דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אוטובוסים 

מאת    [ 09/03/2010 ]

מילים במאמר: 422   [ נצפה 3917 פעמים ]

אוטובוס הינו כלי רכב בעל מספר זוגות של גלגלים ומטרתו להסיע מספר רב של נוסעים. האוטובוסים מהווים חלק מתחבורה ציבורית עירונית או בינעירונית וככלי תיירותי. רוב האוטובוסים בנויים משלדה עצמאית שמשמשת כבסיס ומגוף תיבתי עליון המוצב על שלדת הבסיס ומהווה את תא הנוסעים. בסיס הגלגלים של אוטובוס קטן ביחס לאורכו הכולל של הרכב, מה שמאפשר לו רדיס סיבוב קטן יותר הנדרש במיוחד בתנועה עירונית. לעיתים יצרני אוטובוסים מוכרים שלדות בסיס בלבד ומאפשרים ללקוח לבנות את תא הנוסעים באופן עצמאי. מנועי האוטובוסים בדרך כלל הם מנועי דיזל בנפחים בטווח 5000-12000 סמ"ק. תצורת המנוע השכיחה היא 4-6 צילינדרים בטור והספקי המנוע נעים בין 200 ל-500 כוח סוס.

סוגי אוטובוסים:
האוטובוסים בארץ מתחלקים לחמישה סוגים:
1. אוטובוס נידרפלור (נמוך רצפה) – אוטובסים בעלי רצפה נמוכה הנגישים לקשישים, לאנשים המתקשים לטפס במדרגות ולהורים עם עגלות תינוק. רוב האוטובוסים מסוג זה מכילים רמפה בדלת האחורית על מנת שנכים בכסאות גלגלים יוכלו לעלות ישר מהמדרכה. אוטובוס מסוג זה קיים כמעט בכל חברה הפועלת בארץ (בארצות הברית קיימים גם אוטובוסים גבוהים בעלי מעלון מיוחד לנכים על כסא גלגלים).
2. אוטובוס ארוך (המכונה גם אוטובוס מפרקי ואוטובוס אקורדיון) – אוטובוס ארוך במיוחד המתאים לקווים בהם יש נוסעים רבים בדרך כלל. אורכו כ-18 מטרים כאשר חלקו האחורי והקדמי מחוברים זה לזה על ידי מפרק מסתובב דמוי אקורדיאון. המפרק מאפשר לחלק האחורי של האוטובוס להסתובב בהתאם לפניות של החלק הקדמי ובאופן כזה האוטובוס יכול להתנהל גם ברחובות צרים ופניות מסובכות. האוטובוס מאוד נפוץ בישראל (במיוחד במרכז הארץ) וכולל 55-65 מקומות ישיבה ועשרות מקומות עמידה. הספקי המנוע נעים בטווח של 290-360 כוח סוס.
3. אוטובוס דו קומתי – אוטובוס זה אינו שכיח בארץ וקיים כיום אך ורק כקו 99 סובב ירושלים. האוטובוס קיים בשתי גרסאות, חורף וקיץ, כשבגרסת הקיץ הוסר הגג. ניתן למצוא בו מערכות אלקטרוניות של סאונד ווידיאו בשפות שונות. עוד בשנות ה-30 של המאה ה-20 פעלו בארץ אוטובוסים מסוג זה, אך עם השנים הופסקה פעילותם. הקומה העליונה של אוטובוס זה נמוכה משל אוטובוס רגיל ובקומה התחתונה שלו ניתן למצוא שולחנות בין הספסלים. תאי המטען נמצאים בחלק האחורי ולא בתאים מתחת למושבי הנוסעים. אוטובוס זה לא זכה להצלחה רבה ובמשך זמן מה שימש להסעות פועלים.
4. אוטובוס תיירותי – הזן המפואר ביותר של האוטובוסים בישראל הכולל מושבי בד מוגבהים ותוספות כמו מיזוג אוויר אישי וטלוויזיה. בחלק התחתון ניתן למצוא תא מטען שבו שמורים התיקים והמזוודות של הנוסעים.
5. אוטובוס ממוגן ירי – נפוץ בעיקר בדרום הארץ, כשמה שמייחד אותו הוא ערכת מיגון (שלדה ממוגנת, חלונות מזכוכית משוריינת ולעיתים גם כיסויי פלסטיק וסורגי מתכת) שמטרתה להגן על נוסעים מפני ירי, בקבוקי תבערה ויידוי אבנים. האוטובוס מיוצר בישראל בחברות "מרכבים ו"הארגז".

מחבר המאמר הינו נהג מנוסה בחברת אוטובוסים מובילה בארץ, המתמחה בנושאי הרכב השונים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב