דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם התפתחה בועה בתעשיית התרופות? 

מאת    [ 19/02/2010 ]

מילים במאמר: 717   [ נצפה 2701 פעמים ]

התארגנות המדינות, קופות החולים והצרכנים כנגד מחירי התרופות צפויים לגרום בשנים הקרובות לירידה משמעותית במחירן ולירידה ברווחים העצומים של חברות התרופות.

 

האם אנו ערב קריסת ה"סאב פריים" של הפרמצבטיקה?

 

תעשיית הפרמצבטיקה העולמית נראית כיום קוסמת מתמיד למשקיעים. עשרות שנים של עליה בלתי פוסקת ברווחי החברות ובערכן יצרו סוג של שאננות אצל המשקיעים שמצב זה ימשך לעד, שכן בני האדם ימשיכו לעד להיות חולים ויזדקקו לתרופות ויהיו מוכנים לשלם עבורן את מיטב כספם כדי להאריך את חייהם.

 

התפיסה שמה שעלה ימשיך לעלות היא בדיוק התנאים האידיאלים ליצירת בועה בערכי החברות ? דבר שכמובן יתגלה רק לאחר התנפצותה.

 

התנאים העולמיים בתחום הפרמצבטיקה עומדים בפני שינוי מקיף. עד כה זה היה שוק של יצרנים שהחזיקו בגרונם את הצרכנים ואת קופות החולים ונהנו מרווחי עתק. תעשיית התרופות הגיעה לנקודת עצירה ומה שהביא את הצמיחה עד היום כבר לא יוכל להניע אותה בעתיד.

 

המצב של מחירי עתק לתרופות יצר עומס אדיר על מערכות הבריאות שלא יכול להמשיך להתקיים לאורך זמן מאחר והוא מאיים על כלכלת המדינות בעולם וארצות הברית בראשן שגם כך מתמודדת עם אתגרים כלכליים מהקשים בתולדותיה. כתוצאה מכך המדינות וקופות החולים מתארגנות להורדת מחירי התרופות על ידי רפורמות שהן יוזמות ומקצצות סובסידיות ציבוריות.

 

גם החולים כבר אינם "צרכן שבוי". האינטרנט יוצר שינוי גם בתחום זה והצרכן ששילם עד כה את מיטב כספו לתרופות והלך בעיניים עצומות לאחר הרופא הממליץ כבר דואג להשוות מחירים עם מדינות אחרות, להתאגד עם צרכנים אחרים ולדרוש הנחות ואף לבדוק את האפקטיביות של התרופות עם חולים אחרים כדי לדעת האם יש הצדקה להשקעת מיטב כספו בתרופה.

 

בשנים הקרובות התרופות המוגנות בפטנט ואשר מעניקות לחברות התרופות חלק הארי מרווחיהן עומדות לסיים את ההגנה שמוקנית להם בחוק והתחרות תשחק את מחירן בכ-60%. במחלקות המחקר והפיתוח של החברות אין עתודה של פטנטים בהיקף מספיק כדי לייצר דור חדש של תרופות בלעדיות.

 

גם שיטות השיווק של החברות עוברות זעזוע. בעשורים הקודמים תחום ה"תועמלנות הרפואית" פרח והיה כלי שיווק אפקטיבי ישירות לרופאים. החברות תגמלו רופאים שחפצו ביקרם בדרכים שונות כולל הטסה לכנסים וכו'. כמובן שמי שנשא במימון הוא הצרכן באמצעות עלות התרופה.

כיום חלק הולך וגדל מהרופאים לא מוכן לפגוש את התועמלנים ובחלק מהמקומות אף נאסרה כניסתם. המעבר לערוצי שיווק גלויים יותר הופך גם את התחרות לאמיתית.

 

על פי הניתוח של חברת קודה מילניום תעשיית הפרמצבטיקה נמצאת כעת במצב של שוק הנדלן בארצות הברית ב-2007, האינטרנט ב-1999 או תעשיית הסוסים בניו יורק ב-1880 לפני כניסת החשמליות והמצאת הרכב. כפי שאיש לא רצה לשמוע את אזהרות פרופ' נוריאל רוביני לפני שנתיים או של וורן באפט לפני עשור כך פקפוק בעתיד הפרמצבטיקה נתקל כיום בהרמת גבה.

 

כמובן שאין הכוונה שחברות התרופות תתרסקנה, כי כולנו אכן נמשיך למרבה הצער להיות חולים, אבל ברגע שהמשקיעים יגלו שהרווחים מתחילים להישחק וצפויים להמשיך לקטון תהיה מנוסה רבתי מהתחום כפי שקרה במגזרים אחרים.

טוני גרגורי, בעליה של חברת היעוץ "קודה מילניום", פסיכולוג קליני וארגוני מאוניברסיטת קליפורניה שעוסק בייעוץ לחברות בתחום הפרמצבטיקה. href="mailto:codainc@isdn.net.ilcodainc@isdn.net.il">">codainc@isdn.net.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב