דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


על שירה ריפוי ומה שביניהם 

מאת    [ 10/02/2010 ]

מילים במאמר: 476   [ נצפה 1952 פעמים ]

 

היכן מתחילה השירה והיכן נמשך מתוכה ריפוי? האם  אנו שרים כי אנחנו פועלים מתוך הרגל, נמצאים בתוך טקס  או תפילה, מרדימים את הילד, שוטפים כלים? האם אנו שרים רק מכורח הנסיבות , או מתוך רצון פנימי לרפא באמצעות הקול שלנו את עצמנו?

הקול האנושי נושא בתוכו נחמה, מרגוע, תהודה לקול הפנימי שבנו. יש בו תדרים  ומנעד שלא נמצאים בקול המדבר.

בקול השר,בשונה מהקול המדבר יש גם שליטה מודעת על נשימת ונשיפת האוויר, על הגיית המילים בהטעמה שונה מדיבור. יש גם מרווחים של שתיקה בין משפט אחד למשנהו, וגם הם חלק מהשפה השירתית. ויש את מה שלא ניתן לכמת למילים ולתאר, וזו המנגינה, הלחן. כמו סיפור טוב או  משל שנון, כך גם המנגינה קונה את מקומה בעולם הפנימי שלנו,מחלחלת ונשארת שם צרובה ושמורה . למנגינה עולם פנימי משלה: מבנה ,מנעד וצלילים, ריתמוס, מסגרת. היא מגיעה אלינו כמכלול שלם, ונקלטת בתודעה בהתאם לנסיבות שבהם עברה אלינו.

בתרבויות רבות נשים שרות תוך כדי עבודתן. בדרך כלל, תוך כדי עבודה פיזית קשה וממושכת. הפעולה של השירה נועדת למצב חוויה חיובית מתוך מצב של מאמץ פיזי, כדי לאגור כוח נפשי למאמץ המתמשך. מכירים את "אנו הולכים בדרך, הופה היי?", מכירים טירונים שצועדים ושרים בקולי קולות ?

רגע, ומה עם כל זייפני המקלחות לדורותיהם?...

כן, גם שירה במקלחת נותנת שחרור מהלחץ של ביקורת עצמית- האם אני שר יפה? האם אני מזייף/ת? קירות חדר האמבטיה מעניקים לנו מרחב תהודה פרטי ואינטימי.

אבל לא רק במצב של אינטימיות , או של מצוקה או מאמץ פיזי השירה מגיעה. בתרבויות רבות שרים לילדים לפני שנתם. התקשורת המוסיקלית  שמעבירה חוויות לזולת היא ברמה חושית עמוקה, ואנשים זקוקים לחוויה החושית בתהליכי מעבר ,כמו ממצב ערות למצב שינה. במצב של לפני שינה, המערכות הפיזיות והמנטליות נינוחות יותר, והשירה מרפה את הנפש, כמו גם נענוע חוזר והולך. גם לשירה יש את המעגליות שלה בשיר שיש בו מבנה חוזר ונשנה, כמו מנטרה מוסיקלית.

לפני כמה שנים נפטר חבר שלנו ממחלת הסרטן. ב"שבעה" פנתה אליי אשתו וסיפרה שהרופאים שתמכו בו בשלבים הסופניים, בהם עבר סבל רב, הציעו לה שינגנו וישירו לו, ושהיא מאד רצתה לבקש ממני להגיע אליהם, אבל התלבטה מאד...  אז הבנתי גם ששלב המעבר מעולמנו לעולם הבא גם הוא מעבר ששירה יכולה לעבד.

על ידי שירה, אנו מרחיבים את מנעד הצלילים היומיומי שעוטף אותנו ומרחיבים את הסביבה המנטלית לגבולות חדשים , ולהם אנו זקוקים מאד.

אלה הם הכלים שלנו לטפל בעצמנו, במצבים של מתח, פיזור, בלבול, עצב, כמו גם מעברים בחיים ומהם לחיים האחרים שלנו.  אנו בעצם אוספים את עצמנו דרך שירה וכל מה שהיא מביאה איתה כשפת ביטוי. בעצם, אנו  מנענעים את עצמנו בעריסת שירים ומחזקים את עצמנו .

 

בברכת צליל וחיוך, אסתי קמאי מוסיקאית ומעבדת מוסיקלית,מנצחת מקהלות, מנחת מעגלי שירה, סדנאות, מרצה בתחומי מוסיקה והתפתחות אישית. estee@hachitovim.net 054-2488868 http://esteekamai.com Skype:estee.kamai




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב