דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם הגיע הזמן להחליף צמיגים ברכב? המדריך שהוא גלגל ההצלה שלך 

מאת    [ 01/04/2010 ]

מילים במאמר: 832   [ נצפה 3421 פעמים ]

לפני כמה חודשים התקשר אלי חבר, נהג מצוין שעבר לא מעט קורסים בנהיגה וברשותו רכב ספורטיבי וחזק. הוא סיפר לי שבמסגרת טיפול תקופתי של רכב הליסינג של חברתו, נאמר לה שהצמיגים המקורים שחוקים וצריך להחליפם. טוב אם צריך להחליף מחליפים לא? לאחר יומיים עוד טלפון ,''אל תשאל באותו הכביש שאני נוסע תמיד האוטו מתנהג שלא כתמול שלשום אבל לא לטובה''.  שאלתי אותו כמה שאלות. כמה קילומטרים נסעתם על הצמיגים החדשים, האם הצמיגים טריים, אולי הכביש היה לח או רטוב. מסתבר שהרכב עבר מספיק קילומטרים מאז ההחלפה, מעל 1000 ק"מ.  חשוב היה לי לברר זאת כי לצמיג לרוב יש שיכבה חלקה שמתבלה לאחר כ- 500 ק"מ. ''ברק הצמיגים חדשים וטריים בדקתי.לא רטוב ולא נעלים''. האמת שיכולתי לנחש מראש מה הבעיה אבל עדיין הקפדתי לא להסיק מסקנות מוקדם. ''טוב אז באיזה סוג צמיגים מדובר? ''שאלתי, ואת שם החברה לא אגלה, אבל אלה לא היו צמיגים מהשורה הראשונה וגם לא מהשנייה.

למעשה, יכולתי לדעת  את הסיבה להתנהגות השונה של הצמיגים מייד, ללא כל השאלות המקדימות. חברות הליסינג מחליפות צמיגים בתדירות גבוהה ולכן בוחרות בצמיגים יחסית זולים. כשהאוטו חדש אין בעיה הוא מגיע עם הצמיגים הטובים ביותר, כאלה שיאפשרו בטיחות ואחיזה הטובים ביותר, אך לאחר ההחלפה זה כבר לא אותו הדבר.

במסגרת האימונים שאני מעביר יש תרגיל אחד שחוזר על עצמו תמיד והוא בלימה והתחמקות ממכשול על כביש רטוב. תרגיל זה חושף את כל חולשות הרכב מכיוון שנדרשת אחיזה מצוינת על מנת להצליח בתרגיל. במסגרת הקורס תמיד ניתן לראות מכונית עם צמיגים מקוריים טרם ההחלפה וצמיגים חדשים אחרי ההחלפה. לצערי ההבדלים גדולים מאוד. מדובר על אלפי בלימות בכול סוגי הרכבים כך שגם אם לא בוצע ניסויי רשמי העניין מוכח .

ניתן לחשוב שאני בא בטענות לחברות הליסינג על חסכנות מסוכנת, אבל לצערי זו אינה אשמתם של חברות הליסינג בלבד. המצב בשוק הרכב הפרטי לא שונה בהרבה. כמה פעמים שמעתי אנשים מתפארים שהם עדיין נוסעים בצמיגים מקוריים למרות שהרכב בן 4. רבותי זה לא דבר שצריך להתפאר בו להפך. חברות הצמיגים הגדולות משקיעות הון כדי להתחרות אחת בשנייה וליצר את הצמיג האוחז ביותר, כאשר ברשותן עשרות שנים של ניסיון והשתתפות במרוצים, שכידוע משמשים כמעבדת הניסויים הטובה ביותר לפיתוח צמיגים. עכשיו עם היד על הלב, כשאתם מגיעים לפאנצ'ר מאכר והוא אומר לכם שיש לו צמיגים מעולים בחצי מחיר נכון שאתם סומכים עליו ולא משלמים הרבה יותר על צמיגים כמו המקוריים שהגיעו עם הרכב? אתם מוותרים על איכות בגלל המחיר, ולא לוקחים בחשבון  שצמיגים איכותיים באמת יכולים לעשות את ההבדל במקרה חירום. יצרן הרכב השקיע בבטיחות אקטיבית ופאסיבית כאשר הוא בודק את הרכב מ א' ועד ת' ומצא לנכון להשתמש בסוג מסוים של צמיגים ואתם מטעמי חיסכון משנים את המצב.

אז הינה כמה חוקים בסיסים לגבי צמיגים, שאני נוהג לפיהם ולא סוטה מהם אף פעם:

קנו צמיגים המיוצרים על ידי חברה מוכרת בעלת שם עולמי בלבד. לא חברת בת ולא כל סיפור אחר שמוכרים לכם. זכרו שעל איכות משלמים ולכן צמיגים טובים יקרים יותר.

קנו צמיגים חדשים, לא מחודשים, ובקשו לראות את תאריך היצור המוטבע על הצמיג. צמיג שלא הורכב מעולם ושכב שנתיים במחסן אינו צמיג חדש. צמיג עשוי מגומי ולאחר זמן מתייבש ומאבד מסגולותיו. תאריך היצור מספר לנו על השבוע בשנה בה יוצר. צמיג שמוטבע עליו 2607 יוצר בשבוע ה- 26 בשנת 2007, כלומר באמצע 2007, חברים זה לא צמיג חדש.

בדקו את מידת היובש של הצמיגים אחת לתקופה. צמיג שחריציו עמוקים דיו ואף עובר טסט אינו בהכרח צמיג טוב. תקדישו כמה דקות ותסתכלו מקרוב על הצמיג שלכם אם הוא סדוק או יבש. צמיג כזה לא יתנהג במיטבו בזמן חירום. צמיג בתנאים מסוימים יכול להיסדק גם לאחר תקופה קצרה של שנה וחצי-שנתיים, במיוחד בארצנו שתנאי החום בה קשים. קחו לדוגמה את הווישרים, לאחר שנה או יותר הם נראים לא רע במבט חטוף, אבל פתאום רואים שהם לא מצליחים לגרוף את המים ומשאירים סימנים. זו דוגמה ליובש בגומי רק שאת זה מזהים בקלות כשהחלון נשאר מלוכלך ומסנוור.

שימו לב לצורת הנהיגה שלכם ולהשפעתה על שחיקת הצמיגים. כתף הצמיג היא שבאה במגע רב יותר עם הכביש, במיוחד בסיבוב. כתף צמיג שחוקה יכולה להיווצר גם בצמיג חדש אם מדובר ברכב שננהג בפרעות או בטכניקה לקויה. במקרה זה הצמיג מאבד מהר מאוד מסגולותיו.

הקפידו על לחץ אוויר תקין. אם אתם נוסעים עם יתר לחץ אוויר תשחקו את החלק המרכזי של הסוליה . אם קיים חוסר בלחץ אוויר תשחקו את הכתף מהר יותר וגם תצרוכת הדלק תעלה.

הקפידו על חישוק (ג'אנט) תקין ללא מכות או כיפופים. אם קיבלתם מכה או כיפוף חשוב לעקוב אחרי לחץ האוויר בקפדנות, יתכן שיברח אוויר בין הצמיג לחישוק.

הקפידו שיש לכם את הכיסוי של הוונטיל (שסתום). כדי שלא יצטבר בו לכלוך שעלול לפגוע במנגנון שלו ולגרום לבריחת אוויר.

השתדלו לא למרוח על הצמיג חומרים שמבריקים אותו. הם ''מרמים'' מרחוק הצמיג תמיד נראה נהדר אך מקרוב עדיין יכול להיות פגום.

החורף לטעמי הינו זמן מצוין להחלפת צמיגים גם מפני שבעונה הגשומה נדרשת אחיזה טובה יותר מהצמיגים וגם בחורף מזג האוויר נוח יותר לצמיגים ולכן יישארו טריים יחסית גם לקיץ. בקיץ מזג האוויר פחות נוח לצמיגים ולכן כשיגיע החורף הם ישארו פחות טריים.

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:1; mso-generic-font-family:roman; mso-font-format:other; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:0 0 0 0 0 0;} @font-face {font-family:Calibri; panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:swiss; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-1610611985 1073750139 0 0 159 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:10.0pt; margin-left:0cm; text-align:right; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; direction:rtl; unicode-bidi:embed; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} a:link, span.MsoHyperlink {mso-style-priority:99; color:blue; mso-themecolor:hyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} a:visited, span.MsoHyperlinkFollowed {mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; color:purple; mso-themecolor:followedhyperlink; text-decoration:underline; text-underline:single;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoPapDefault {mso-style-type:export-only; margin-bottom:10.0pt; line-height:115%;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:72.0pt 90.0pt 72.0pt 90.0pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

המחבר: ברק דוד בעל נסיון של 10 שנים בהדרכת נהיגת מרוצים ונהיגה ספורטיבית. מידע וכתבות נוספות ניתן למצוא ב www.driveplus.co.il





מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב