לאחר הניתוח, נצפתה החלמה מלאה ממחלת הסוכרת בקרב 63% מהמטופלים. ד"ר רוזנטל מצא כי אלו שסבלו מסוכרת פחות מחמש שנים ואלו שירדו יותר במשקל זכו לשיעור גדול יותר של נסיגת מחלת הסוכרת לאחר הניתוח.

ניתוח הצרת קיבה באמצעות טבעת - על פי מחקר, שהתפרסם בגיליון ינואר 2008 של העיתון הרפואי JAMA , התערבות ניתוחית במשקל יתר קיצוני היא הדרך הטובה ביותר להחלים מסוכרת מסוג 2. תוצאות המחקר מראות כי 73% מהמטופלים שעברו ניתוח הצרת קיבה באמצעות טבעת החלימו ממחלת הסוכרת. כלומר, כל סימני המחלה נעלמו באותם חולים במהלך ולאחר שנתיים מיום הניתוח.  

ניתוח מעקף קיבה - חוקרים מן המכון הלותראני על שם גונדרסן בלה קרוס, ויסקונסין שבארה"ב, מדווחים על אפקטיביות דרמטית של ניתוחים בריאטריים במלחמה בסוכרת מסוג 2. מתוצאות המחקר, שהתפרסם בגליון ינואר 2009 של הבטאון הרפואיSurgery for Obesity and related Diseases עולה כי 59% מבין הנבדקים אשר עברו ניתוח מעקף קיבה חוו גם נסיגה מלאה של מחלת הסוכרת.  

ניתוח שרוול קיבה הוא חדשני, יעיל, מביא להרזייה דרמטית ומרפא סוכרת

אחד הניתוחים הלפרוסקופים החדישים לטיפול בהשמנת יתר הינו שרוול קיבה. הניתוח מתבצע בלפרוסקופיה, באמצעות חתכים מיזעריים בעור ובו מסיר המנתח כ- 75% מנפח הקיבה ומקטין את נפחה לכ- 50 סמ"ק. בניתוח שרוול קיבה נצפית ירידה של כ- 60% ויותר מעודף המשקל. הניתוח צבר תאוצה כאחת האלטרנטיבות הטובות לטיפול בהשמנת יתר ולריפוי מחלת הסוכרת.

מחקרים מעידים כי בעקבות הניתוח יורדת באופן משמעותי רמתו של הורמון הרעב גרלין שמקורו בקיבה ובפונדוס. החולים מעידים, כבר ביום שלאחר הניתוח, על תחושה חדשה של שובע. בנוסף מוגבל נפח קיבתם לארוחות קטנות בלבד, מה שתורם לירידה ניכרת במשקל.  

ניתוח שרוול קיבה, בדומה לשאר הניתוחים לטיפול בהשמנת יתר, משמש כלי טיפולי מהותי בהתמודדות עם בעית ההשמנה ובריפוי מחלת הסוכרת. באמצעותו ניתן להגביל את צריכת הקלוריות היומית ולהרגיל את המטופלים לתזונה נכונה ואורח חיים בריא. חולים שעברו ניתוח זה מסוגלים עדיין לאכול מיגוון עשיר של מאכלים משום שנשמר הסוגר של הקיבה ומתאפשר תהליך עיכול רגיל. החולים מדווחים על שיפור משמעותי באיכות החיים לאחר הניתוח וכן ריפוי מלא או שיפור משמעותי במחלות הנלוות הנוספות.

ניתוח שרוול קיבה יעיל יותר מניתוחים בריאטריים אחרים

ניתוח שרוול קיבה להרזייה, הוא ניתוח אפקטיבי יותר מאשר ניתוח הטבעת המסורתי, כך עולה ממחקר בלגי שפורסם ב 2006 על ידי ד"ר קאדייה. המחקר השווה בין ניתוחי הצרת קיבה בטבעת לבין ניתוחי שרוול קיבה. מממצאיו עולה כי ניתוח השרוול עדיף משום שהוא מצליח להפחית באופן משמעותי את התיאבון ובנוסף על כך יש לו שיעור נמוך יותר של סיבוכים וניתוחים חוזרים.  

המחקר כלל 80 חולים, מחציתם עברו ניתוח של הצרת קיבה בטבעת, ומחציתם ניתוח שרוול קיבה לפרוסקופי. כעבור 3 שנים מנותחי הטבעת השילו בממוצע 17 ק"ג (48% מעודף המשקל), בעוד שמנותחי השרוול איבדו 29.5 ק"ג ממשקלם (66% מעודף המשקל).  

גם בתחושות הרעב של שתי הקבוצות היו הבדלים ניכרים: שיעור נמוך של 2.9% מקרב מנותחי הטבעת ציינו כי תחושת הרעב שלהם הופחתה, בעוד שכמעט מחצית, 46.7% ממנותחי השרוול דיווחו על הפחתה משמעותית בתחושת הרעב. נוסף על כך איבדו 23.3% ממנותחי השרוול את הכמיהה למאכלים מתוקים, בהשוואה לשיעור זניח כמעט של 2.9% בקרב אלו שעברו ניתוח הצרת קיבה בטבעת.

הסיבוכים ארוכי הטווח, כעבור 3 שנים, שנצפו בניתוחי הצרת הקיבה היו רבים יותר מאשר לאחר ניתוחי השרוול וגם בשיעור הניתוחים החוזרים נרשם יתרון מובהק לניתוח השרוול- 5% בלבד לעומת 17.5% בניתוחי הצרת קיבה בטבעת. החוקרים קובעים בפרק המסקנות באופן חד משמעי, כי ניתוח שרוול קיבה עדיף על פני הצרת קיבה הן בתוצאותיו והן בשיעור הנמוך יותר של סיבוכים ארוכי טווח.

מחקר שהתפרסם ב 2008 בעיתון  Annals of Surgery בוחן את יעילות ניתוח שרוול קיבה מול הישגי ניתוח מעקף קיבה. המחקר כלל 32 מטופלים הסובלים מהשמנת יתר חולנית אשר חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי: 16 יועדו לניתוח שרוול קיבה, ו- 16 לניתוח מעקף קיבה.

שני הניתוחים בוצעו באופן לפרוסקופי דרך חורים זעירים בדופן הבטן. ניתוח שרוול קיבה הביא לירידה גדולה יותר באופן מובהק במשקל העודף מאשר ניתוח מעקף קיבה: 69.7% לעומת 60.5% כעבור שנה, בהתאמה. לאחר ניתוח שרוול קיבה הושגה גם מידה גדולה יותר של תחושת שובע. מסקנות החוקרים מצביעות על כך שלאחר ניתוח שרוול קיבה מושגת ירידה גדולה יותר במשקל ותחושת שובע מוגברת יותר מאשר לאחר ניתוח מעקף קיבה.

ד"ר שאוור מסכם במאמר מיולי 2009 אנליזה של תוצאות שרוול קיבה על סמך עיבוד נתונים מתוך 36 מאמרים על שרוול קיבה שכללו 2570 מטופלים. נמצאה ירידה ממוצעת בעודף המשקל של 55%, תמותה ניתוחית 0.19%, שיעור הסיבוכים 0-23.8% ונמצא מופחת בסדרות שמנו מעל 100 מנותחים: 0-15.3%.

משנת 2006 עיקר הסדרות מתארות את ניתוח שרוול קיבה כניתוח בריאטרי העומד בזכות עצמו ורק מקצת מהחולים נזקקו לניתוח נוסף בשל ירידה בלתי מספקת במשקל.

תוצאות ניתוחים בריאטריים במלב"י אסיא מדיקל תל-אביב

מלב"י הינו מרכז רפואי רב תחומי לטיפול בהשמנת יתר מבית אסיא מדיקל בבית חולים אסותא שבתל-אביב. במרכז נערכו, בין השנים 2006-2009, 445 ניתוחים בריאטריים לפי החלוקה הבאה: ניתוחי שרוול קיבה- 375 (84%), ניתוחי הצרת קיבה בטבעת- 34 (8%), ניתוחי מעקף קיבה- 36 (8%).

בקרב מנותחי שרוול קיבה היו 250 (67%) נשים ו- 125 (33%) גברים. גילם הממוצע היה 41 שנה (14-71), משקלם הממוצע 122 ק"ג (83-202), וה- BMI הממוצע שלהם היה 43 (35-63).

תחלואה מוקדמת התרחשה ב 9 חולים (2.4%) אשר חוו 11 (2.9%) סיבוכים:  4 מקרי דלף (1%), 1 דימום (0.27%), 1 ארוע מזנטרי, 1 דלקת בכיס המרה, 1 דלקת תוספתן, 1 דלקת ריאות, 1 המטומה תוך בטנית, 1 הקאות חוזרות.

בנוסף נצפתה תחלואה מאוחרת אצל שני חולים: באחד התנקבות הקיבה חודשיים לאחר ניתוח ובשני התפתחות  אבסס תוך בטני 4 חודשים לאחר ניתוח. חמישה מטופלים נזקקו לניתוח מעקף קיבה לאחר ניתוח שרוול קיבה שעברו: שניים בשל הקאות ממושכות ושלושה בשל ירידה בלתי מספקת במשקלם.

הירידה הממוצעת בעודף המשקל לאחר ניתוח שרוול קיבה היתה: 72% כעבור שנה, 67% כעבור שנתיים ו- 60% כעבור 3 שנים. מטופלים רבים סבלו במקביל להשמנה החולנית ממחלות נלוות נוספות. החלמה ממחלת הסוכרת לאחר הניתוח נצפתה בקרב 78.1% ממנותחי השרוול. בנוסף, נצפה ריפוי של מחלות נלוות נוספות כמו יתר לחץ דם, עודף שומנים בדם, תשניק נשימה בשינה, כאבי גב תחתון וכאבי ברכיים בשיעורים הנעים בין 61-83%.

לסיכום תוצאות ניתוחי שרוול קיבה במלב"י ניתן לומר שניתוח שרוול קיבה הוכח כניתוח בטוח ויעיל לטיפול בהשמנה חולנית. ב- 375 המנותחים נצפתה ירידה ממוצעת בעודף המשקל של 72%, 67% ו- 60% כעבור שנה, שנתיים ושלוש שנים, בהתאמה. מעקב במהלך 3 שנים לאחר הניתוח מראה שמירב המחלות הנילוות נעלמות או נצפית הטבה ניכרת בסימפטומים שלהן.

על פי נסיונינו המצטבר, יש לבחור מנתחים בריאטריים מנוסים ומרכזי טיפול המעניקים תמיכה רב-תחומית. יש לבחור בקפידה את החולים המתאימים לניתוח זה על פי קריטריונים של מידת השמנה, הרגלי תזונה, דפוס אישיות, אפשרות למחלה פסיכיאטרית, מחלות מטבוליות ותנועתיות הושט. לאחר הניתוח, יש להעזר בצוות רב תחומי אשר יסייע לחינוך להרגלי אכילה נכונים, חינוך לפעילות ספורטיבית, ומעקב אחר מצבו הגופני והנפשי של החולה.

ד"ר אסנת רזיאל, רופאה כירורגית בריאטרית בכירה, מנהלת מלבי - מרכז רפואי לטיפול בהשמנת יתר. אתר מלבי מרכז מידע מקצועי ומהימן אודות כל האמצעים לטיפול בבעיות השמנת יתר: הרזייה, דיאטה, ספורט, פסיכולוגיה, ניתוחי קיצור קיבה ועוד. טל:03-7645444 http://www.hashmana.co.il drraziel@zahav.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב