דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מוות בחלום 

מאת    [ 15/03/2010 ]

מילים במאמר: 559   [ נצפה 5202 פעמים ]

מוות בחלום

חלומות על מוות הם הדרמטיים ביותר, והמעוררים פחדים בחולם.

   מישהי סיפרה לי חלום מעניין אשר הותיר אותה בחרדה עצומה לאחר שהתעוררה ממנו.

החלום: היא נמצאת בתוך מים עכורים, שוחה עם דובי מים, לא מאיימים. אחר כך היא נמצאת במקום מסוים שאומרים לה ששני ילדיה מתים.

   כשהתעוררה מהחלום, היא חששה ללכת לחדר הילדים ולהיווכח שהחלום שלה הוא נכון.

בבואי לחקור את החלום, שאלתי אותה לגבי מה שהתרחש יום קודם. מבחינתה הכל היה כרגיל, שום דבר מיוחד. לא הייתה לה שום חרדה לגבי הילדים, אם כי באופן כללי היא חרדה להם. פירשנו את החלום כנובע סתם מתוך החרדה להם. המשכנו לדבר על הילדה הקטנה בת השנה וחצי, ואז היא נזכרת שיום קודם היא החזירה את העגלול שהושאל עבור הילדה, ובאותו הזמן היא אמרה לעצמה: "זהו, אין לי יותר תינוקות בבית". סיטואציה זו היא מה שעוררה את החלום. ה- "אין לי תינוקות בבית", מתבטא בחלום כמוות של הילדים. האם באמת אין לה תינוקות בבית? הרי הם עדיין כתינוקות- בן 3 ובת שנה וחצי, הם קטנים עדיין. הם כמו תינוקות, ואם אין לה תינוקות, אז אין, הם אינם. כמו כן, מוות בחלום מייצג סיום. היא סיימה את פרויקט התינוקות ברגע שהחזירה את העגלול לבעליה. כך שהמוות שלהם מייצג שני היבטים: סיום הקטע התינוקי (החזרת העגלול), ואת האין תינוקות (המשפט שאמרה לעצמה).

   לחלום יש עוד קטע: היא במים עכורים עם דובים. המים בחלום מייצגים רגשות סוערים, סערה שהתחוללה בתוך הנפש. הדובים, בגלל הגודל והכבדות שלהם, מייצגים נושא כבד על הלב. מכאן ניתן להניח, שהחזרת העגלול, והמחשבה שניגמר פרויקט התינוקות, עשה לה משהו בפנים. הדבר עורר נוסטלגיה להיותם תינוקות, לחוויה הנפלאה של להיות אמא בפעם הראשונה ובפעם השנייה. לרצון שהחוויה הזו לא תיגמר. מצד אחד ההורה רוצה שהילדים יגדלו, ונמאס הקטע שהם קטנים, מצד שני זו חוויה שלא רוצים לוותר עליה. אז המשפט שהיא אמרה לעצמה, פתאום הביא למודעות הפנימית שלה את ההבנה: רגע, האם באמת זה נגמר? נגמרה החוויה? לא תהיה יותר? פתאום היא הרגישה כבדות בלב – המופיעים כדובים. הרגישה מעין עכירות בפנים – המים העכורים. ואז התחושה מתגלגלת ומתעצמת, ובהמשך מודיעים לה שהילדים מתים – התקופה התינוקית מתה, הסתיימה.

יש להדגיש שהיא לא ראתה אותם מתים בחלום, אלא רק מודיעים לה על מותם. אילו ראתה אותם מתים, המשמעות הייתה שונה. הדבר היה יכול להתייחס באמת לחרדה שיקרה להם משהו. אך הדבר היה רק בתור ידיעה, כדי לייצג את הידיעה הפנימית, שהסתיימה התקופה של היותם תינוקות.

   לפעמים החולמים פוחדים מאוד מחלומם, בעיקר אם מופיע בו נושא המוות. יש להבין שהחלום הוא רק סמלי. הוא מייצג את היבטי הנפש בדרך שהוא מתוכנת לעשות זאת.       מישהו שאל: מדוע הדבר הופיע כילדים מתים, למה לא להביע סיום בדרך אחרת? אם תחשבו טוב, המוות מבטא את הסיום בדרך העוצמתית ביותר שיכולה להיות. בנוסף לכך, אותו מוות מבטא גם את הרגשות העגומים בנוגע לאותו סיום. לא היה מופיע מוות, אם היה מדובר בסיום של תקופה גרועה, כשהסיום שלה הוא הקלה ושמחה. המוות יופיע כאשר מדובר בסיום שלא כל כך רוצים בו, כי רוצים להמשיך את החוויה שהייתה. מעבר לכך, יש להבין שהסמלים המתבטאים בחלום מופיעים באופן אוטומטי, אין שליטה של המודעות בנוגע לאופן הופעתם. הנפש מרגישה, והיא מוציאה את מה שהיא מרגישה ללא פשרות, ובלא מחשבה, אם כך להביע זאת או באופן אחר.

   אז חלומות פז, וזכרו – אין חלומות רעים, יש רק מחשבות רעות.

 

תורג'מן יעל

 

תורג'מן יעל


חוקרת את החלומות, מנהלת פורומים לפתרון חלומות, כתבה את הספר "נפלאות החלום", שניתן לרכוש אותו רק אצלה


href="mailto:dreamyael@gmail.comdreamyael@gmail.com">">dreamyael@gmail.com


אתר נפלאות החלום




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב