דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


בית חולים שדה להסברה הישראלית 

מאת    [ 10/02/2010 ]

מילים במאמר: 572   [ נצפה 2039 פעמים ]

"בית חולים שדה" להסברה הישראלית

 

בימים אלו, כאשר הסיקור התקשורתי על מאמצי החילוץ בהאיטי הולך ופוחת (העולם עובר להתעניין באסונות הבאים בעולם וכמובן באירוע המסעיר מכולם - הפרידה של בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי), והמשלחת הישראלית הגדולה להאיטי מתחילה אט אט לחזור ארצה, נשאלת ביתר שאת השאלה שגורמים בכירים רבים במדינה מתעניינים בה ומשקיעים בפתרונה מרץ רב - האם משלחת החילוץ הישראלית להאיטי אכן תרמה להסברה הישראלית? האם מלים חמות מביל קלינטון (שגם כך מחמיא לנו לא מעט), ממספר מנהיגים בעולם וממספר כוכבים הוליוודיים מסייע לתדמיתה של ישראל? האם העולם "יעזוב אותנו בשקט" לתקופה מסוימת ויפסיק לקרוא לנו "מדינת אפרטהייד" ולגדר ההפרדה The Wall (עם כל הקונוטציות השליליות מההיסטוריה הנלוות לשם זה) מאחר והוא רואה עד כמה אנחנו מוסריים והומאניים?

 

התשובה, לטעמי, היא לא וכן. לא, מאחר ומשלחת הסיוע הישראלית לא באמת תורמת למאמצי ההסברה של ישראל בעולם בנושא הפלשתינאי או הסכסוך הערבי - ישראלי. הדיווחים הרבים על המשלחת הישראלית (בין השאר תודות למהלכים מצוינים ולמאמצים רבים של דובר צה"ל ושל משרד החוץ) לא מתייחסים לסכסוך באזור. הם מסקרים את יעילותה של המשלחת הישראלית במסגרת סיקור המאורעות בהאיטי, ובהשוואה לפעילותן של מדינות אחרות בהאיטי. גם העובדה שמדובר בנציגי הצבא הישראלי מסוקרת באופן מועט יחסית. כלומר, הצופה האמריקאי או האירופי הממוצע הרואה כתבות של גבורתם של הרופאים הישראלים, לא נעשה ציוני הדוק או משנה את דעתו על אכזריותה של גדר ההפרדה (אם חשב כך מלכתחילה).

 

אז במה כן מסייעת המשלחת הישראלית להסברה? בחיזוק תדמיתה של ישראל כמדינה מודרנית, דמוקרטית, מתקדמת ומשתייכת לעולם הראשון. ואל יקל הדבר בעיניכם - בניגוד לתפישתנו את עצמנו כ"וילה בג'ונגל" במזרח התיכון, מרבית הציבור הרחב בעולם המערבי עדיין רואה אותנו כמדינה מתפתחת, פרימיטיבית יחסית, ומקשר אותנו בעיקר למלחמות ולטרור. לכן, כל תמונה ואזכור של פעילויות "נורמאליות" ישראליות, כמו פעילות החילוץ בהאיטי (וגם הצלחה של נציגים ישראלים בחו"ל, כמו יוסי בניון, בר רפאלי, שחר פאר וכו') , היא תמונה פחות של ילדים פלשתינאים מסכנים, של פצצות זרחן או של מחסומים.

 

לפני כחודשיים הרציתי בכנס קוסמטיקה גדול בשבדיה, בנושא שיווק. הוזמנתי להרצות בכנס מטעם חברת קוסמטיקה שבדית שמשווקת בשבדיה את מוצרי ים המלח, במטרה לתת כלים וטיפים ל- 150 סוכנות מכירה שבדיות (אכן, אני עוסק בעבודה קשה...) כיצד למכור את המוצרים ביעילות. הייתה זו נסיעתי הראשונה לשבדיה, הימים היו ימי הכתבה שהתפרסמה בשבדיה על השימוש שישראל עושה בגופות של פלשתינאים, והופתעתי מאד מהיחס החם לו זכיתי, ומהיחס החם לו זכו המוצרים הישראליים. בכנס עצמו הוגרלו פרסים כדי לתמרץ את המוכרות, והפרס הראשון היה - נסיעה לישראל וביקור בים המלח... זה היה פשוט מדהים - רוב המשתתפות קנו במהלך הכנס כרטיסי השתתפות להגרלה, דיברו בהתלהבות על ישראל ועל מוצרי ים המלח הישראליים, ומחאו כפיים בהתלהבות כאשר הוכרזה שם הזוכה המאושרת, שעומדת לטוס לישראל. כשחזרתי לארץ, כבר במטוס קיבלתי עיתון עם כותרת ראשית "מתיחות בין ישראל לשבדיה" - ממש הפוך למה שראיתי יום קודם במו עיניי. מסקנתי הייתה (ועודנה), שההסברה הטובה ביותר לחיזוק התדמית הישראלית בעולם, היא דרך העשייה "הנורמאלית" - מוצרי הקוסמטיקה, חברות ההיי טק, זוכי פרס הנובל, המרצים הישראלים בחו"ל (אם כי חלקם עושים שם רע מאד לישראל, ועדיף היה אם לא היו פותחים את פיהם כלל..), סרטי הקולנוע וכו' וכו'. ובהקשר זה - גם המשלחת הישראלית להאיטי תורמת נדבך נוסף לעניין, ומבטאה יותר מכול את הצורך שלנו לומר לעולם - "הפסיקו להשוות אותנו לשכנינו. אנחנו "נורמאליים", ממש כמוכם"...

 

לקריאת עקרונות נוספים וטיפים משכנעים, בקרו באתר שלי, www.yanivzaid.com , התרשמו ממגוון הסרטונים והמאמרים, והירשמו לרשימת התפוצה, לקבלת תכנים נוספים. אשמח לשמוע תגובות על הנושא ועל הפוסט הנ"ל.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב