דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בנית חממה לגידול סחלבים 

מאת    [ 22/02/2010 ]

מילים במאמר: 836   [ נצפה 8148 פעמים ]

                 החממה בניה ועקרונות לבניה.

 

                          חממה :מבנה סגור עם מירב התנאים, לגידול נאה ומבוקר.(במקרה זה לסחלבים)

 בחלק גדול של השנה יש צורך לקרר ואף לחמם. דרישות אלו שהם מנוגדות מצריך להקים חממה. אולם אל נשכח את הלחות הדרושה לסחלבים והאוורור הדרוש להם כפי שהם מקבלים בטבע.הגג :שיפוע משולש גדול חשוב כדי לאפשר כניסה מרבית של קרני אור וריכוז החום.  הסחלבים דורשים כמות אור נמוכה, כי באזורי מחייתם חופת היער יוצרת צל. יש כמוכן פתרונות לבעיה זו בחממת סחלבים. בין הפתרונות האפשריים, צביעת הגג בקיץ בצבע לבן נשטף, כך שהגשמים הראשונים ינקו את הגג. פתרון נוסף רשת צל מתוחה מעל החממה, או מסך תרמי בתוך החממה, או שילוב של שנים מה פתרונות הללו. למסך תרמי יש יתרון נוסף, הוא חוסם בלילה את תנועת האוויר החם כלפי מעלה ובכך מונע את התקררות החממה בלילות החורף. נובע מכך שמסך תרמי צריך להיות פתוח בימי הקיץ ,כאשר אין עננים ובלילות החורף הקרים.ויש סחלבים הזקוקים לאור שמש מלא כך שיש להתאים את הגג לתנאי הגידול של הסחלבים שאותם ברצונכם לגדל.

 
כיוון המבנה : הטוב ביותר שהצד הארוך של החממה יהיה כוון צפון דרום ושיפוע הגג יהיו לכוון מערב ומזרח , כך שבימי החורף, כשהשמש נמוכה בצד דרום, החממה תקבל את מירב הקרינה.בבוקר במזרח ,אחה"צ במערב.

 
מי גשמים :אם רוצים לאסוף את מי הגשם יש צורך להתקין מרזב ומיכל מים לאגירה. ‏ובקיץ להוסיף למיכל מי מזגנים,יש לקחת בחשבון את כמות הסחלבים שיש להשקות וכך לחשב מהיכן לאסוף את יתרת מי הגשמים הנחוצים להשקיה(אין לשכוח כי יש להוסיף שליש מי ברז לכמות ההשקיה כדי להוסיף מינראלים שהסחלבים זקוקים).

 חומרי כיסוי לחממה :חומרי כיסוי המתאימים לחממת סחלבים הם :זכוכית, פוליגל , פוליקרבונט ופוליאתילן· נבחן את הצורך להשתמש באחד מחומרים אלו לפי כמה קריטריונים. הראשון התאמה למבנה, לדוגמא :זכוכית לא תתאים למבנה לא יציב משום שהיא תיסדק. יריעת פוליאתילן תתאים לכיסוי מבנה מצינורות מקושתים , בגלל אפשרות המתיחה של הפולי תלין· רמת בידוד הפוליאתילן נמוך ומחירו הוא הזול מבין שאר חומרי הכיסוי. פוליגל מבודד היטב והוא מגיע במבחר עוביים וציוד חיבור נילווה. אפשר להשתמש בפוליגל למבנים קשיחים, העשויים מעץ או ממתכת ולמבני קשתות. אך הוא יקר יחסית ובמשך הזמן. הוא מאבר מכושר העברת האור שלו. הזכוכית שקופה, מבוררת יחסית טוב ונותנת היבט אסטטי לחממה. יש צורך לנקותה מדי פעם, כרי למנוע את כתמי האבנית שהמים משקיעים עליה. זכוכית תתאים למבנה עץ או מתכת, למעטפת ולגג. הזכוכית מגיעה במבחר עוביים, אך לצרכינו נסתפק בשלוש או ארבע מילימטר בהתאם למפתח. מחירה נמוך ממחיר הפוליגל. פוליגל, לוחות גלים שקופים וחצי שקופים, אינו שביר. ציוד נילווה ברגים מתאימים לסוג המבנה ופסי אטימה גליים מגומי. פוליגל מתאים לכיסוי הגג ולכיסוי קירות המעטפת. ניתן ליישום על מבני עץ ומבני מתכת וגם על מבני מתכת מקומרים.

                        המבנה ואביזריו.  

מבנה : את המבנה ניתן לנבות ממבחר חומרים, כגון :עץ ,אלומיניום, צינורות מגלוונים וקשתות. את החומר נבחר בעיקר לפי שני קריטריונים הראשון תקציבי, השני אסטטי.אם בחרנו בעץ, נגן עליו בשכבת מגן לעץ ועליו שכבת לכה. ואם בחרנו בצינורות מגלוונים, במירה ונרתך נצבע את אזור הריתוך בצבע נגד חלודה.

מידות המבנה :מידות המבנה בהכרח מוגבלים על ידי המגרש ,התקציב והרשות המקומית. אך למידה אחת יש לתת עדיפות והיא מידת הגובה. חממה בפרופורציות נכונות ביחס לגובה היא חממה שהתנאים האקלימיים בה יותר יציבים, ובשינוים בה מתונים לכן נשאף למידת גובה מרבית. בחממה גבוה היחס בין נפח לשטח הפנים (שטח הקירות פלוס שטח הגג) נוטה לטובת הנפח ביחס כזה הוצאות האנרגיה על חימום וקירור נמוכות יותר.

רצפה החממה :כדי להגביר לחות בחממה, צרוי להסיר את שכבת האדמה העליונה ובמקומה למלא ולדחוס בשכבה של טוף דק ועל שכבה ראשונה זו לשפוך שכבה עבה של טוף בינוני, בחלק העליון של שכבה זו לפזר מעת טוף דק. מבנה זה של שכבות הטוף מונע את בריחת המים לאדמה ומגביר את הלחות בחממה. כמובן שאפשר להשתמש במצרפות אחרות.ו/או בטון ,קרמיקה וחצץ מסוגים שונים.

שולחנות תצוגה וגידול :רצוי לקבוע בחממה שולחנות בגובה מותאם לצורך הנחה של העציצים וטיפול שוטף בהם. אם השטח מאפשר יש להקים מספר שולחנות מדורגים כדי שהאור יגיע גם לשולחן התחתון ,על השולחנות להיות בנויים מחומרים עמידים ללחות וחזקים מספיק לשאת עליהם את משקלם של העציצים כמו גם לאפשר ניקוז עודפי המים.מומלץ כי השולחנות יבנו ממתכת (מגלוונת) או אלומיניום או פלסטיק קשיח   (PVC משוריין) וכדומה.לצורכי נוחות ניתן לאחר תכנון מתאים לקבע את השולחנות לרצפה או לחברם אל קירות החממה. קירור החממה : את החממה ניתן לקרר בשתי דרכים. האחד על ידי מזרון לח, השני על ידי דזרט קולר. בשני דרכים אלו העיקרון דומה,מעבירים משב אויר מהיר דרך מתקן מחורר רווי מים. אידוי המים מצנן את האוויר ומרווה אתו בלחות. במזרון לח הזרמת האוויר מבחוץ פנימה דרך מזרון לח נעשה על ידי ונטה (יש להתאים את גודל הוונטה לנפח החממה) שנמצאת בקיר שמנגד למזרון הלח. בדזרט קולר, המכשיר נמצא מחוץ לחממה, תהליך שאיבת האוויר וקירורו מתבצע בתוך המכשיר ואז האוויר הקריר רווי אדי המים פורץ לתוך החממה. שיטת המזרון לח מאוד יעילה לגידול  סחלבים, משום שהיא גורמת לערפול טוב של האוויר בכל החממה.       
                                            ציוד עזר .
מרבית ספקי החממות יוכלו לספק גם ציוד עזר נוסף ממערכות תאורה , השקיה , בקרת טמפרטורה , בקרת לחות ועוד. כמובן שאדם מיומן יכול לבנות בעצמו חלק ניכר מהמערכות התואמות את צרכיו .
יש כמובן להיזהר במיוחד במערכות המתחברות למערכת החשמל ולהשתמש באיש מקצוע בשל סכנת התחשמלות !!!

אנו חובבי סחלבים המגדלים אותם בחממה ביתית בחצר בתינו. נשמח לעזור מניסיונינו בכל הנוגע לנושא סחלבים. http://www.Orchid4u.com>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב