דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חברה, הוראות הפעלה 

מאת    [ 25/01/2007 ]

מילים במאמר: 1095   [ נצפה 2313 פעמים ]

"הנה תעינו במדבר יחד עם כל האנושות ועתה מצאנו אוצר גדול המלא מכל טוב... ולפיכך ערכנו את השופר הזה לתקוע בקולות אולי ישמעו אחינו ויהיו מאושרים".

בעל הסולם, כתבי "הדור האחרון"

כולנו מכירים את סרטי ההרפתקאות שבהם גיבור שמגלה מפת סתרים יוצא יחד עם קבוצת אנשים אמיצים לחיפוש אחר אוצר קסום. בדרך כלל לאחר שהתגברו יחדיו על שורת מכשולים שניצבים בדרכם, ובתום מסע נועז ועתיר חוויות, הם מוצאים את האוצר הנכסף. האוצרות שאנו מדמיינים כוללים לרוב תיבות עמוסות במטילי זהב, חפצים ותכשיטים יקרים. אבל לא כל האוצרות בחיינו עשויים זהב, יש גם אוצרות מסוג אחר שערכם אינו נופל מאלה.

נניח שהיית קם מחר בבוקר ללא דאגות, מוקף בשפע בלתי מוגבל, או שהיית יכולה להפסיק להיות מוטרדת מעתיד הילדים, מהדאגה לבריאות שלהם, לפרנסה, ומהמחשבה איך הם יסתדרו בלימודים ובעבודה. תארו לכם שהיינו קמים בבוקר שטוף שמש ומהדורות החדשות לא היו מדברות כל היום על החיזבאללה והסורים, על אבו מאזן והחמאס ואפילו האויב ממזרח, שמשחרר הכרזות אין ספור בזכות מחיקתנו מהמפה העולמית, היה נעלם כבמטה קסם. ובכלל, תאר לך את ההרגשה שהיית חווה אם היית יודע שאלפי חברים ער?בים לך ותומכים בך ודואגים לטובתך, ממש כמו אמא שאוהבת את ילדיה ורוצה שיהיה להם רק טוב.

נשמע קצת דמיוני כמו חלום ורוד? אז זהו, שזה לא.

הצצה חטופה אל מציאות שלמה
מסתבר שחזון כזה תיארו גדולי המקובלים עוד מדורי דורות. גם הנביאים דיברו על משהו שנקרא "אחרית הימים" וכתבו עליו סיפורים ססגוניים, אלא שקשה לנו לפרוט את הסיפורים האלה לפרטים. אבל בפני המקובל שמגלה את המציאות הרוחנית נפתח מימד חדש של הרגשת הקיום האנושי. הוא זוכה לגישה ישירה אל שורשי המציאות שעדיין לא התגשמו לעינינו. לכן, על אף שאנו תופסים את הדברים כארועים שעתידים להתרחש, עבור המקובל הם ממשיים כאן ועכשיו. חשוב להבין שאין המדובר בנסים או בחזיונות במובן העממי של הדברים, אלא בהבנת הרובד העליון ביותר של חוקי הטבע המנהלים את המציאות.

על המציאות הזו מספר הרב יהודה אשלג (בעל הסולם) בכתביו האחרונים. לאחר שהשלים את מפעליו הגדולים - כתיבת פירוש "הסולם" לספר הזוהר של הרשב"י והכנת ביאור מפורט לכתבי האר"י, "תלמוד עשר הספירות" - ניגש בעל הסולם לכתוב את החיבור מרחיק הלכת והשלם ביותר בתולדות הקבלה - כתבי "הדור האחרון". הוא הבין כי חובה להסביר את המבנה הנכון של חברה שמתנהלת על פי חוקים רוחניים ואת תפקידו של כל אחד מהפרטים בה. הוא תיאר את מה שראה בעיני רוחו ולראשונה הצליח להלביש את האורות בשפה פשוטה, מוחשית והגיונית.

בעל הסולם תיאר חברה הרמונית, שמבוססת על נתינה ודאגה לזולת ולכן מצויה באיזון מתמיד עם הטבע. כתביו ממחישים לנו את מה שמגלה אדם שמתעלה להרגשת המציאות הרוחנית, וחושפים בפנינו את הרובד הנסתר של מציאות זו. במידה רבה הם מאפשרים לכל אחד מאיתנו הצצה חטופה אל המציאות השלמה, או אם תרצו, אל מה שצופן לנו עתידנו הטוב. אם נבחן כיצד שלב אחר שלב מתגשמים דברי בעל הסולם, ועד כמה הוא חזה במדויק את עתידנו הנוכחי עוד בשנות ה-50, נגלה שלצד התחושה הקצת אוטופית שמעוררים הדברים, הם נטועים ביסודות מוצקים ומבוססים על גישה רציונלית ביותר.

מציאות רוחנית חדשה
"מצאנו הזדמנות להסתכל בתנאי החיים של הדור האחרון, הזמן של השלום בעולם, בזמן שהאנושות כולה תגיע לנקודת הגובה... ויהיו משתמשים רק בצורה של 'השפעה לזולתו' ולא כלל בצורה של 'קבלה לעצמו'... אולי כדאי ואפשר גם בדורנו לעשות נסיון, להדמות לצורת החיים האמורה".

בעל הסולם, מאמר "השלום בעולם"

אז מה כל כך מיוחד בחברה שתתבסס על עקרונות רוחניים?

מתיאורו של בעל הסולם עולה כי כדי להגיע ליחסים כאלה בינינו נדרש שינוי יסודי בתפיסת המציאות שלנו. בלב ל?בו של התהליך נמצא הצורך לשנות את הטבע האגואיסטי שאיתו נולדנו, לתכונת הנתינה לזולת. על ידי כך אנו זוכים לחוות מציאות רוחנית חדשה.

על הדאגה הבלתי פוסקת לעצמנו נוכל לוותר רק אם יהיו אחרים שידאגו לנו, באותה דרך שאנו נדאג להם, כמו במשפחה קטנה שבה איש דואג לרעהו. למערכת היחסים החמה הזאת קוראים: ערבות. לאחר שהאדם נפטר מהדאגה לעצמו, הוא מתעלה להרגשת מימד חדש של טבע הקיום. הוא פורץ לשדה חדש של רגשות, ונפתחת לו גישה למימד גבוה יותר, שבו הוא נמצא בזרימה מתמדת של אנרגיה ושל מידע אחרים לגמרי. התחושה הזאת נקראת "העולם העליון".

מסה קריטית רוחנית
את היסודות שמהם תיבנה החברה העתידית פרש בעל הסולם במסמך מרתק המשתרע על פני כמה מאות עמודים. בחרנו להביא כאן מבחר עקרונות שמהם ניתן להבין איך תיראה חברה שמבוססת על עקרונות רוחניים.

אהבה - את החברה העתידית נייסד על בסיס של אהבה. זו אותה אהבת הזולת שהייתה אבן היסוד של עם ישראל עוד מימי אברהם, והיא שקיבצה אותנו יחדיו תחת הר סיני. בעל הסולם מדגיש כי את בניין החברה העתידית ניתן להתחיל רק אחרי שמבינים את חשיבות הכלל של "ואהבת לרעך כמוך".

אין כפייה ברוחניות - במקום שבו פועלים מאהבה אין צורך בכפייה, בלחץ או בדיכוי. אוסף האנשים שיניעו את התהליך יהיו אלה שכבר התעורר בהם הצורך הפנימי להקים חברה אחרת. מתוך הבנת חשיבות החברה הם יתחברו עם אנשים שבהם קיים צורך דומה, כדי ליצור מסה קריטית שתביא להתפתחות רוחנית כללית. אנשים אלה ירצו כבר לנסות ולקיים את חייהם הגשמיים, היומיומיים, בהתאם להשגתם הרוחנית.

שוויון - כמו במשפחה שבהחולקים בני הבית את הנטל המשותף ומשקיעים כל אחד את מירב המאמצים, כך יהיה גם בחברה העתידית. לכל אחד מבני הבית יש תפקיד - האחד מפרנס, שני דואג לצרכים אחרים של בני הבית וכן הלאה. השוויון בין הפרטים אינו מתבטא בכמות האוכל שיקבל כל אחד או במספר השעות שיעבוד, אלא העיקרון הרוחני שמוביל את השוויון הוא שכל אדם ישאף להשקיע את מיטב הכוחות שלרשותו לטובת החברה. יחד עם זאת, צרכיו ההכרחיים ימולאו ללא קשר לכמותם.

אותות כבוד - אנשי החברה העתידית יאמצו כעיקרון יסוד את הנתינה לזולת. בחברה כזו ההזדמנות לתת לזולת היא בעצמה השכר הגבוה ביותר, כי כך משתווה האדם לכוח העליון. יחד עם זאת, יש להגדיל בחברה את חשיבותו של ערך הנתינה לזולת, כי אם החברה תכבד את הערך הזה יהיה לאדם קל יותר לקיים אותו.

מנהיגות ודוגמה אישית - הנהגת "הדור האחרון" תכלול אנשים שמרגישים כבר את המציאות הרוחנית ומבינים כיצד לקיים את חוק הנתינה לזולת. הם יהיו מחויבים לספק דוגמה אישית להתנהגות על פי חוקי ההשפעה לזולת.

המשימה: רנסאנס
ההיסטוריה הרוחנית של האנושות מלמדת אותנו שכל השינויים הגדולים שהתרחשו התחילו מקבוצת אנשים קטנה. אנו מכירים את קבוצת אברהם שהגיעה למימד של אומה שלמה לאחר שקיימה את כל החוקים הרוחניים. גם במישור הגשמי התרחש שינוי דומה בתקופת הרנסאנס, שבה ניסתה קבוצת אמנים לחדש את הרוח הקלאסית בניגוד לרוח הכנסייה שהייתה שלטת באותם ימים, ובכך סיימה את תקופת ימי הביניים.

כיום משימה זו מוטלת עלינו - עם ישראל. מקור הכינוי "עם סגולה" הוא בתפקיד הרוחני שקיבלנו - לממש את חכמת הקבלה וליישם את חוקי המציאות הרוחנית על עצמנו. לאחר מכן עלינו להעביר שיטה זו לכל העמים. בכך תלוי עתידנו הטוב, והיום הבשיל הזמן ואנו קרובים מתמיד לפרשת הדרכים שבה נוכל לבחור לחיות אחרת. חכמת הקבלה שמתגלה כיום מציעה לנו דרך נאורה ורציונלית, דרך של שיתוף ואהבה להגשים זאת.

aviram_s@kab.co.il

לקריאה נוספת:
http://kab.co.il/



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב