דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החלמה שיקום ותיאום טיפול בבריאות הנפש 

מאת    [ 31/03/2010 ]

מילים במאמר: 371   [ נצפה 3773 פעמים ]

 

תיאום טיפול הוא מסע משותף שעושה הגורם המקצועי המלווה עם צרכן בריאות הנפש. זהו תהליך הדדי. תחילתו בחשיבה משותפת והגדרה של השאיפות, החלומות, הכוחות והיכולות ומנגד מהם הקשיים והמכשולים שעשויים לעמוד בדרכו של המשתקם במהלך התהליך השיקומי. תיאום טיפול מתווה דרך משותפת לאורכה מוענקים ליווי ותמיכה.

מושג ההחלמה בבריאות נפש מסמן מהפכה בתחום ומראה בברור שיש תקווה ופוטנציאל במהלך חייו של אדם המתמודד עם מחלת נפש, גם חמורה. החלמה הוגדרה בין השאר כאנשים עם מחלת נפש החיים חיים מספקים למרות המגבלות שבמחלה

דרך ההחלמה רצופה עליות ומורדות ולעיתים זקוק האדם לאוזן קשבת, לחשיבה משותפת, לחיזוק ועידוד ולשיחות טיפוליות כל זאת על מנת לבנות תוכניות ומטרות חדשות ולהגשים את אלה שהוגדרו.

מתאם טיפול הינו איש מקצוע בעל ניסיון בתחום השיקום הפסיכיאטרי, המשלב ידע, יכולת הכלה ויכולות טיפוליות. כל אלה מסייעים בידו לבנות יחד עם כל אדם תוכנית המותאמת לצרכיו האינדיבידואליים.

בתאום טיפול יש צורך בגמישות מחשבתית ופרקטית. חלק מהעבודה היא שיחות, וחלקה האחר כולל יציאה לשטח לצורך בחינת שירותים, כל זאת על מנת ליצור התאמה ייחודית אישית לכל אדם.

בישראל, כמו במדינות מערביות רבות, הלכה והתפתחה ההכרה בצורך בשינוי המדיניות החברתית בנוגע לנפגעי נפש ובני משפחותיהם. הכוונה היא להכיר בהם כבני אדם שווי זכויות הזכאים לחיות בסביבה חברתית נורמאלית, תוך קבלת תמיכה כוללת שתאפשר להם לתפקד ככל האפשר כאזרחים תורמים לחברה.

בישראל מצויים כארבעים אלף נכי נפש ועבורם פותח בישראל בסוף שנות ה-90 חוק שיקום נכי נפש בקהילה. החוק הציב לעצמו מטרה, "לשקוד על שיקומם ושילובם בקהילה של נכי נפש כדי לאפשר להם דרגה מרבית אפשרית של עצמאות תפקודית ואיכות חיים, תוך שמירה על כבודם ברוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". החוק קובע את זכאותם של נכי הנפש לסל שירותי שיקום בקהילה.

סל השיקום מאפשר שירותי שיקום במספר תחומים: תחום התעסוקה, תחום הדיור, תחום החברה והפנאי, תחום השלמת השכלה ותאום טיפול. השירותים ניתנים על גבי רצף  ונקבעים בהתאם לרמת התפקוד של הצרכן. נושא התעסוקה הוא אחד מהשלבים העיקריים בשיקומם ושילובם בחברה של הנכים בכלל ונכי הנפש בפרט. כיום המצב הוא שרבים מנפגעי הנפש אינם משולבים בתעסוקה ואחרים משולבים בתעסוקות מוגנות שאינן תואמות את הפוטנציאל שלהם, הן מבחינת מימוש היכולות והן מבחינת תגמול השכר. כמו כן תחומי תעסוקה רבים נחסמים בפניהם כתוצאה מהסטיגמה המושרשת בחברה.

שירותי תיאום טיפול בחוק שיקום נפגעי נפש בקהילה 2000 הוגדרו כחלק משירותי השיקום הניתנים בסל שיקום.

 

קרן רפאל M.S.W,


מומחית בתחום השיקום, בעלת ניסיון עשיר במתן שירותי תיאום טיפול לשיקום בבריאות הנפש, פסיכוטרפיה במבוגרים ובילדים והדרכות הורים. 

http://shikumi.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב