דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דיכאון או לא להיות 

מאת    [ 10/01/2007 ]

מילים במאמר: 397   [ נצפה 3904 פעמים ]

דיכאון או לא להיות/טליה דיין 

איזו הרגשה. שוב מתהפכת במיטה לצד השני, כמו שהתהפכה לפני שתי דקות, ולפני כן לפני דקה וקצת. יש במיטה ריח לא נעים, צריך להחליף מצעים, והאמת שגם את הטרנינג הזה, אנטיתזה אדומה למצב הרוח.

התריסים מוגפים כבר כמה שבועות. שמונה וחצי שבועות. הבטן כבר הפסיקה לקרקר, דממה מוחלטת שוררת בה, כאילו נכנעה וויתרה, כאילו שהבינה שעכשיו המטרה היא רק לשרוד את הדקה הקרובה, השעה הקרובה, הלילה הקרוב, והיא סתם מפריעה. אבל היא תצליח לשרוד? ישראל של שנת 2059.

שוכנת המיטה שכמו הפכה למערה היא מרילין, נערה כבת 14. עכשיו זה נדמה לה כאילו קפץ עליה מצב הרוח השחור בבוקר בהיר אחד, אבל זה לא היה ממש ככה, משהו התבשל כבר בימים שלפני אותו בוקר בו קרסה למיטה וסירבה לצאת. הבכי לא מעודד, לא משחרר אלא רק יוצר איזו הרמוניה בין מה שבלב למה שבהתנהגות לכמה דקות או שעות או ימים, תלוי כמה בוכים. לבית הספר היא לא הולכת.

מרילין החמודה.  מרילין, חמודה שלי, בבקשה קומי, בואי נאכל ארוחת בוקר ביחד. אבל מרילין לא קמה,זה מאמץ גדול מידי , הפנים ארוכות, עייפות, העיניים בוהות, למה זה טוב לאכול. אמא בוכה עם מרילין, ועכשיו מרילין בוכה לא בגלל שרע, אלא בגלל שאמא לא יכולה לעזור. ואיך תדע? גם אמא שלה לא ידעה לעזור לה, ומאז שכדורי האושר לא עובדים יותר אין לאף אחד כלום, הכל נשכח במהלך הדורות- איך לחזק את הגוף ואת הנפש, איך להתגבר.

הקשרים מוחיים של מוליכם עצביים נכחדו להם, נרדמו. מוליכי הכוח, ההתגברות, העוצמה הנפשית, כל אלה נדמו. קיימים? אולי אצל מעטים.  מבט רוחני על כדורים נוגדי דיכאון? נכון, לא אופנתי בכלל לחשוב על זה: אנחנו כאן, בעולם הזה, ולמה בעצם שלא נהנה מהרגע? למה שלא נמקסם את האושר שלנו ברגע נתון?

שאלת המחיר היא לא טרנדית בכלל, אבל המחיר קיים: מחיר לדורות, מחיר של חוזק נפשי שמתמסמס לנו בין הידיים.נכון, יש אנשים שסבלו מדיכאון קשה (קליני), והכדורים הצילו את חייהם, אבל רוב האנשים שאני מכירה שלוקחים את כדורי הדור החדש   (פרוזאק, סרוקסט) סבלו ממצב רוח רע אך לגיטימי לפני שהתחילו בטיפול. 

למה שלא ננסה את השיטות שאין עליהן פטנט (ולכן- אין אינטרס כלכלי לאף אחד לשווק ולקדם אותן), אבל הוכחו כיעילות לכ- 85% (!!!) ממקרי הדיכאון? אכילה סדירה ועתירת פחמימות מורכבות, חשיפה לאור שמש ככל שניתן, פעילות גופנית אירובית 3-5 פעמים בשבוע, שיחות עם חבר/ה קרוב/ה, ועוד משהו, חיפוש הבעיות, מודעות, מציאת דרכים יצירתיות לפתור אותן- זוכרים? פעם ככה היינו חושבים שנכון להתמודד...  









 

טליה דיין
ירושלים
talush_d@hotmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב