דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


החוט המקשר בין למידה מרחוק לאימון אישי אוןליין 

מאת    [ 29/01/2007 ]

מילים במאמר: 1129   [ נצפה 4080 פעמים ]

החוט המקשר בין למידה מרחוק לאימון אישי אוןליין

מאמר מאת דורית גן-מור

לכל תחום בחיינו חודרים כיום שני נושאים משמעותיים. לשני הנושאים, שהגיעו אלינו מארה"ב, השפעה ניכרת בהווה . מדובר ב e-learning - למידה מרחוק וב- coaching - אימון אישי ועסקי.

מהו החוט המקשר בין שניהם? האם ניתן להשתמש בגישת ה- e-learning באימון אישי? האם זו הגישה החדשנית החודרת ל: coaching -

מן הראוי לסקור מעט את ההיסטוריה ואת תהליך ההתפתחות של התורות האלו ונבדוק את השפעתן על עולם העסקים ועל עולם ההתפתחות האישית.

ה- e-learning - למידה מרחוק מאפשרת לימודים המנותקים מאילוצים של זמן ומקום שכן היא משתמשת בטכנולוגיה היי-טקית מתקדמת ביותר והמתפתחת בשנים האחרונות במקביל להתפתחות הטכנולוגיה של האינטרנט.

הלמידה מרחוק מתקיימת בקורסים דרך אתרי אינטרנט, בהם מוצגות שיטות לימוד שאינן מתבצעות בשיטות המסורתיות - כלומר אינו פנים אל פנים - פרונטאלית, אלא מחייבות את הלומד, בנוסף לתכנים והידע שהוא מקבל באמצעות ההוראה, לקחת אחריות רבה יותר על הלמידה. עליו להיות בעל משמעת עצמית ומחויבות אישית להצלחה בלמידה. עליו לשלוט על קצב הלמידה, על השגת חומרי הלמידה, על ביצוע המטלות והתקשרות עם עמיתיו ועם המנחה.כמו כן עליו לנתב את הלמידה ללוח זמנים אישי המתאים לצרכיו.

תחילת הלמידה מרחוק הייתה בלמידה בהתכתבות, באמצעות שרותי הדואר.תחילתה במאה ה-19, ונועדה בעיקר לתת מענה לתלמידים אשר גרו באזורים רחוקים, ביישובים בהם לא היו בתי-ספר או מוסדות אקדמיים. ההוראה התבססה על לימוד עצמי באמצעות טקסטים. התקשורת בין התלמיד והמורה, שנמצאו במקומות מרוחקים זה מזה התקיימה בחליפת מכתבים.

עם התפתחות הרדיו והטלביזיה, החלו משדרי למידה בתוכניות און-ליין - בשידור ישיר או בקלטות שמע-(אודיו) ווידיאו. אלה החליפו את הלמידה בהתכתבות באמצעות הדואר. בארץ החלה הטלביזיה החינוכית לשדר, בשנות ה- 60 , את שידורי הלמידה הראשונים (באמצעות הטלביזיה). דורות צמחו וגדלו על שידורים אלה, אשר נראו בזמנו, כחדשניים ביותר. שיעורים אלה היו חד-כיווניים, כלומר המידע הועבר ע"י המורים/שדרנים אך הטכנולוגיה לא היתה מפותחת דיה כדי להגיע לדו-שיח, לתגובות על מטלות ולדיונים.

העולם הפך לכפר גלובלי אחד עם התפתחות רשת האינטרנט, המחשבים המתקדמים, וכן התפתחות טכנולוגית, המאפשרת לשוחח ב"מסנג'ר" וב"צ'אט" שיחות און-ליין, מאפשרת שיחות בפורומים, בשיחות ועידה (videoconference ) ואפילו מאפשרות לראות אחד את השני במחשב.

רשת האינטרנט ודור מתקדם של יישומי תוכנה, הפכו כלי משמעותי ונגיש לכל למידה איכותית וגמישה. למידה המאפשרת דרכי גישה למגוון מקורות חקר ומידע , לשיטות ולגישות פדגוגיות, וכן מאפשרת שיתוף פעולה בין תלמידים לתלמידים, בין מרצים, כמו גם הדרכה והנחיה מודרכת מרחוק.

בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה, התפתחה רשת של קורסים ללמידה מרחוק המכונים גם קורסים מקוונים (on-line), וירטואליים או מתוקשבים (E-learning). קורסים כאלה מפותחים ומתפתחים בקצב הסילון, הן באוניברסיטאות בכל העולם והן באוניברסיטאות בארץ. אנו פוגשים כיום בקורסים כאלה במפעלים גדולים ובינוניים, בבתי"ס להדרכה ובעצם- כמעט בכל נושא שמבקשת נפשך ללמוד.

גבי סלומון (1998) במאמרו: "החינוך הגבוה לאן?" כותב: " לפתע פתאום ניתן ללמוד כמעט כל דבר מכל מקום ובלבד שיהיו לאדם מחשב ביתי, מודם, קו טלפון... כל שעל התלמיד לעשות הוא להתחבר למקור המידע המבוקש ולהתחיל ללמוד".

בסקר אשר נערך לאחרונה ברשת אורט נמצא כי ל-87% מן התלמידים יש מחשב עם חיבור לאינטרנט בבית," כבר לא ניתן להשתמש בתירוץ אי-השוויון כדי למנוע שילוב למידה מקוונת". כותב אורי ברקוביץ במאמרו: "הלימודים המקוונים חודרים אט אט גם לאקדמיה, וזה עובד". האוניברסיטה הפתוחה הינה דוגמא מצוינת למוסד אקדמי המשתמש בלמידה מרחוק עבור עשרות אלפי סטודנטים.

האימון האישי - coaching הינו הנושא השני אשר חדר בשנים האחרונות בעצמה חזקה ביותר לארצנו.

תהליך אימון זה, (הידוע בשמו המקצועי - coaching, (קואצ'ינג) )הוא הטרנד הכי חם היום בכל העולם בתחום ההדרכה והפיתוח האישי. מיליוני אנשים בעולם כולו וגם בישראל, עוברים אימון אישי ומשפרים את איכות חייהם לבלי הכר, בתחום האישי, העסקי ופיתוח קריירה.

האימון האישי החל להתגבש בארה"ב בסוף שנות השמונים, כאשר מנהלים בכירים בחברות היי-טק גדולות היו הראשונים בין המאמצים והמכירים בחשיבות הכנסת מאמן אישי לתוך הארגון. הם חשו צורך לפתח עצמם כמנהלים, למצות בצורה טובה יותר את הפוטנציאל האישי שלהם ולהוביל את הארגון שבראשו עמדו להישגים טובים יותר בעולם תחרותי בו הם נתבעים להגיע להישגים.

משכבת המנהלים הבכירים, גלש האימון האישי כלפי דרגי מנהלי ביניים ולכלל הארגון וכך חדר נושא האימון האישי לכל אלה החפצים להתקדם ולשנות בתחום המקצועי ו/או בתחום האישי. לכל מי שרוצה להיות הכי טוב שהוא יכול .

האימון האישי מסייע למתאמן להגדיר חזון/שאיפה ,יעדים ומטרות, לבנות אסטרטגיה ניהולית, לבנות תוכנית עבודה, ולפעול למימושה. המאמן מלווה את המתאמן במסע מרתק להגשמה והעצמה אישית. האימון הוא סוג מיוחד של הדרכה, שכן הוא מאפשר למתאמן ולמאמן לתפור את חבילת האימון המתאימה לצרכי המאומן ולשים דגש על מיומנויות שתסייענה לו לתפקד טוב יותר בעבודתו. המאמן מאמן את המתאמן לשנות את הרגליו ההתנהגותיים ובכך להביא לשיפור משמעותי בהתנהלותו היום-יומית.

נושאים וכיוונים רבים יש לאימון האישי והעסקי, כדוגמת מטרות פיתוח מנהיגות, סגנונות ניהול, ניהול זמן, מיצוי פוטנציאל אישי, העצמה אישית, פתרון סכסוכים, פיתוח כוח אדם ועוד קשת רחבה של תחומים. רוב העוסקים בו כיום, נפגשים עם המתאמנים בדרך מסורתית: פנים אל פנים - בדיוק כפי שהלמידה המסורתית מתקיימת, תלמיד מול המורה.

אך גם בנושא האימון האישי הקידמה לא נעצרת, וכיום ניתן למצוא מאמנים אשר קובעים עם המתאמנים שיחה טלפונית במקום המפגש האישי, ולעיתים גם מקיימים שיחות בתוכנות של מסרים מיידיים (צ'אט).

בדומה ללמידה מרחוק, כך גם בנושא האימון האישי, הטכנולוגיה החדשנית חודרת בעוצמה, וכיום ניתן למצוא קורסים לאימון אישי באון-ליין- coaching on-line.

רשת האינטרנט, עם הפוטנציאל חוצה גבולות הגלום בה - כפי שהיא מתאימה ללמידה מרחוק, כך היא מתאימה גם לאימון האישי - זוהי הדרך החדשנית והמתקדמת ביותר. וכפי שה- e-learning נתקל בתחילה בחששות מצד הלומדים אך כיום הוא יעיל ונפוץ יותר ויותר, כך גם האימון האישי בהכוונה מרחוק.

נמצא כי אימון אישי הנערך בלמידה מרחוק - דרך האינטרנט למשל - יעיל ונותן תוצאות, מאפשר למידת כלים וכללים לשיפור ושינוי. המתאמן יכול לחזור על ההסברים ועל התרגילים ובכך לאפשר צמיחה ושיפור מתמידים, והכל בזמן ובשעה הנוחה לו.

רובין שארמה, הגורו העולמי בנושא ה- coaching, כתב בספרו "חוכמת המנהיגות": "תרופת הנגד הטובה ביותר לפחד היא ידע. אל תהיה עצלן בכל הנוגע ללמידה.... ללא שינוי לא תיתכן צמיחה. ללא שינוי לא יתכן שיפור. ללא שינוי לא תיתכן כל התקדמות... אתה יכול להפוך את תהליך השינוי לקל יותר בעזרת הידע איך להשתנות... כך תטפח את היכולת האישית שלך ללמוד תחומי עניין חדשים ותגלה את הדרך להתמצא בתחומים שעד כה לא הכרת".

מה טומן בחובו העתיד?

האם הלימוד המסורתי ייעלם? האם כולנו נשב בבית (או בבית קפה) ונעבוד/נקרא/נלמד לבד? האם המגע שלנו עם אחרים יהיה דרך מסך ומקלדת? במאה ה-21 וכנראה שגם בעתיד הרחוק יותר, תמיד יהיה מקום לשיטות הלימוד המסורתיות.

אנשים צריכים ומחפשים את המגע האנושי, את היחס האישי והמשוב המיידי. יחד עם זאת - אין ספק כי מהפכת האינטרנט תחדור בעוצמה גם אל תחום האימון האישי. אנשים התרגלו לכל היתרונות העצומים שמאפשר המחשב האישי והאינטרנט: לעבוד או ללמוד מכל מקום, לחסוך זמן, לעשות הכל מהר, לשלוט בלוח הזמנים של עצמם, לא להיות תלויים באחרים ועוד...

ייתכן כי נראה תהליך של שילוב בין ה"מסורתי" ל"חדשני". הם עשויים להתחרות או להשתלב זה בזה. אולי אופי המתאמן יקבע את שיטת האימון המתאימה לו. ללא ספק - יהיה זה תהליך מרתק שראוי יהיה לעקוב אחר התפתחותו.

בהצלחה לכל המאמנים והמתאמנים, בכל דרך אימון שבה יבחרו.

דורית גן-מור הינה מאמנת אישית ויועצת ארגונית בתחום האימון לחיים - Lifecoaching. מנהלת ומאמנת ראשית באתר:
http://www.coachingonline.co.il
בו ניתן למצוא קורסים לאימון אישי באון-ליין בתחומים שונים, גישה חדשנית ביותר. למידע נוסף כתבו לדוא"ל: info@coachingonline.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב