דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פסיכותרפיה גופנית 

מאת    [ 07/03/2010 ]

מילים במאמר: 614   [ נצפה 3610 פעמים ]

פסיכותרפיה גופנית, הידועה גם כפסיכותרפיה הוליסטית, או גם טיפול גוף נפש או איזון גוף נפש, היא אחת משיטות הטיפול המקובלות בפסיכותרפיה. גם פסיכותרפיה גופנית, כמו טיפולי נפש אחרים, נובעת וממשיכה מהתיאוריה הפסיכולוגית של זיגמונד פרויד, ואחר כך בעיקר של וילהלם רייך. פסיכותרפיה גופנית למרות שבארץ עודנה עושה את צעדיה הראשונים, היא שיטת טיפול אשר לה גוף ידע רחב, בסיס תיאורטי מוצק והיסטוריה רבת שנים ונחשבת ומקובלת מאד בארצות המערב, באירופה ארה"ב וקנדה.

 

הפסיכותרפיה  הגופנית תופסת את הגוף ואת הנפש ככוליות אחת כאשר הדגש הוא על יחסי הגומלין המהודקים והמורכבים שביניהם. פסיכותרפיה גופנית גורסת שמצבים ותהליכים נפשיים מוצאים ביטויים גופנים, שחוויות רגשיות מוצאות ביטוי והן שמורות ונמצאות בגוף הפיסי. שפת הגוף, יציבה, הבעות גופניות,מחוות, אפקטים (רמות הבעת רגש  (affects, תופעות פסיכוסומאטיות, מיניות, טונוס שרירים, מנחי גוף (נוקשה, רך, שרירי) וכדומה, כולם משקפים מצבים ותהליכים נפשיים.    

 

פסיכותרפיה גופנית יוצאת מתוך ההנחה הברורה שגוף ונפש חד המה והעולה מכך הוא שקיימת אינטראקציה מובהקת בין הגוף לבין הנפש ולא ניתן להסתכל על גוף בנפרד או על נפש בנפרד, לא כל שכן לנסות לטפל בנפש בנפרד מהגוף, ויתרה מזאת ניתן לטפל בבעיות או מצוקות המוגדרות כנפשיות דרך הגוף או בעזרת פעולות גופניות. יש להדגיש שלמרות שגישות טיפוליות שונות גורסות גם הן התייחסות לגוף, הרי שפסיכותרפיה גופנית מבוססת על העיקרון של אחדות גוף נפש.  

 

פסיכותרפיה גופנית מושתתת על תיאוריות התפתחותיות ותיאוריות אישיות פרוידיאניות, על כלים דיאגנוסטיים וטכניקות טיפול שונות ומגוונות. קיימות אסכולות טיפול גופני שונות ומטפלים גופניים נוקטים טכניקות טיפול שונות ומגוונות, בדיוק כפי שניתן למצוא בענפי הפסיכותרפיה האורתודוקסית השונים.

פסיכותרפיה גופנית היא מדע כמו גם אמנות, שהתפתחה במהלך עשרות השנים האחרונות והתקדמה צעד בצעד עם התפתחות המחקר הביולוגי, האנתרופולוגיה, נוירו פסיכולוגיה ועוד. 

 

פסיכותרפיה גופנית עושה שימוש ומשלבת כלים טיפוליים רבים. הטיפול נעשה באמצעות שיחות כמקובל בפסיכותרפיה דינאמית אך גם ובמקביל כוללת טיפולי מגע, תנועה, נשימות, דמיון מודרך, תנועה מדיטטאבית,  מדיטאציה ועוד. למרות שהפסיכותרפיה הגופנית משתמשת בכלים טיפוליים מתחום טיפולי הגוף והרפואה האלטרנטיבית, היא שיטת טיפול נפשית. להבדיל מטיפולים גופניים גרידא, אשר מטרתם וכוונתם היא הדבר עצמו, הרי שפסיכותרפיה גופנית משתמשת באמצעי טיפול אלו ככלים על מנת להגיע למטרות הטיפוליות הנפשיות. הדיספלינה של פסיכותרפיה גופנית איננה מקיימת חשיבה הירארכית גוף- נפש אלה רואה בגוף ובנפש שלמות אחת. גוף ונפש, שניהם מתפקדים באינטראקציה כיחידה או כמכלול אחד שלם.   

 

פסיכותרפיה גופנית עוזרת לאנשים להתמודד עם קשיים ובעיות לא רק בעזרת שיחות אלא גם ובמקביל, מסייעת להגברת המודעות הגופנית למצבים נפשיים ולרגשות, לדימויי ולהתנהגות. מטופלים נעשים מודעים לנשימה, לתנועה, למחוות גופניות, לאופן דיבור ולחוויה הגופנית- רגשית הכוללת.

 

אנשים פונים לטיפולי פסיכותרפיה גופנית , בדיוק כשם שפונים לכל טיפול פסיכולוגי או פסיכותרפי אחר, מהטעמים המקובלים של דיכאון, חרדה, בעיות במערכות יחסים ובזוגיות, קשיים במיניות וכדומה, אבל גם בשל בעיות גופניות המוכרות לעיתים כבעיות פסיכוסומאטיות כגון כאבי ראש, כאבי גב ועוד.

 

לשיטת הפסיכותרפיה הגופנית כל מה שעובר על בן אדם- התנסות אישית, עיוותים גופניים, הכחשות ושאר דרכים שהאדם נוקט כדי להגן על עצמו, טבועים בגוף הפיזי כמו גם בנפש. הם אלו שבגללם אנחנו נושמים ככה או אחרת, נושאים את גופנו באופן כזה ולא אחר. לא בכדי חוכמת השפה משתמשת במטבעות לשון גופניים כדי לתאר מצבים או אופי נפשי- "כאב לב" או "שברון לב" הם צער.  "רגליים על הקרקע" הוא אדם יציב.  "קשה מצח" או  "קשה עורף"  יהיה עקשן וסרבן. "פיק ברכיים" מעיד על פחד ועוד.

 

פסיכותרפיה גופנית מאפשרת חוויה שלמה יותר בה טיפול כולל גם את מצוקות הנפש אך לא רק. זוהי גישה טיפולית המאפשר מנעד אפשרויות וכלים טיפוליים רחב הרבה יותר מאשר פסיכותרפיה דינאמית קלאסית. השיטה מתאימה למי שהתנסה בטיפול המילולי, מיצה והרגיש "שנתקע", שיש הרבה מעבר למילים, כמו גם למי שרוצה לחוות חוויה טיפולית כוללת יותר, להתחבר, לקלוט ולהרגיש גם באמצעים לא מילוליים. אין חולק על כך שבן האדם הוא נפש וגם גוף ולפיכך טיפול באמצעות מילים, שיחות וגישות המתייחסות רק לנפש, הוא מצומצם מעצם הגדרתו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב