דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בריאות והנדסה סביבתית - יתרונות האוויר הנקי 

מאת    [ 01/03/2010 ]

מילים במאמר: 3031   [ נצפה 2898 פעמים ]

בריאות והנדסה סביבתית - יתרונות האוויר הנקי

מבוא

 

חלקיקים מיקרוסקופיים שאינם נראים בעין בלתי מזוינת משתחררים לחלל האוויר ממכוניות, משאיות, תחנות כוח, מפעלים ומקורות אחרים. חלקיקים מיקרוסקופיים קטנים אלה מגיעים לעומק הריאות ומגרים את הרקמות, גורמים לדלקות ועשויים אף להחמיר את מצבן של מחלות בדרכי הנשימה.

חשיפה לחלקיקים מיקרוסקופיים מפריעה לנשימה ומגדילה את הסיכוי להתקפי אסטמה, שבץ, התקף לב ומחלות קשות אחרות

המשרד לאיכות הסביבה בארה"ב (EPA), האקדמיה הלאומית למדע (NAS) אגודת הריאות האמריקאית (ALA -American Lung Association) ואגודת הלב האמריקאית (AHA) מסכימים כי חשיפה לחלקיקים מיקרוסקופיים מפריעה לנשימה ומגדילה את הסיכוי להתקפי אסטמה, שבץ, התקף לב ומחלות קשות אחרות. ה-EPA מעריך כי כמות מבוקרת של חלקיקים המיקרוסקופיים תורמת ל-17,000 מקרי מוות מוקדם ולמעל 12,000 אשפוזים בארה"ב בכל שנה1.

 

מחקרי מדעיים רבי חשיבות שנערכו בארה"ב ובמקומות אחרים הראו כי חשיפה נמוכה לחלקיקים מיקרוסקופים מפחיתה את הסיכון ללקות באירועים נשימתיים ואירועים הקשורים ללב ולמחזור הדם ומאריכה את תוחלת החיים2,3,4,5. היתרונות בחשיפה נמוכה לחלקיקים אלו טובים במיוחד עבור אנשים רגישים במיוחד לזיהום הנגרם כתוצאה מחלקיקים מיקרוסקופים כגון ילדים, זקנים, ואחרים עם אסטמה, סכרת ובעיות לב. אם כן, מהי הדרך הטובה ביותר עבור אדם להפחית את החשיפה לחלקיקים מיקרוסקופים המגיעים מן החוץ? באופן מפתיע אולי, התשובה היא הפחתת כמות חלקיקים אלה המגיעים מן החוץ לאוויר המצוי בחלל הבית.

מטרתו של "מסמך לבן" זה הינה להסביר כיצד ניתן להפחית את כמות החלקיקים ומדוע הפחתת החלקיקים הינה הגורם המרכזי בעניין. ראשית נדון במקומות בהם אנשים חשופים ביותר לזיהום אוויר מחלקיקים; לאחר מכן נתאר אמצעים שימושיים להפחתת החשיפה במקומות אלה ונסיים ביתרונות הבריאותיים הגלומים בחשיפה מצומצמת לחלקיקים אלה.

זיהום אוויר שמקורו בחלקיקים

חלקיקים הנישאים באוויר (הקרויים גם חומר חלקיקי - PM) הינם חומרים מוצקים מיקרוסקופיים וטיפיות נוזליות בעלות משקל קל מספיק בכדי להישאר תלויות באוויר במשך ימים ושבועות. חומר חלקיקי מגיע ממגוון רחב של מקורות כאשר לכל מקור כזה יש הרכב וגודל ייחודיים. עקב גודלם הזעיר, חלקיקים קטנים וחלקיקים זעירים (UFP - Ultra Fine Particles) נשאפים בקלות בזמן הנשימה ומופרשים בעומק הריאה כאשר חמצן ופחמן דו חמצני מועברים לתוך ומחוץ לגוף.

הגודל הינו המאפיין החשוב ביותר של חומר חלקיקי במונחים של תקני זיהום אוויר שנקבעו ע"י ה-EPA ו-50 המדינות בארה"ב. גודל החלקיקים נמדד בד"כ ביחידות של מיקרומטר. מיקרומטר הינו מיליונית מטר והוא קטן בערך פי 70 מרוחב שערת אדם. דרך אחרת לחשוב על מיקרומטר הינה שמיליון מיקרומטרים בשורה יתפסו רוחב של שלוש רגל (מטר לערך). כמובן, מיקרומטר הינו מידה מיקרוסקופית ואינו נראה לעין בלתי מזוינת. חלקיקים שקוטרם קטן מ-2.5 מיקרומטר (חלקיקי PM2.5) נחקרו במיוחד ע"י הקהילה המדעית וסוכנויות הממשלה עקב השפעותיהם האפשריות על הבריאות. תמונה 1 מדגימה את גודלה של שערת אדם, גרגר חול וגדלים שונים של חומר חלקיקי כולל חלקיקי PM2.5.

 

חלקיקי PM2.5 המכונים גם חלקיקים קטנים או דקיקים מגיעים בעיקר משריפה של דלק מאובנים במכוניות, משאיות, כלי רכב שאינם נוסעים על כבישים, תחנות כוח, מפעלי ייצור ואירועי שריפה של ביומאסה כגון שריפות בטבע. מספר מרכיבים של חלקיקים קטנים משתחררים מצינורות המפלט של מכוניות או מארובות גז חם או קר והופכים לאירוסולים קטנים במיוחד בעלי קוטר של פחות מ-0.1 מיקרון – חלקיקים אלה נקראים חלקיקים זעירים (UFP).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תמונה 1 קנה מידה של חלקיקים קטנים ביחס לחומרים בעלי גודל דומה. התמונה באדיבות המשרד למחקר ופיתוח, EPA

 

חשיפה לחלקיקים זעירים והשפעות אפשריות על הבריאות מהווים מוקד למחקר ענף המתבצע בימים אלה. חלקיקים זעירים בד"כ גדלים כתוצאה משינויים כימיים ופיזיים עד שהם מגיעים לקוטר של 0.3-0.5 מיקרומטר. חלקיקים בטווח גדלים זה קטנים מאוד והם נעים באטמוספרה כמו חמצן וגזים אחרים למעט העובדה שהם נשטפים מהשמיים באמצעות גשמים ויכולים להידבק לעצים, בניינים וחפצים אחרים כאשר הם נישאים ברוח.

 

חשיפה לחלקיקים קטנים ממקור חיצוני

 

מדענים העוסקים באיכות הסביבה הראו בבירור כי קיים קשר הדוק בין כמות החלקיקים הקטנים באוויר שאדם נושם ושיעור החלקיקים הקטנים באוויר החיצוני6. יתכן ונתון זה יראה לא טבעי בהתחשב בעובדה שהאמריקאי הממוצע נמצא 19 שעות ביום בחלל סגור ו-15 עד 16 שעות ביום ספון בביתו. אולם חלקיקים קטנים ממקור חיצוני הינם המקור העיקרי להימצאותם של ריכוזי חלקיקי PM2.5 בתוך מרבית הבתים ובניינים אחרים. חלקיקים קטנים הינם כה זעירים עד שהם נעים בקלות בין מסגרות הדלתות והחלונות ודרך פתחים קטנים בקירות ובגגות הבתים. משום שהחלל הסגור בו אנשים מצויים מרבית הזמן הינו חלל הבית, ריכוזי חלקיקים בחלל הבית הינם הגורם המרכזי לחשיפה של אנשים לחלקיקי PM2.5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תמונה 2 חלקיקים ממקור חיצוני מהווים גורם מרכזי להיווצרות חלקיקי PM2.5 בתוך מרבית הבתים והינם כה זעירים עד שהם נעים בקלות בין מסגרות הדלתות והחלונות ודרך פתחים קטנים בקירות ובגגות הבתים. תמונה באדיבות EPA.

 

הפחתת רמות החלקיקים באוויר הבית

ניתן להפחית ריכוז חלקיקים ממקור חיצוני ע"י צמצום כמות האוויר החיצוני החודר לבית ושימוש במערכת ניקוי אוויר בכדי להסיר חלקיקים מאוויר הבית.

 

כמות האוויר החיצוני החודר לבית בכל שעה ידועה גם בשם קצב תחלופת האוויר. תחלופת האוויר משתנה בבית ובין בתים במהלך הזמן ותלויה במאפיינים כגון מזג אוויר, גיל וסוג הבית ותכיפות פתיחת החלונות והדלתות. במהלך עונות חמות בין     10% ל-50% מהאוויר בתוך הבית יוחלף ע"י אוויר מבחוץ בכל שעה. הדבר גם נכון לגבי העונות הקרות לגבי בתים בהם יש מיזוג אוויר כאשר החלונות סגורים רוב הזמן. קצבי תחלופת האוויר גדולים הרבה יותר כאשר החלונות פתוחים. במקרה כזה, האוויר בתוך בית עשוי להתחלף ע"י אוויר מבחוץ כל 15 עד 60 דקות7,8,9.

בכדי להפחית בצורה יעילה חשיפה לחלקיקים בחלל סגור הקשורה לבעיות בריאותיות כגון בעיות נשימה, שבץ, התקף לב ומחלות אחרות השימוש במערכת ניקוי אוויר המותקנת בכל הבית ובעלת שיעור ספיקת האוויר הגבוה ביותר עבור חלקיקים שקוטרם

קטן מ-1 מיקרומטר הינו הבחירה הטובה ביותר

ככלל, ניתן לראות כי כמות גדולה באופן יחסי של אוויר חיצוני מגיעה לתוך הבית על בסיס קבוע. למעשה, כמות מינימאלית של אוורור מביאה תועלת משום שאוויר היוצא מן הבית נושא עימו מזהמים הנוצרים ע"י גורמים בבית כגון חומרי ניקוי, אלרגנים שמקורם בחיות מחמד וחומרים אחרים. בשורה התחתונה, בבתים בהם הבניה הדוקה ביותר תהיה תחלופת אוויר כל שעה בממוצע במהלך השנה. כתוצאה מכך, צמצום כמות האוויר החיצוני המגיע לבית הינו בעל השפעה מוגבלת כאמצעי לשליטה על ריכוזי חלקיקים מיקרוסקופים המגיעים מן החוץ לפנים הבית.

 

דרך יעילה יותר לשליטה על החשיפה לחלקיקים קטנים שמקורם מן החוץ הינה להסירם מן אוויר הבית באמצעות מערכת ניקוי אוויר פנימית. בכדי שגישה זו תהיה יעילה לטכנולוגיה חייב להיות קצב חילוף אוויר גבוה. קצב ספיקת אוויר נקי הידוע גם בשם CADR (מבוטא כ-קא-דאר - clean air delivery rate) הינו יחידת מידה סטנדרטית למכשירי ניקוי אוויר בחלל סגור. ניתן לחשב את שיעור ה- CADRמתוך קצב תחלופת האוויר דרך המכשיר בנוסף ליעילות ההסרה עבור גודל או סוג נתון של חלקיק. לדוגמא, מנקה אוויר בעל שיעור זרימה של 1000 מטרים מעוקב לדקה ויעילות הסרה של 90 אחוז עבור חלקיקי PM2.5 יהיה בעל CADR של 900. בהתחשב בממצאים המדעיים המצביעים על השפעתם השלילית של חלקיקים זעירים יעילות ההסרה או ה-CADR לגבי חלקיקים זעירים המבוצעת ע"י מנקה אוויר מהווה אינדיקאטור חשוב הנוגע לביצוע.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תמונות 3 ו-4

מדעני EH&E בודקים את יכולתם של מנקי אוויר רבים לצמצם את רמות החלקיקים הנישאים באוויר בבית ניסויי ומאובזר במכשירים.

 

מחקר שנערך ע"י חברת הנדסה ובריאות סביבתית בע"מ (EH&E) יחד עם חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארווארד מראים כי מנקי אוויר בעלי יעילות גבוהה הפועלים במסגרת של מערכת אוורור בלחץ מספקים את שיעור ה-CADR הגבוה ביותר בשוק הביתי כיום10. מערכות המותקנות בתעלות בעלות נצילות נמוכה ומנקי אוויר נישאים לא הניבו ביצועים טובים ברמה זו. לדוגמא, מערכות בעלת נצילות גבוהה המותקנות בתעלות אותה בחנו הראתה על CADR 1,200 עבור חלקיקים בגודל 0,3 עד 0,5 מיקרומטר, הנתון הגבוה ביותר בקרב שישה סוגים של מנקי אוויר שנבדקו ע"י EH&E. להשוואה, מסננים סטנדרטיים המותקנים בתעלות ומנקי אוויר אלקטרוניים אותם בדקנו היו בעלי CADR שנע בין 3 ל-750 ויעילות הסרה של בין פחות מאחוז אחד עד ל-55 אחוזים. בנוסף, בבדיקה נפרדת שנערכה ע"י EH&E הנצילות הגבוהה של מערכת הניקוי המותקנת בתעלות הייתה יעילה בהסרת חלקיקים שגודלם היה גם נמוך מ-0.3 מיקרומטר ושגודלם התקרב לגודל חלקיקים זעירים. המקור הנפוץ ביותר של חלקיקים אלה מגיע מתנועת כלי רכב ובערה; מחקרים מראים כי שאיפה של חלקיקים אלה קשורה לסדרה של תופעות בריאותיות שליליות.

 

מספר פרטים המופיעים בבדיקה שערכנו למנקי אוויר בחלל סגור בבית שיועד לבדיקה מופיעים בטבלה 1. התוצאות המופיעות בטבלה הינן עבור חלקיקים בגודל בין 0.3 ל-0.5 מיקרומטר כאשר זהו גודל החלקיקים הנפוץ ביותר באוויר חוץ ופנים. שיעורי ה- CADR הנמוכים ביותר אותם מדדנו היו קרובים לאפס כאשר שלוש יחידות מסוג Ionic Breeze®  (תוצרת Sharper Image בע"מ, סן פרנסיסקו, קליפורניה) הופעלו יחדיו בבית הניסוי וכאשר נעשה שימוש במסנן עשוי בד רגיל בעובי אינצ' אחד (2.54 ס"מ) במערכת האוורור המרכזית. הפעלה של מנקה אוויר נישא יחיד בעל מסנן HEPA (תוצרת Hunter & Co. ממפיס, טנסי) הניבה CADR של 230 כאשר חמישה מנקי אוויר HEPA שהופעלו יחדיו ופיזרו אוויר ברחבי בית הניסוי היו בעלי CADR של 630 בלבד. מערכת התעלות בעלת הנצילות הגבוהה הידועה גם בשם Trane CleanEffects™ (תוצרת Trane Residential Systems, Tyler, טקסס) הניבה שיעור ספיקת אוויר נקי העומד על 1,200, שיעור כפול כמעט מזה שהושג ע"י חמישה מכשירי HEPA נישאים שפעלו יחדיו.

 

טבלה 1: שיעורי ספיקת אוויר נקי של מכשירים נבחרים בכל הבית עבור חלקיקים בגודל 0.3 -   0.5 מיקרון

 

סוג המכשיר לניקוי אוויר

שיעור ספיקת אוויר בכל הבית (CFM)*

מערכת תעלות אוורור פנימיות

 

 

1,200

 

750

 

240

 

3

יחידות נישאות

 

 

630

 

230

 

0

*מעוגל עד לשתי ספרות משמעותיות

 

 

שיעור ספיקת אוויר נקי - CADR - מספק מדד בנוגע למהירות שבה ניתן להסיר חלקיקים מהאוויר. מידע זה הינו שימושי אך הוא אינו מהווה אמצעי מדידה ישיר לכמות החלקיקים הזעירים אותה ניתן להסיר בבית. שיעורי החלקיקים הזעירים באוויר הבית משקפים איזון בין השיעור שבו חלקיקים נכנסים לבית והשיעור בו החלקיקים מוסרים. ניתן לקבוע את האיזון בין שני שיעורי הזרימה המתחרים מתוך מדידה בבתים אמיתיים (לא בתי ניסוי) או מתוך חיובים הנעשים ע"י מודל תקף.

 

לאחרונה השלמנו מודל מחקרי מפורט המיועד להעריך ריכוזים של חלקיקים זעירים ממקור חיצוני המצויים באוויר הפנימי בבתים שצוידו בסוגים רבים של מכשירי סינון. במחקר זה עשינו שימוש במודל תקף לבדיקת איכות האוויר בבית, מודל שפותח ע"י המכון הלאומי לתקנים וטכנולוגיה בארה"ב (NIST); מודל זה דימה ריכוזי חלקיקים זעירים ממקור חיצוני ממוצעים בשעה בבתים בסינסינטי, קליבלנד, וקולומבוס, אוהיו במשך שנה שלמה11. בחרנו בערים אלה בשל הפרטים דמוגרפיים זמינים, מלאי יחידות הדיור, מערכות אוורור ביתיות, חלקיקים קטנים באוויר חיצוני ומזג אוויר.

 

הממצאים במחקר זה מראים כי מערכת לניקוי אוויר בכל הבית בעלת CADR גבוה מפחיתה באופן ניכר חשיפה בחלל סגור לחלקיקים מן החוץ בהשוואה לאוורור טבעי ואוורור באמצעות מסננים. כמופיע בתמונה 5, ההערכה הינה כי הפעלה של מערכת בעלת CADR גבוה בכל הבית מצמצמת את רמת חלקיקי PM2.5 בשיעורים של בין 70 עד 80% ביחס לבתים בעלי סינון רגיל או סינון אוויר טבעי.

 

 

תמונה 5 תוצאות מודל CONTAM המשווה בין ריכוזי חלקיקי PM2.5 בשלוש תצורות אוורור (CADR גבוה בכל הבית, רגיל וטבעי). הקווים האופקיים מייצגים את האחוזונים 10 ו-90, מעגלים מייצגים אחוזונים 5 ו-95.

 

יתרונות בריאותיים של חשיפה מצומצמת לחלקיקים

הממצאים הנוגעים להשפעות בריאותיות שליליות הקשורות לזיהום הנגרם ע"י חלקיקים מוסכמים על סוכנויות ממשלתיות והקהילה המדעית לרבות ה-EPA ו-NAS וארגונים כגון ALA ו-AHA. הצד השני של המטבע הינו, כמובן, שצמצום החשיפה יצמצם את גורמי הסיכון וישפר את הבריאות.

 

קיימות מספר דוגמאות ברורות בהן חשיפה נמוכה יותר לחלקיקים קטנים מובילה לשיפור בבריאות הציבור. לדוגמא, לפני מספר שנים בדבלין, אירלנד, רוב הבתים הבעירו פחם לצרכי הסקה.  מנהג זה גרם לרמה גבוהה של חלקיקים קטנים ברחבי העיר. כאשר השימוש בפחם לצרכי הסקה נאסר, זיהום האוויר פחת וכך גם מקרי מוות הקשורים לבעיות נשימה ובעיות לב ומחזור הדם12.  מצב דומה התרחש ביוטה כאשר מפעל פלדה מקומי נסגר ורמות החלקיקים באזור פחתה. הצמצום בזיהום נקשר לצמצום במספר האשפוזים בבית החולים המקומי13.

 

שני מחקרים הנוגעים ישירות ליתרונות הבריאותיים הטמונים בחשיפה מצומצמת לחלקיקים מיקרוסקופיים בחלל סגור מראים כי הסיכון באשפוז הקשור לחלקיקים נמוך יותר בערים בהן קיים יחס גבוה של בתים בעלי מערכת מיזוג אוויר מאשר בערים בעלי מספר נמוך יותר של בתים בעלי מערכת מיזוג אוויר14, 15. חוקרים מאמינים כי רמות נמוכות יותר של השפעות בריאותיות הנחזות בערים אלה מקורן בעובדה שבתים בעלי מיזוג אוויר היו בדרך כלל בעלי רמות נמוכות יותר של חלקיקים קטנים. במחקר הבודק נושא זה ישירות, חוקרים באירופה הראו כי התקנה של מכשירים לניקוי אוויר בבתיהם של קשישים שנטלו חלק בניסוי שיפר את יכולת תאי הדם האדומים שלהם לשלוט על לחץ הדם, גורם שנקשר למחלות לב16.

 

בנוסף למחקרים שצוינו לעיל, קיימים מאות ואף אלפי מחקרים אחרים המראים כי חשיפה לטווח קצר וארוך לזיהום שמקורו בחלקיקים קטנים מזיקה לבריאות. לדוגמא, חשיפה לחלקיקים קטנים ממקור חיצוני נקשרה למגוון רחב של בעיות בריאותיות לרבות מוות מוקדם, אשפוזים בבתי חולים, התקפי אסטמה, ומשקל נמוך בלידה, אינדיקציה למחלת לב, ודלקות בדרכי הנשימה ע"פ ממצאים מן העת האחרונה. ממצאים אלו, הקושרים חשיפה לזיהום שמקורו בחלקיקים קטנים לבעיות בריאות חמורות נתמכים ע"י תוצאות מחקרים טוקסיקולוגים וקליניים הקושרים באופן עקבי בין חשיפה לזיהום שמקורו בחלקיקים קטנים, בעיות בריאות חמורות ואינדיקאטורים מוקדמים לנזק למערכת הלב והדם כולל הפרעות בקצב הלב, דלקות ריאות ודלקות סיסטמיות. באופן דומה, חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארווארד ערכו מחקרים בהם קבוצה קטנה של אנשים נחשפה לרמות גבוהות של חלקיקים. כפי שניתן היה לצפות ממחקרים אלה, אינדיקאטורים למחלות לב עלו עקב חשיפה לחלקיקים. יחדיו, ממצאים אלה מספקים עדות משכנעת ועקבית בנוגע להשפעות הבריאותיות שמקורן בחלקיקים. מחקרים אלה אף מראים כי צמצום רמות החלקיקים בחלל סגור הינו בעל פוטנציאל להפחית בעיות בריאותיות חמורות17.

 

כמה מהמחקרים הגדולים ביותר הנוגעים להשפעות הבריאותיות של החלקיקים הקטנים כללו מבוגרים בריאים החיים באזורים שונים ברחבי ארה"ב. לדוגמא, במסגרת אחד המחקרים הראשונים והחשובים ביותר בתחום, קבוצת חוקרים מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת הארווארד עקבה אחרי 8,000 מבוגרים בריאים החיים בשישה ערים ברחבי ארה"ב במשך 14 שנים; החוקרים הגיעו למסקנה כי החיים בעיר בעלת רמות גבוהות של זיהום אוויר מובילים לשיעורי תמותה גבוהים יותר18. הקשר בין חלקיקים ומוות מוקדם קיבל אושש במחקר גדול הרבה יותר שנערך בקרב 500,000 מבוגרים המתגוררים ב-151 ערים ברחבי ארה"ב ומומן ע"י האגודה האמריקאית למלחמה בסרטן19.

 

עשינו שימוש בתוצאות מחקרים אלה שעסקו באוכלוסיות אנושיות בכדי לכמת את היתרונות הבריאותיים העשויים להיות מקושרים לחשיפה מצומצמת לחלקיקי PM2.5 הנובעת משימוש במנקה אוויר בעל נצילות גבוהה המותקן בכל הבית. למטרה זו פעלנו ע"פ מתודולוגיה סטנדרטית הנוגעת להערכות השפעות בריאותיות שפותחה ע"י ה-EPA ומומלצת ע"י NAS והמשרד למינהל ותקציבים בארה"ב. הערכות ההשפעות הבריאותיות אותן אנו מספקים מבוססות על מודל המחקר בנוגע לחשיפה שתואר מעלה לגבי שלוש הערים הגדולות באוהיו.

 

טבלה 2:

הפחתת שיעור מקרי המוות והתחלואה השנתי הקשורים לחשיפה מצומצמת לחלקיקי PM2.5 כתוצאה ממעבר ממערכת אוורור רגילה למערכת אוורור בעלת CADR גבוה המותקנת ברחבי הבית

תוצאה

מקרים שנמנעו*

מוות מוקדם

700

אשפוזי בי"ח עקב בעיות נשימה

220

אשפוזי בי"ח עקב בעיות לב או כלי דם

160

ביקורים בחדר מיון בשל אסטמה

560

החמרה במקרי האסטמה

130,000

יתרונות בריאות ציבורית עוגלו למספרים שלמים בנוגע לשני נתונים משמעותיים.

 

תוצאות ההערכה על ההשפעות הבריאותיות מראות כי מנקה אוויר בעל שיעור CADR גבוה המותקן בתעלת אוורור ופועל בתצורה של מערכת   Trane CleanEffects™ ונמדד בבית בו נערך הניסוי, יפחית את הסכנות הבריאותיות באופן משמעותי קלינית ומקרי מוות הקשורים לחלקיקים קטנים ב-34 אחוזים בהשוואה לשימוש במסנן רגיל המותקן בתנור. היתרונות הגלומים מבחינת בריאות הציבור עבור בתים פרטיים הינם משמעותיים כאשר הנתונים מוכללים לאוכלוסיות בערי אוהיו המתגוררות בבתים חד-משפחתיים בעלי הסקה מרכזית (ראו טבלה 2).

 

 

השורה התחתונה

חשיפה לזיהום שמקורו בחלקיקים מיקרוסקופיים קשורה למספר תופעות בריאותיות חמורות כגון מוות מוקדם, עליה במספר האשפוזים בבתי חולים, התקפי אסטמה, משקל נמוך בלידה, ועליה באינדיקאטורים הנוגעים למחלות לב ונשימה. בעוד שהחשיפה לחלקיקים קטנים בזמן שהיה באוויר החוץ אינה מצויה בשליטתנו מערכות אוורור או מנקי אוויר המותקנים בכל הבית בעלי שיעורי ספיקת אוויר גבוהים יכולים להוריד את רמות החלקיקים הקטנים בחלל סגור במקום בו הנכם מבלים את רוב זמנכם: הבית. במחקרים שנערכו ע"י EH&E, שהינם המחקרים היחידים שערכו השוואה בין סוגים שונים של מערכות אוורור בבית בגודל מלא, מערכת בעלת נצילות גבוהה המותקנת בכל הבית (תוצרת Trane CleanEffects™) הניבה את הביצועים הטובים ביותר בהסרה של חלקיקים קטנים בחלל סגור. שימוש במערכת ניקוי בעלת גודל סביר בכל הבית בעלת כושר ספיקת אוויר (CADR) של 0.7 לרגל מרובע בבית צפוי להוריד את רמות החלקיקים הקטנים שמקורם מן החוץ בבית ב-70% עד 80% ביחס למערכות סינון רגילות או טבעיות. חשיפה נמוכה לחלקיקים ממקור חיצוני קשורה לצמצום מהותי בסיכון לתחלואה ומקרי מוות הקשורים לחשיפה לחלקיקים ולהפחתה משמעותית בנטל הבריאות הציבורית הנגרם מזיהום האוויר.

מאמר זה נכתב ע"י יונתן רבה בעל ניסיון וידע רב בתחום החימום והקירור לחברות מפעלים גני אירועים ועוד...                                                                                                 יתרה מכך החברה גם משכירה ומשווקת את מוצריה בעיסקאות ליסינג לתקופות קצרות וארוכות במחיר לכל כיס                                                                                      טלפון 0508330888 בקרו באתרינו החדש : http://www.hcsystem.co.il/

 

 

 

      יונתן.ר מנהל מוצר א.מערכות טל: 1599597779 נייד: 0508330888 פקס: 1599597770   Email : href="mailto:yoni_007@zahav.net.ilyoni_007@zahav.net.il">">yoni_007@zahav.net.il Web: http://www.hcsystem.co.ilא.מערכות - השכרה ומכירה מזגנים ניידים תנורים,קולטי לחות,מאוררים .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב