דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על ילדים ואוכל 

מאת    [ 27/01/2007 ]

מילים במאמר: 590   [ נצפה 5501 פעמים ]

מהרגע שנולדו, ילדים מצויים בתהליך גדילה והתפתחות בו גופם בונה איברים ורקמות, מחזק מבנים קיימים, בונה ומאריך עצמות, שיניים, שיער ועור, מפתח את המוח ומערכת העצבים, בונה מערכת חיסון ועוד.
הגוף צריך לתהליכים האלו עזרה מהמזון, שהוא ספק האנרגיה, אבני הבניין והויטמינים והמינרלים החיוניים כ"כ.
בתחילה מזונו של הילד מצומצם מאד, ישנם מעט דברים שהוא יכול או מוכן להכניס לפיו. אך עם הזמן הילד מוכן להוסיף עוד ועוד מזונות ונוצרות יותר אפשרויות גיוון לארוחותיו. ככל שהוא גדל ניתן לשתף אותו בתהליך בחירת והכנת המזון, מה שיכול, לעיתים לעודד אותו לאכול עוד דברים, בגלל שהוא הכין אותם לבד.
כבר מההתחלה יש לדאוג שהילד יאכל מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה, במיוחד אם המבחר מצומצם.
להנקה יש יתרונות רבים מכל האספקטים והיא מומלצת באופן בלעדי עד גיל ½ שנה. לאחר מכן כשמתחילים להוסיף אוכל, רצוי שיהיה זה אוכל טבעי וטרי ולא מזון מוכן לתינוקות. עדיפות ניתנת למזון אורגני.
מזונות כמו ירקות מבושלים, דייסות קוואקר ואורז, חלב שקדים (משקדייה ומים), טחינה או חלב שומשום ופירות בשלב קצת יותר מאוחר, הם בעלי ערך תזונתי גבוה ויעזרו לילד בתהליך התפתחותו. חשוב! סויה ומוצריה ניתן להכניס לתפריט רק לאחר גיל שנה, מאחר ומערכת העיכול של התינוק עדיין אינה מפותחת דייה ואינה יכולה לעכל את הסויה כראוי. יכולים להיווצר גזים והתנפחויות.
בשלב הבא ניתן להכניס לתזונה יותר ויותר דברים, כמו דגנים מבושלים, פירות טריים, עדשים, טופו, עוף. בהמשך מוסיפים עוד דברים, לפי מוכנות הילד לאוכל.
חשוב לא להרגיל את הילד לדברים המומתקים באופן מלאכותי ולתת לו מתוקים "טבעיים", כמו תמרים, פירות יבשים, דבש, מולסה, אבקת חרובים. ניתן להחליף קקאו ושוקולד עם מוצרי החרובים, אם יוקנו לילד הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל צעיר, יהיה לו קל יותר לאכול מזון טבעי יותר גם בעתיד, לעומת המזונות המעובדים עתירי הסוכר, מלח, שמן וכו'. ימנעו גם מצבים של חוסר/ עודף משקל.
מאותה הסיבה חשוב גם להרגיל ילדים לארוחות מסודרות, בהן כל המשפחה (או חלק ממנה) אוכלת ביחד בזמן שמוגדר כ"זמן הארוחה". בין הארוחות ניתן להוסיף מספר ארוחות ביניים, אך אין הכוונה ש"נשנושים" אלה חייבים להיות ג'אנק פוד, הם יכולים להיות מורכבים גם הם מאוכל בריא; כמו פירות טריים או יבשים, אגוזים וזרעים לא קלויים, חלב שקדים/ סויה/ אורז/ שומשום ממותק בדבש/ מולסה/ תמרים ועוד, יוגורט עזים עם אבקת חרובים ובננה, מאפינס/ עוגיות/ עוגה על בסיס קמח מלא ומוצרים טבעיים, לחם מחיטה מלאה עם ממרח אבוקדו/ גבינת עזים/ ממרח שמן זית ועשבי תיבול/ ממרח טופו שום-שמיר ועוד.
אפשר ורצוי להיות יצירתיים באוכל- זה רק יגביר את התעניינותם של הילדים.
אם רואים שהילד לא מוכן לאכול הרבה דברים ודבק במגוון מצומצם של מאכלים, ניתן לשדרג את אותם המאכלים. למשל, לפירה תפו"א הרגיל אפשר להוסיף בטטה/ גזר/ דלעת/ בצל/ סלק ו/או "הפתעות" כמו ירקות חתוכים, טופו, אגוזים וזרעים, נבטים ועוד. אפשר גם להוסיף דברים שקשה להבחין בהם, לפי הטעם, אך יש להם ערך תזונתי רב, כך שבלי שהילד יידע, הוא מקבל תוספת מזינה, למשל שמרי בירה, נבט חיטה, שקדייה, טחינה, יוגורט או מעט גבינת עזים, חלב סויה ועוד. לקציצות בשר רגילות אפשר להוסיף בטטה, מנגולד, תרד ושאר ירקות.
אפשר ליצור משחקים רבים הסובבים סביב אוכל, כמו לדבר על מה קורה לאוכל כשנכנס לגוף, לצייר דברים הקשורים באוכל, לקשט אוכל באופנים שונים, להכניס הפתעות למאכלים, להתייחס לצבעים ולטעמים השונים שבאוכל. אפשר גם לחתוך לחתיכות בשר, גבינה, טופו, ירקות להפרידם לצלחות לפי סוגים וליצור שיפודים משילובי מאכלים שונים.
האפשרות של שילוב ילדים במטבח בתהליך הכנת המזון יכולה להשפיע על הילד לנסות מאכלים וטעמים חדשים רק בגלל שהוא עזר להכין אותם. ילדים נהנים מאד לשחק בבצק, לעשות צורות לעוגות, לשבור ביצים, למדוד רכיבים במתכונים, לקלף קלחי תירס, לזרוק שאריות לקומפוסט ובכל הזדמנות לעשות בלאגן במטבח.
קל להכין עם ילדים לחמים, עוגות ועוגיות, אוכל מוקפץ, סנדוויצ'ים, ממרחים ועוד.
ורד לב היא נטורופתית N.D., מדריכת הנקה ואם ל-2.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור ועורכת ביקורי בית לפי הצורך.
כמו כן נותנת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מנהלת פורומים בנושאים אלו: "נטורופתיה למשפחה" http://www.blabla4u.com/sites/blabla4u/ForumsII.asp?ForumID=13687 "הורים וילדים" http://www.beok.co.il/SelectedForum.aspx?ForumID=41 וכותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב