דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שינוי המבנה החברתי של צהל 

מאת    [ 17/01/2007 ]

מילים במאמר: 529   [ נצפה 3283 פעמים ]

בהיסטוריה של מדינת ישראל וצה"ל, האירוע הבולט ביותר, שדומה לכישלון במלחמת לבנון השנייה. הוא, הביזיון בתל-מוטילה בשנות ה-50. שבעקבותיו וכלקח ממנו, הוקמה יחידה 101.
צה"ל הטוב ביותר בתולדותיו, היה צה"ל של מלחמת ששת-הימים. אותו, בנה והכין, יצחק רבין. שהוא, בנוסף לכישרונותיו ויכולותיו הטבעיים. ספג וקיבל את ראשית חינוכו הצבאי, ישירות מפי יצחק שדה, מקים ומייסד הפלמ"ח.
לפיכך, המבנה החברתי, הרוח והעקרונות, שעליהם נבנה צה"ל של ששת-הימים. היו, אותם עקרונות ומבנה, שעליהם הושתת בזמנו הפלמ"ח.

חברה צבאית, שונה מחברה אזרחית, בשני נושאים מהותיים.
א.גיל והרכב האוכלוסייה המרכיבה אותה. שאלו הם, גברים צעירים בגיל 18-40 אולי 50.
ב.אופי העבודה. זוהי עבודה, שלצורך ביצועה, נדרש לעיתים האדם, למסור את נפשו.
מכאן, שהמבנה החברתי והתמריצים לפרט, בחברה הצבאית האופטימלית. שונים בהכרח, מאלו של החברה האזרחית האופטימלית.

ההיסטוריה המודרנית של 100 השנים האחרונות. הוכיחה, שהמבנה האופטימלי של החברה האזרחית. הוא, המבנה הקפיטליסטי של ארצות המערב. שבו התמריץ לפרט, הוא תמריץ כספי. ככל שהאדם, תורם לחברה יותר, מזמנו, מרצו וכישרונותיו. הוא מקבל ממנה, תגמול חומרי גבוה יותר.
תמריץ זה, אינו עובד בחברה הצבאית. אף אדם, אינו מוכן למות בשביל כסף. אפילו אם אחרי מותו, הוא יקבל מיליארדים. פשוט, מה הוא יעשה עם המיליארדים כשהוא מת? אנשים, הולכים למשימות שיש בהן סיכון נפש ולעיתים אף מוות וודאי. משתי סיבות עיקריות. אמונה באידיאלים וקשר לחברים.
מכאן, שהמבנה החברתי של החברה הצבאית האופטימלית, צריך להיות אחר.
ואכן, ההיסטוריה המודרנית הוכיחה, ששני הצבאות שהיו בנויים הכי נכון חברתית, הם הצבאות, של סין העממית וצפון וייטנאם. שתיהן, מדינות עניות שהתמודדו בהצלחה ואף ניצחו, את הצבא האמריקאי החזק והעשיר. האחת, במלחמת קוריאה והשנייה במלחמת וייטנאם.
סוד הצלחתן, היה הדבק החברתי. המבנה החברתי הקומוניסטי הקיצוני, שעליו הושתת צבאן. כנראה, שבחברה צבאית, בניגוד לחברה אזרחית, המבנה הקומוניסטי יעיל יותר ומפיק יותר, מהאנשים.
כך, אף אצלנו. יצחק שדה, היה סוציאליסט והקים את הפלמ"ח, כשהמדינה כולה, הייתה סוציאליסטית. עקרונות היסוד החברתיים, על-פיהם הוקם צה"ל, היו עקרונות סוציאליסטים קיצוניים.
אם נבדוק טוב, את ההיסטוריה של צה"ל. נראה, שכל הכישלונות שלנו לאורך השנים. תחילתם, נעוצה בבנייה חברתית לקויה ובסטייה מעקרונות אלו והליכה אחר ערכים זרים. כך, היה בתל-מוטילה בשנות ה-50. כך היה, במלחמת יום-כיפור וכך היה, עכשיו בלבנון. וההיפך עם ההצלחות.
את הנשק והטכנולוגיה לצה"ל, עלינו להמשיך לרכוש בארצות המערב. שם, הציוד והנשק הכי טובים. ברם, בכל הנוגע לרוח, לעקרונות הלחימה ולמבנה החברתי. עלינו, להיצמד למורשת שלנו וללמוד מניסיונן, של סין העממית וצפון וייטנאם.
הנשק הכי מודרני, לא יהיה שווה כלום. אם לא יפעיל אותו מבנה חברתי, הבנוי נכון. זה אינו נכון, רק לגבי צה"ל. זה נכון, לגבי כל הצבאות בעולם. מזרח ומערב, מדינות עשירות כעניות.

קל היה, לבנות צה"ל סוציאליסטי, עם קום המדינה. כשהחברה כולה, הייתה סוציאליסטית. הרבה יותר קשה, לעשות זאת היום. כשהחברה האזרחית היא, מערבית-קפיטליסטית.
אבל, אין לנו ברירה. קיומנו כאן מותנה בכך, שמחד נבנה חברה אזרחית מערבית-קפיטליסטית. שזהו המבנה המנצח, בחברות האזרחיות של ימינו. ומאידך, בתוכה של חברה זו ומחזיק אותה, מבנה חברתי של צבא, שהוא סוציאליסטי קיצוני. שזהו, המבנה המנצח בצבאות של ימינו.
מפקדי הצבא, אינם יכולים להוביל ולהנהיג אותו בשיטות ניהול של המשק האזרחי. אם הם לא יכירו את החיילים, יהיו חלק מהם, יוערכו ויאהבו על-ידם. אף-אחד, לא ילך אחריהם. אפילו, הם יציעו את הרעיונות הטובים ביותר.

אין לנו ברירה. קיומנו כאן, מותנה בצבא חזק. והצבא יהיה חזק, רק כאשר נבנה אותו חברתית נכון.






גדי גולן
קיבוץ חולתה
גליל עליון
הכותב, הוא נכה צה"ל ממלחמת יום כיפור. בזמנו, מהבולטים במפקדי הצנחנים בני דורו. בתקופת המלחמות, ששת הימים, ההתשה ויום כיפור. השתתף בקרבות הכי קשים ובזירות הכי מכריעות.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב