דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שביל ישראל - עשרת הטיולים היפים ביותר 

מאת    [ 25/02/2010 ]

מילים במאמר: 1312   [ נצפה 4818 פעמים ]

זו משימה לא קלה לדרג את הטיולים היפים ביותר על שביל ישראל. אם הייתי צריך לכתוב על טיול אחד ללא ספק הר הכרבולת הוא המנצח. גם בעיני מטיילים רבים מאוד זה הטיול הכי יפה על שביל ישראל למרות שהוא גם הכי קשה ואולי גם בגלל זה. שוחחתי עם מטיילים רבים, פגשתי רבים גם בשטח וכולם בדיעה ברורה שהנגב זה החלק הכי יפה על שביל ישראל, ולא בכדי. גם הבחירה שלי נופלת על הנגב שבו גם נמצאים המקומות הכי יפים על שביל ישראל. כאשר מטיילים במדבר נוצרת לא אחת תחושה שכל מי שנמצא בסביבה זה המטייל ואלוהים. השמים בנגב אחרים, יש בהם הרבה יותר כוכבים מאשר במרכז או בצפון. להתעורר לבוקר קריר בלב המדבר כאשר הכל שקט מסביב זו תחושה שאין כמוה. אמליץ על חמישה מסלולים בנגב וחמישה צפונה לערד. לטעמי האישי כל הטיולים בדרום יפים יותר מאלה בצפון אבל הסדר כאן אינו כזה. אם לא צוין אחרת הגישה לתחילת המסלול ולסופו אפשרית גם ברכב פרטי (מונית). הלוגיסטיקה של ההקפצות מורכבת משני רכבים או רכב אחד ומונית. כל הטיולים מתוארים מצפון לדרום. תאור מלא של הטיולים בשני הכיוונים כולל מפות טופוגרפיות נמצא במדריך שביל ישראל של סער והנקין.


    • הר הכרבולת - זה הטיול היפה ביותר וגם הקשה ביותר על שביל ישראל. אורכו כ 18 ק"מ. תחילת המסלול בשער מפעל אורון וסופו בחניון לילה בנחל מדור שגישה אליו הינה רק ברכב 4X4. הטיול מיועד למיטיבי לכת בלבד. הנוף מדהים לאורך כל הדרך. הירידה בנחל עפרן יפהפיה גם היא. הולכים על ראש ההר כאשר ממערב תהום של עשרות מטרים ויותר וממזרח שיפוע של 45 מעלות. ההליכה משולה לא אחת להליכה על להב של סכין. בדרך יש מספר עליות וירידות תלולות וקשות. את המסלול עשיתי שלוש פעמים ובכל פעם לא הפסקתי להתפעל מיופיו והודו של המקום והמדבר. חובה לשאת 6 ליטר מים לאדם (ליטר אחד למקרה של תקלה או עכוב בדרך), ובימים חמים יותר ליטר אחד נוסף. ההליכה על ההר קשה ואיטית, אך הירידה ממנו בנחל עפרן קשה עוד יותר ותלולה מאוד. חובה לצאת מנחל עפרן לפני חשיכה כיון שהליכה בתוכו בחשיכה מסוכנת עד כדי סכנת נפשות. בגלל חישוב לא נכון של זמנים מטיילים לא מעטים יצאו מערוצו של נחל עפרן באור אחרון. יש לשאת פנסים למקרה וגולשים לחשיכה אחרי היציאה מנחל עפרן. מומלץ לצאת כמה שיותר מוקדם מאורון ורצוי לפני זריחה. נקודת יציאה מן המסלול היא בנחל מדור. אם חישוב הזמנים מראה שלא יכולים לצאת באור יום מנחל עפרן, אין להמשיך על ההר אלא לרדת בנחל מדור. הזמן שלוקח ללכת מאורון לתחילת נחל מדור זהה לזמן שלוקח לרדת ליציאה מנחל עפרן למרות שהקטע ראשון ארוך יותר. בהתאם לכך יש לעשות חישוב זמנים. לא מומלץ ללכת את הקטע הזה מתחילת אוקטובר ועד תחילת מרץ בקבוצות גדולות, שהולכות מן הסתם לאט יותר. מסוכן ללכת לבד את הקטע הזה, כמו גם את כל המדבר. תקלה קטנה כאשר מטיילים לבד תהפוך לתקלה גדולה תוך זמן קצר. תהנו וטיילו בביטחה. 
    • מגני הנדיב לקסריה - אורך המסלול כ 10 ק"מ. המסלול קל ברובו ומתאים גם למשפחות. לא צריך לשאת יותר משלושה ליטר מים לאדם ואפשר למלא מים בדרך. במידה ונחל תנינים מוצף צריך לעקוף אותו דרך בינימינה ואורך המסלול הוא כ 13 ק"מ. זה אחד הטיולים המגוונים על שביל ישראל. יש בו כל מה שהשביל מציע למטיילים: טבע ופריחות מרהיבות באביב, נוף יפהפה, אתרים ארכיאולוגיים, חוף ים מדהים ביופיו ונוף אנושי מגוון. תחילת המסלול בגני הנדיב היפים במיוחד באביב. הנוף מחוטם הכרמל מרהיב, הירידה ממנו תלולה אך קצרה. יש לנקוט בזהירות יתר אם ירדו גשמים לפני הטיול כי הירידה חלקלקה. כאמור אם נחל תנינים מוצף יש לעקוף אותו דרך המחצבה הישנה של בינימינה, מרכז הישוב וחזרה צפונה לנחל תנינים. הולכים לאורך נחל התנינים ואחר כך לאורך אמת המים הנמוכה. על האמה מוטבע סמל הליגיון הרומי העשירי שהיה אחראי לבנייתה. חוצים את ג'יסר א-זרקא ומגיעים לכפר הדייגים הציורי. חוף הים עד קיסריה יפה מאוד ואפשר לסיים את הטיול בביקור בעתיקות קסריה.
    • מראש המכתש הקטן עד עין יורקעם - אורך המסלול כ 15 ק"מ ופרט לירידה בינונית בקשיה במעלה ימין והעליה במעלה פלמ"ח עם סולם של 10 מטרים והליכה קצרה על פי תהום, המסלול קל. יש לשאת לפחות 4 ליטר מים לאדם. הולכים מכביש 227 לכיוון תצפית מרהיבה למכתש הקטן. אחרי כן חוזרים על עקבותינו וממשיכים מערבה לעבר מצד צפיר, הנוף ממנו לעבר מישור ימין יפה. במעלה ימין ההד נמשך שניות ארוכות נסו ותהנו. בתחילת הסתו פורחים כאן חצבים. יורדים לנחל ימין וממשיכים מערבה לנחל חתירה. עולים במעלה פלמ"ח התלול ובו סולם של 10 מטרים ובהמשך מגיעים לעין יורקעם. מעט לפני עין יורקעם יש פריחה יפהפיה של חבצלות הנגב בחודש ספטמבר ותחילת אוקטובר.
    • מצומת גזית לנצרת עילית - אורכו של הטיול כ 17 ק"מ והוא בדרגת קושי בינונית עד קשה בעיקר בעליה לתבור. צריך לשאת לפחות 4 ליטר מים לכל מטייל. העליה להר התבור תלולה וקשה. הפיצוי הוא בנוף היפהפה מראש ההר. יורדים לעבר שיבלי וממשיכים ביער בית קשת לעליה להר דבורה. באביב האזור יפה במיוחד. עולים להר דבורה עם תצפית יפה להר תבור. יורדים מן הר ועולים בנחל ברק (בן אבינועם) ועוברים בשמורת האירוס הנצרתי שפורח בפברואר ומרץ. סיום המסלול בנצרת עילית.
    •  ממצפה רמון למפער גוונים על כביש 40 - אורך המסלול כ 13 ק"מ (18 ק"מ אם ממשיכים לבית ספר שדה במצפה רמון) דרגת קושי בינונית. יש לשאת 5 ליטר מים למטייל. העליה לשן רמון קשה וכך גם העליה בגיא זוחלים. בדצמבר 09 תוואי השביל שונה והוא מגיע לבית ספר שדה ומשם יורד למכתש. מי שלא רוצה ללון בבית ספר שדה יכול לרדת למכתש על שביל בסימון ירוק (התוואי הישן) ולחבור לשביל ישראל אחרי קילומטר אחד, ובכך לחסוך לעצמו חמישה ק"מ. הנוף מטיילת המכתש במצפה רמון הוא אחד המרהיבים על שביל ישראל. יורדים למכתש והולכים בתוך נוף קדומים. במרכז המכתש יש עץ שיטה גדול שזה הצל היחידי לאורך כל המסלול. ממשיכים דרומה לעבר שן רמון ועולים בעליה תלולה. יורדים משן רמון, פונים מזרחה ועולים שוב בגיא זוחלים, לעבר תצפית יפה למכתש רמון. יורדים ומגיעים לכביש 40.
    •  מחניון הסטף לבר גיורה -  אורך המסלול כ 15 ק"מ, דרגת קושי בינונית. הטיול יפה במיוחד באביב. מתחילים בסטף. בחורף בשעת בוקר מוקדמת עמק נחל שורק עטוף לא אחת בערפל כבד והתמונה מלמעלה מרהיבה. יורדים לסטף ומגיעים לנחל שורק. ממשיכים לעבר עין חנדק ועולים לעבר חרבת סעדים על שביל המעיינות. הנוף בעת העליה יפהפה. הירידה לעמק נחל רפאים תלולה מאוד. עולים בערוץ היפה של נחל קובי ומגיעים לעין קובי. ממשיכים בתוך חורש אורנים. באביב האזור יפה במיוחד. בר גיורה נמצאת על כביש 386 כמה מאות מטרים מהשביל.
    •  מנחל ברק לצומת ציחור - אורך המסלול כ 25 ק"מ ודרגת הקושי בינונית ויותר בגלל אורכו, העליה הקשה בקניון ברק והירידה התלולה בקניון ורדית. יש לשאת 5 ליטר מים לפחות. יוצאים מחניון נחל ברק שמרוחק כשני ק"מ מכביש 90. ממשיכים בנחל ברק ועולים בקניון ברק היפה על סולמות ויתדות. ממשיכים בדרך מישורית בעיקרה ומגיעים לקניון ורדית שגם בו הירידה ביתדות וסולמות. בחורף אחרי שיטפונות צריך לשחות בגבים המלאים. אחרי היציאה מקניון ורדים הולכים בערוצו הרחב של נחל פארן פונים דרומה ומגיעים לצומת ציחור.
    •  מצומת ישע למושב דישון - אורך המסלול כ 15 ק"מ. מסלול קל לעיתים בינוני, יכול להתאים גם למשפחות. צריך לפחות 3 ליטר מים לאדם. עוברים בתצפית יפהפיה לעמק החולה מקרן נפתלי. העונה הכי טובה היא כמובן האביב. ההליכה בנחל דישון מהנה מאוד ויפה.
    • מבאר מתק (דרומה משחרות) עד לפארק תמנע - אורך המסלול כ 15 ק"מ. הגישה לתחילת המסלול ברכב 4X4 בלבד מכביש 12. הנוף לעבר בקעת תמנע עוצר נשימה. מעלה מלחן תלול ויפה. עוברים בבקעת ססגון והר ססגון המרשימים. מהכניסה לפארק תמנע עולים על הר תמנע ממנו יש תצפית מרהיבה לכל האזור. בשעות אחרי הצהרים הצבעים יפים במיוחד. מסיימים באגם תמנע. יש לקחת 5 ליטר מים לאדם. הירידה במעלה מלחן קשה, וכך גם העליה להר תמנע ויש שימוש ביתדות בעליה זו.
    •  אזור הר מירון - אורך המסלול כ 12 ק"מ תחילת המסלול ליד חרבת חומימה בהר מירון וסיומו במושב מירון. המסלול מתאים גם למשפחות. צריך שלושה ליטר מים לאדם. העליה לראש הר מירון מעט קשה אבל אינה תלולה במיוחד. עולים להר נריה ולתצפית נפלאה מראש ההר. ממשיכים על שביל הפסגה לעבר חניון הפסגה. משם יורדים לעבר חרבת ב"ק, חרבת שמע ומגיעים למושב מירון.

פורום שביל ישראל משמש את רוכשי מדריך שביל ישראל  ואת כל מי שגולש בו, להכנה לקראת המסע על שביל ישראל. באתר תשובות לכל השאלות שמתעוררות לפני המסע אם ברצף ואם בקטעים. רכישת ציוד מתאים, חלוקת המסלול לימים, העונה המתאימה לטייל, מפות טופוגרפיות מעודכנות של שינויים בתוואי שביל ישראל, הטמנות מים בנגב, חיפוש שותפים, לוגיסיטיקה והקפצות ציוד ומטיילים, בעיות מיוחדות למשפחות וילדים, מלאכי שביל וכל שאלה אחרת שמתעוררת לקראת המסע וגם בדרך.
http://shvilisrael.myfastforum.org




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב