דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח לאומי - על הקמתו של המוסד לביטוח לאומי 

מאת    [ 15/02/2010 ]

מילים במאמר: 717   [ נצפה 3353 פעמים ]


ביטוח לאומי – על הקמתו של המוסד לביטוח לאומי

מאת: כרמית טיטו

המוסד לביטוח לאומי פועל מתוקף חוק הביטוח הלאומי משנת 1953 כאשר המוסד עצמו הוקם באפריל 1954. אופיו של ביטוח לאומי ותפקידיו השתנו במהלך השנים וזאת בהתאם למדיניות הממשלה שהייתה בשלטון באותה העת. כיום מופקד ביטוח לאומי על צמצום הפערים הכלכליים בישראל על ידי מתן קיום בסיסי לאוכלוסיות חלשות ונזקקות.

אתר האינטרנט של ביטוח לאומי מספק את כל המידע באשר לשירותים השונים שמעניק ביטוח לאומי. האתר הוא קל ופשוט לתפעול והוא ידידותי מאוד למשתמשים. ניתן למצוא באתר את מלוא הכתובות ומספרי הטלפון של לשכות המוסד הפזורות ברחבי הארץ וכן פרטים נוספים רלוונטיים.

ביטוח לאומי – כיצד הכול התחיל?

בשנת 1953 נחקק חוק הביטוח הלאומי כאשר המוסד לביטוח לאומי עצמו קם בשנת 1954. טרם הקמתו של המוסד לביטוח לאומי, פעל בישראל משרד סעד אשר מטרתו הייתה מצומצמת מאוד והיא מתן סיוע לאוכלוסיות החלשות ביותר. באופן טבעי, בשנות הפעילות הראשונות של ביטוח לאומי, גם הוא נקט בגישה זו ותפקידיו היו מעטים.

במהלך השנים הלך והתרחב תחום הפעילות של ביטוח לאומי ועד לשנות ה-80 הושתתה בישראל מערכת רווחה ענפה למדי. מאמצע שנות ה-80 ועד עצם היום הזה, מונהגת בישראל מדיניות רווחה מצומצמת יותר הבאה לידי ביטוי בהפחתת גובהן של הקצבאות השונות. בד בבד נעשה שינוי אחד חיובי והוא שיפוי מעסיקים בגין ביטוח עובדיהם.

כיום מתפקד ביטוח לאומי כרשת כלכלית בסיסית, אם באופן קבוע ואם באופן זמני. קבלת השירותים של ביטוח לאומי טעונה תשלום בשעת שגרה. בניגוד לביטוח פרטי, ביטוח לאומי אינו מבטח אותנו על פי רמת הסיכון אלא על פי יכולת התשלום שלנו. שיעור התשלום של דמי ביטוח לאומי נקבע על פי הגיל ורמת ההכנסה של כל אדם. כמו כן, חשוב לציין כי ישנה חובה על כל תושב בישראל לשלם דמי ביטוח לאומי, למעט מי שפטור מתשלום זה. תשלום דמי ביטוח לאומי מתחלק בין העובד למעביד וכאמור, המדינה משתתפת בחלק מהתשלומים המוטלים על המעביד.

מגוון השירותים של ביטוח לאומי

מטרתו העיקרית של מוסד הביטוח הלאומי היא הבטחת קיום בסיסי. חוק ביטוח לאומי במתכונתו כיום מעגן תוכניות לביטוח זקנה, אמהות, בעלי מוגבלויות, אבטלה ועוד. ישנן אוכלוסיות הזקוקות לסיועו של ביטוח לאומי באופן שוטף כגון אוכלוסיית הקשישים. עם זאת, נשים לאחר לידה או מובטלים הן קבוצות אשר נזקקות לשירותיו של ביטוח לאומי באופן זמני.

ביטוח לאומי אינו דואג רק לקיום בסיסי אלא מסייע בגם בפיתוחם של שירותי רווחה בקהילות עם צרכים מיוחדים כדוגמת קשישים ונכים. עבור קשישים מתקיימות קבוצות תמיכה שונות אשר נותנות יד ומשענת לקשישים במצבים שונים. הפעלתן של הקבוצות הללו נעשית על ידי מתנדבים אשר הוכשרו לעבודתם ועושים זאת מתוך רצון טוב לעזור ולסייע.

זכאות לדמי אבטלה

אחת מן האוכלוסיות אשר זקוקות לסיוע זמני מצד ביטוח לאומי היא אוכלוסיית המובטלים. מובטלות היא מצוקה זמנית אליה נקלע אדם כאשר ביטוח לאומי מסייע לו בהתאם לתקופת הזכאות. כאשר אדם מובטל, אין ביכולתו להתקיים קיום בסיסי, קל וחומר אם מוטלת עליו האחריות לפרנסת משפחה. ביטוח לאומי מעניק למובטלים דמי אבטלה ולשם כך עליהם להגיש תביעה לקבלת דמי אבטלה בלשכת ביטוח לאומי.

תקופת הזכאות לדמי אבטלה משתנה בהתאם לתקופת העבודה והגיל. גובהם של דמי אבטלה משתנה כמובן על פי שכרו של המובטל בתקופת עבודתו. ישנן מספר נקודות חשובות באשר לקבלת דמי אבטלה של ביטוח לאומי:

1. מועד הגשת תביעה – חשוב להבין כי תקופת הזכאות לקבלת דמי אבטלה מתחילה ביום בו נרשם המובטל בלשכת התעסוקה. כל עוד לא בוצע רישום זה, לא קיימת זכאות לדמי אבטלה. על כן, יש לגשת אל לשכת התעסוקה קרוב ככל האפשר למועד סיום העבודה.

2. נדרשת התייצבות – על מנת לקבל דמי אבטלה מידי ביטוח לאומי, על המובטל להתייצב מדי שבוע בלשכת התעסוקה ולהירשם בה. יש לשמור על רצף התייצבויות היות שהזכאות לדמי אבטלה אינה מתקיימת ללא התייצבות.

3. עבודה מתאימה – הזכאות לקבלת דמי אבטלה כרוכה גם בהסכמתו של המובטל לקבל "עבודה מתאימה". ישנם קריטריונים שונים הקובעים מהי עבודה מתאימה וזאת בהתאם לגילו ולמקצועו של המובטל.  סירוב לקבלת עבודה, יביא להפסקת הזכאות לדמי אבטלה לשלושה חודשים מיום הסירוב ולהפחתת 30 יום ממניין ימי הזכאות. 

ערעור על החלטותיו של ביטוח לאומי

לעיתים ישנם מצבים בהם אנו לא מסכימים עם החלטותיו של ביטוח לאומי. מה ניתן לעשות במצב שכזה? באפשרותנו להגיש ערעור לאחד מבתי הדין האזוריים לעבודה. הערעור צריך להיות מוגש תוך 6 חודשים מהיום בו קיבלנו את החלטתו של ביטוח לאומי בכתב. במידה והחלטתו של בית הדין האזורי לעבודה אינה מניחה את דעתנו, ניתן להגיש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה.

מענה לשאלות, מידע נוסף וקבלת ייעוץ מקוון: פורום ביטוח לאומי>>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב