דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הספר מסביליה-ביקורת-רוסיני-האופרה ת א 

מאת    [ 16/03/2010 ]

מילים במאמר: 744   [ נצפה 2709 פעמים ]

618הספר מסביליה-רוסיני-האופרה ת א618 צילומים-יחצ"ן האופרה   "הספר מסביליה" מאת רוסיני הנה אחת האופרות הפופולריות, האהובות והמבוצעות ביותר. זאת אופרה בופה-קומדיה קלילה מצחיקה הדורשת וירטואוזיות רבה אצל הזמרים . בניגוד לאופרות הדרמטיות הכבדות בהן בדרך כלל הגיבורה מתה כאן האהבה מנצחת ויש סוף טוב.. האופרה מבוססת על יצירות שכתב מחזאי צרפתי -בומרשה.הוא כתב טרילוגיה של שלוש מחזות שהעלילה מתרחשת כמעט כולה בסביליה או סביבתה.כל השלוש הפכו בסופו של דבר לאופרות.   זוג צעיר רוצה להתחתן  אך ד"ר ברטולו- האפוטרופוס של הבחורה-רוזינה חושק  בה ומחכה שתיגמר האפוטרופסות כדי להתחתן איתה ושומר אותה ממגע עם אנשים. עלם צעיר שר סרנדה ורוזינה מתאהבת בו. הוא -הרוזן אלמויוה מציג את עצמו כסטודנט עני בשם לינדורו. כדי להתגבר על הקשיים שמעמיד ד"ר ברטולו הוא מתחפש לחייל,תלמיד של המורה למוסיקה של רוזינה וכו'. עוזר לו במשימות פיגרו הכל יכול. רוזינה מתאהבת בלינדורו וד'ר ברטולו כדי שיהיה סוף טוב מותר על רוזינה האהבה מנצחת והכל טוב. אין באופרה כל דבר רציני. מטרתה לשעשע בלבד, להצחיק ללא מסרים או כוונות נסתרות.   הבמאית מרים קלמנט צרפתיה ממוצא אירני העבירה את העלילה  למרפאתו של רופא שיניים. במקור ד'ר ברטולו הנו בעל תואר דוקטור אך לא נאמר מה מקצועו. כאן הוא רופא שיניים. השינוי בא כדי להצחיק ואינו פוגם כלל בעלילה .אם דבר השינוי היה נחוץ או עוזר להצחקה יותר ,אני בספק... קלמנט כבר ביימה כאן את "המסע לריימס"מאת רוסיני כאשר העבירה את העלילה אל תוך מטוס. גם כאן יש העברה למרפאת שיניים, העברה שנראית לי כאמור לא נחוצה,לא מועילה,ולא רלונטית. הבמאי המחדש את ההפקה אצלנו הנו ניב  הופמן ישראלי העובד יחד עם הבמאית. קלמנט השתמשה בטריקים מסויימים כדי להצחיק ולהיות אורגינלית אך נראה לי שלא כך הם התקבלו. כמה דוגמאות:הטלת מימיהם של לינדורו ופיגרו ליד קיר,מיסתור בפחי אשפה בגדלים שונים בגלל מימדי הגוף השונים של הזמרים,מריטת שערות מרגלי רוזינה תוך כדי שירתה,לולינות במעבר מחדר לחדר וירידה בסולם נסיון לאכול את דג הזהב ועוד.   יוליה הנסן עיצבה את התפאורה והתלבושות. הרעיון שלה היה מקורי ויפה- להראות בית העומד על במה מסתובבת ולהראות כל פעם צד אחר שלו וכך להראות את החדרים השונים ולהעביר את העלילה ממקום למקום במהירות . הרעיון היה אולי יפה אך הוא צימצם את מימדי הבמה.שני הצדדים נשארו חללים ריקים ולא מנוצלים רוב הזמן והתפאורה גם בגלל הגג הנמוך של המרפאה הפכה חלקים גדולים מהאופרה לאופרה קאמרית. בנוסף החדרים והבית נראו די עלובים ללא כל ניצוץ ברק או פאר. בנוסף יש הגזמה מסויימת בסיבוב הבית ללא כל תכלית או הצדקה אלא כגימיק בלבד. יפה היה הרעיון לסובב את הבית בסוף האופרה כאשר מכל חלון מציץ סולן בסידרת ההשתחוויות.   בהפקת אופרה יש כרגיל שני צוותים-קאסט ראשון המופיע בבכורה וקאסט שני המופיע לסרוגין בחלק מההופעות ראיתי את שני הקאסטים. באופרה זו דרוש לא רק קול טוב אלא גם כשרון משחק. המלהק השתדל לא ללהק את כל הזמרים  והשחקנים הטובים בקאסט אחד . יש איזון בין שני הקאסטים ושניהם כוללים גם זמרים טובים וגם שחקנים טובים.   למרות האיזון הטוב בכל זאת אם היתי צריך לבחור היתי בוחר בקאסט השני בגלל פיגרו המגולם ע"י בורחה קוויזה. הוא זריז,הוא בכל מקום, הכל יכול,מלא תחבולות,תחכומים,המצאות.הוא שד וכספית מהלכת ידו בכל והוא הופך למרכז בכל רגע שהוא על הבמה.יכולת המשחק שלו,ההבעה הקומית שבו הפכה אותו לאהוב הקהל בערב שהיתי. תענוג היה לראותו   בצוות הראשון בבכורת הגאלה הופיע כפיגרו אוליבייה גרנד .הוא היה טוב אך אין להשוות אותו עם קוויזה. תפקידו של קוויזה בזריזות,בהצחקה,במשחק מעולה וכו' מלאו בצוות הראשון שניים-האחד הרוזן אלמוויוה-חואן חוזה לופרה שהיה טוב מאוד כשחקן אך פחות טוב כזמר.אמנם הוא זמר טוב אך יש משהו בקולו לא כך כך נעים לאוזן .קולו נשמע חיוור במקצת ,חד גווני בהשוואה למקבילו בצוות השני חוויאר אבראוד. השני-היה ד"ר ברטולו-ליונל פיינטרה  שהיה מעולה כשחקן. הוא היה משעשע יותר ,דינמי יותר אם כי קולו של אנריק מרטינז-קסטינייאני(2) היה טוב יותר.    דון בזיליו יורי קיסין שהופיע בצוות השני דמה מאוד לאלויס פרסלי וביצע את תפקידו המשחקי היטב אך אוגו גואלייארדו מקבילו עולה עליו בקולו העמוק והנעים המצויין. שתי הרוזינות חן רייס(1) והילה בג'ו(2)היו מעולות.רייס היתה אקספרסיבית יותר בסצינת מריטת השערות.קולה של רייס קולורטורי יותר אך שתיהן עומדות על אותה רמה מעולה הן בזמרה והן במשחק. השתתפו עוד בקטעי סולו בשני הצוותים נח בריגר שהיה מצויין כפיורלו,יאיר גורן כקצין ואייל סרי כאמברוג'יו המשרת. עוד השתתפו שירה רז(1) ואיילה  צימבלר(2) כברטה-מנהלת הבית של ד'ר ברטולו   השתתפה בביצוע של האופרה תזמורת האופרה-התזמורת הסימפונית הישראלית רשל"צ שהיתה כרגיל מצויינת בניצוחו של ג'ורג' פהליבניאן. הוא הכין אותה היטב, נשמעה מצויין אך צורת הניצוח הלא כל כך ברורה שלו גרמה לכך שכניסות ויציאות מסוימות והתאום עם הזמרים לא היה ללא פגמים קטנטנים.   לראות או לא לראות:מוסיקה נהדרת,רוב הקולות יפים וטובים,בימוי פושר.כדאי ללכת ולהנות בעיקר בגלל המוסיקה המוכרת והיפה. נכתב על ידי displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret") elybikoret-אלי ליאון , 14/3/2010 23:54    




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב