דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בדידותו של קורא המחשבות - דלית אורבך 

מאת    [ 16/03/2010 ]

מילים במאמר: 654   [ נצפה 2484 פעמים ]

בדידותו של קורא המחשבות / דלית אורבך

הוצאת ידיעות ספרים

294 עמודים


הסיפור הוא על נרי (אבנר), ילד ממזר, שנולד כתוצאה מפרשיית אהבים מחוץ לנישואים של אימו. אביו מתנכר אליו באיזשהו אופן מפני שהוא יודע שהוא לא בנו הביולוגי ואימו מתנכרת לו בדרכה שלה מפני שהוא מזכיר לה את אביו יפה התואר. נרי עושה הכל על מנת להצדיק את אי-אהבתו של אביו - מודה במעשים רעים שלא ביצע ועושה הכל כאילו לעצבן בכוונה את אביו. אה כן, והוא קורא מחשבות. תחילה חשבתי לעצמי - "בואנה זה ממש מגניב, הלוואי עלי", מי מביננו לא רצה להיות זבוב על הקיר או לדעת מה עובר למישהו בראש? אבל כבר מין ההתחלה נרי מתייחס ליכולות הזו שלו כפגם, כנכות. תארו לעצמכם עולם שבו אתם כל הזמן שומעים מה הולך בראשם של האנשים שסביבכם. בכל מקום ובכל זמן. ולפי מה שנרי מתאר - ברוה המקרים אלו לא מחשבות כל כך חיוביות... הוא אפילו אומר שהוא לא מוצא בחורה שיש לה מחשבות "סבירות" בשביל לצאת איתה, אז הוא מעדיף פשוט לא להיקשר.

הכתיבה היא בגוף ראשון, של נרי. והיא מציגה לנו כמה ההבדל גדול בין מה שאנחנו אומרים לבין מה שאנחנו חושבים. נרי בעצם מתאר אותנו, אלו שלא יכולים לקרוא מחשבות, כחרשים. שיש לנו שקט נפשי מסוים בגלל שאנחנו לא יודעים מה עובר במוחו של זה שעומד לפנינו ומחייך. נרי "מרגיש" דרך כל אחד מהאנשים שהוא קורא אותם וכתוצאה מכך הוא איבד את היכולת להרגיש בעצמו ונעזר במעין "ארכיון" רגשות שהוא מאמץ מאנשים אחרים.

כל חייו נרי לא ממש עושה שימוש ביכולת הזו שלו עד שמגיע רגע אחד בעלילה שבו הוא מחליט להגיש את עזרתו, באופן מפתיע - דווקא למישהו שלא קרוב אליו בכלל (אני לא אפרט על מנת לא להכניס ספוילרים).

נזכרתי בסצינה מאיזה קומדיה עם מל גיבסון, שכתוצאה מאיזו תאונה הוא מתחיל לשמוע מה נשים חושבות (אם אני לא טועה ככה גם קראו לסרט). בהתחלה זה נראה לו מגניב והופך אותו למאהב נפלא כמובן, אבל בסופו של דבר הוא פשוט היה רוצה להיפטר מה"יכולת" הזו, כי זה פשוט מנפח לו את המוח.

הספר הזה הכניס אותי לסרטים. מצאתי את עצמי קוראת באוטובוס וכל הזמן פוזלת הצידה לראות אם מישהו יודע מה עובר לי בראש. פתאום הרגשתי חשופה לגמרי. עצם המחשבה שאולי-אולי יש מישהו שמסתכל עלי ויודע על מה אני חושבת...קריפי... כמובן שגם ניסיתי להסתכל על אנשים אחרים ולתהות על מה הם חושבים. זה מעניין.

הרעיון לכשעצמו הוא מגניב. כבר כשראיתי את שם הספר הוא סיקרן אותי. אורבך הצליחה ליצור ספר שהקריאה שלו קולחת אפילו שאין בו ממש פרקים. הספר מחולק לשלושה חלקים, שניים מתרחשים בשנת 2006 ואחד ב-2000. השפה נהדרת ומלאה בדימויים מקסימים ולכל אורך הספר לא הפסקתי לסמן לעצמי ציטוטים (ראו בהמשך).

נרי והסיפור שלו מלווים אותי עד היום, ארבעה ימים אחרי שסיימתי לקרוא אותו. זה ספר שמעורר מחשבה גם על החברה, כי לפי איך שנרי מתאר את זה - רוב המחשבות של כולם הן די שליליות...

לסיכום - ספר מומלץ, הקריאה קולחת והכתיבה מקסימה.

 

דרוג הקואלית:

חמש קואלות מתוך חמש

 

פינת העטיפה:

העטיפה מאוד מעניינת. זוהי ללא ספר עטיפה שתגרום לי להרים את הספר ליד, וגם השם עושה את שלו. אני שמחה שבחרו שלא להשתמש בצורה הפשטנית של "קריאת מחשבות" (קרי ראש שבתוכו עוד ראש וכו'). רואים גוף של בחור שבנוי היטב (נרי מתאר את עצמי כבחור יפה, סוג של 'מלאך שבדי'), שאת ראשו אנחנו לא רואים כי הוא נמצא בתוך בריכה הפוכה. הגוף למטה יבש וניצב בין קירות מתקלפים. הדימוי הוא מאוד מעניין, שכן הראש של נרי מלא בסערות, במיים, ברעשים שהוא לא יכול להיפטר מהם. הגוף נראה מנותק מהראש.

העטיפה יפה מאוד לטעמי. אני לא יודעת למה הבחירה הייתה לשים דווקא בחור ללא חולצה, זה לא תורם לי שום דבר. חוצמזה - אני אוהבת!

ציטוטים:

"לימדתי את עצמי להפריד בין מחשבות לאמירה שיוצאת מהפה. כמו שמפרידים בין אגוז לקליפתו. האחת עם קול ומילים, עוברת דרך שפתיים מתפשקות ורוק ושיניים. והשני, מדוברת בשפה פנימית אישית לא קומוניקטיבית ואינה מיועדת לאזניים זרות."

"רק כשאתה מרגיש אשם אתה מרגיש צורך לעשות מעשים טובים"

 

הספר באתר ההוצאה

עוד ציטוטים בבלוג קואלת ספרים

שלכם, קואלת ספרים


www.koalablog.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב