דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רפואה סינית- גיל הזהב ושיער הכסף 

מאת    [ 06/03/2010 ]

מילים במאמר: 1696   [ נצפה 2918 פעמים ]

  LAO  - זקן

הסימנייה הסינית המציינת את המילה זקן מורכבת משילוב של סימנים: שיער (?), אדם (?) ושינוי (?). בתרבות הסינית הקדמונה נהגו הסינים לגדל שיער וזקן, עם השנים שיערם התארך וצבעו הפך לבן או כסוף. זהו סימן לניסיון וחוכמה ולכן צריך לכבד אותו.  צמיחת השיער משמעותה צמיחה אישית, תהליך הצמיחה האישי הינו ארוך ודורש זמן ומאמץ, לכן הצמיחה מגיעה לבשלות בגיל השלישי גיל הזהב. הזקנים הסינים נהגו לומר "יש דברים שאדם לא יוכל להבין עד שיהיה מבוגר יותר".

בסין העתיקה ובתרבויות שונות בעולם  הזקנים זכו לכבוד והערכה בשל ניסיון חייהם, החוכמה והידע שצברו. על פי הכתבים העתיקים, הסינים האמינו שהזקנים מכירים את תנועות וחוקי הטבע לכן יש להקשיב וללמוד מהם. ביהדות הכינוי ”זקן” הנלווה לשם הפרטי בא בעיקר לציין את מעלתו של האיש, לדוגמה רבן גמליאל הזקן, ניסיון החיים שבא עם הזקנה גרם לקדמונים לכרוך את הזקנה בחוכמה: ”בישישים חכמה וארך ימים תבונה” (איוב יב, יב). לכן אנו רואים זקנים בתפקידי מפתח בשילטון כמנהיגים וכיועצים בנושאים שונים.

ביהדות חשיבות השמירה על הזקן חקוקה בעשרת הדיברות  "כבד את-אביך, ואת-אמך--למען, יארכון ימיך, על האדמה, אשר-י-ה-ו-ה אלהיך נתן לך"

על פי תיאורית ארבעת תקופות החיים

•        60-90: תקופה זו היא תקופה חדשה, בה האדם מגלה את עצמו מחדש. האדם כבר מנוסה ומבוסס, לא מחויב לעברו, ובדרך כלל מצא את ייעודו בחיים. אם בתחילת דרכו נדחף לכיוון החיים - עתה יכול לבחור בנחת ובשלווה את כיוון התפתחותו. תקופה זו שייכת ליאנג.

•        90-120: זה כבר לא "מאיפה באת.." אלא "לאן אתה הולך..". האדם מבוגר, מתבונן במפעל חייו, ביצירותיו, בהתפתחות הדורות שאחריו. הסביבה פחות מפריעה לו, והוא נפרד מהעולם, בצורה איטית, אל התפקיד הרוחני הבא שלו. תקופה זו שייכת ליין.

 

בבואנו לדבר על התיאוריה של הרפואה הסינית חשוב שנבין תחילה את אבני היסוד של התיאוריה אשר התפתחה מתוך הפילוסופית הדאואיזם והקונפוציוניזם, עליה נבנתה תרבות סין. על פי התיאוריה של הרפואה הסינית הגדרת מושג הבריאות הוא "יכולת האדם להסתגל למצבים שונים ( ברובד הרוחני/שיכלי, ריגשי וגופני) באופן בו מצב בריאותו לא מתערער". כלומר האדם הינו מערכת אינדוידואלית המורכבת מאיברים ומרקמות שונות בעלי תפקוד וקשר ביניהם שתפקידה הוא לשמור על איזון מתמיד (הומיאוסטזיס). על האדם פועלים כוחות טבע שונים במישור הפיזי (אקלים, חבלות, מכות) השכלי (לימוד, הבנה, תפיסה) וריגשי (מתח, לחץ, רגשות שונים) המשפיעים על מערכות גופנו לכן היכולת שלנו לשמור על איזון פנימי תחת ההשפעות החיצוניות ולהסתגל למצב החדש ללא תופעות וסימנים של מחלה תראה על כוח חיות חזק ומשמעותה בריאות. אותו כוח חיות הנקרא גם אנרגיית החיים ובסינית צ'י (?), קיים בכל דבר בטבע. ברגע יצירתנו (פגישת הזרע והביצית) נוצרת תמצית הקובעת את איכות הצ'י שלנו כלומר את המבנה הגנטי האישי של כל אחד. תמצית זו נקראת ג'ינג (?). תמצית ( מקבילה לDNA) זו מגדירה את אופיינו, מצב בריאותנו הכוללת יתרונות ונקודות תורפה שלנו, ומשמשת כמחסן אנרגטי לכל פעולות גופנו. עם השנים תמצית זו מתקלה ללא יכולת לחדשה. אך בשמירה על אורח חיים נכון נוכל להקטין את קצב התכלותה ולהזין את מערכות הגוף כך שלא יצטרכו להשתמש בה שלא לצורך. מה שאומר שנוכל להיות חיוניים יותר.

 

מסלול חיינו נמצא בתנועה מתמדת אנו משנים ומשתנים, ניתן לומר שהדבר הקבוע היחידי בטבע הוא השינוי. תיאורית "חמשת התנועות/יסודות" הסינית מגדירה 5 שלבים/קבוצות בכל גורם הקיים בטבע. הזקנה  משתייכת ליסוד המים אשר מסמל את ההתחלה (ביצית וזרע), פוטנציאל שעדיין לא מומש, אך גם מסמל התכנסות וסיום של תהליך. לכל שלב בחיינו יש את המשמעות והתפקיד שלו המאפשר לנו צמיחה גדילה והתפתחות  מאוזנת ובריאה כך שנוכל ליישום את הפוטנציאל שבנו ולהגשים את עצמנו. בהגיענו לגיל השלישי צברנו חוויות, ניסיון וחוכמת חיים, אך גם שילמנו בהידלדלות התמצית (ג'ינג) שלנו.  הזמן מתקדם ואנו מגיעים לגיל בו מתחילות בעיות רפואיות שונות הגוף מגיב פחות טוב מבעבר לצרכים יום יומיים, אנו נעשים רגישים ורגשניים יותר או בחלקנו קשים ונוקשים מבעבר. אנו עושים באמת חשבון נפש מה עשינו עד היום? האם הגשמנו את עצמנו? ואם אנו מרגישים קורבן של אנשים אחרים? מה קורה לנו? לאן אנחנו הולכים? מה יהיה? שאלות אלו מטרידות הרבה מבני גיל הזהב ואכן ברגע שנצליח להשלים עם מצבנו בכל הרבדים נוכל להיות מאושרים ומסופקים יותר, נדע שיש לנוע קדימה כיון שאת העבר לא ניתן לשנות, לכן כדאי לקבל אותו להשלים איתו ולנצל את יתרונות מצבנו באופן מירבי.

קל להגיד אך לא קל לביצוע, נכון אבל זה מה שיש לעשות על מנת להיות מאושרים.

עד כה היה החלק התאורתי חשוב כשלעצמו אך לא מספיק. בחלק זה נבין מה יש לעשות על מנת לנצל את יתרונות תקופת המים על מנת שנוכל לחיות טוב יותר.

מחלות בגיל השלישי

ברפואה הסינית הג'ינג קשור למצב הכליות הסיניות ( חשוב להבין בהגדירי חולשה של איבר מסוים אין אני מתייחס לתיפקודו המערבי כך שיש אי ספיקה באיבר זה, לסינים יש יכולת לזהות חולשה באיברים לפני שנגיע לבעיות תפקודיות בו, יחד עם זה בהחלט יכול להיות שיש בעיות תפקודיות אותן יקבע הרופא). הכליות אחראיות על העצמות, היכולת הקוגניטיבית (המוח), מערכת ההורמונאלית.  כלומר התקלות של הג'ינג תגרום לחולשה של הכליות ולחולשה בכל הפרמטרים שהזכרתי. לכן נראה אצל חלק מהאנשים בעיות גב ועמוד שדרה, אוסטיאופורוזיס,  ארטריטיס -פגיעה במפרקים, כאבי בירכיים.חולשה של מערכת המטבולית (השמנה, סכרת). אינסומניה- בעיות שינה. גדילה של הערמונית, דחיפות ותכיפות במתן שתן.  חולשה של מערכת החיסון וחשיפה לפגיעה של וירוסים וחיידקים. בעיות זיכרון בעיקר לטווח הקצר (זוכרים את העבר אך שוכחים מדוע נכנסנו לחדר? מה רצינו לקחת?), רגישות נפשית והופעה של התקפי חרדה בדרגות שונות, נטייה להיפגע, התרגשות יתר או נוקשות יתר כתגובת הגנה לרגישות הנפשית. רצון לחברה בעיקר משפחה קרובה.

מה ניתן לעשות לשמירה וחיזוק הבריאות.

בכתבים הסיניים לשמירה וחיזוק הבריאות הסינים מדברים על 4 נושאים שיש לשים לב אליהם .

1.     חשיבה וחשיבה נכונה

2.     תזונה  (על פי מבנה האישיות והמצב הפיזיולוגי, לפי העונה ובזמן מחלה)

3.     פעילות פיזית (מאמץ מול מנוחה, התעמלות, יחסי מין)

4.     טיפול רפואי (תחזוקה, בזמן מחלה).

לא אוכל בכתבה זו לסקור בפרוט את כל 4 הנושאים אך אשתדל להעביר את עיקר הדברים.

חשיבה וחשיבה נכונה.

לכל אדם אופי משלו. אין הרפואה הסינית באה לשנות את אופי האדם לא בגיל הזהב וגם לא בינקותו. נקודת הסתכלותנו על העולם תקבע את הדרך בה נספוג אותו ונגיב אליו. לאורח השנים חוויות שעברנו נספגות בנפש וחורטות את רישומן. מבנה האישיות של כל אחד ואחת תיקבע באופן רב כיצד נסתגל לגיל הזהב.

קבל את מצבך – הגוף עייף יותר לכן פעל באיטיות, אל תעמיס עליך לא בכמות המטלות ולא לאורך זמן. התנהל בקצב המתאים לך כך שתוכל ליהנות מכל רגע ומכל דבר.

למד מן העבר- יש לך ניסיון אדיר אתה חכם יותר מבעבר, נצל את ההזדמנות הזו ופעל בחוכמה. שתף אחרים בניסיונך ואפשר להם ללמוד ממך.

זמן- עיקר הזמן מוקדש לך , לתחביבך , למשפחתך ולכל דבר שאתה רוצה. נצל את הזמן לפעילות אך חשוב גם לנוח (מנוחה מאפשרת לגוף לחדש את תאיו ולהאיט את תהליך ההזדקנות).

 תרגל את המוח-  אימון חשיבה מאמן את המוח ושומר על כשירותו הקונטיבית כמו שמאמנים שריר, חשוב להתאמן אך לא יותר מדי.

 

תזונה

סתיו וחורף הם עונות אגירה והזנה לכן נאכל מזון שמוביל את האנרגיה למרכז לשורשים מחמם אמצעי וכליות ומזון שמעשיר את התמצית.  –  זרעים, שורשים.

אביב וקיץ הם עונות אלימינציה וניקוי לכן נאכל מזון קל לעיכול המפזר את האנרגיה כלפי מעלה והחוצה. – דגנים, עלים.

 מערכת העיכול תפקידה לקבל את המזון לפרק אותו ולדלות ממנו את התמצית הטהורה ולפזר אותה לרקמות הגוף השונות. לשם כך היא זקוקה לחום, ולתזמון מתאים של מיצי העיכול כלומר לתנועה חופשית במערכת.

הפעם אני מעוניין לשים דגש על אופן בישול המזון והתועלת האנרגטית של כל דרך.

·        אידוי- מוסיף לחות, (אידוי ממושך מוציא החוצה את הטעם של הירקות). מתאים לכל אותם אנשים הסובלים מבעיות של יובש בגוף ובעור.   

·        בישול במים- משאיר את תמציות המזון במים לכן יש להשתמש במים לבישול אחר (אורז, רטבים).

·        בישול ללא מים- משאיר את המיצים בתבשיל (להשתמש ב 2 כפות מים).

·        הקפצה- חיום מהיר ללא איבוד רב של התמציות.

·        בישול בתנור- מוסיף יותר יובש ואיכות מחממת, מבישול במים או אידוי, מדגיש את הטעם המתוק מוריד את רמת הלחות. מתאים לאנשים הסובלים מעודף נוזלים בגוף.

·        סיר לחץ- מרכז את תמציות המזון, מהיר.

התעמלות

"באביב ובקיץ יש ללכת לישון עם חשכה ולקום מוקדם. בסתיו ללכת לישון מוקדם ולקום מוקדם. בחורף ללכת לישון מוקדם ולקום מאוחר."

כפי שהזכרתי במבוא תנועה = בריאות. התעמלות המבוססת על סבולת לב ריאה, הליכה, שחיה, אופניים עוזרת לחידוש ההזנה הרקמתית ולהאטה של תהליכי ההזדקנות.

חיזוק שרירי הבטן והגב מאפשרת לשמור על יציבה נכונה המשפיעה על פעילות האיברים הפנימיים.

תרגילי גמישות מלחלחים את המפרקים ובכך שומרים עליהם וכן מאפשרים טווח תנועה רחב  המשפר את יכולת הביצוע הגופנית שלנו.

תיזכרו  "נפש בריאה בגוף בריא"

סוגי התעמלות מומלצים: טאי צ'י, צ'י גונג, פלדנקרייז, פילאטיס, יוגה.

הערה: כל מתעמל הוא המורה של עצמו, בזמן התרגול לשים לב לגופנו, לא לנסות להעלות את דרגת האימון אם אתם חשים בכאבים בזמן או לאחר התירגול. יש להתאים את סוג התירגול, המורה ואתם. התעמלות אמורה לשפר את יכולתכם הגופנית ודרכה את מצב רוחכם.

טיפולים

הרפואה הסינית מאפשרת מגוון טיפולים אשר משפעלים את המערכת הפנימית לשמור על איזון (הומיאוסטאזיס). הטיפולים נערכים בשני מצבים א)טיפול מונע הנעשה אחת ל 3/4 שבועות. חשיבות הטיפול היא בכך שלאור אורך חיינו אנו מעמיסים על הגוף גורמים אשר מפריעים לגוף לפעול נכון, טיפול תקופתי עוזר להחזיר לגוף את היכולת לפעול נכון ובכך אנו מאטיים את הזדקנות הגוף ומעלים את איכות חיינו.

אקופונקטורה- שימוש במחטים דקות ( חד פעמיות ודקות במיוחד) החודרות לנקודות מיוחדות בעלות יכולת השפעה על תפקוד מערכות הגוף השונות, ובכך עוזרות לגוף לפעול באופן נכון ובריא יותר.

הטיפול מתאים להקלה על כאבים שונים בגוף (כאבי שרירים, מפרקים, ראש...), עזרה בשפעול האיברים הפנימיים (חיזוק והנעת המערכת המטבולית, חיזוק מערכת החיסון...), 

צמחי מרפא סיניים - שימוש במרקחות של צמחי מרפא סיניים לשתייה. מתאים לחיזוק והזנה של רקמות הגוף (חוסר דם, בעיות שינה, חולשה ועייפות).

טווינא – עיסוי סיני בעל יכולת גבוהה לטיפול בבעיות אורטופדיות ועזרה בעידוד התנועה הפנימית (עצירות, כאבים...) הערה- הטיפול פחות מתאים לסובלים מאוסטיאופורוזיס,או כל חולשה באיכות העצם).

לכולם

"בני אדם מאבדים את בריאותם כדי להשיג את כספם ואז מאבדים את כספם כדי להציל את בריאותם, בשל מחשבותיהם על העתיד הם שוכחים את העבר וכך חיים לא למען ההווה ולא למען העתיד, ובו בזמן שהם חיים כאילו לעולם לא ימותו - הם מתים כאילו מעולם לא חיו."

קונפוציוס

 

בני מרמור- מומחה לרפואה סינית וטווינא ילדים מזה 15 שנים. בעל נסיון עתיר שנים בטיפול והוראה. פורץ הדרך בתחום הטווינא ילדים בארץ. אחראי תחום הרפואה הסינית המסורתית בשרותי בריאות כללית רפואה משלימה http://www.tuina-academy.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב