חוויות ממסע אל הניהול
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

חוויות ממסע אל הניהול 

מאת    [ 24/03/2010 ]
מילים במאמר: 1179   [ נצפה 1966 פעמים ]

 
 

 

תפקידו של מנהל מוסד חינוכי שהוא מנהיג נחשב כאחד מהחשובים ביותר בעולמנו במגוון תפקידי הניהול. עיצוב דמותם של הילדים מבחינה רגשית ושכלית מהווה מוקד חשוב מאד בעתידם האישי מחד ומאידך מדינתנו תתפתח, תתקדם ותנוע לראש ההר – להיות הטובה ביותר רק אם הצעירים יגדלו ויפרחו לתפארת.

חובתו של מנהל – מנהיג לפתח ולטפח דור חדש כל הזמן, המתאים לדור שלנו- המתחדש כל הזמן, תהליכי השינוי מהווים מוקד חשוב מאד בתקופתנו. ככל שנשכיל לחנך ולטפח דור צעיר יזם ויצירתי, צעירים דינמיים בעלי אמונה חזקה ביכולתם, צעירים המחזקים בעיקר את נקודת החוזק שבהם ומגיעים איתם לשחקים – למצויינות אישית.

נמצא במחקר – כי אנו היזמים הטובים ביותר בעולם.

ראוי שכל מנהל יפעיל מח פורה ורענן יחד עם כל המורים ומנהיגי הנוער כדי לעודד יוזמות, לפתח חשיבה יצירתית, לבנות תשתית איתנה של מוסד חינוכי המאפשר קיום יוזמות ויצירתיות.

ידוע ע"פ מחקרים ש80% מהילדים עד גיל 5 יצירתיים. ככל שנבנה בסיס איתן ומוצק בבית הספר עליו יוכלו הצעירים להמשיך בכישוריהם היצירתיים כן נזכה לראות פרי נפלא ומדהים בגדולתם ובעמלם בעתיד.

ההצלחה המוסדית תגיע לשחקים רק אם המנהל הוא מנהיג מצויין המאפשר יוזמות ויצירתיות כל הזמן, של המורים ושל התלמידים. ככל שקובעי הדרך ממשרד החינוך = ישכילו לפתח דמויות של מורים מצויינים שירצו להיות מנהלים – מנהיגים, כן נזכה לראות עוצמתנו פורחת ומניבה פירות עסיסיים ומתוקים.

חובה על מנהיגי החינוך לאתר כל הזמן, מדי שנה את המורים המצטיינים ואיתם לפתח ולקדם כדי שיהוו חוד החנית כמנהלים – מנהיגים.

המצויינות תגביה עוף רק אם המנהלים יהיו מצויינים.

מכללת אורות למשל מפתחת את המצויינות שבסטודנטיות ומטפחת בהן יסודות מנהיגותיים בהרצאות ובסיורים במוסדות חינוך – כדי להכיר עמלם הטוב והמצויין של מנהלים – מנהיגים, כדי שתוך כדי לימודיהן האקדמיים הן תשאפנה להיות מנהלות מנהיגות. חובה עלינו לנטוע בהן האמונה בעצמן, ביכולתן בכישוריהן כדי שיפתחו את "הרצון" העז להיות מנהל-מנהיג בעתיד.

כאשר ה"חלום" קיים במוחו של מורה אף בלימודיו האקדמיים להוראה הרי נזכה לראות בהגשמת החלום אם אנו נכין קרקע פוריה ודשנה שעליה יצמח ויגדל פרח הוראה ומורה צעיר.

חובה עלינו לעודד הצעירים החכמים לחלום, לצפות לרצות ולהאמין בעצמם בכישורים להיות מנהלים – מנהיגים. מובילי הדרך שלמעלה – חייבים תמיד לראות את עיקר תפקידם בהכנת מנהיגי העתיד בקרב הצעירים המצויינים.

להלן כמה תכונות מנהיגותיות שראוי שפרח הניהול ילמד אותם ויפנים אותם טרם כניסתו לתפקיד החשוב ביותר לקידום עם ישראל לשחקים – ניהול מוסד חינוכי.

* לחלום להיות מנהל.

* פיתוח הרצון והאמונה ביכולתך.

* ללמוד תהליך קבלת החלטות

* להאמין שאפשר להשיג כמעט כל יעד.

* לתכנן יעדים ומטרות אותם תרצה להשיג.

* להטמיע העיקרון – שההצלחה תלויה רק בך.

* נסה להיות יצירתי בחשיבה ובתכנון

* אסוף רעיונות לשפע יוזמות חדשניות ומרתקות.

* חשוב כיצד להצליח.

* זכור כי העיקר בהצלחה הם ההישגים.

* החינוך החברתי – חיי החברה – מהווים שילוב הכרחי להישגים.

* החדר בעצמך אופטימיות – לראות כל קושי כאתגר.

* רשום לפניך העקרון: "אם אין תורה אין קמח" ככל שביה"ס יצליח התקציב יגדל ויפרח.

* חלום יעקב – מבהיר לנו כי הסולם מגיע השמימה, היינו היעד – אין סופי.

      המלאכים עולים בשלבים – כל ההתקדמות בתהליך.

* למד להקשיב, ללמוד כל הזמן וגם מאחרים.

* חשוב תמיד על בניית צוות, האצלת סמכויות. ואמונה בחבריך - העובדים.

* הייה כל הזמן חושב וחושב – יוזם ויצירתי.

* השתדל לא לוותר ולא להתפשר – האמן שאפשר לכבוש כל יעד.

* תרגל עם עצמך טיפול בדילמות... בקשיים., בקונפליקטים.

* נסה ללמוד לנהל זמן נכון ואיכותי.

      לעולם הקצה זמן לחשיבה – למעקב.. לתכנון...

* זכור – בנוסף לבניית צוות עליך ליצור יחס אישי ושיחה אישית עם כל מורה ובעל תפקיד – בבית הספר.

* נסה כל הזמן לעודד, להחמיא ולשבח הטובים והאיכותיים שבמורים, כך עם כל העובדים.

* תכנון חשיבה יצירתית לראות ההורים כלקוחות וכיצד להפעיל אותם וללמדם להיות הורים כמנהיגים.

* מתחילת הדרך בנה כלים מנהיגותיים יצירתיים, קבע יעדים קצרי טווח וארוכי טווח, ותמיד וכל הזמן שווק לכולם עשייתך שלך ושל מוריך.

      השיווק מוסיף רצון עז להתקדם ולהיות יצירתי.

* בנה כלים שיגרמו למוטיבציה לך ולמוריך.

* תמיד... תמיד... שלב אינטלגנציה שכלית עם רגשית.

* זכור "ידע הוא כח"

      ה"חכמה" נקנית בשאילת שאלות, בויכוחים, בשקלא וטריא.

      בנה תשתית ובמה לשאילת שאלות כל הזמן.

* נסה לאפשר לכל מורה ועובד להתבטא – "במה" לכל אחד בכל ישיבה ובשפע הפגישות.

* נסה להקנות בטחון עצמי, לך ולעובדיך.

* כלל מנצח: "הצלחה גוררת הצלחה"

      חוויות של הצלחה – מובילות כל נימי נפשנו לרצות עוד ועוד להצליח.

* פיתוחם של המורים יעיל מאד בסדנאות, בעבודה בקבוצות.

* התלמידים אלו הם יעפילו לראש כל הר אם יטפחו – לימוד בחברותות. המתודה הנלמדת בישיבות.

* ההצלחה תנוע כלפי מעלה מעלה – אם תפתח בעיקר את המצויינות שבקרב מוריך ותלמידיך.

      המצויינים יעזרו ויסייעו לך לטפח החלשים.

* ההצלחה תלויה בפיתוח ייחודיותו של כל מורה וכל תלמיד ובניית צוות מלוכד, ייחודיות מתוך אחדות.

* זכור, "הדוגמא האישית " של מנהיג – קוד בהצלחה.

      כך ילכו אחריך מונהגיך המורים.

* הדוגמא האישית שלך – ממוקדת בכל התחומים החשובים.

* מנהל קורא... מורים קוראים... תלמידים קוראים.

* מנהל אנושי וחכם – כך מוריו ותלמידיו.

* היחס האישי שלך מקרין לכל הצוות והתלמידים.

* מנהל מנהיג מפתח מורים מנהיגים המטפחים מנהיגות נוער.

* מנהל אופטימי – מוריו ותלמידיו רואים את מחצית הכוס המלאה ועוד..... ועוד.. שפע של "דוגמא אישית".

* "הדיאלוג" מהווה קוד מנצח במנהיגות.

      דיאלוג על כל נושא – בנוסף לחומרי הלמידה.

      ידע עולם, השכלה כללית, התעניינות אישית.

* למד להקשיב לכל אחד – עיניך מתבוננות במדבר תמיד.

* למד רטוריקה נכונה.

* לקיחת "אחריות" והקניית מושג זה לכל .... לכל מורה מהווה קוד הנצחון, להישגים לימודיים, חברתיים, התנהגותיים, ערכיים, ותורניים. בכול.. בכל אוכלוסיה ובכל ישוב.

* דלת מנהל פתוחה משדרת מעורבות, נוכחות, אכפתיות, יחס, כבוד, אהבה שייכות שיתופיות והערכה לכם.

* זכור, המנהל- "כמפתח" בכישוריו הוא יכול לסגור לנעול דלתות – חשיבה ויוזמות, אך הוא מסוגל לפתוח כל דלת, כל נתיב וכל מסלול כדי לאפשר לנוע, ללכת, לרוץ לכיוון הנכון.

* המנהל הוא הגורם הדומיננטי "במנהיגותו" להצלחה חינוכית ולימודית.

* למד להיות "מנהיג"

* ותמיד תמיד תמיד הוסף חכמה ודעת והכל בשילוב חיוך ואהבה כפי שמציין החכם מכל אדם "חכמת אדם תאיר פניו".

* זכור – משפטו של שלמה המלך "יפוצו מעיינותיך חוצה" ללמוד... וללמד.

החדר היטב לכל נימי נפשך כי קיימים כלים ברורים ובהירים להיות מנהל-מנהיג מצליח.

עליך ללמוד הכלים ולהפנימם בתוכך.

כאמור, מותר חשוב וחכם מאד ללמוד מאחרים.

בקורסים להכשרת מנהלים אנו נוהגים לבקר במוסדות חינוך יסודיים ועל יסודיים. תמיד הביקורים מתקיימים אצל מנהלים מצויינים – מנהיגים. מהם ניתן ללמוד כלי מנהיגות בהם הם משתמשים.

תמיד עלינו להבחין בנקודה חשובה מאד מאד – כל המנהיגים מובילי הדרך במוסדות חינוך – הטובים ביותר משתמשים בעקרונות המנהיגותיים אך כל אחד... כל אחד... עושה זאת אחרת, בהתאם לתכונותיו האישיות.

זכור היטב –

כי עליך ללמוד התכונות המנהיגותיות כדי להצליח ולעלות לראש הפרימידה וגם דרכך שלך כמנהיג תהא אופיינית לך ולאופייך – שלך.

בורא עולם בראנו שונים אחד מן השני – עלינו למצות יכולתנו לקיים עולם טוב ואיכותי.

לפתח ייחודיותו של כל אחד מתוך אחדות קהילתית אך כל אחד והייחודיות שלו

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב