רכבת הפועלים עזה - תל אביב
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

רכבת הפועלים עזה - תל אביב 

מאת    [ 11/01/2007 ]
מילים במאמר: 370   [ נצפה 4592 פעמים ]

 
 
לאחר מלחמת ששת הימים החלה תופעה שתוך מספר שנים הפכה לסימן ההיכר של החיים האזרחיים בארץ, והיא עבודה שכירה של פועלים פלסטינים מהגדה ורצועת עזה בתחומי מדינת ישראל.

טורי מוניות ורכבים פלסטינים עמוסי פועלים, העושים דרכם מדי בוקר לתוך ישראל ( ואחר הצהרים בכיוון ההפוך) , היה מראה שכיח בכבישי הארץ. מתוך רצון לשפר וליעל את עניין היוממות הנ"ל, וכן מסיבות נוספות שיתוארו להן, הוחלט להפעיל תנועת רכבות נוסעים בקו תל אביב - עזה.

בתוואי זה כבר הייתה קיימת מסילה ישנה שראשיתה במלחמת העולם הראשונה, שהפכה בתקופת המנדט הבריטי לקו המסילה הראשי של ארץ ישראל. מאז הקמת המדינה לא נעו רכבות נוסעים בקטע מעזה צפונה עד לוד, ועם העלייה המתמדת בכמות הפועלים המגיעים מרצועת עזה לישראל הוחלט לחדש את הקו מעזה צפונה למטרה זו בלבד.

הפעלת רכבת פועלים מעזה לתל אביב נועדה לשרת שתי מטרות עיקריות: הראשונה הינה מטרה גלויה, והיא לשפר וליעל את תנועת הפועלים מישראל וחזרה תוך מענה לצורך בטחוני של פיקוח ומעקב על הנכנסים לתחומי הקו הירוק.
המטרה השנייה שמעולם לא נאמרה בגלוי, הייתה מטרה מדינית- פוליטית והיא לחזק את התלות הכלכלית של הפלסטינים בעבודה שכירה בישראל.

ביום 1/11/1972 בשעה חמש בבוקר יצאה מעזה הרכבת הראשונה לתל אביב. כלי תקשורת רבים מהארץ ומהעולם נכחו ברגע היסטורי זה , אך 25 פועלים פלסטינים בלבד טרחו להשתמש ברכבת זו. הוחלט שהקו יופעל לשלושה חודשי ניסיון, ובמידה ותמצא הצדקה , הקו יופעל לשלושה חודשים נוספים.

וכך במשך כמעט שנה שלמה פעל הקו כמעט ללא הפרעות, למעט ניסיונות בודדים של ארגוני חבלה למקש ולחבל קטעי מסילה בסמוך לעיר עזה. בכל יום בשעה 4:50 יצאה רכבת מעזה כאשר היא עוצרת בתחנות: מחסום ארז, אשקלון, אשדוד , יבנה, רחובות , באר יעקב , לוד ותל אביב דרום. כל התחנות פרט לשתי האחרונות לא זכו לתנועה סדירה של נוסעים מאז סיום המנדט הבריטי. בשעה 15:00 יצאה רכבת מתחנת תל אביב דרום לכיוון עזה כאשר היא עוצרת בכל תחנות הביניים.

למרות מיעוט הנוסעים בחודשים הראשונים להפעלה, והוצאות התפעול הגדולות המשיך לפעול הקו חודשים ארוכים. מספר הנוסעים גדל ותוך פחות משנה הייתה הרכבת יוצאת בבוקר מעזה כאשר היא עמוסה לעייפה בפועלים. ההפסדים שנבעו מהפעלת הקו מומנו ע"י משרד התחבורה והממשל הצבאי בעזה.עם פרוץ מלחמת יום כיפור הופסקה פעילות הרכבת בקו זה ולא חודשה יותר. במסגרת תוכניות להסכם שלום עם הפלסטינים עלו רעיונות שונים לשידרוג הקו והפעלתו המחודשת, אך עקב הידרדרות המצב הביטחוני הוחזרו תוכניות אלו עמוק למגירה. 



חוקר גיאוגרפי היסטורי
מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב