דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דונאטס בתרבות פופולארית 

מאת    [ 30/01/2007 ]

מילים במאמר: 966   [ נצפה 4839 פעמים ]

דונאטס, כקינוח או כתוספת לקפה של הבוקר, לא ממש 'נתפסו' בפרובינציה שלנו, למרות שענקית הבצקים הללו, 'דנקן דונאטס', ניסתה להשיק פה מספר סניפים בתקווה שכמו בארה"ב וקנדה, גם אצלנו הדונאטס יהפכו לשיגעון לאומי. זה לא קרה. אולי בגלל שלנו יש את הסופגניות של חנוכה והן המספקות את הצורך הלאומי במאכלי בצק מטוגנים ומשמינים. כנראה שפעם בשנה זה די והותר...אבל מה אנחנו באמת יודעים על הלטקס החביב הזה- הדונאט? האם ידעתם כי מקורו של מאכל זה הוא בארצות צפון אירופה? ובכלל, מהו הדונאט? ומה פשר החור באמצע? מאמר זה ינסה לשפוך אור על עיגולי הבצק החביבים, ואולי תתנו להם הזדמנות נוספת...
הדונאט הוא חתיכת בצק מתוקה המטוגנת בשמן עמוק או בחמאה. צורתו של הדונאט המסורתי שונה מזו של הסופגניה- לדונאט הנוכרי יש חור באמצעיתו (שמטרת שימושו היא עדיין אחת מסודות היקום והאמת אין אף אחד שבאמת יכול להשיב למה יש שם חור...) אולם כיום דונאטס ברחבי העולם נאפים כיד הדמיון הטובה של האופה: מגולגלים סביב עצמם, אליפסות, משולשים ועוד.
כאמור, הדונאטס הגיעו אלינו מארצות צפון אירופה, אולם מקורם המדויק הינו הגורם של סכסוך ארוך ומתמשך בין שתי הטוענות לכתר: הולנד ודנמרק. ההולנדים טוענים כי מתיישבים מטעמם אשר הגיעו לצפון אמריקה לפני מאות שנים, הם אלה אשר הציגו את תפיחת הבצק החביבה לתושבי אמריקה שקיבלו את פניהם בקפיצות וצעקות, קרי, האינדיאנים. מצד שני טוענים הדנים כי זכויות היוצרים על ההמצאה מגיעות להם משום שהנסון גיאורגי, רב חובל דני אמיץ, השתמש בזמן סופה אכזרית בלב ים בבצק מטוגן לציפוי הגה ספינתו בכדי שלא יסתובב ללא שליטה. מרכזן של עוגות מטוגנות היה ידוע באי טיגונו עד תום ועל כן הציפוי נדבק והוסיף משקל לייצוב ההגה. הדנים אף מרחיקים לכת וטוענים כי גם החור של הדונאט הוא פרי המצאתם משום שהמגה דונאט של קפטן גיאורגי הכיל בתוכו חור- מרכזו של גלגל ההגה, ומאז זו היסטוריה.
האזכור הראשון של המילה 'דונאט' מיוחס להיסטוריון האמריקאי אירווינג וושינגטון, אשר בספרו "ההיסטוריה של ניו יורק" (1809) מתאר "כדורי בצק מתוק, המבושלים בשומן חזיר, הקרויים דונאטס".
ישנם אופני הגשה שונים לדונאטס, והם מגוונים ומשתנים ממדינה למדינה. הנה סקירה קצרה:
בארה"ב, ציפוי הדונאטס משתנה בהתאם לעונות השנה או לחג מסוים. למשל, אם תחפשו דונאטס בניו יורק בחג המולד סביר להניח שתתקלו בזיגוג אדום וירוק. בליל כל הקדושים תאלצו לאכול דונאטס בשילוב הצבעים המרנין- שחור צהוב וכתום.
ארצות צפון אירופה יגישו לכם לרגל חגיגות השנה החדשה דונאטס ממולאים בחתיכות פרי, בדרך כלל תפוחים או פירות יבשים. בפולין, תמצאו בצקיות מתוקות ממולאות בריבה. בצרפת ובניו אורלינס רגילים לצרוך כדורי בצק קטנים מטוגנים, שאינם ממולאים בדבר. בהוואי, באדיבותם של מתיישבים פורטוגלים, ניתן למצוא את המאלסדה (Malasada)- כדורי בצק קטנים בגודל ביצה המטוגנים בשמן עמוק ומגולגלים בסוכר.
צורתם של הדונאטס בגרמניה ובמזרח אירופה מאוד מזכירה את הסופגניה היהודית ואף הם ממולאים בריבה או בריבת חלב, אם כי בצמצום ניכר מזו שלנו.
גם במזרח הרחוק ניתן למצוא דונאטס, אם כי בואריאציות קצת שונות: בסין נהוג להכין מקלות בצק ארוכים ושמנוניים, שאינם מתוקים. לעיתים קרובות מקלות אלה מוגשים לצד דייסת האורז המסורתית הסינית. הדונאטס של דרום קוריאה עשויים מקינוח האורז המסורתי 'טאוק' (Tteok) והינם צבעוניים מאוד, ורובם לבנים, וורודים או ירוקים.
בחלקים מסוימים של סקוטלנד מוגשים הדונאטס בצורות שונות- מזוגגים או אליפסות או בצורת חבל המלופף סביב עצמו, והם נקראים 'יאמ-יאמ' (yum-yums).
האיראנים ידועים בחולשתם לזולוביה ((zooloobiya אשר מוגשים בצורות וגדלים שונים, טבולים בתוך סירופ סמיך, מתוק ודביק.
הדונאט, מעבר להיותו קינוח פופולארי, הוא גם אבן דרך בתרבות הפופולרית של תקופתנו. למשל, המילה דונאט משמשת בארה"ב כסלנג לתיאור מהלכי תמרון של מכוניות מרוץ אשר מסתובבות על צידן בזמן ביצוע פניה חדה. באנגליה, דונאט היא מילת סלנג וגנאי שמשמעותה 'מפגר' או 'משוגע'.
ומה על שוטרים ודונאטס? אין כמעט קומדיה אמריקאית שלא מעלה את הדימוי של שוטרים אשר עיקר עבודת השיטור שלהם מתבצעת בסניפי דאנקן דונאטס, בזמן שרוב הפשעים מתבצעים מאחורי גבם... תאור זה יצר דמות משטרתית רופסת, של שוטרים שמנמנים להוטי דונאטס, שאינם מתפקדים. האמת מאחורי הקונספט הזה הרבה פחות משעשעת: שוטרים רבים באמת יושבים במסעדות אלו, אבל רק משום שרבות מהן פתוחות כל הלילה ומספקות קפה חינם ומקום לנוח לשוטרים במדים אשר עובדים שעות ארוכות ומשמרות לילה.
ואי אפשר לדבר על דונאטס בתרבות פופולארית בלי להזכיר את צרכן הדונאטס הגדול ביותר של כל הזמנים: הומר סימפסון. הומר ומפקד המשטרה קלנסי וויגהם מ'משפחת סימפסון', מייצגים אלמנטים חשובים בחיי היומיום האמריקאים וממחישים כמה נטוע הדונאט בתרבות האמריקאית.
הדונאט תפס מקום של כבוד לצד ההמבורגר האמריקאי כסמן תרבותי בצפון אמריקה. אולם יש לו גם צדדים שליליים משהו: הדונאט הפך לסמל הנהנתנות- בעיקר האמריקאית, וסמל דורסנותה כלפי המזרח (בייחוד בעקבות החדרתו המסיבית של שוק המזון המהיר אל חברת המזרח הרחוק, ההולכת ומתפתחת במהרה בעקבות הגלובליזציה). הדונאט הוא גם סמל להשמנת יתר, בעיה בסדר גודל של מגפה בארצות צפון אמריקה.
ולסיום נתון סטטיסטי מפתיע: הידעתם כי דווקא קנדה היא צרכנית הדונאטס הגדולה ביותר בעולם ואף בעלת מספר חנויות הדונאטס הגדול ביותר למטר מרובע? אולי בגלל שיצרנית ומשווקת הדונאטס הגדולה בעולם- חברת "דאנקן דונאטס" היא חברה קנדית? יכול להיות...

מתכון קל ופשוט להכנת דונאטס (כמויות לכ- 6 חתיכות)

1 כוס חלב חם ( לא רותח ) או מים
20 גר' שמרים
1 כוס סוכר
3 כוסות קמח
1 כפית מלח
3 ביצים
60 גר' חמאה או מרגרינה מומסת

אופן הכנה :
שלב 1
מערבבים בקערה קטנה את החלב שמרים והסוכר .
שמים את הקמח מלח הביצים והחמאה בקערה יוצרים גומה באמצע .
יוצקים את השמרים לתוך הגומה . וללוש את הבצק 10 דק' .
משהים להתפחה 40 דק' עד שהבצק מכפיל את נפחו .

שלב 2
מרדדים את הבצק על משטח מקומח לעלה בעובי 2 ס"מ .
קורצים בבצק עיגולים בעזרת כוס , ובמרכזם עיגולים קטנים יותר בעזרת כוסית קטנה יותר .
כך שיתקבלו טבעות בצק .
מניחים את הטבעות על משטח מקומח ומכסים במגבת .
משהים להתפחה כחצי שעה .

שלב 3
מחממים בסיר שמן לחום בנוני עד גבוה ( 180 מעלות ) מכניסים לסיר כארבעה דונאטס בכל פעם , מזהיבים כשתי דקות משני הצדדים .
מוציאים מהשמן ומניחים על נייר סופג .

הצעת הגשה :
אפשר לטבול בשוקולד מומס ואחר כך שקדים גרוסים או אגוזים .
או אבקת סוכר עם קינמון

יואב הרט הוא השף הראשי של ארמונות הרודס אילת.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב