דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הגורמים והפתרונות הפיזיולוגים לבעיית ההשמנה 

מאת    [ 24/02/2010 ]

מילים במאמר: 935   [ נצפה 2810 פעמים ]

הגורמים והפתרונות הפיזיולוגים לבעיית ההשמנה

ההתמודדות עם ההשמנה היא ללא ספק אחד הנושאים המתוקשרים, המדוברים וגם המתסכלים ביותר שקיימים.

לא מכבר שמענו את הדיאטנית מספרת לנו שכל מה שצריך לעשות הוא להגיע למאזן קלורי שלילי, כלומר שמדובר בסה"כ במתמטיקה וצריך להוציא יותר קלוריות ממה שאנו צורכים. ובכל זאת את השיעור בחיבור וחיסור עברנו כבר בכיתה א', והיום אנחנו כבר בוגרי אוניברסיטה, אבל אצלנו הנוסחאות הללו לא עובדות. אז הגענו למסקנה שהגוף שלנו פשוט לא עובד עלפי המתמטיקה של המורה מכיתה א' ולגוף שלנו יש איזו נוסחא אחרת שהוא עובד על-פיה, ואז מתוך ייאוש, החלטנו שאנחנו כישלון, ניסינו הכול ואין פיתרון מתקבל על הדעת.

במלחמות שלנו אנחנו בדרך כלל מנצחים ואילו בזו הקרב אבוד מראש, אז למה לאבד חללים בתוך מעגל התסכול?

אם כן, מדוע אנחנו שמנים? האם מדובר רק במאזן הקלורי, של שמן חסר מעצורים וחלש אופי? הרי זה לא אנחנו.

 

אולי יש לך יותר מידי תאי שומן בגוף

מספר תאים השומן בגוף הוא אחד הגורמים שקובעים את הנטייה להשמנה. הוא מושפע גם מהגורם התורשתי, אולם מושפע לא פחות מהגורם ההתנהגותי. כאן יש השפעה מכרעת למה שאנו אוכלים. למעשה מספר תאי השומן שנולדים איתם אמור להישאר קבוע והשמנה נובעת מכך שהם גדלים ותופחים כאשר הם סופחים אליהם עוד טיפות שומן מהמזון. אולם ידועים שלבים שונים בחיים, שאכילה של תפריט לא מאוזן, רווי בקלוריות, סוכרים ושומנים, עשוי להביא להתרבות של תאי השומן בגופינו. השלבים המכריעים הם בילדותינו, בגיל הינקות, בגיל ההתבגרות. אולם, עדויות ממחקרים שנעשו לאחרונה מלמדות שגם בגיל מבוגר מתרבים תאי השומן, בעקבות אכילה לא מאוזנת.

אז המצב אבוד?

לא! אמנם יש לך יותר תאי שומן והללו מוכנים להתמלא בכל עת, הם גם עשויים לשבש את תחושת השובע שלך ולהכריז כל הזמן שהם רעבים, על ידי הפרשה של הורמונים שונים שמשפיעים על המוח והקיבה ואף להגביר את התנגודת לאינסולין. אולם המטרה שלך היא לשמור אותם תאים ריקים ולא פעילים - אולי רבים אבל מנוונים .

מה לעשות? להוריד את צריכת הקלוריות הריקות – "הג'אנק פוד", מזונות עשירים בפחמימות ושומנים שעברו עיבוד בתעשייה. המזונות הללו מעוררים במיוחד את רעבונם של תאי השומן המרובים. להקפיד על התפלגות נכונה של המזון במהלך היום בהתאם לשעון הביולוגי שלך ושעות הפעילות היומיומית. להוריד את מרכז הכובד של האכילה לשעות הבוקר והצהריים ולא לאכול מזון עתיר קלוריות מאוחר בערב. אם יש לך ילד שסובל מהשמנת יתר, מומלץ לטפל בבעיה מוקדם ככל האפשר, שכן גופו עשוי להגביר ריבוי של תאי שומן, אשר יכתיבו נטייה להשמנה לכל ימי חייו. התפלגות תאי השומן בגוף גם היא חשובה. יש להיזהר במיוחד מהשמנה באזור הבטן, שכן היא בעלת השפעה מסוכנת ללב ולכלי הדם, ועשויה לשבש גם את יכולת הגוף לבצע חילוף חומרים תקין.

 

אולי יש לך בעיה של חילוף חומרים לקוי

ההוצאה האנרגטית היומית נקבעת על ידי שלושה רכיבים:

 א. קצב חילוף החומרים במנוחה

 ב.האפקט התרמוגני של המזון (פליטת חום מפרוק המזון)

 ג. הוצאה אנרגטית המשמשת לצורך פעילות גופנית.

אצל האדם הממוצע חילוף החומרים במנוחה הוא הגורם המשמעותי ביותר המשפיע על ההוצאה האנרגטית היומית. אצל רבים מהאנשים עשוי להיפגע קצב חילוף החומרים היומי, בעקבות דיאטות "אקורדיון" לא מבוקרות, פגיעה בפעילות הורמונאלית של בלוטת התריס, חוסר בויטמינים וחומרי הזנה שונים, כמו כרום, יוד, ויטמינים מקבוצה Bועוד. קצב חילוף החומרים שלנו יורד בגיל מבוגר, כאשר תהליכים של בנייה הקשורים בפעילות אנבולית (של בניית שריר), הורמוני הגדילה והורמוני המין פוחתים. ללא פעילות אנבולית המסה השרירית קטנה וכן היעילות האנרגטית של הגוף. ככל שהדיאטה חריפה יותר, כך נאבד מסת שריר רבה יותר וכך נאבד את כישורי השריר לצרוך אנרגיה ולשרוף שומן במנוחה. לדוגמה בדיאטה ממוצעת שבה ירדנו 10 ק"ג אנחנו עשויים לאבד כ- 100 קילו-קלוריות מקצב חילוף החומרים שלנו במנוחה. רובן (80%) כתוצאה מאיבוד מסה שרירית וחלקן הקטן (20%) כתוצאה מירידת במסה שומנית. כתוצאה מכך תיבלם הירידה במשקל, נחוש תסכול ואף נעלה בחזרה, את כל מה שירדנו. זהו מעגל הרשע של דיאטת "אקורדיון".

 

באמצעות בדיקות מעבדה המתבצעות בטכנולוגיות חדישות ניתן ללמוד לא רק על קצב חילוף החומרים, אלה גם על איכות חילוף החומרים. פגיעה באיכות חילוף החומרים הינה הבעיה המטבולית השכיחה ביותר. סובלים ממנה מעל ל- 50% מהאוכלוסייה השמנה הבוגרת. תזונה לקויה ופעילות גופנית לא מתאימה עשויים להביא לשימוש יתר באנרגיה סוכרית במנוחה על חשבון אנרגיה ממאגרי השומן שלנו. הגוף אף עשויי לפרק את השריר עצמו כמקור אנרגטי ואז לפגוע עוד יותר גם בקצב חילוף החומרים. רבים מהעוסקים בפעילות גופנית משקיעים לשב מאמצים וזמן רב בניסיונות עקרים לרזות, בעודם מרוקנים מאגרי סוכר ומזניחים את מאגרי השומן.

הפיתרון לבעיות השמנה הנובעות מחילוף חומרים לקוי תלוי בזיהוי נכון של כל אחד מהגורמים שעשויים לפגוע בו. הפיזיולוג יכול לזהות את הבעיה באמצעות בדיקות במעבדה מטבולית ובצרוף של בדיקות דם. ניתן להמריץ מחדש את קצב ואיכות חילוף החומרים באמצעות דיאטה מתאימה, תיסוף של החוסרים התזונתיים, בסיוע של תרגול פיזי מתאים להמרצת חילוף החומרים ובנייה מחודשת של המסה השרירית.

 

חורש דור- חיים הוא פיזיולוג קליני, המתמחה בתחום המטבוליזם והמאמץ. הוא כותב מניסיונו הקליני והמחקרי, באבחון וטיפול בבעיות השמנה. הוא מנהל ביחד עם פרופסור טדי וייס את מרכז O2 בהדסה הר הצופים, שם הקים את היחידה לבריאות מטבולית. במקום מעבדה לבדיקות פיזיולוגיות ומטבוליות, מכשור מתקדם להמרצה מטבולית וצוות מומחים רב תחומי, המטפל בהצלחה רבה גם במקרי ההשמנה הקשים ביותר.

 

ליצירת קשר: www.o-2.co.il

חורש דור חיים פיזיולוג ומנהל מרכז O2 לבריאות הגוף והלב בהדסה הר הצופים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב