דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לשון הרע - על הוראות החוק 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 631   [ נצפה 2459 פעמים ]


איסור לשון הרע מזוהה כמצווה דתית. עם זאת, אולי תופתעו לגלות כי קיים במדינתנו חוק האוסר על לשון הרע. אם כן מהו אותו חוק ומה בדיוק הוא אוסר עלינו לעשות?

שיר הומור שמסתובב בקרב ילדים (בעיקר ילדים דתיים) אומר: "לשון הרע דבר נורא יותר מחצאית קצרה" ואולי מתאים יותר: "לשון הרע דבר נורא והוא הולך למשטרה...".

הילדים ששרים את השיר וודאי לא יודעים שמעבר למצווה הדתית שאוסרת על לשון הרע קיים גם חוק אזרחי שאוסר את אותו העניין. הווה ונערוך בירור קטן על האיסור האזרחי...

פגעו בך? פרסמו עליך לשון הרע? אל תהסס לפנות ולהתייעץ בפורום נזיקין בנוגע לכך, וזה עוד בטרם תקרא את המאמר הנל. לקישור לפורום נזיקין >>

לשון הרע- מה זה?

חוק איסור לשון הרע מונה מספר מעשים  שיחשבו כעבירה על איסור לשון הרע. בין איסורים אילו מצויים: השפלת אדם בעיני אנשים אחרים, פגיעה במשרתו של אדם, ביזוי אדם בשל מוצאו או בשל דתו וכדומה. מטרת החוק הינה דאגה לזכויות אדם בסיסיות כגון הזכות לשם טוב והזכות לכבוד. על פי החוק אין חשיבות כיצד נעשתה העבירה. דהיינו עבירה על איסור לשון הרע יכול שתעשה- על ידי פרסום, אמירה אישית וכו'...

עבירת לשון הרע יכול שתחול הן כלפיי אדם חי ובין כלפיי אדם שנפטר. יש לכך חשיבות לעניין סוג התביעה (ראו ס' 5 לחוק איסור לשון הרע). במידה ולשון הרע התפרסם בעיתונות ישאו באחריות הן הגורם שהביא את הידיעה, הן עורך העיתון וגם המוציא לאור של העיתון ישא באחריות. חשוב לציין כי עבירה זו יכולה לדון הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי.

לשון הרע- העונש ופרסומים מותרים

כפי שציינתי לעיל-עבירת לשון הרע יכולה לדון הן בתחום הפלילי והן בתחום האזרחי. בתחום האזרחי התביעה תהא דרך דיני הנזיקין.
הענישה הינה רחבה- ניתן להחרים או לאסור להפיץ את הפרסומת/ העיתון וכל כלי אחר שמכיל את דבר לשון הרע. אם אמצעי הפרסום חולק-  ניתן לדרוש לאספו אם הדבר אפשרי.  בית המשפט יכול בכל שלב לדרוש פרסום שיתקן את העוול שנגרם או יכחיש את הדברים שנאמרו.

עם זאת , ישנם פרסומים שמותר להם לפרסם את האמור גם אם נכלל בהם דבר שהינו בגדר לשון הרע ולא יחול עליהם איסור פרסום לשון הרע. בין אילו מצויים-  פרסום על ידי הממשלה, פרסום על ידי מבקר המדינה, דין וחשבון על מה שנאמר בישיבה פומבית (כמובן שהעניין כרוך בכך שהדברים הנאמרים הינם נכונים!).

לשון הרע- הגנות כנגד איסור לשון הרע

רגשית אנו חושבים שחוק איסור לשון הרע הינו חוק חיובי ביותר שבא להציל את כבודנו האבוד במצבים לא נעימים. עם זאת, כמו לכל חוק, גם לחוק זה ישנן הסתייגויות. אם נאשמתם בעבירה על איסור לשון הרע תוכלו להשתמש בהסתייגויות אילו במטרה להגן על עצמכם מפני ידו הארוכה של החוק. לדוגמה: אם פרסמתם דבר שנתפס כלשון הרע- תוכלו לטעון שהדברים האמורים הינם אמת. אך טענה זו לא מספיקה כי לא כל דבר אמיתי צריך לבוא לידי פרסום.  המצב שונה אם מדובר בדבר אמיתי שיש לציבור עניין בו.

התחום הזה הינו תחום רחב ואפור בעיקר בקרב נבחרי ציבור. עד כמה מגיע לנו לדעת על האירוע המוחי של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון? עד כמה מגיע לנו לדעת על פרשיות רומנטיות שנבחר ציבור זה או אחר  היה חלק מהן?

המצב אינו פשוט ובדרך כלל לא ניתן לחזות האם בית המשפט יטה לטובת המפרסם או לטובת הנפגע מהפרסום אולם זו טענת הגנה שניתן וכדאי לטעון. ניתן להגן על עצמכם מפני התביעה במידה ותוכיחו כי לא ידעתם שהדברים שפרסמתם נתפסים כדבר פוגעני. או אם תראו שהדברים היו ביקורת על פעילותו של אותו נפגע כגורם ציבורי וישנן עוד הגנות רבות בתחום זה.

כפי שציינתי, תחום זה ברובו תחום אפור. אם אתם עוסקים בתחומים שמציבים אתכם במצבים מעין אילו- אם אתם פרסומאים, משוררים, עיתונאים וכד' רצוי שתעברו על החוק ותכירו אותו על בוריו.

גם לאנשים מן היישוב רצוי להכיר חוק זה שכן בסופו של דבר הוא נוגע לכולנו על אף שבעלי מקצועות מסוימים חשופים אליו יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב