דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משחקים עם הילדים ומתגברים על פחדי הלילה, מאת דר. סוזי קגן 

מאת    [ 11/03/2010 ]

מילים במאמר: 805   [ נצפה 5146 פעמים ]

פחדי לילה הם פחדים שמקורם פסיכולוגי והם חלק טבעי בשלבי ההתפתחות אצל ילדים. מחקרים מראים כי כ-75% מהילדים בגילאים 3-12 חווים בעוצמה כזו או אחרת פחדי לילה. מקורם של פחדי הלילה הוא בדרך כלל התפתחות עולמם הפנימי של הילדים והתפתחות הדמיון, כך שבעוד ילד בן 4 יחשוש כי מכשפה עלולה לצוץ מתחת לשידה ולהפוך אותו לקרפד, ילד מבוגר יותר יחשוש מפני פורצים או דמות מפחידה המשתקפת מבעד לחלון. מצוקת הילד החווה פחדי לילה תגרום להתנהגויות נלוות המקשות על הילד ועליכם כהורים - סירוב ללכת לישון, קושי בהרדמות וחיפוש אחר קירבת ההורים בשעת השינה.

כדאי להבחין בין פחדי לילה לבין ביעותי לילה "night terror" המהווים הפרעת שינה בדרך כלל אצל ילדים בני שנתיים עד שש שמקורה פיזיולוגי ולא פסיכולוגי. ביעותי לילה באים לידי ביטוי בהתקפים במהלך שינה עמוקה והם יחלפו בדרך כלל מאליהם.

ההתנהגויות הנלוות לפחדי לילה עלולות להיות מתסכלות עבור ההורים והידרשות לא נכונה אליהם (כגון כניעה לשינה משותפת במיטת ההורים באופן קבוע) עלולה לקבע את הבעיה. פחדי לילה שמקורם בעולם הדמיון סביר שיחלפו מאליהם עם התבגרותו של הילד אך בתקופה בה הילד חווה אותם הם מהווים מצוקה אמיתית עבורו ומומלץ להתייחס אליהם ברצינות. שלב זה בהתפתחות הוא הזדמנות נוספת לחזק את הילד, לנטוע בו בטחון ולהראות לו שהוא מסוגל להתמודד עם פחדיו. בכך יגברו בטחונו העצמי, תחושת העצמאות ותחושת הסיפוק שלו מהאמון שלכם ביכולותיו.

בהתמודדות עם פחדי לילה אצל ילדים וההתנהגויות הנלוות לפחדים אלו צריך קודם כל להבין ולהפנים שהפחדים עבור הילד הם אמיתיים וממשיים. אל תתעלמו מפחדיו של הילד ואל תבטלו את הילד בכך שתאמרו לו שאין מפלצות, שמכשפות יש רק בספרים ו"שזה הכל בראש", אלא מצאו את הדרך לגרום לילד להתמודד עם הפחד ולגרש את השדים. ככל שהילד יהיה יותר אקטיבי בתהליך ההתמודדות עם גורם הפחד ויהיה שותף בפתרון למצוקתו כך הפתרון יהיה יותר אפקטיבי וייתרום לתחושת הביטחון העצמי והעוצמה של הילד.

אחת הדרכים הנפוצות להתמודדות עם פחדי לילה היא הקראת ספרים וסיפורים המפיגים את החששות הנפוצים אצל ילדים. ישנם ספרים רבים ומצוינים כגון "לילה חשוך אחד" מאת אורה איל, "איתמר ציד החלומות" מאת דוד גרוסמן או "פחדרון בארון" מאת מרסר מאיר. אל תסתפקו בהקראת הסיפור. זיכרו שככל שהילד פעיל יותר במציאת הפיתרון לפחדיו כך גוברים הסיכויים שההתמודדות עם הפחד תהיה אפקטיבית יותר. על מנת למקסם את חווית הקריאה רצוי לדבר עם הילד על תוכן הספר ולהשתמש בסיפור כדי לעודד את הילד לשתף אתכם בחוויות שלו. דרך נוספת ליזום שיחה עם הילד על פחדיו היא באמצעות ציורים והצגות, אך יש לשים לב שלא לחשוף את הילד לתכנים מפחידים מידי שעלולים להגביר את הפחדים הקיימים.

התמודדות אפקטיבית ומומלצת מאוד עם פחדי לילה היא באמצעות משחק. המשחק הוא שפתם של הילדים ודרכו הם מתקשרים ומקבלים בבהירות רבה מסרים. תנו לילד אמצעי מאגי המגן מפני מפלצות - אבקת אפיה פשוטה יכולה להיות אבקת קסמים של פיות, קופסא מסוגננת - מלכודת מפלצות יעילה, ספריי פשוט - מרחיק שדים וכן הלאה. זכרו כי אתם שותפים למשחק, המפלצות אמיתיות אך כך גם העזר המגן שנתתם לילד. התייחסו ברצינות לצורך להרתיע את המפלצת, שוחחו עם הילד והביעו אמון בכוחו לעשות זאת בעזרת האמצעי שקיבל.

שינה עם בובה אהובה גם היא מביאה תועלת רבה. באופן טבעי הבובה מפיגה את תחושת הלבד בה הילד נמצא בלילה, אך ניתן ליחס לבובה תפקידים נוספים בהתמודדות עם פחדים. אפשרות אחת היא ליחס לבובה, בדומה לעזר המאגי, יכולת הרתעה מפני הגורם המפחיד. כך לדוגמא השפן האהוב והחמוד זריז ומהיר כל כך שאפילו מפלצות פוחדות ממנו. אפשרות אחרת היא ליחס לבובה את אותם פחדים וחששות שהילד חווה ולבקש מהילד לשמור ולדאוג לה. באמצעות הטיפול בבובה יגייס הילד את הכוחות הדרושים לו להתמודד עם פחדיו ובכך ייתרום לתחושת העצמאות והעוצמה שלו.

אציין בנפרד את החשש הנפוץ מהחושך. זהו חשש טבעי לחלוטין שנחווה גם על ידינו המבוגרים (מי מאיתנו לא חושש כשהוא פוסע לבדו בסמטה חשוכה). הדרך להתמודדות עם חשש זה היא הפשוטה ביותר - מעט אור. הפיגו את החושך המאיים בעזרת נורת לילה, אור במסדרון וכו'. דאגו שהאור לא יהיה חזק מידי באופן שיפריע להרדמות ולשינה אך מאיר מספיק לנסוך בילד ביטחון, וודאו שמקור האור לא ייצור צללים מאיימים בחדר השינה.  

את השיטות שהוזכרו ניתן בדרך כלל ליישם בבית ללא עזרים מיוחדים אך עם זאת ניתן למצוא מספר משחקים המיישמים בצורה טובה את העקרונות שהוזכרו. חברת זוזי העוסקת בתחום הצעצועים להתפתחות רגשית פיתחה ערכת משחק בשם "זוזי, המפלצת ושרביט הקסם" שנועדה להתמודדות עם פחדי לילה אצל ילדים בני שנתיים עד שש (גילוי נאות - ייעצתי לחברה בשלבי פיתוח הערכה). הערכה כוללת שרביט קסמים המשמש כאמצעי מאגי להתמודד עם מפלצות, מכשפות ו"שאר מפחידים", בובת קוף פרוותית בשם זוזי שהוא בן לוויה להתמודדות של הילד עם פחדיו וספר מאת יעל אורנן המהווה את סיפור המסגרת למשחק לפי העקרונות שהוזכרו.

ילדים החווים פחדי לילה חווים מצוקה אמיתית. באמצעות התמודדות נכונה עם פחדים אלו יפיק הילד כישורים שיעזרו לו בהמשך חייו כגון עצמאות וביטחון. כדי לעזור לילד בהתמודדות עם פחדיו כל שנדרש מאיתנו ההורים הוא הקדשת זמן איכות לקריאת סיפור, למשחק משותף ולשיח עם הילד. נצלו זאת והפיקו עבור ילדכם ועבורכם את המרב. בהצלחה ולילה שקט ללא מפלצות!    

 

דר. סוזי קגן
יועצת פסיכולוגית ומומחית בינלאומית לטיפול במשחק
אתר ערכות המשחק www.zuuzi.co.il
אתר העמותה הישראלית לטיפול במשחק www.playtherapy.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב