דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתח נפשי ואקנה ? הקשר ההכרחי 

מאת    [ 25/01/2007 ]

מילים במאמר: 1107   [ נצפה 4569 פעמים ]

מתח נפשי. הוא עושה כותרות מזה זמן מה כגורם המשני להרבה מחלות. מתח נפשי משפיע על כולם, במיוחד על אנשים הבריאים בדרך כלל, אשר ניצבים בפני מצב יוצא?דופן כמו הצורך לדאוג לבן משפחה או חבר חולה ולטפל בו. מחקר שפורסם בנהלים של האקדמיה הלאומית למדעים (The Proceedings of the National Academy of Sciences), מוצא שאנשים המטפלים בבן משפחה חולה נמצאים בסיכון לחלות בעצמם במחלות כמו מחלת לב או סרטן.
במחקר נמצא, שבאנשים אלה הייתה כמות אינטרלוקין 6 (Interleukin-6) - כימיקל חיסוני שהיווצרותו עולה באופן טבעי עם הגיל - גדולה פי ארבע בהשוואה לזאת של המשתתפים האחרים במחקר. עובדה זו יכולה למקם אנשים בקבוצת הסיכון של מחלות רבות. מתח נפשי מעורר בגוף סדרה של שינויים, שאם נשאירם ללא בדיקה עלולים לגרום נזק רב.
 
כיצד משפיע מתח נפשי על העור? האם מתחים בחיים עלולים להגביר אקנה? איך זה ששבוע לפני החתונה או יום לפני ראיון עבודה נראה כאילו לעור יש רצון משלו?
 
כאיבר הגדול ביותר בגוף, העור עובד קשה מאד, ולעיתים אנו לוקחים דבר זה כמובן מאליו. העור הוא המחסום, המגן החיצוני בינינו לבין הסביבה. הוא מגן על כל תא, עצב וכלי דם. הוא מסדיר את טמפרטורת הגוף בעודו מסנן החוצה בקטריות מיקרוסקופיות. איננו יכולים לחיות בלעדיו, אולם אנו בקלות מזניחים אותו ויותר מכל, אנו עדיין מטילים ספק ושואלים - האם מתח משפיע על העור?
 
ראשית, הבה נגדיר מהו מתח? מתח מתבטא בצורות רבות ושונות:
 
מתח חריף (Acute Stress) - הנפוץ ביותר בין צורות המתח. סוג זה של מתח נובע מדרישות צפויות בעתיד הקרוב, כגון מבחן שצריך לעבור, או נאום שצריך לשאת. מתח חריף הוא קצר טווח וניתן לטיפול ולשליטה בהצלחה רבה. המאפיינים הנפוצים ביותר שלו הם:
מצוקה נפשית: שילוב של כעס ורוגז, חרדה ודיכאון. אלה נחשבים כרגשות המתח.
בעיות שרירים: כאבי גב, כאבים בלסת וכאבי ראש כתוצאה ממתח נפשי.
הפרעות בקיבה: צרבת, אולקוס ועצירות או שלשול.
שינויי גוף אחרים: לחץ דם גבוה, סחרחורת, כפות ידיים מזיעות, דפיקות לב, ידיים או רגליים קרות וקוצר נשימה.
 
מתח חריף אפיזודי (Episodic Acute Stress) - אופייני לאלה שחייהם כל-כך לא מאורגנים עד שהם מלבלבים במצבי משבר ובלבול. הם תמיד ממהרים אך תמיד מאחרים. לעיתים קרובות, צורת החיים והאישיות שלהם טבועים בהם כל כך עמוק שהם אינם רואים כל בעיה בצורת חיים זו. המאפיינים של מתח חריף אפיזודי הם:
כאבי ראש בלתי פוסקים הנובעים ממתח נפשי, מיגרנות, מתח על, כאבים בחזה ומחלות לב. לאלה נחוץ שינוי מוחלט באורח החיים.
 
מתח כרוני (Chronic Stress) - בעוד מתח חריף יכול להיות מלהיב ומרגש, מתח כרוני אינו כזה. זהו המתח אותו אנשים חשים כאשר אינם יכולים למצוא מוצא לבעיה קשה כגון: נישואים לא מאושרים או עוני.
 
כאשר זה נוגע למתח ולאקנה, כל צורת מתח "תורמת" למצב העור. הקשר בין עור ומתח נפשי היה תמיד בגדר היפותזה. ידענו זאת אינסטינקטיבית, או חווינו זאת על עורנו, תרתי משמע... אך רק לאחרונה החל המדע לחקור את השפעות המתח הנפשי על אקנה.
חוקרים במחלקת העור, בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת סטנפורד חקרו לאחרונה את הקשר. מטרתם הייתה להבהיר את היחס האפשרי בין מתח והתגברות תופעות אקנה על ידי הערכת שינויים בחומרת האקנה בתקופה שאין בה מבחנים לעומת שינויים המתרחשים בתקופת המבחנים המתוחה. 
המתנדבים שהשתתפו במחקר כללו 22 סטודנטים (15 נשים ו- 7 גברים) עם דרגות שונות של אקנה. המשתתפים נבדקו על ידי רופא עור ורמת האקנה דורגה בחומרתה חודש לפני מבחן, ושוב מיד אחרי שנבחנו. כדי לאשר את ההערכה באופן יותר יסודי, חוקר נוסף וידא את דרגת האקנה על ידי בדיקת צילום של כל מתנדב שהשתתף במחקר. 
מסקנת המחקר אישרה שאנשים בעלי אקנה סובלים במהלך תקופת מבחנים יותר התפרצויות אקנה מהרגיל. שינויים בחומרת האקנה מראים רמת תיאום גבוהה עם מתח גובר, דבר המאשר שלמתח נפשי כתוצאה מגורמים חיצוניים, יש אמנם השפעה על אקנה.
 
חוקרים מאמינים שעלייה ביצירת שני הורמונים בגוף: גלוקו-קורוטיקוידים (glucocorticoids) והורמון גברי מבלוטת הכליות, שניהם הורמונים הידועים כמגבירי אקנה, הם אלו המשתחררים במהלך תקופות של מתח נפשי. הורמונים אלה מגרים את בלוטות השומן, וגורמים להיווצרות יתר של שומן בנקבוביות העור ובכך תורמים להתגברות האקנה. אחד ההורמונים הללו הוא: Dehydropiandrosterone, ובר"ת: DHEA. עלייה פתאומית ברמת ה? DHEA מעודדת ייצור שומן ומגבירה את התפרצויות האקנה. הורמון ה- DHEA, הנמצא בצורה טבעית בגוף, פוחת עם השנים. הירידה בהיווצרותו מתחילה בעשור הרביעי של החיים. אנשים רבים לוקחים DHEA דרך הפה כתוסף תזונתי מכיוון שיש מידע המצביע על כך שיש לו השפעה בגירוי המערכת החיסונית, ויכולת לשפר זיכרון. הוא אמנם נקרא "הורמון הנעורים", אך יש לו תופעת לוואי נפוצה אחת למשתמשיו - עור שמן ונגוע באקנה.
 
כעת יש לנו הוכחה. מהי המשמעות לגבי העור?
העור הוא איבר חישה והוא גם מעטפת ההגנה של הגוף. העור חש בשינויים סביבתיים, אפילו קטנים ביותר, ושולח מידע זה למוח. העור יכול גם להגיב להודעות הנשלחות מתוך מערכת העצבים שלנו, שחוקרים באוניברסיטת הארווארד כינו: הרשת העצבית-חיסונית-עורית-הפרשתית (neuro-immuno-cutaneous-endocrine) או: N.I.C.E. גילוי הרשת הזו אישר שתפקיד העצבים, מערכת החיסון, הפעולות והתגובות המתרחשות בבלוטות שלנו (המערכת האנדוקרינולוגית - מערכת ההפרשה) ובריאות עורנו קשורים כולם זה בזה. אם יש הפרעה תפקודית באיזור אחד של הרשת הזו, אזורים אחרים יושפעו גם כן. במושגים רחבים יותר, זהו קשר עור-מוח שמשקף בריאות כמו גם מחלה.
 
זה נראה לי הגיוני שאם מצבי נפש והרגלים שליליים יכולים לגרום למחלה, הרי שגישות חיוביות, מערכות יחסים מעודדות חיים וטיפולים המעודדים רגיעה יכולים לשפר את תפקוד הגוף. אם המוח יכול לייצר התנגדות לתגובות דלקתיות חולניות, מדוע הוא לא יכול לעודד תהליכים בריאים?
 
גישה כוללנית לטיפול באקנה:
יש ליצור אווירת רוגע בבית: מספר טיפות שמן לבנדר באמבטיה, נר ריחני, ומוסיקה שקטה אפילו רק ל-10 דקות, יוצרים מצב רוח רגוע ושלו. אפילו עיצוב הבית יכול לעודד רוגע דרך שימוש בצבעים מרגיעים, בדים נעימים וריחות ביתיים מבושמים.
 
תוכנית טיפול חיצונית ופנימית - המוצרים בהם משתמש הלקוח צריכים להפחית דלקות, לעודד החלפת תאי עור דרך קילופו, ליצור הגנה והחשוב ביותר - לשמור על עור לח. ההמלצה היא להשתמש בתוכנית אקנה שהיא גם מקומית וגם פנימית.
הוספת טיפול פנימי באמצעות תזונה או תוספי מזון גורמת לתוצאות טובות עוד יותר. מרכיבים מומלצים כוללים: ויטמין A לעידוד החלפת תאי עור, ויטמין B לתיקון תאי עור, אבץ להפחתת דלקות ועשבי מרפא מטהרים כמו שורש ברדוק Burdock וילו דוק Yellow Dock.
 
עיקרון המים - כל עור זקוק ללחות, במיוחד עור המועד לאקנה. אנו חושבים שאנחנו מלחלחים את העור על ידי שתיית מים אבל זו בעצם תפיסה מוטעית. החשיבות היא לא במים שאנו שותים, אלא במים שגופנו משמר. התיאוריה שלי על מים ואקנה היא שיש לשמור מים ברקמות ובתאים המחזקים את מנגנון השומן, מה שמפחית בקיעת זקיקים. עיקרון המים היא השיטה עליה אני ממליץ לשמירת עור לח פנימית ומקומית. מקומית - יש להשתמש במוצרים בעלי תכונות מרככות כמו חומצה היאלרונית וסודיום PCAפנימית - יש לקחת פוספטאידיקלוליין וחומצות עתירות שומן כמו חומצה אולאיקית וחומצה ליונולאיקית להגנת תאי העור ושימורם תוך כדי משיכת מים אל התאים ושמירתם שם.
 
הכותב, ד"ר מורד, הוא חוקר, רופא דרמטולוג, רוקח ופרופסור בפקולטה לרפואת עור באוניברסיטת קליפורניה UCLA.

 

הכותב, ד"ר מורד, הוא חוקר, רופא דרמטולוג, רוקח ופרופסור בפקולטה לרפואת עור באוניברסיטת קליפורניה UCLA.
באדיבות אתר http://www.pretty.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב