דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לימודים במסלול הגיל הרך 

מאת    [ 25/02/2010 ]

מילים במאמר: 504   [ נצפה 3647 פעמים ]

למעוניינים להשתלב בתחום החינוך והוראה, קיימת האפשרות להתמחות במסלול לגיל הרך. לימודי הגיל הרך הם תחום חינוכי המתמקד בשכבת הגיל הצעירה ביותר - מלידה ועד גיל שמונה. בסופה של הכשרה בחינוך לגיל הרך ניתן להשתלב בגנים או בבתי ספר יסודיים, כגננת או כמורה לכיתות א-ב. חינוך לגיל הרך הוא מקצוע מבוקש הנלמד במספר מוסדות לימוד ברחבי הארץ המקנים לבוגרים תואר ראשון או תעודת הוראה עם התמחות בגיל הרך.

חשיבות ההוראה לגיל הרך ותפקיד המחנך

השנים הראשונות בחייו של האדם הן שנים המעצבות את אישיותו הבסיסית. אין ספק כי בגיל הרך המחנך משחק תפקיד משמעותי עבור הילד כדמות סמכותית ומרכזית בחייו. מכאן, קיימת חשיבות רבה לתהליך הליווי וההדרכה של ילד בתהליך ההתפתחות הראשוני שלו. בתקופה זאת, גם לסביבה יש חלק דינאמי בהתפתחות התקינה של הילד. בעבודה עם ילדים רכים בשנים נדרשות מן המחנך רגישות ועירנות באופן מתמיד.

ילדים בגילאים צעירים במיוחד, הם בעלי צרכים מיוחדים שיש להכיר בהם ודרכי התקשורת שלהם הן שונות. ילדים קטנים אינם תמיד יודעים או יכולים לבטא את רצונם או מצוקותיהם בדומה לילדים בוגרים יותר. על המחנך בגיל הרך לזהות צרכים של ילדים, לדעת כיצד לתקשר איתם באופן מוצלח בעזרת כלים מתאימים. בנוסף לכך, המחנך צריך לדעת לזהות תהליך התפתחות תקין אצל ילדים ולדעת להבדיל בינו לבין תהליך התפתחות בלתי תקין. ילדים בגיל זה מתפתחים במישורים רבים בו זמנית: קוגניטיבית, רגשית ומוטורית. במסגרת המסלול לגיל הרך, לומד המחנך לעתיד לאתר התפתחות בלתי תקינה או התנהגות חריגה בכל אחד מן המישורים.

באוכלוסיית הגיל הרך, מידת התלות של הילדים במורה או בגננת היא גבוהה בהשוואה לילדים בוגרים יותר, וכל אחד מהם חווה חוויית גדילה באופן אחר. במסגרת ההכשרה בלימודי הגיל הרך, רוכשים המורים כלים להתמודדות עם הצרכים השונים של הילדים, ולומדים כיצד להדריך אותם ולעזור להם בהתמודדות עם הסביבה. זאת, מתוך הבנת התהליכים הקוגניטיביים והרגשיים העוברים עליהם. אין ספק אם כן, שהמחנך בגיל הרך נושא אחריות גדולה. מדובר במקצוע דינאמי, מאתגר הדורש אופי מיוחד.

הכשרה במסגרת לימודי הוראה לגיל הרך

מסלול ההכשרה במסגרת לימודים במסלול לגיל הרך מתקיים במספר מוסדות אקדמיים בישראל. במסגרת לימודי הגיל הרך, ההכשרה של הסטודנטים נאפשרת להם להשתלב במסגרות החינוך השונות כגון: גן טרום חובה, גן חובה וכיתות א-ב בבתי הספר.

תכני הלימוד במסלול זה הם עשירים ומגוונים ומטרתם להבין את תפיסת עולמו של הילד והקשר שלו עם סביבתו . לימודי הוראה לגיל הרך כוללים מבט מעמיק וידע עיוני הקשור להתפתחות הילד. במהלך הלימודים הסטודנטים נחשפים לתיאוריות שונות בתחום התפתחות הילד, התנהגותו, יחסיו עם הסביבה. תכני הלימודים משלבים ידע רב-תחומי המשלב סוציולוגיה, פסיכולוגיית ילדים, הוראה, חינוך מיוחד ועוד. בין הנושאים הנלמדים: שיטות בהוראת הקריאה או חשבון, מוסיקה לגיל הרך, המעגל המשפחתי, תהליכי התפתחות רגשית, משחק ולמידה.

הכשרה במסגרת המסלול לגיל הרך מכירה בכך שאוכלוסיית הילדים היא אוכלוסייה מגוונת ביותר. אחד מהדגשים בלימודי הגיל הרך הוא סקירת תהליכי התפתחות הילד והדרך בה תהליכים אלה משתנים מילד לילד. קיימת הכרה בכך שילדים מתפתחים באופן שונה אחד מהשני. לימודי הוראה לגיל הרך יוצרים קשר ברור בין התכנים התיאורטיים והיישום שלהם בפועל וכוללים גם התנסות מודרכת בהוראה לגיל הרך בגנים או בבתי ספר.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב