דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד לבחור תחום לימודים וקריירה 

מאת    [ 04/01/2007 ]

מילים במאמר: 818   [ נצפה 5611 פעמים ]

  

לקוח: אני מרגיש תקוע, העבודה כבר לא מספקת אותי

מאמן: מה היית רוצה לעשות בנידון?

לקוח: פשוט לעזוב את הכול ולמצוא עבודה אחרת.

מאמן: ומה מונע בעדך לעשות זאת?

לקוח: יש לי משפחה לפרנס, אם אעזוב את העבודה אהפוך למובטל וזה יהיה אסון.

מאמן: האם האפשרות היחידה היא שתהפוך למובטל?

לקוח: לא, אוכל לחפש מקום עבודה אחר

מאמן: ומה ציפיותיך ממקום עבודה אחר?

לקוח: לממש את עצמי, לחוש סיפוק.

מאמן: מצוין. אילו ערכים אתה רוצה להגשים בעבודה?

לקוח: הערכים שאני באמת מאמין בהם- יצירה, יוזמה אישית, כבוד הדדי, שיתופיות.

מאמן: נסה להשתמש בדימיון ולראות את עצמך במקום עבודה שמממש את הערכים הללו. 

תחום הקריירה ובחירת מקצוע הלימוד מעסיקים אותנו החל מהתיכון, דרך הצבא ולמעשה לכל אורך חיינו הבוגרים. השינויים כיום בשוק העבודה הנם מהירים, יחסי העבודה בין עובד למעביד הנם קונקרטיים ומבוססים על סיפוק צרכים הדדי ללא מחויבות לטווח ארוך והרצון לבסיס עבודה יציב עד ליציאה לפנסיה השתנה וכעת עומדת על הפרק השאיפה להגשמה עצמית בשוק העבודה. אם בעבר היצע העבודות היה מצומצם, הכלכלה היתה מבוססת על היחידה המשפחתית והמקצוע היה עובר מאב לבנו הרי שכיום ישנו שפע של הזדמנויות לפיתוח קריירות שונות  ומנגד, מקצועות כגון חייט,  נתפסים כלא רלוונטיים. פעמים רבות דווקא עודף מסלולי הבחירה בקריירה ובלימודים מכניס אותנו לסחרור וחשש שמא בחרנו במסלול הקריירה הפחות מתאים לנו. הפסיכולוגים דניאל כהנמן ועמוס טברסקי, זוכי פרס נובל לכלכלה, טענו כי בני אדם פועלים לאו דווקא מרצונם להגיע להישגים ורווחים אלא שבחירותיהם נקבעות פעמים רבות מחשש להפסד. כך לדוגמא, בעת בחירת מקצוע הבחירה תהיה מושפעת רבות לאוו דווקא מהרווח שבבחירת מקצוע זה כי אם מההפסד שנובע מאי בחירת מקצוע אחר. נטייה זו יכולה לגרום לאדם להימנע מעזיבת מקצוע בו הוא סובל ולהישאר בסטאטוס קוו מבלי להרוויח כלום או להפסיד אל מול הסיכוי לעזוב את מקום עבודתו ולבחור במקום עבודה אחר שהמשכורת בו גבוהה יותר אך סיכויי הקבלה אליו הנם 80% בלבד.  האימון האישי יכול לשמש כעזר רב במציאת כיוון הקריירה ותחום הלימודים המתאים. האימון האישי יכלול תוכנית פרטנית המורכבת ממספר שלבים בחיפוש אחר תחום הלימודים או הקריירה המתאימים ללקוח כשלכל שלב יקבעו המאמן והמתאמן יעד לביצוע, מה ייחשב כהצלחה בביצועו וכיצד ניתן יהיה למדוד זאת. 

 שלב ראשון:  בשלב זה יערכו המאמן והלקוח סקירה היסטורית של תחומי העבודה בהם עסק הלקוח עד כה: אילו מקומות עבודה עבר עד לאימון, מה אהב בכל מקום עבודה, מה לא אהב, אילו כישורים הפגין בכל מקום עבודה, כמה זמן הצליח לעבוד בכל מקום כזה ומה היתה סיבת העזיבה. 

שלב שני: בשלב זה יבדקו יחדיו המאמן והלקוח מהם הצרכים האישיים של המתאמן ממקום העבודה: מהן ציפיותיו מעבודה? מה משמעות העבודה עבורו?, מה ייחשב עבורו כהצלחה? אילו תחומי עניין הוא מגלה? מה יעניק לו סיפוק? מה יחשב עבורו כמעניק משמעות ומוביל למימוש עצמי?לתחום ההגשמה העצמית הלקוח מביא אתו את ערכיו האישיים המהווים את בסיס האמונה הפנימית שלו ואשר הגשמתם תביא לידי סיפוק ותחושת הרמוניה הן בתחום הקריירה והן בתחומי חיים אחרים (יושר, כבוד, עוצמה, רוחניות, אמונה באל, שימור הסביבה, יצירתיות, אהבת הזולת, חברות...). במידה והלקוח מתקשה בלמצוא את הערכים החשובים לו ניתן להציג לו רשימת ערכים ולבקש לדרגם עפ"י מידת החשיבות עבורו ובהמשך לשאול אילו עבודות יכולות לכלול את הערכים שהוא הציג כחשובים לו.חשוב לזכור כי תחום ההגשמה העצמית הנו דינאמי ומשתנה, מה שנחשב עבורנו כשיא ההגשמה העצמית בדמות טיול למזרח בגיל 21 לא ייחשב בעינינו כהגשמה עצמית בגיל 30 ועל הלקוח להיות מודע לכך ולראות מפרספקטיבות שונות מה נחשב עבורו כהגשמה עצמית בתקופות שונות של חייו .

 שלב שלישי: בשלב זה יוכל הלקוח לרשום לעצמו מהם התחומים בהם הוא יכול להציג יתרון יחסי על פני אחרים. בכדי לקבל אינפורמציה נוספת יהיה עליו להתייעץ עם הקרובים אליו, עם חבריו, בני משפחתו ואף מעסיקים מן העבר. הלקוח יבקש מהם לענות לו בכנות על שאלות אישיותיות תוך דגש על חשיבות המידע האמין עבורו ועבור קידומו המקצועי. הלקוח יוכל לשאול אותם מהם כישוריו לפי דעתם, מהן תכונותיו הבולטות בתחום העבודה ובתחומים אחרים, מהם חוזקותיו ומהם חולשותיו. בסיום יוכל הלקוח לשאול אותם אילו מקצועות מתאימים לו עפ"י היכרותכם אותו.

 שלב רביעי: בשלב זה יוכל הלקוח לבצע תרגיל בדמיון מודרך בו, לאחר הרפיה עמוקה ידמיין  שהוא עובר במנהרת הזמן 5 או אף 10 שנים קדימה. הלקוח יתבקש להביט בעצמו הדמיוני, בלבושו, בתווי פניו, בסביבת מגוריו העתידית, בבני משפחתו העתידיים ובמקצועו העתידי. חשוב שבתרגיל זה הלקוח ייתן דרור לדמיונו ולא יאפשר למי שהוא היום להפריע למי שהוא יוכל להיות. לאחר מכן ינסה הלקוח לשוחח עם האני העתידי שלו, לשאול אותו במה הוא עוסק, כיצד הצליח להגשים את ערכיו, כיצד הצליח להגיע לחיים מספקים בעלי מימוש עצמי. 

שלב חמישי: בשלב זה, לאחר שללקוח תהיה אינפורמציה לגבי חוזקותיו, חולשותיו, תחומי העניין בחייו, ערכיו והדברים אשר מעניקים משמעות לחייו יהיה עליו לפנות לתוכנית ביצוע: ראשית הלקוח יתבקש לערוך סקירה של אתרי אינטרנט או מודעות דרושים ולבדוק אילו מקצועות עונים לדרישותיו, בהמשך ינסה הלקוח ליצור קשר עם אנשים העוסקים במקצועות הנראים לו כמתאימים עבורו (דרך שליחת אי מייל, התקשרות למקומות עבודה, שיחה עם מרצים במוסדות לימוד, הליכה להרצאות בתחומים שונים...). הלקוח יוכל גם להרחיב את הידע שלו על תחומי העיסוק המעניינים אותו דרך רישום לקורסים  ודרך התנדבות במקומות עבודה הנושקים לתחום העיסוק המעניין אותו. 

שלב שישי: שלב זה הוא השלב היישומי: רישום למוסד לימודים או פנייה לראיונות עבודה בתחום הנבחר. 

בהצלחה 

הכותב הנו פסיכולוג (M.A. בפסיכולוגיה רפואית)
מנהל פורום פסיכולוגיה רפואית ב- YNET
עוסק בהנחיית קבוצות, אימון אישי, יעוץ הורים ופסיכולוגיה רפואית.

http://www.psycoaching.co.il
psycoaching@gmail.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב