דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חמשת האלמנטים 

מאת    [ 26/02/2010 ]

מילים במאמר: 1030   [ נצפה 3012 פעמים ]

חמשת האלמנטים

 

עובדים קשה מדי? נמצאים במערכת יחסים בעייתית? לחוצים מהבחינות המתקרבות? בעיות כלכליות?על מצוקות רגשיות והשפעתן על בריאותנו על פי הרפואה הסינית

 

יגאל אדר M.A. בחינוך ומנהל , מורה ומטפל בשיאצו וטווינה, מנחה קבוצות.

"מקום חלומי בגליל" www.halomi.net  yigala62@walla.com 0502796868

 

 

רובנו מכירים בעובדה שמצוקות נפשיות ורגשיות תורמות להיווצרותן של מחלות. הרגשות, ותוצרי הלוואי שלהם, כגון הפרעות בעיכול או בשינה, יכולים להחליש את גופנו ולהפכו לפגיע יותר. נושא הרגשות מהוות תחום חשוב ביסודות הרפואה הסינית. עוד בתרבות הקדומה בת 2000 השנים, סווגו גורמי מחלות לשתי קטגוריות עיקריות- חיצונית ופנימית. סיבות חיצוניות למחלה כללו שינוי מזג אויר קיצוניים ומחוללי מחלות אחרים, בשעה שגורמים פנימיים יוחסו לרגשות.

 

כיום אנו יודעים שרגשות אינם מהווים גורם ישיר למחלה, אולם מצבים רגשיים מסוימים בהחלט מעלים את הסבירות שתהליך מחלה יהיה מסוגל לגבור על המערכת החיסונית וההומיאוסטזיס של הגוף.

 

על פי תיאורית חמשת האלמנטים, קיימים 5 רגשות עיקריים, כעס, פחד, דאגה, יגון, שמחה וצער. רגשות אלו פועלים אנרגטית וממריצים את האיברים ובכך משפיעים על בריאות הגוף וחסינותו.

 

כעס -  מיוחס לאלמנט העץ, הכולל את הכבד וכיס המרה, מערכת השרירים והמערכת החיסונית. כאשר רמת הכעס גבוהה עד כדי פגיעה בגוף, היא עלולה להחליש את המערכת החיסונית, דבר המקשה על הגוף להילחם במחלות ובמיוחד בוירוסים. לטווח הארוך, כעס מודחק יכול לגרום להיווצרות אבנים בכיס המרה ומיגרנות. מכיוון שהכבד משווייך ליכולתנו לתכנן ולהחליט, יכולת קבלת ההחלטות של אדם בעל כעס כרוני שואף לאפס.

 

פחד -  הינו הרגש המשויך לאלמנט המים, שהינו בעל קשר מיוחד לכליות, לשלפוחית השתן, למערכת העצבים המרכזית, למערכת הרבייה ולמערכת האנדוקרינית. פחד הנו רגש הכרחי, עקב הקשר שלו להישרדות ולקיום, אולם פחד כרוני או אקוטי יכולים להשפיע בצורה ניכרת על אזורים רבים בגוף. תגובות הנובעות מפחד יכולות להיות הרסניות לטווח הארוך ולפגוע במערכת העצבים המרכזית. במקרה כזה, הביטוי "מת מפחד" הופך מוחשי מתמיד!

 

דאגה -   מיוחסת לאלמנט האדמה, המשויך לקיבה, לטחול ולבלב. דאגה רבה גורמת לכיבי קיבה וקשיים בעיכול של מזון ושל סיטואציות החיים. דאגה רבה עלולה להשפיע גם על וויסות רמת הסוכר בגוף (סכרת).

 

יגון -   הינו רגש המיוחס לאלמנט המתכת, המשפיע במיוחד על הריאות והמעי הגס. יגון מודחק שאינו בא לידי ביטוי עשוי לגרום להיקוות מים בריאות ולהוביל להיווצרות מחלות ריאה אקוטיות או כרוניות. הדבר יגרום, כמובן, לקשיים בנשימה.

 

שמחה / עצב -  השמחה משויכת לאלמנט האש ומשפיעה על הלב, מערכת הדם,המעי בדק, מעטפת הלב, וויסות החום הפנימי בגוף. לרגש השמחה יש למעשה השפעה חיובית על הגוף והנפש ככלל, ובהעדרו מופיע רגש העצב. בניגוד ליגון, שהינו התאבלות על נושא ממוקד, העצב מוגדר כ"כאב לב" או דיכאון. הוא משפיע על הלב לכלי הדם, ועלול להחליש את ספיגת המזון במעי הדק,ולשבש את ויסות החום באיברים הפנימיים, דבר המשפיע על כלל מערכות הגוף ואף עלול להוות גורם לדיסהרמוניה של הגוף כולו.

 

הספרות הסינית מתארת שתי דרכים להתמודד עם הפרעות רגשיות. האחת, המוכרת לנו גם היום, הינה "נפש בריאה בגוף בריא". טיפול והרמוניה של הגוף ואיבריו משפיע לטובה על מצבנו הרגשי. הדרך השנייה הינה שאיפה לאורך חיים רגוע וחיים רוחניים, נפשיים וגופניים מלאים. נשמע אולי קשה לביצוע, אך בהחלט אפשרי, שהרי מיליארד סינים אינם טועים.

 

אבחון על פי חמשת האלמנטים

 

ברפואה הסינית קיימות מספר טכניקות של אבחון : אוזן, דופק, בטן על פי חלוקה לאיברים. בזן שיאצו ובטווינה- כירופרקטיקה סינית מאבחנים בטן על פי חמשת האלמנטים. את הבטן מחלקים לחמישה מעגלים. המעגל הראשון בחלקה העליון של הבטן הוא מעגל אלמנט האש. בצידה השמאלי של הבטן ממוקם אלמנט המתכת. בצידה הימני של הבטן מעגל אלמנט העץ ובחלקה התחתון מעגל אלמנט המים. במרכז הבטן מעגל אלמנט האדמה. אבחון בטן מהווה פתיחת "תיבת פנדורה" ועל פיו ניתן לזהות את הטמפרמנט ומאפייני האישיות של האדם ברבדים הרגשיים פסיכולוגיים, האינטלקטואליים, הרוחניים והגופניים.

 

אבחון הבטן מכוון את המטפל לאיברי המטופל הנתונים במצב דיס הרמוני - עודף, חור או צ'י תקוע ובכך מאפשר לו על המרידיאנים הקשורים לאלמנט בו אובחן מצב סי הרמוני. מטרת הטיפול בטווינה לאפשר לזרימת צ'י באופן הרמוני באיברים ועל ידי כך ליצור הרמוניה בכל הגוף ברמה האנרגטית, הפיזית והרגשית. ברמה הפיזית עבודה על הבטן עוזרת למצבים של עצירות, שלשול, שחרור אוויר מהמעיים לתינוקות בתקופת ההנקה, המרצת מעיים עצלים, שיפור תפקוד השחלות והביוץ כהכנה לכניסה להריון, הקלה על תפקוד הטחול והכבד בזמן המחזור, סיוע לכבד בפעילות פירוק השומנים ויצירת נוגדנים למערכת החיסון ויצירת תאי דם אדומים בטחול.

 

ברמה הרגשית באזור הבטן בתפיסה של גוף נפש נמצאים רגשות של פחד, דאגה, חרדה, קונפליקטים. לכל איבר בבטן יש קשר רגשי : קיבה - טחול, עודף או סטגנציה של המחשבות. כבד – כיס מרה, כעס ותסכול. מעי דק, עצב שמחה והתרגשות. מעי גס, צער ושלפוחית השתן, פחד. טיפול בטן בטווינה – כירופרקטיקה סינית מהווה את אחת הטכניקות להחזרת ההרמוניה ותפקוד האיברים הפנימיים בבטן.  

יגאל אדר M.A.בחינוך ומנהל, מנחה קבוצות, מורה ומטפל בשיאצו טווינה ויוגה,סדנאות לזוגיות, מגשר. "מקום חלומי בגליל" מצפה מנות. yigala62@walla.com http://www.halomi.net 0502796868




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב