דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) בעבודה עם מתבגרים 

מאת    [ 12/03/2010 ]

מילים במאמר: 563   [ נצפה 4010 פעמים ]

גיל ההתבגרות הנו תקופה לא פשוטה עבור המתבגר, דבר אשר הופך למורכב יותר כאשר קיים קושי שמגביל או פוגע בתפקודו.

מאפיינים ייחודיים של גיל ההתבגרות:

נערים בגיל ההתבגרות זקוקים לתוצאות על כן טכניקות של שינוי התנהגותי אפקטיביות על מנת להראות למטופל התקדמות, אפשרות של שינוי ובכך יוצרות את המוטיבציה לטיפול. בגיל זה, הנערים הנמצאים בסערה רגשית, חיפוש עצמי, הרבה מחשבות, חיפוש אחר אידיאלים, משמעות ונוקשות. שינוי קוגניטיבי מנתב את דפוסי החשיבה הללו לאפיקים אחרים אשר עוזרים למתבגר למצוא את עצמו, את הייחודיות שלו ולהגיב באופן אדפטיבי לסביבה.

לעיתים קרובות, ראיית ההתרחשויות או האירועים שקורים למתבגר מבולבלת. המתבגרים מחפשים סדר בדברים, בחיים אך מתקשים לעשות זאת בכוחות עצמם ולעיתים נוטים להתנהגויות קיצוניות כגון דיכאון, חרדה או התפרצויות. בגיל הזה, גדלה הכמיהה לעצמאות, להרגיש חשוב, מבוגר, ייחודי. הפרפקציוניזם ולעיתים אי- סבילות לביקורת מובילים את המתבגר לרגישות יתר לאי- הצלחה או אי- עמידה בקריטריונים נוקשים. הדבר נחווה ככישלון ופותח פתח למצבי רוח דכאוניים, לדימוי והערכה עצמית נמוכים. חוסר אמונה בכוחותיהם עלולה להוביל להידרדרות בלימודים, נשירה ממסגרת לימודית, פגיעה בקשרים חברתיים, קשרים עם ההורים ולעיתים אף התחברות לקבוצות בעלות השפעה שלילית. מרכיב נוסף אשר בולט מאוד בגיל ההתבגרות הוא השאיפה לשליטה בדרך לעצמאות. במהלך המאבק להשגת השליטה מתבגרים מגיבים לא באופן שרוצים. מתכוונים למשהו אחד אך יוצא משהו שלא התכוונו אליו. כתוצאה הם חשים חסרי אונים מול המערכת, מול הקשיים שמציבים החיים הבוגרים, האחראיים. למתבגרים חסרים כישורים רבים, שיקול הדעת שלהם טרם בשל להחלטות עצמאיות לחלוטין ולכן לעיתים קרובות לא מגיעים לתוצאה הרצויה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT- cognitive behavioral therapy):

בתהליך הטיפולי, המטפל ההתנהגותי קוגניטיבי מנסה לעזור למטופל לשלוט בתגובות הרגשיות כגון דיכאון או חרדה, באמצעות לימוד דרכים יעילות יותר לפירוש התנסויותיו, לחשיבה אלטרנטיבית ומכן להתנהגות שונה. בתהליך הטיפולי המטפל פעיל, דוחף ומאיץ לקראת השגת שינוי תהליך של העצמת המטופל ופיתוח שליטה עצמית שלו. המטרה הטיפולית הנה לעזור למטופל להשיג שינוי בהתנהגות (כמו שינוי הרגלים לא רצויים, תגובות לא רצויות), רגשות (כמו בבעיות של דכאון חרדה) ובמחשבות (כגון לימוד שינוי מחשבות, פתרון בעיות, דימוי עצמי).

יתרונות הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי בעבודה עם מתבגרים:

השלב הראשון בטיפול הנו יצירת אמון בין מטפל למטופל, דבר אשר לא פשוט מיסודו בעבודה עם מתבגרים. בטיפול התנהגותי קוגניטיבי לא מניחים הנחות ומסיקים מסקנות ללא השתתפות המטופל. המטופל והמטפל ביחד מגיעים לתובנות ומסקנות אשר מקדמות את המטופל בתהליך הטיפולי, למשל זיהוי עיוותי חשיבה, סכמות ומחשבות אי רציונליות נעשה בשיתוף פעולה  עם המטופל.

מכאן שהמתבגר אקטיבי בתהליך הטיפולי, הוא לא מובל על ידי איש המקצוע כלומר חסר שליטה אלא ששיטת טיפול זו מיסודו מעניקה לו כוח ושליטה על חייו.

המאפיין השני של הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי הוא לעבוד על "כאן ועכשיו". הדבר פחות מאיים ועוזר להנגיש את הטיפול לנערים. אין צורך ב"חפירות" כפי שהם מכנים שאלות סבוכות ודיון מעמיק. בטיפול התנהגותי קוגניטיבי ניגשים לקושי אשר קיים עכשיו ומקשה על תפקודו של המתבגר. העבודה נעשית סביב הקושי, דפוסי פעולה-תגובה, מחשבות ורגשות עמם מתמודד. מכאן, למתבגר קל יותר לעשות תהליכי הפנמה בטיפול מסוג זה עקב הקונקרטיות שלו, השקיפות- אין נסתר, הכל מדובר ומובן ורק כך מתאפשרת ההתקדמות בטיפול. העבודה הטיפולית נעשית  ב"גובה העיניים". איש הטיפול אינו "יודע כל" וכך המתבגר פחות מאויים ויותר משתף פעולה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי יעיל מאוד בהתמודדות עם קשיים חברתים, דימוי עצמי והערכה עצמית נמוכים, חרדת בחינות, חרדה חברתית, וויסות רגשי והתנהגותי כגון התפרצויות כעס, הפרעת מצב רוח (דיכאון) ועוד.

 

 

 

 

אינה פרוג, פסיכותרפיסטית התנהגותית קוגניטיבית (Msc),


www.innafrog.com


מתמחה בעבודה עם מתבגרים, מבוגרים והדרכת הורים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב