דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


רטוריקה - אומנות השכנוע כיצד? 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 732   [ נצפה 5341 פעמים ]


תקשורת בין אישית מוצלחת תלויה הרבה פעמים ביכולת השכנוע שלנו. יכולת שכנוע זו אומנות – רטוריקה. ללא רטוריקה, קשה מאוד להתקדם בחיים ולכן חשוב ללמוד אותה!

רטוריקה, מלבד היותה מילה יפה בעלת צליל אקזוטי, היא בעלת ערך גדול מאוד בחיינו. רטוריקה היא אומנות השכנוע באמצעות שפה. לאלו מאיתנו אשר ניחנו בכושר שכנוע מלידה,  הרבה פעמים הרבה יותר קל בחיים הן מהפן האישי והן מהפן המקצועי לעומת אנשים אשר מתקשים בביצוע משימת השכנוע. מדוע?

תקשורת בין אישית אינה מורכבת רק מרצון טוב ומחשבה טובה של האחר כלפינו ושלנו כלפיו. לפעמים אנחנו זקוקים ליכולת שכנוע על מנת לקבל את מה שאנחנו רוצים או לחילופין, עלינו להיות ערניים כאשר מישהו מנסה לשכנע אותנו במשהו...

ללמוד רטוריקה מומלץ ללמוד בסדנת גנב ההצגות! ראה פרטים באתר שפת גוף>>

רטוריקה יכולה לעזור לנו לא רק בבניית יכולת שכנוע אלא גם בשיפור כולל של תקשורת בין אישית. ככל שאנו יודעים לשכנע טוב יותר, כך אנחנו נהיים ברורים יותר וממוקדים יותר. כתוצאה ישירה – היחסים הבין אישיים שלנו משתפרים שכן קל יותר לאנשים קרובים להבין אותנו.

רטוריקה – נסתרות דרכיה?

באופן עקרוני, אפשר להצביע על שתי דרכים עיקריות באמצעותן מתממשת רטוריקה אך כמובן שבעניינים מעין אלו, טובים הדמיון והיצירתיות שלנו לא פחות מן השיטות המקובלות:

1. שכנוע הגיוני -  זוהי רטוריקה המופנית אל השכל הישר שלנו, אל ההיגיון. במובנים של תקשורת בין אישית אנחנו ננסה להציג לצד השני עובדות שלא ניתן לחלוק עליהן, נשתמש במונחים שמדברים אליו, שיתקשרו אצלו לרצינות ואמינות.

2. שכנוע רגשי -  זו צורת רטוריקה פחות "מוסרית" שכן היא פונה לחולשות הרגשיות שלנו ומנסה דרכן להגיע אל המטרה. במערכת יחסים אישית כאשר תקשורת בין אישית בינינו לבין בן הזוג נתקעה קצת, אין כמו רטוריקה רגשית כדי לשדל את הצד השני לעשות את אשר אנו מבקשים.

3. שימושים פרקטיים – רטוריקה שכלית באה לידי ביטוי יותר בתחומים המקצועיים למשל כל תחום המכירות. רטוריקה רגשית גם נכנסת אל החיים המסחריים כמו למשל פרסומות. רוב הפרסומות אינן מוכרות לנו את המוצרים מתוך שכנוע שכלי כי בואו נודה על האמת, את רוב המוצרים אנחנו לא באמת צריכים...

 על כן פונות הפרסומות לרגשות שלנו, לחלומות שלנו להיות עשיר, להיות יפה, להיות ממותג וכדומה. רטוריקה רגשית נכנסת גם באותה מידה גם לחיים האישיים שלנו שכן תקשורת בין אישית תמיד מערבת יכולת שכנוע בצורה כזו או אחרת.

דיבייט – פרי בטנה של הרטוריקה

בתקופת התיכון השתתפתי בלא מעט וויכוחים או בלעז, דיבייט. הכוונה אינה לוויכוחים בתוך המשפחה או בין חברים אלא לוויכוח מקצועי אשר מתנהל בין שתי קבוצות של אנשים אשר כל אחת מהן מייצגת עמדה אחרת בנושא טעון. היופי בדיבייט שכזה הוא האפשרות להשתמש באומנות השכנוע, רטוריקה, על מנת להציג טיעונים מכריעים לצד השני והן למי ששופט בתחרות.

בנושאים שנויים במחלוקת השימוש של רטוריקה הוא שימוש בשני הפנים שלה, שכלי ורגשי. מדוע? היות שהמדובר בעניינים של המוסר, קשה מאוד לפסוק בהם רק על סמך מסרים של תקשורת בין אישית המועברים ברמת השכל הישר. יש כאן צורך מובהק בטיעונים רגשיים אשר ישדלו את המאזינים לקבל את הצד שלך.

שיפורה של תקשורת בין אישית

עד כאן מיקדנו את הדיון שלנו בעיקר בעובדה כי רטוריקה תעזור לנו מאוד להשיג את המטרות שלנו, בעיקר המטרות המקצועיות. רטוריקה תשפר את יכולת המכירה שלנו ואת יכולתנו להעביר מסרים מדויקים ומבוססים לאחר. עם זאת, רטוריקה יכולה לעשות עבורנו אף יותר. ביכולתה לשפר משמעותית תקשורת בין אישית וזהו יתרון גדול וחשוב שלה. רטוריקה משפרת את יכולת הביטוי שלנו ויש לכך השפעה ישירה על תקשורת בין אישית. פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו רבים ומתרגזים או שמתרגזים עלינו, בעקבות אי הבנה ולא בהכרח בעקבות מחלוקת אמיתית.

תקשורת בין אישית טובה מצמצמת את המצבים האלו למינימום ומשפרת באופן מהותי את איכות החיים שלנו ואת איכות הקשרים הבינאישיים שלנו עם הקרובים אלינו.

רטוריקה ושפת גוף – קשר משפחתי

כפי שהבנו, רטוריקה היא אומנות השכנוע באמצעות שפה אך שפת גוף היא גם סוג של שפה והיא חשובה לא פחות מהשפה המדוברת. מדוע? שפת גוף אינה נשלטת כפי שאנו יכולים לשלוט על המסר המילולי שאנחנו מעבירים. אם יושב מולנו אדם אשר יודע לקרוא שפת גוף וזו שלנו לא תהיה תואמת למסר המילולי שאנו אומרים, חבל על כל מילה...ידוע כי רגשותינו האמיתיים באים לידי ביטוי קודם כל בשפת הגוף ורק לאחר מכן במילים.

לפיכך, כשאנו אנו חושבים על רטוריקה ומנסים לשכנע, חובה לשים לב גם לשפת הגוף ולמסרים שאנחנו משדרים באמצעותה, היא חלק חשוב מהשכנוע שלנו. שמירה על קשר עין, יציבה נכונה, ידיים פתוחות, כל אלו הן דוגמאות לתנועות גוף אשר משדרות ביטחון והן צריכות להיות שלובות יחדיו עם רטוריקה מילולית במלאכת השכנוע.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב