דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הנסיך והמקובל 

מאת    [ 02/03/2010 ]

מילים במאמר: 1314   [ נצפה 2054 פעמים ]

מהו סוד קסמו העל-זמני של הנסיך הקטן? האם לא הגיע הזמן להציג גם את הזווית הקבלית על דמותו המרתקת של הילד הנצחי מכוכב B-612?

למרות השנים הרבות שחלפו מאז פרסומו, למרות השינויים והתמורות, "הנסיך הקטן" נותר אחד הספרים החשובים והמשפיעים בתולדות התרבות המערבית.

במסווה של ספר ילדים תמים למראה, הצליח המחבר אנטואן דה סנט אקזופרי לקרוע את המסכה מעל מציאות החיים המודרנית ולחשוף את פניה האמתיים, על כל קלקוליה ומצוקותיה העמוקים.

מה היה סוד קסמו העל-זמני? בדרכו הפשוטה והכנה הצליח הנסיך לדלג מעל מחסומי התרבות והזמן, לגבור על פערי הדורות, ולנגוע באיזו נקודה פנימית סמויה ועמוקה בנפשו של כל אחד ואחד.

מבטו הנוקב פילח את לבה האוניברסלי של האנושות, וביטא את כמיהתה הנואשת לעולם פשוט ויפה יותר, עולם אבוד שנדרס ונרמס תחת גלגלי הרכבת השואטים של החיים המודרניים.

אין ספור יצירות מוזיקליות, מחזות, סרטים וספרים נכתבו בהשראתו במשך השנים. כולם היללו אותו, ציטטו אותו, פירשנו והתכתבו עמו בכל דרך אפשרית.

לאור כל זאת, הגענו למסקנה שהגיע הזמן להציג גם את הזווית הקבלית על דמותו המרתקת של הילד הנצחי מכוכב B-612.

יפה שקיעת שמש ללב עצוב
במשך שנים הוא חי חיי שגרה בטוחים ומספקים על כוכבו הזעיר, עקר וניכש את עצי הבאובב הפראיים, גרף את הרי הגעש והתבונן לעת ערב בשקיעה.

מה גרם, אם כן, להוד מעלתו הנסיך הקטן לקום בוקר בהיר אחד ולעזוב הכול? כנראה שהיה זה אותו צורך פנימי שבוער בנפשם של כל בני האדם מאז ומתמיד, אותו כוח נסתר שדוחף אותנו להתקדם, להתרוצץ ולנוע בחיפוש מתמיד אחר סיפוקים חדשים.

חכמת הקבלה מסבירה שהכוח הזה הוא למעשה אגו האנושי, שהולך וגדל עם הזמן. הוא זה שהוציא אותנו מן המערות החשוכות, משך אותנו מתוך חיי השבט, השדה והאוהל אל מרחבי העולם האורבני התוסס והדינמי.

ניסינו להרגיע ולרסן אותו, אך הוא תמיד פרץ מחדש, קם לתחייה כמו עוף החול, והכריח אותנו לחפש אחר האושר בדרכים משוכללות ומתוחכמות יותר.

במשך שנים התקדמנו בהצלחה, בכל פעם מוצאים את הדרך לזרוח מחדש אחרי כל שקיעה, עד שמשהו השתבש.

מתוך מעמקי לבו של האדם התחיל לקרוא קול חדש, שלא נשמע בעבר.

בעל הסולם, המקובל הגדול של המאה ה- 20, הסביר בהקדמה לספרו "תלמוד עשר הספירות" כי הקול הזה הוא קולה של נשמת האדם המבקשת להתעורר.

הוא הסביר שהרגשת הייאוש, הריקנות והשעמום הקיומי המתגלה בזמנינו היא סימן לכך שהגיעה השעה לחפש אחר תכלית החיים האמתית.

אי לכך, נאלץ גם הנסיך היקר שלנו לרתום עצמו ללהקת ציפורי בר נודדות, ולצאת למסע בין כוכבי במרחבי הגלקסיה, בחיפוש אחר מענה לשאלותיו.

שביל החלב של הרצונות
במהלך מסעו המפותל פוגש הנסיך מגוון טיפוסים שונים ומוזרים, שעצמת עיוורונם מדהימה ומפליאה אותו.

"איש העסקים" העוסק בספירה אובססיבית של הכוכבים, "הגאוותן" המתגורר בבדידות על כוכבו, "המלך" השתלטן ו"הגיאוגרף" שמעביר את חייו בכתיבת מפות.

לפי שיטת הקבלה, אפשר לומר כי כל הדמויות הללו מסמלות את שלבי ההתפתחות של הרצון האנושי, המתבטא במשיכה גוברת לכסף, לכבוד, לשליטה ולידע.

כל אחת ואחת מן הדמויות הללו מציגה בדרכה המגוחכת והמשעשעת את פניהם השונות של בני האדם, שהמרדף האגואיסטי המטורף העביר אותם על דעתם, והציב אותם על כוכבים מבודדים ומרוחקים זה מזה.

מאוכזב עמוקות מן העולם המפורד והמנוכר שהתגלה לפניו, המשיך הנסיך להתגלגל מכוכב אחד למשנהו, עד שמצא את דרכו אל כוכבנו הנבחר, הרי הוא כדור הארץ בכבודו ובעצמו.

שם, בעומק מרחביו הצחיחים והשוממים של מדבר סהרה שבצפון אפריקה, הוא פוגש את המספר, סנט אקזופרי, טייס בודד שנאלץ לנחות במקום בפתאומיות בשל תקלה החמורה שאירעה במטוסו.

המפגש עם הנסיך מעורר בלבו של הטייס הרגשה של רעננות ותקווה חדשה.

"לא נראה שהאיש הקטן הזה תועה בחולות. גם לא נראה שהוא רעב, או צמא, או מפוחד. לא היה בו דבר שיעיד עליו שהלך לאיבוד באמצע המדבר, הרחק מיישוב בני?אדם... " (מתוך הנסיך הקטן, הוצאת עם עובד, 1993).

ורטיגו אגואיסטי
מטוסו של סנט אקזופרי לא התקלקל במקרה כמובן. התקלה החמורה שהתגלתה בו שימשה כמשל למצבה המקולקל של האנושות כולה, שנכנסה למעין "ורטיגו" - סחרור של משברים שהוביל להתרסקותה במדבר החיים המודרני, ללא טיפה אחת של מים לרפואה.

הטייס המרוסק פוגש את הנסיך כמו השתקפות פנימית של השבר הגדול שהתחולל בתוכו, כמו חבל הצלה שנשלח אליו מן המרחקים.

הוא רואה בנסיך את עצמו, את מה שנותר מחלומות הילדות שלו, את המוצא האחרון מן המציאות המדברית העגומה שלתוך חולותיה הוא נפל.

המפגש הגורלי מתרחש כמובן דווקא בנקודת הייאוש הגדולה ביותר, הנקודה שבה מתחיל להתברר חוסר התכלית והמבוי הסתום שאליו מובילים החיים בעולם האגואיסטי.

"בני אדם, שח אלי הנסיך הקטן, יוצאים לדרכם ברכבות מהירות, הם ממהרים ומתרגשים ומסתחררים בסיבובים... מגדלים חמשת אלפים שושנים בגן אחד, ועדיין אינם מוצאים את אשר שהם מחפשים..." (מתוך הנסיך הקטן).

בלית ברירה יוצאים הטייס והנסיך לחפש אחר באר החיים האבודה ברחבי המדבר.

צמאים ועייפים הם צועדים לאטם בין הדיונות העצומות, משוחחים ומתפייטים ארוכות על חלומות הילדות האבודים, עד שלפתע מגיח לעומתם נחש ארסי המכיש את הנסיך המופתע.

מול עיניו האוהבות של ידידו שבור הלב הוא נשמט וצונח אל תוך החול הרך בלי להשמיע הגה.

סנט אקזופרי מצליח אמנם לתקן לבסוף את מטוסו ולשוב לארץ מולדתו, אך תחושת הקלקול הפנימי והגעגועים העזים קורעים את נפשו לתמיד.

הוא כותב את ספרו מתוך תקווה שכמה דמעות טהורות של פיקחון לב יזלגו מתוך עיניו הצלולות של הנסיך לתוך אדמת הארץ הסדוקה.

האם חלומותיו התמימים של פרח הטיס הצרפתי (והשלומיאל, יש לומר) אכן התממשו?

"העיניים עוורות, יש לחפש בעזרת הלב..."
די להעיף מבט חטוף במציאות החיים על כוכבנו הקט, כדי להודות שמילותיו המבריקות והנוגעות ללב של הנסיך פשוט לא הספיקו.

לא הרבה השתנה כאן מאז הסתלקותו הדרמטית לפני יותר מ-60 שנה. המלך נותר אותו מלך והעסקן אותו עסקן, אף שאולי הם נושאים כיום את עיניהם הרעבות לעולם הפוליטיקה הקשוח ולתעשיית ההיי-טק.

אך אם הוא יושב לו שם עדיין במרום נסיכותו הקומפקטית, מביט בנו מלמעלה ומצפה לשינוי, אולי יוכל לשאוב מעט עידוד לשמע קריאתו המהדהדת של בעל הסולם, המגיעה אליו מן המרחקים:

"משל חברה רעבים וצמאים התועים במדבר, והנה אחד מהם מצא מקום ישוב. ואז נזכר באחיו האומללים. אמנם כבר נעתק מהם הרבה, עד שלא ידע מקום המצאם. מה עשה? התחיל לצעוק בקול גדול... אולי ישמעו חבריו את קולו ויתקרבו אליו. כך הדבר שלפנינו: הנה תעינו במדבר הנורא יחד עם כל האנושות, ועתה מצאנו אוצר גדול, המלא מכל טוב, דהיינו ספרי הקבלה שבאוצר, שמשביעים נפשינו השוקקות, וממלאים אותנו דשן ונחת..."

מהו אותו "המדבר הנורא" שמתאר כאן בעל הסולם?

הכוונה היא כמובן למדבר פנימי, הרגשת הריקנות המופיעה באדם כאשר מתעורר בו החשק לגלות את מקור החיים ותכליתם, מה שהופך את כל השפע העצום שמציעה לו התרבות המערבית לשממה מוחלטת.

אך במקום "הנסיך הקטן", שסימל את ההרגשה הזו בעיני רוחו של סנט אקזופרי, מציבה חכמת הקבלה את מושג "הנקודה שבלב", קרן אור הבוקעת דרך עדשות האגו העכורות וחודרת לעומקם הנצחי של מסתרי הבריאה.

או כפי שהיטיב לתאר זאת הנסיך עצמו:
"מה שנראה כאן איננו אלא קליפה. הדבר החשוב סמוי מן העין..."

שובו של הניצוץ האבוד
כדי לגלות את העולם הסמוי המסתתר מעבר לקליפה עלינו להשתמש באמצעי מיוחד שיוביל אותנו אליו.ספרי הקבלה, חוזר ומסביר בעל הסולם, אינם ספרים רגילים ככל הספרים.

כמו אותה להקת ציפורים מלכותית שנשאה בשעתו את הנסיך בין כנפיה, יש בהם כוח מיוחד המסוגל למשוך את האדם אל ממד חדש של קיום רוחני בלתי מוגבל.

כל אחד מן הספרים הללו הוא כמו ניצוץ של אור, מעיין של אהבה עליונה הזורמת לתוך לבו הצמא והמיובש של האדם, וממלאת אותו באושר ובשמחה עילאית. איך הם עושים זאת?

אין כאן שום הוקוס פוקוס דמיוני, מיסטיקה פרועה או פנטזיה הארי-פוטרית מתעתעת.

מקובלים מתארים בדייקנות מופלאה, בפרטי פרטים, את המבנה הפנימי של העולם הרוחני, על כל שלמותו ויופיו המרהיב.

הם כתבו לנו את ספריהם מתוך אותו "מקום ישוב", שעליו מדבר בעל הסולם, כלומר מתוך הרגשת המציאות הנפלאה שנפתחה בפניהם.

מתוך השלמות הזו הם קוראים לנו לבוא, לצאת מתוך כוכבינו המבודדים ולהצטרף אליהם במקום מושבם הנהדר.

הקריאה בספרי הקבלה מעוררת באדם השתוקקות עצומה להגיע למושבת הפלאים המלהיבה הזו, והוא נמשך אליה כמו ילד המבקש לבלוע את העולם בעיניו הסקרניות.

הנסיך הקטן היטיב מכולם לבטא את התחושה שהניצוץ הסקרני הזה שמתעורר בילדותנו, אותה היכולת להתפלא ולהתפעם מן העולם, אובדת לנו אי שם בנפתולי הדרכים המאובקות והעקלקלות של חיינו הבוגרים.

אך חכמת הקבלה פותחת היום בפנינו את האפשרות להדליק את הניצוץ הזה מחדש, ולהאיר באמצעותו את חשכת המדבר האפילה באלפי כוכבים זוהרים של אהבה אין סופית.

לקריאה נוספת אקטואליה חברתית
קבלה לעם אתר התוכן הגדול והמקיף ביותר בנושא קבלה: שיעורי קבלה און-ליין, למתחילים ולמתקדמים, סרטים, תוכניות וקליפים מערוץ הקבלה"מתחברים לטוב" 66 ב-YES וב-HOT



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב