דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הכרויות - מיתוס אהבה ממבט ראשון 

מאת    [ 24/03/2010 ]

מילים במאמר: 937   [ נצפה 3403 פעמים ]

אחד הדברים המונעים מפנויים ופנויות רבים מליצור קשר רציני ועמוק עם בני ובנות זוג, הוא העובדה שהם "שבויים" בדפוסי חשיבה מעוותים משהו בכל הקשור לאהבה, זוגיות, נישואין, וכו'.  אני מתכוונת בעיקר לכל אותם המיתוסים, שהחברה המערבת המודרנית, בגיבוי התקשורת צרבו במשך השנים בתודעה שלנו, ואשר עיוותו במידה לא מבוטלת את פיסת העולם שלנו בנושא.

כאשר תפיסת העולם מעוותת בכל הקשור לאהבה- זוגיות- נישואין, ואין לה כל אחיזה במציאות, נקל להבין מדוע הדברים לא עובדים. בואו נעבור יחד על כמה מאותם מיתוסים שנתקלתי בהם במהלך שנות עבודתי בתור שדכנית, המלווים רבים מאיתנו, ונבחן אותם אחד לאחד.

קליק-כימיה – אהבה ממבט ראשון

"נדלקנו האחד על השני". "נותרה בינינו כימיה כבר על ההתחלה". "היה לנו קליק – וזהו". זו הייתה אהבה ממבט ראשון". הגדרות כאלה וגם אחרות ניתן לשמוע מפיהם של מיליוני זוגות צעירים בארץ ובעולם, בבואם לשחזר בעיניים בורקות, את שלב ההיכרות הראשוני ביניהם.

שנים על גבי שנים הזינה אותנו התקשורת בנפלאות ובמופלאות אותה "אהבה ממבט ראשון". הספרים, סדרות הטלוויזיה וסרטי הקולנוע, עוד הוסיפו וניפחו את אותו "קליק" ראשוני שנוצר בין בני הזוג.

לא פלא על-כן, שרובנו הגדול, זה "השבוי" במיתוס הקליק-כימיה-אהבה ממבט ראשון, מאמין באמת ובתמים, שזוהי מהות אותה אהבת אמת גדולה לה אנו מייחלים כל ימי חיינו. מכאן גם ניתן להבין את האכזבה והתסכול המלווים אותנו בכל פעם שאנו יוצאים לדייט עם מישהו ושום דבר מכל מה שהמיתוס "הבטיח" לא מתרחש.

יש לי חדשות בשבילכם: קליק-כימיה- היסחפות- שיכרון חושים – אהבה ממבט ראשון- כל אלה ועוד- הם דברים שקורים אומנם במציאות, אבל אין בהם (כמעט) ולא כלום עם אהבה. בוודאי לא עם מהות האהבה.

אין חיה כזו הקרויה "אהבה ברגע". אין דבר כזה להתאהב במישהו שאינכם מכירים. זה חלום לא מציאותי, אשליה. מקורם במיתוס מעוות, שנצרב בתודעה שלנו משך אלפי שנים, אך בינו לבין אהבת אמת אין ולא כלום.

קליק-כימיה- אהבה ממבט ראשון הן בלי ספק תחושות נפלאות, אך אסור לטעות – מדובר בסך הכל במה שמכונה – התאהבות. "החשמל" שנדלק ביניכם לבין בת או בן הזוג יכול להוביל בלי ספק להרפתקה משכרת, אבל לא בהכרח לקשר יציב ואמיתי – ובוודאי שלא לאהבת אמת.

מסתבר, כפי שמוכיחים המחקרים, שעוצמת הרגש המשתלטת על הגוף בזמן התאהבות, נגרמת כתוצאה ממולקולת NGF, או בעברית "גורם גדילה עצבי". במחקר שנערך לא מכבר בנושא באיטליה, נמצא גידול ברמת ה-NGF בגופם של 58 מאוהבים טריים, מתוך קבוצה שמנתה רווקים מושבעים ואנשים המעורבים במערכות יחסים ארוכות טווח. מיותר לציין, וכך על פי עדות המחקרים, שרמת ה-NGF בגוף חוזרת לרמות המקובלות לאחר כשנה.

במצב של קליק – כימיה – אהבה ממבט ראשון, אנשים נוטים להתבלבל ומפרשים בצורה מעוותת את תמונת המצב הרגשית שלהם. שיכרון החושים ורוממות הרוח האופפים אותם – ברוב המקרים, פועל יוצא מהקשר המיני שנוצר- יוצרים אצלם אשליה של אהבה. אהבה? ממש לא. מדובר בהתאהבות, אולי גם בבת או בבן הזוג, אבל בעקר בסיטואציה המרתקת-משכרת שנוצרה.

אני מחזיקה בדעה, שאנשים המתאהבים ממבט ראשון, עושים זאת, בדרך כלל, מתוך ייאוש. הם מזנקים בהתלהבות גדולה אל תוך מערכות היחסים שנוצרו עקב היכרויות סתמיות , שנוצרה מתוך איזה חרדה עמוקה לגבי העתיד. הם  רוצים "לבלוע את העולם" כאן ועכשיו, מפני שעמוק עמוק בתוך תוכם הם בעצם נרתעים מלהשקיע את סוג המאמץ הנדרש להכיר את בן או בת זוגם החדשים.

אמי ז"ל הייתה אומרת ש"מה שמתבשל מהר, נשרף מהר". היא התייחסה אומנם לבישול, אבל ניתן לאמץ את הדברים גם כשמדברים באהבה. כשמתחילים מערכת יחסים בטורים גבוהים, ההורמונים עובדים שעות נוספות, וזיקוקי הדי-נור מתעופפים מכל עבר, ניתן לצפות את "השריפה" מעבר לפינה.

ההסבר פשוט – שכרון חושים ורוממות רוח, תחושות המאפיינות קשרים הנוצרים ממבט ראשון, הם כמובן אינם מצבים טבעיים. מעבר לכך שהם משבשים כל אפשרות לחשיבה שקולה והגיונית, הם גם מונעים (כמעט) כל ניסיון להכיר לעומק את בן או בת הזוג.

בחיים כמו בטבע – לאחר כל גבעה מגיע גם מורד. לאחר פרק זמן, לעיתים קצר, ולעיתים אפילו קצר עוד יותר, אנו חוזרים למצבינו הרגשי הטבעי. הטורים יורדים, ההורמונים נרגעים, זיקוקין הדי-נור דועכים, וגם שכרון החושים מסתיים.

ואז אנו מגלים, שאביר החלומות שלנו, זה שנסחפנו אחריו בעוצמה כ"כ גדולה, הוא אדם שטחי, שמעבר לחיצוניות המצודדת, אין לו דבר להציע. ואז אנו מגלים לפתע, שהנסיכה הקסומה, זו ששילחה בנו זרמי חשמל, היא אומנם צעירה, נאה, פתוחה, האוהבת מאוד את החיים, אך בעצם אין בינינו לבינה שום מכנה משותף.

תופתעו אולי לדעת, אבל על סמך הניסיון רב השנים שלי בתחום של שידוכים והיכרויות, אני יכולה להעיד, שרוב אהבות האמת שנרקמו, כאלה שהובילו למערכות יחסים רציניות ומשמעותיות – לעיתים אף נישואין – לא החלו במבט ראשון, גם לא ב"חשמל" או ב"כימיה".

אהבה, כך אני מאמינה, טוב לרקום אותה לאט, בנועם, תוך בחינה של כל האספקטים האפשריים. אהבה, כך אני מאמינה, ניתן לבנות מתוך שיקול דעת, ברגישות, בשיתוף פעולה, בפתיחות הדדית, עם הרבה רצון טוב, אך גם בזהירות גדולה.

שלא יהיו אי הבנות,  אני בהחלט סבורה שיש משקל להתלהבות הראשונית ולמשיכה הגופנית, אבל אסור לטעות בהם. הם בלי ספק נדבך חשוב ומרכזי בכל קשר, אך זאת בתנאי שבמקביל נבנית בין בני הזוג מערכת יחסים אנושית ורגשית אמיתית, כזו בה כל אחד מבני הזוג לומד להכיר גם את אישיותו ופנימיותו של השני.

קידום אתרים במנועי חיפוש




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב