דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כל מה שרצית לדעת על סדנאות לבת מצווה - חלק א' 

מאת    [ 17/03/2010 ]

מילים במאמר: 1070   [ נצפה 3638 פעמים ]

בעבר, שנת המצוות הייתה עסקם של בנים בלבד. שנה שבפסגתה הם עולים לתורה ומקבלים טלית משלהם. כיום, גם לבנות ניתן יחס לא שגרתי במסע מילדות לבגרות. הדרך הייחודית ביותר להענקת יחס זה הוא באמצעות סדנת בת המצווה. ברצוננו לבדוק אילו סדנאות יהדקו וייחדו את הקשר הנשי החזק, זה שכעת, בתחילת המסע, משמיע קולו לראשונה.

  

אישה-בת-ברית

תחיה הברמן, שבבעלותה "סטודיו אמפתיה", מנחת הסדנה "אישה-בת-ברית" טוענת: "בכדי ליצור קשר - צריך ללמוד לתקשר", ויש ממש בדבריה. מוסיפה היא, כי בדרך כלל, כשהמתבגרת רוצה לשתף אותנו במשהו - האימהות, עוד לפני שמקשיבות - מיד מותחות ביקורת. בסדנה של תחיה - תלמדו כיצד להקשיב.

 

מה בסדנה?

בסדנה משתתפות שמונה אימהות ובנותיהן, בשמונה מפגשים, אורכו של כל מפגש- שעתיים. 16 נשים ישובות במעגל שמגיע אלינו, מהתרבות האינדיאנית ומסמל שוויון, היעדר סוף או התחלה. מטרת המעגל - לשקף את החיים.

 

על מה מדברים בסדנה?

"מדברים על הרבה דברים שסובבים את החיים של כולנו: רצונות, כיצד עושים בחירות בחיים, סטיגמות, עבודה דרך צילומים - ביקורת ושיפוטיות, איך אנו נראים כלפי חוץ, מה עושה לנו הלבוש, שפת הגוף. אני נותנת לאימהות משימה להצטלם יחד, לביים צילום של אמא ובת וגם מראה להן צילום של אביב ונורית גפן כדוגמא,הצילום אמור לתת לנו התבוננות מהצד ולהביע כמה דברים על הקשר בינינו. מדובר ביצירת קשר אינטימי שמסגרת היום יום לא תמיד מאפשרת אותו".

סדנת אישה-בת-ברית כוללת שילוב של עבודה עם אמצעים אומנותיים שמחיים את הנפש כגון קלפים, ציורים, פיסול, הכנת קולאז'ים מעיתונים, תרגילים הקשורים בעבודת צוות, הקשבה ועוד. לפי הברמן, בשלב די מוקדם אפשר לאתר את הקול הקולקטיבי השולט במעגל, הוא מהדהד מאחת לשנייה ומתייצב במעין תבנית, בתוך אותה מציאות המשותפת לכולנו.

 

דרך המסר:

"מדובר במתנת בת מצווה, הבנות והאימהות מגיעות לסדנה שהיא שוויונית ומשותפת ויש להן חוויה משותפת שתמשיך ותלך איתן, הן לומדות לבלות יחד, לאו דווקא בקניות. חשוב לעבוד על הקשר הזה דווקא בנקודת הזמן הזאת, בגיל הבת מצווה, כי אז מתחיל להירקם משהו חדש, שהוא נכון יותר להתבגרות".

 

עלות מול תועלת:

סדנה מיוחדת זו עולה לאם וביתה 1032 ש"ח לשמונה פגישות.

 

עושות צחוקים:

חגית אברך, מ"סדנת צחוק וריקודים" מתארת את סדנת הצחוק, שנשמעת כסדנה חווייתית מן השורה שנועדה באופן מכוון לאימהות ובנות מצווה, או לבנות המצווה בלבד.

 

מה בסדנה?

הסדנה כוללת פעילות חווייתית של כשעה וחצי, חיזוקה של בת המצווה שהגיעה לבגרות. לפי אברך המטרה היא לחבר בין האם לביתה המתבגרת, באמצעות תרגילי צחוק, משחקים ושילובים בין הפעלות לא שגרתיות ויצירת קשר הדוק.

 

דרך המסר:

הלוקחות חלק בסדנה יוצאות ממנה בתחושה עליזה ונלהבת, תחושה שלקחו חלק בדבר מה בלתי רגיל וייחודי. הקשר בין האם וביתה מתהדק עקב הפעילות המשותפת ובילוי זמן האיכות ביחד. הן קשובות יותר אחת לשנייה דרך צחוקן וגופן, "פתאום רואים את האמא והבת במצבים קצת מביכים שהן ראו אחת את השנייה קודם לכן. בעיקר יוצרים בתחושה של קרבה גדולה ושל שחרור, הרגשה שמלווה ומעצימה למשך זמן".

 

עלות מול תועלת:

הסדנה המבדרת עולה בערך 1000 ש"ח לקבוצה.

 

שוברות שגרה:

וורד בריגר ודגנית קורן, מ"אימהות ובנות", מציעות סדנה הבנויה מקבוצות קבועות מראש - אימהות ובנות מרחבי הארץ, או קבוצה מאורגנת, למשל של צמדי אמהות ובנותיהן מאותה הכיתה.

 

מה בסדנה?

הסדנה נערכת במהלך סוף השבוע, ימי שישי ושבת, בבית אורן או בקיבוץ חוקוק המשקיף על הכנרת, לינה ואירוח מלא כלולים בעבור קבוצה של עד 12 זוגות.

לפי ורד, האפשרות לבלות במשותף, רק אמא ובת, לבוא במפגש עם עוד נשים שנמצאות באותה נקודת זמן בדרכן ולחוות חוויות המדגישות את הגרעין התקשורתי הגלוי והסמוי בין אם ובתה, חוויות אלה הן שמעניקות לסדנה את אופייה הייחודי. ורד שואפת לחזק את מה שקיים וגלום בין האם לבתה, ולסייע להן ללמוד זו מזו, למצוא מכנה משותף. הסדנה עוסקת בתקשורת, באמצעות מגע ותנועה. המטרה היא להוביל את המשתתפות בתהליך אישי ומשותף עם האם. האמהות והבנות יוצרות קשרים באומנות הפלסטלינה ויוגה. הבנות הצעירות מתחברות לגופן ולשינויים החלים בו, לומדות כיצד להתייחס לגוף ממקום של העצמה, ייחוד, פיתוח אישי, הבנה כי לכל אחת קצב משלה, וגנים המיוחדים לה. דגנית טוענת שמרתק לראות כיצד גם האמהות מפיקות את החיבור המחודש עם עצמן, עיסוק בגוף ובנפש מהותי וכולן עוברות את התהליך החשוב הזה.

 

על מה מדברים בסדנה?

תכני הסדנה מתמקדים בתקשורת כנה וגלויה. יצירת סיטואציות חד פעמיות, שלא בהכרח התאפשרו קודם, בהן אמהות ובנות משוחחות זו עם זו באמצעות, למשל, שימוש בקלפים, הן משתפות זו את זו- ולאחר מכן, חולקות עם שאר הזוגות. נרקמת תקשורת, הקשבה והיכרות פנימית. הבנות והאמהות מגלות דברים חדשים זו על זו.

 

דרך המסר:

לפי דגנית, הזוגות יוצאים עם חוויה, "האימהות מקבלות העצמה גם לעצמן, לפעמים הן מסתכלות פתאום על משהו שהן רצו עד עכשיו והן השאירו בצד מפאת קריירה ואימהות, והן חוזרות לזה. הבנות באמת נכנסות לפרופורציות, הן לומדות על האימהות שלהן, להסתכל עליהן כאישה וכמקור לתמיכה ולא דווקא מישהי שכל הזמן רבים איתה. הטקסט הסופי שהוא הילולה גדולה מעניקה לקבוצה חוויה גבוהה וערכית- מזרעו זרעים של משהו חדש שרק מתחיל".

 

עלות מול תועלת:

סדנת נופש זו עולה בין 1000- 1200 ש"ח לאמה ובת כזוג, כולל לינה ואירוח מלא.

למידע נוסף מומלץ לבקר באתר לארגון בת מצווה בר מצווה - 1213


בר מצווה בת מצווה




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב