דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חוזה בעל פה- מדריך לגולש 

מאת    [ 14/02/2010 ]

מילים במאמר: 606   [ נצפה 3183 פעמים ]


ניתן להבחין בחיי המסחר בכמה סוגי חוזים שונים. לכל אחד ואחד מהסוגים יש משמעויות שונות.  מה המשמעות של חוזה בעל פה והאם הוא יכול לחייב אותי?

חוזה בעל פה - הרעיון ומשמעותו

חוזה בעל פה מחייב. כן, כן בניגוד לציפיות כל התחייבות שנתתם בעל פה ועומדת בתנאי הסעיף, תקפה כאילו רשמתם אותה שחור על גבי לבן. זאת על פי סעיף עשרים ושלוש לחוק החוזים. הרעיון הוא שבכל הקשור לחוזים תהא לצדדים הזדמנות להיקשר בחוזה בדרך בה הם בחרו.

חוזה בעל פה מתקיים שכן יש רצון להתחקות אחר רצון הצדדים. אם רצונם היה התחייבות על ידי חוזה בעל פה, שכך יהיה. אין רצון להפריע לצדדים בעת עריכת העסקה אלא לסייע בידם להגיע לתוצאה הרצויה בעיני שניהם. לשם כך, הקלו עם בני האדם והוחלט עלי חוק שגם חוזה בעל פה יכול שיחייב.

בטרם נמשיך, אמליץ בחום בכל התלבטות בנוגע לדיני חוזים וענייני חוזים – לפנות ברשת ולהתייעץ בפורום דיני חוזים>>

חוזה בעל פה-החריגים

על אף תפיסה זו, שמטרתה כפי שצוין לעיל, לסייע בידי הצדדים לקיים את העסקה יש חריגים לעריכת עסקה על ידי חוזה בעל פה.
עסקה שעניינה במקרקעין לא ניתן לעשות בחוזה בעל פה. זה חריג אחד. הרציונאל בחריג זה הינו הגנה על הצדדים.אומנם שני הצדדים רצו להתקשר בעל פה אך בא המחוקק ואסר זאת עליהם בכל הנוגע למקרקעין שכן עסקה בחוזה בעל פה בין השניים הללו תביא לטעויות של צדדים שלישיים. כלומר, כבר לא מדובר רק בשני הצדדים לעזקה אלא גם בצד שלישי שעלול לבוא ולקנות בעתיד את הדירה ועלול להיות מרומה משום שנעשה חוזה בעל פה ולא בכתב.

חריג נוסף לאפשרות לערוך חוזה בעל פה הוא רצון הצדדים. ישנם מצבים בהם הצדדים בחרו מראש שכל התקשרות ביניהם או כל התקשרות בעניין מסוים חייבת להיעשות בצורה מסויימת. כדוגמת התחייבות לערוך חוזים בעניין עיסקי מסוים אך ורק בכתב.

התחייבות שכזו לא תופר על ידי האפשרות לערוך חוזה בעל פה. מרגע שהצדדים קבעו שהחוזים ביניהם לא יערכו בעל פה, הרי שלא ניתן לערוך חוזה בעל פה באותו עניין... והרציונאל הוא אותו רציונאל- הגנה על רצון הצדדים. מגנים על רצון הצדדים דאז. אם כן, כל עוד חוזה בעל פה איננו אסור לפי חוק ספציפי (חוק שמדבר על עניין מסוים ומחייב באותו העניין לערוך רק חוזים בכתב) והוא מקובל על רצון הצדדים, ואלה לא קבעו שום איסור על עריכת חוזה בעל פה הרי שחוזה בעל פה תקף.

חוזה בעל פה- כיצד מוכיחים?

שאלת השאלות בכל הנוגע לחוזה בעל פה הינה- כיצד נוכיח את התקיימותו? ובכן, הדברים אכן לא פשוטים. המטרה היא להראות כי הצד שמנגד (מי שטוען להתקיימותו של החוזה עליו נטל ההוכחה להראות כי כך היו הדברים) התכוון, גמר בדעתו, לערוך חוזה.

לשם הוכחת קיום חוזה בעל פה, לשם ההוכחה כי הצד שכנגד גמר בדעתו לערוך עסקה, אנו זקוקים לראיות אוביקטיביות. ראיות חיצוניות.
ראיות חיצוניות לקיומו של חוזה בעל פה ניתן להביא למשל על ידי עדות של אדם שנכח במקום. על ידי מסמכים חיצוניים שקשורים בעסקה באופן אכיף ומעידים על רצינות הצדדים וכדומה.

חוזים בכלל וחוזה בעל פה בפרט הינם עניין מסובך. יש להיוועץ בעורך דין שמומחה בתחום דיני החוזים.תאת ההיוועצות מומלץ לערוך בטרם ייערך החוזה. נוכחותו של עורך דין בעסקה תבטיח את קיומה בהמשך. קחו לכם עורך דין טוב, הסבירו לו את כוונתכם. את האינטרסים שלכם (מה טוב אם כל צד יגן על האינטרסים שלו על ידי עורך דין מטעמו) ואת הסיבות בגינן אין אתם רוצים לקיים את החוזה בכתב וזה יעזור לכם לערוך את ההסכם על הצד הטוב ביותר.

זכרו-לרוב, חוזים נערכים בעל פה בלי הבנה או הכנה מוקדמת. מבלי משים אנו נותנים אישורנו לחוזים משמעותיים בעל פה. אנו עושים זאת מול חברות ענק כמו חברות הסלולר ואפילו מול הבנקים. נצרו לשונכם ושיקלו מילים, הדברים שאמרתם היום עלולים לשמש נגדכם מחר. 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב