מאת: נחום בקשטנסקי
נתחיל מהסוף - בסופה של כל גניבת רכב, נרכש רכב חדש בישראל.
למעשה, כאשר נגנב רכב בן 10 שנים, למשל, בעליו רוכש רכב אחר. המוכר רוכש גם הוא רכב אחר (כפי הנראה משנתון גבוה מזה שהיה ברשותו), עד שבסוף התהליך נרכש רכב חדש ע"י מי שמכר רכב משנתון גבוה יותר. ככל שהרכב שנגנב הינו משנתון גבוה יותר - הסיכוי לרכישת רכב חדש עולה והתהליך כמובן מתקצר, שהרי ככל שהרכב חדש יותר, הסיכוי שהוא מבוטח ושלבעליו יש גב כלכלי מתאים - גבוה יותר. מדינת ישראל מרוויחה בכל תהליך שכזה, היות וחלק ניכר מערך הרכב החדש הינו מיסוי המשולם למדינה.
ומה קורה בינתיים בחברת הביטוח? העיקרון המנחה את חברות הביטוח הינו הפסד לא קיים לאורך זמן, שהרי הפסד השנה מחושב בשנה הבאה, ומעלה את מחיר הפרמיה. יש שיאמרו שכלל זה קיים רק במקום בו אין תחרות. לצערי ישראל היא מקום בו אין תחרות ובמידה ויש כזאת היא רק למראית עין ומכאן שגם חברת הביטוח לא מפסידה כסף.
בנוסף, חברות הביטוח דורשות מהמבוטחים התקנת מיגון, וברכבים יקרים גם מערכת איתור.
מהו הכיסוי האמיתי של מערכת האיתור? נושא זה לא נבדק ע"י גורם ניטראלי ובחלק מהחברות כמות משמעותית של ממסרים אינה עובדת.
מי בודק האם המערכת האיתור ברכב תקינה וכל כמה זמן? בד"כ המערכת תיבדק רק במידה והרכב יהיה בנקודת שרות ביוזמתכם בשל תקלה או ביוזמת חברת הביטוח לשם קבלת אישור (בד"כ רק לאחר החלפת בעלים ברכב).
האם חברות האיתור יכולות לבדוק את המערכת גם כשלא נמצאים בנקודת השרות? כן! מבחינה טכנולוגית אין בעיה לבצע בדיקה של המערכת בכל רגע נתון, ולזמן את הלקוח לתיקון במידת הצורך. דבר זה לא מבוצע. סביר להניח שלרוב מדובר בתיקון על חשבון חברת האיתור, שהרי המערכות חדשות והאחריות עדיין קיימת לגביהן.
ומי משלם עבור מערכת האיתור? הלקוח כמובן. לרוב, במקרה של גניבת רכב, חברת הביטוח תחזיר למבוטח את ערך הרכב על פי המחירון, ללא תוספות בגין המיגון ומערכת האיתור, שהרי את אלה לא ביטחת!
לסיום שרשת המזון, יש להבין שתי עובדות נוספות:
הראשונה, ערך הרכב משולם על פי מחירון. במידה ורכשתם רכב חדש, מחיר המחירון נמוך בהרבה ממחיר החלון (מחיר רכישת רכב חדש בחברה).
עובדה שנייה, היא אי ביטול הפוליסה. כלומר, גם במידה והרכב נגנב יום לאחר תחילת הביטוח, על בעל הרכב לשלם את כל הפוליסה (שבד"כ מקוזזת מהתשלום בגין הרכב).
בואו נסכם את המרוויחים:
מדינת ישראל
יבואני הרכב
חברות המיגון והאיתור
וחברות הביטוח
יש מפסידים?
המפסיד הנצחי הוא כמובן הלקוח הסופי (ולזה אנחנו רגילים...)
המלצות:
ראשית, יש להעביר לחברת הביטוח את חשבונית התקנת המיגון/איתור ולא רק את אישור ההתקנה, על מנת שזאת תדע ומראש את ערך התוספת שהותקנה ברכב. במידה והתבקשתם לשלם פרמיה גבוהה יותר בגין ההתקנה, ממליץ לחפש חברת ביטוח שמראש תתחייב לתשלום זה.
לבעלי מערכות האיתור, ממליץ להתקשר מדי פעם לחברת האיתור ולדרוש בדיקה של המערכת ללא התייצבות בנקודת השרות. באופן כללי, מומלץ לבצע בדיקה לאחר כל תיקון ברכב.
ודבר אחרון, בעת ביטוח לרכב חדש, מומלץ לדרוש מחברת הביטוח פוליסה שבמקרה של גנבה יתקבל תשלום על פי המחיר בסוכנות (לפחות לשנה הראשונה).
http://www.driver4u.co.il/ פורטל הרכב ותרבות הנהיגה