דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תזונה בהריון 

מאת    [ 24/01/2007 ]

מילים במאמר: 1196   [ נצפה 19474 פעמים ]

לאחר ההכנות, התכנונים, הניקיונות והמאמצים מגיע ההריון.

מה כדאי לאכול בזמן ההריון? האם יש לאכול ה-מ-ו-ן? לאכול בשביל שניים? לאכול יותר מוצרי חלב ובשר? האם כדאי לנשים שמנות לעשות דיאטה, או להגביל את האכילה? מה עם צמחוניות?

ובכן, ראשית, הריון אינו מחלה אלא חלק מתקופות החיים השונות ויש להתייחס אליו בצורה זו. ללמוד לקבל אותו ואת התהליך שהאישה עוברת.
במהלך ההריון צפויה עליה של 15-8 ק"ג, כאשר רוב העלייה במשקל תקרה מהחודש הרביעי בקצב של 1.5-1 ק"ג בחודש בערך. עקב כך אין מה להתלהב ולהתחיל לאכול כמו 2 אנשים. יש צורך בתוספת מתונה של כ-300 קלוריות ביום בסה"כ. בד"כ עולה כמות המזון לפי התחושה, כי הגוף "דורש" יותר חומרים.
זהו אינו הזמן להגבלות תזונתיות, דיאטות והרזיות. גם אם האישה שמנה, עליה להוסיף כמה ק"ג שהם המינימום הדרוש להתפתחות העובר. לכן כדאי לטפל בנושא זה עוד לפני הכניסה להריון. נשים שמנות נמצאות גם בסיכון לבעיות כמו טחורים, ורידים, דליות, התנפחויות ברגליים, סוכרת הריונית ועוד.
לצמחוניות לא צריכה להיות בעיה מיוחדת, אם הן דואגות לשמור על צמחונות מאוזנת עם שילובים נכונים של מזונות ביום ע"מ להשיג מספיק חלבון איכותי, עם מקורות טובים למינרלים כמו ברזל, סידן, אבץ, מגנזיום ועוד. כדאי גם לשים עין על ויטמין 12B, הנוטה להיות בחסר אצל צמחונים שאינם מקפידים על איזונו. חוסר ב- 12B יכול להוביל לחוסר פוריות ולהפלות חוזרות, מאחר ויש לו תפקיד חשוב בתיפקוד מערכת העצבים ובייצור רקמות ותאים חדשים. אגב, מקרים רבים מאד של חוסרים ב- 12B נמצאים דווקא אצל כאלו שאינם צמחונים ונובעים בגלל בעיות ספיגה של הויטמין במערכת העיכול.

לאישה בהריון כדאי להקפיד על תזונה מאוזנת ומזינה, אם אפשר ממקור אורגני עם כמה שפחות חומרים כימיים ומזונות מעובדים.
היא צריכה להרבות בירקות, בעיקר ירקות כתומים וצהובים וירקות עלים ירוקים. אלו מכילים הרבה בטא- קרוטן, ויטמין ההופך בגופנו לויטמין A ומעבר לכך יש לו פעילויות רבות משל עצמו, כנוגד חימצון רב עוצמה. ויטמין A יש להגביל בהריון, כי הוא יכול ליצור מומים ובעיות, ע"כ כדאי להשתמש באלטרנטיבה הבריאה ביותר שלו בצורת בטא קרוטן.
כדאי להוסיף שפע נבטים לתזונה, מאחר ואלו מכילים חלבונים איכותיים קלים מאד לעיכול, מינרלים בצורה ספיגה ביותר, שפע ויטמינים ואנזימים שהזרע מייצר כחלק מתהליך הגדילה שלו ושלא היו מצויים בו קודם. תהליך ההנבטה גם מקל על ספיגת הפחמימות וחומצות השומן שבזרע. הנבטים מכילים גם כלורופיל שהוא בעל סגולות מרפא רבות וחלבון איכותי במיוחד לבניית הדם, הרקמות והתאים.

רצוי להרבות במזונות המכילים ברזל. זהו מינרל מהחשובים בגוף ובזכותו מצליח החמצן להגיע למקומות שונים בגוף. במהלך ההריון, באופן טבעי, אמורה לרדת רמת הברזל וההמוגלובין, כי העובר דורש חומרים להתפתחותו. יש לשים לב לרמות ההמוגלובין ולבדוק שלא ירד יותר מדיי. רופאים ומטפלים רבים ממליצים על נטילת תוספות ברזל עם תחילת ההריון, אך ייתכן ואפשר להמתין ולראות איך הגוף מתנהג והאם הוא בכלל זקוק לתוספות אלו.
מזונות מכילי ברזל הם: קטניות, אגוזים, זרעים, טחינה, ירקות עלים ירוקים, איברים פנימיים, רימונים, סברס, תאנים, ענבים, פירות יבשים ומזונות שהועשרו בברזל (כמו דגני בוקר, וכו'- אלו פחות מומלצים, כי אינם באים בצורתם הטבעית).
ברזל ממקורות צמחיים נספג פחות טוב, אמנם, אך בשילוב עם ויטמין C תשתפר ספיגתו פלאים.
חוסר בברזל עלול לגרום לאנמיה, מה שעלול לפגוע בעובר וליצור אצלו חוסרים וחוסר התפתחות.

אנמיה יכולה להיווצר גם מחוסרים של חומצה פולית / 12B ואלו עלולים למסך האחד את השני, ע"כ כדאי להקפיד על צריכה נאותה של המאכלים שהוזכרו כאן וכן על בדיקות ומעקב אחרי דפוסי התנהגות הגוף.

למען עזרה בספיגת הברזל מהמזון כדאי לאכול מזונות המכילים ויטמין C ויטמין זה חשוב לעזרה בספיגת מינרלים רבים ויש לו אינספור תפקידים בגוף. הוא מצוי בכל הפירות והירקות, בנבטים ובכבד. בישול הורס את רוב הויטמין, ע"כ כדאי לאכול את המזונות המכילים אותו טריים.

החומצה הפולית כבר הוזכרה. לא כדאי להתעלם ממנה גם בהמשך ההריון.

הסידן גם הוא חשוב להתפתחות המוח ומערכת השלד. הוא גם עוזר למנוע רעלת הריון. נכון שתמיד ממליצים על מזונות מהחי כמו מוצרי חלב וביצים לאספקת הסידן, אך לאלו יש מאזן סידן- זרחן בעייתי. יש בהם יותר מדיי זרחן, מה שמפריע לקליטת הסידן מהם ומוציא אותו מהגוף. כדאי לנסות ולקבל סידן ממקורות צמחיים, כמו שומשום מלא- לשיפור הספיגה ממנו יש להנביטו, או לאכול טחינה משומשום מלא ונבוט. מזונות מכילי סידן אחרים הם שקדים ואגוזים אחרים, קטניות למיניהן, נבטים שונים, ירקות עלים ירוקים, חרובים ומוצריהם, כרוב, ברוקולי, פירות יבשים ומוצרי סויה למיניהם.

פירות כדאי לאכול בהגבלה, כדי להימנע ממצב של סכרת הריונית. יש להעדיף את הפירות עתירי הסיבים והמים שאינם מעלים את רמת הסוכר יותר מדיי, כמו אבטיח, מלון, תפוח, אגס וכו'.

כדאי להקפיד על תזונה עתירת סיבים תזונתיים, מאחר וזו נוטה לעזור לבעיות עצירות, טחורים, השמנה ועוד. זוהי בד"כ תזונה צמחונית יותר עם דגש על מזונות מלאים כמו אורז מלא, מוצרי חיטה מלאה, קטניות וכו'.

כדאי לשים לב גם לאבץ מינרל חשוב הפעיל בלמעלה מ-300 אנזימים בגופנו. הוא חיוני להתפתחות תקינה של ההריון והעובר. חוסר שלו קשור למשקל נמוך של התינוק, לידה מוקדמת ולפעמים גם פיגור שכלי.

המגנזיום חשוב למניעת התכווצויות ברגליים, המופיעות לעתים בהריון. הוא מצוי במזונות: אגוזים, זרעים, דגנים מלאים, קטניות, ירקות עלים ירוקים, קקאו, בשר ובחלב ומוצריו.

הכרום עוזר לאזן את משק הסוכר ולכן חשוב למניעת סוכרת הריונית. הוא מצוי בקטניות, אגוזים, דגנים מלאים ושמרים. אפשר למצוא אותו בשפע בחילבה מונבטת, או במטבל חילבה (כמו שהתימנים אוכלים).

כדאי להקפיד לקבל הרבה חומרים נוגדי חימצון במזון, כמו סלניום, ויטמין C, בטא קרוטן, ויטמין E ועוד. אלו יעזרו לשמור על הריון תקין ועל אספקת חמצן טובה לרקמות ולעובר. חומרים אלו מצויים בשפע בירקות ובפירות, בנבטים, בדגנים מלאים, בקטניות, באגוזים, בזרעים ובמוצרים מהחי ממקור אורגני.

חומצות שומן חיוניות חשובות להתפתחות המוח והעיניים בעובר וחיוניות להזנת העובר. ניתן לקבלן ממזונות כמו אגוזים וזרעים, במיוחד אגוזי מלך וברזיל, זרעי צ'יה ומרווה מרושתת, עלים ירוקים למיניהם (כמו הריג'לה והמורינגה) וזרעי פשתן. הן מצויות בשפע גם בדגים ממים עמוקים (דגי ים צפוני), כמו: סול, הליבוט, מקרל, סלומון, טונה, סרדינים וכו'. יש להעדיף לאוכלם לא מטוגנים וללא שמנים נלווים, כדי למנוע את חימצונם של השמנים החיוניים.
עם זאת, עבור מרבית האנשים, אין מקורות מספיק טובים המספקים מינונים טובים באמת של חומצות שומן מסוג אומגה 3. מה גם שיש יותר מדיי אומגה 6 בתפריט המערבי הטיפוסי.
לכן, לטעמי, אין מנוס מלהעזר בתוסף איכותי של אומגה 3 באופן קבוע. בקרב אנשי המקצוע ישנו דיון מתמשך הנוגע לסוג התוסף- האם ממקור צמחי או ממקור דגי.
אני משתייכת למחנה המצדד בתוסף ממקור חי, משמן דגים, כאשר כדאי בהחלט לספק אומגה 3 צמחית באופן תזונתי, כחלק מתפריט מאוזן ומגוון דיו. אם כי זה כבר נושא למאמר נוסף המרחיב את התחום הזה.

יש להקפיד על שתייה מספקת, במיוחד אם האישה פעילה גופנית ומנגנון הצמא עובד אצלה היטב. כדאי להימנע ממשקאות קלים ממותקים, קפה, תה וכו' ולהעדיף מיצי פירות מדוללים, תה צמחים חם/ קר, מים עם לימון ומים.
אפשר להיעזר בצמחי תה לפי הצורך כמו ג'ינג'ר לבחילות ונענע וקמומיל לבעיות עיכול, גזים.

כדאי להימנע ממזונות מטוגנים, חריפים ומתובלנים מדיי, כדי שלא להעמיס על הכבד.

מאותה הסיבה ומחשש לפגיעה בעובר יש להימנע משתיית אלכוהול, קפה, עישון, ממתיקים מלאכותיים, תרופות וסמים.


ישנם רופאים ומטפלים הממליצים על נטילת תוספי מזון בזמן ההריון של ברזל, חומצה פולית וויטמינים נוספים. חברות רבות מייצרות מולטי ויטמין המתאים לנשים בהריון ומיניקות, המספק את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים להן בזמנים אלה.
ניתן לשלב מולטי ויטמין זה עם נטילת סיבים, חומצות שומן חיוניות, תוספת ויטמינים ומינרלים שיש לאישה צורך מיוחד בהם.
נמצא גם כי נטילת פרוביוטיקה בהריון מונעת היווצרות אלרגיות בחיי הילד בעתיד.

לדעתי, כדאי לנסות ולהשיג את אותם החומרים מהמזון אותו אוכלת האישה, לפני הוספת התוספים ולנסות ולבדוק האם בכלל יש צורך בתוספות הללו.

ורד לב היא נטורופתית N.D., יועצת הנקה מוסמכת IBCLC ואם ל-3.
עוסקת ביעוצים פרטניים בתחומי הנטורופתיה, תזונה והנקה, בשילוב עבודת מודעות ועוד. מקבלת מטופלים בקליניקה בכרכור.
מקיימת הרצאות וסדנאות בתחומי הנטורופתיה, תזונה, הנקה, ריפוי ובריאות (הכנה להנקה, תזונה לנשים בהריון, תזונת מניקות, המעבר למוצקים, תזונה בהתאם לעונות השנה, איך לאכול נכון, מפגשי בישול בריא ועוד).
מרצה בנושאי נטורופתיה, תזונה והנקה בהכשרות מקצועיות של תחומי ההריון והלידה ועוד.
מדריכה בליגת לה לצ'ה ישראל.
חברה ב"אגודה הישראלית לנטורופתיה ולתזונה טבעית" וב"איגוד הישראלי ליועצות הנקה מוסמכות".
כותבת מאמרים רבים בנושאים אלו.
במשך שנים מנהלת פורומים שונים בנושאי נטורופתיה, הריון ולידה, הנקה ותזונה וכעת.
הקבוצה בפייסבוק: "המטבח הפתוח של ורד לב"
ליצירת קשר: 052-8527755 veredudu@013.net.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב