דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הרצון לנקום 

מאת    [ 07/02/2010 ]

מילים במאמר: 1394   [ נצפה 4552 פעמים ]

הרצון לנקום

הנקמה תופעה המושתת ובנויה מתוך הרצון לגמול ברע למי שהרע לך ומאפשרת לבטא את ההרגשה .

במהלך חייו של כל אדם מתפתחת לה תכונה שנקראת "הרצון לנקום" , חלק לא מבוטל מן האוכלוסייה נוקם בפועל וחלקו האחר דמיין את פרטיו , ובכך מתאפשר לשני סוגי "הטיפוס" להקל על עצמם ולטפל בתחושת הכעס והתסכול.

 נקמה - עליה וקוץ בה .

בני האדם מחולקים לשתי קטגוריות. אלה שחישוב חשבונאי זורם בעורקיהם ואלה שחישוב חשבונאי זה מסך שחור עבורם.

במרכז הארץ נכנסת מורה לכיתה ואומרת לתלמידים: היום אתם מתחילים ללמוד את המקצוע הכי קשה - חשבון. התלמידים שנמצאים בשלב כל כך משמעותי לחייהם מתחלקים מיידית לשניים מבחינה פסיכולוגית. אלה שחיבקו ואלה שדחו על הסף את המקצוע .

 עברו להם מספר שנים, הילדים מאותה כיתה גדלו והמשיכו את לימודיהם בתיכון. חלקם במגמת התיאטרון, שבה למדו מרבית הבנות ומספר מצומצם של בנים, רובם בחרו מקצוע בחירה שני, בתחום ההומאני. מהסיבה הברורה והיא "אהבתם" הגדולה למקצועות המדעים. אולם לצערם מתמטיקה זה לא מקצוע בחירה אלא חובה.

את מקצוע המתמטיקה לימד מורה שנחשב לאחד מהמורים היותר טובים שמלמדים באותו תיכון. התלמידים מאוד אהבו אותו, הוא ניחן בכישרון להעביר את החומר ברגישות ובהתאם ליכולותיו של כל תלמד ,בנוסף הקדיש את רוב זמנו הפנוי בטיפוח בית הספר . בחינות הבגרות עמדו בפתח ואחת מתלמידותיו נגשה אליו ובקשה ללמוד באופן פרטי. המורה ענה בשלילה וציין שהוא לא מלמד באופן פרטי, אולם הוא מוכן להקדיש מזמנו הפרטי בכדי שהיא תצליח בציון המגן שלה. המשיך ואמר שאשתו נעדרת בימים הקרובים ולכן תוכל להגיע לביתו בערב לאחר שישכיב את ילדיו. המורה המשיך וציין שתבדוק עם שאר התלמידים הזקוקים לעזרה ושיצטרפו אליה. וכך היה . אותה נערה הגיעה לביתו עם חברתה לכיתה, שתיהן היו הכי חלשות בכיתה אם לא בכל השכבה. המורה הקדיש להן מספר שעות ולימד אותן כל מיני שיטות ודרכים שיקלו עליהן. העזרה נמשכה עד ליום שלפני מבחן המתכונת. מספר ימים לאחר המבחן הגיעו התוצאות. כל חברותיהן לכיתה עברו בהצלחה גדולה וביטויי השמחה היו גדולים מהמשוער. הסיבה לכך הייתה ברורה - תוצאות המבחן היוו מרכיב משמעותי בציון המגן, אולם לצערן של שתי הבנות הן היו היחידות שנכשלו.

כעסן היה רב, הייתה להן תחושה שכולם מזלזלים בהן, שהן שוות פחות, הקנאה והכעס בערו בהן והשנאה למורה למתמטיקה לא איחרה להגיע. כשהן יושבות יחדיו עם מר גורלן והשנאה בוערת, הן מחליטות להגיש נגדו תלונה במשטרה בטענה שהוא נגע בהן במקומות אינטימיים בזמן שלימד אותן בביתו. אחת הנערות לקחה על עצמה את ביצוע הנקמה, ניגשה ליועצת וסיפרה לה על מעלליו של המורה למתמטיקה. היועצת הייתה בהלם, שאלה אותה אין ספור שאלות בכדי להבין עד כמה זה נכון. חשבה כי אולי הנערה לא הבינה את כוונתו של המורה והוא סך הכול רצה להביע את תמיכתו, אולם התלמידה התעקשה שהוא נגע בה במקומות מאוד אינטימיים וזהו לא היה חיבוק אבהי. היועצת שהכירה באופן אישי את המורה שנתפס בעיניה ובעיני כל המורים כאדם ישר, הגון, עוזר לבריות ובאותה מידה נחשב מבחינה מקצועית לאחד המורים הטובים בתיכון. הנערה, במהלך כל אותן שאלות, המעיטה בתשובות ובכתה ללא הפסק. לפני שיצאה מהיועצת זרקה שיש עוד בחורה שהוא הטריד מינית, אמרה את שמה וברחה לחצר. היועצת קראה לנערה השנייה והתהליך חזר על עצמו. הנערה דיי התפלאה מהחשיפה וציינה שהיא כועסת על החברה כי סיפרה את סודה, הדגישה שאינה מעוניינת לפרט אך אימתה את הדברים ואמרה שהוא אכן הטריד אותה מינית. היועצת נגשה למנהל התיכון וסיפרה לו על המקרה.

המנהל, מעצם תפקידו, השעה את המורה למתמטיקה ,אסר עליו לשהות בבית הספר והדגיש בפניו שעליו לנתק כל קשר עם תלמידיו ובפרט עם הבנות שהתלוננו. בהמשך זימן המנהל בנוחות היועצת את הורי הנערות וסיפר להם על המקרה. ההורים המומים ,כעוסים  ומבלי שבדקו את פרטי המקרה עם בנותיהם, נגשו לתחנת המשטרה והגישו תלונה על הטרדה מינית שבוצעה על ידי מורה למתמטיקה. שתי הבנות הוזמנו לחקירה כשהן מספרות את אותו סיפור. עוד באותו הלילה נעצר המורה לחקירה. בכל תהליך החקירה הוא בכה והתחנן שנעשה לו עוול והוא מעולם לא נגע בשום נערה ושזו עלילה מרושעת .

המורה למתמטיקה קיבל 6 שנים מאסר בפועל ובנוסף נידרש לשלם פיצוי לכל נערה . אף אחד לא האמין לו, ילדיו הפנו לו עורף ואשתו התגרשה ממנו. כך עברו להם השנים, המורה למתמטיקה השתחרר מהכלא, כל ניסיונותיו לשקם את הקשר עם ילדיו העלו חרס, ילדיו פשוט התביישו בו והעבירו לו המסר , אבא שכזה הם לא רוצים. לאחר מספר שבועות שם המורה קץ לחייו ובמכתב שהשאיר ציין שמעולם לא נגע בשום תלמידה, החינוך היה כל עולמו, ילדי היקרים, הקפיד להדגיש, "אני לא מאשים אתכם ,גם אני הייתי נוהג כמותכם, שהרי אני מורה ומחנך ולימדתי אתכם שבוחנים את האדם על פי מעשיו ולא על פי קירבתו המשפחתית".

 ללוויה הגיעו מספר מועט של אנשים, אפילו מניין לא היה, ילדיו לא נוכחו בהלוויה. הווידוי לא איחר להגיע , אחת מאותן נערות לא יכלה לשאת יותר את העול על גבה ,לאחר ששמעה על ההתאבדות.פנתה למשטרה וסיפרה שכל התלונה הייתה שקרית והנקמה נולדה מתוך הכישלון הצורב במבחן. היא ממשיכה ומספרת שהיא לומדת הוראה וחברתה משרתת בצבא כקצינה בקבע. הוגשה נגדן תביעה, האחת נאלצה להפסיק את לימודי ההוראה והאחרת שוחררה מידית מהשרות הצבאי . עם היוודע העניין לילדיו ולגרושתו, בקשו לערוך לו לוויה חוזרת ולבקש את סליחתו על העוול שהם עשו לו, עוול שילווה אותם כל חייהם ......... ובכאב על חוסר התמיכה .

 קנאה היא תחושה של מועקה ותסכול, לעומתה הכעס הוא תגובה של השפלה או איום. כששניהם חוברים יחד, נוצרת לה תופעה חדשה ואנטיפטית - השנאה . בתהליך המעבר משנאה לנקמה מתפתח רצון לפגוע, להרוס, עד קיצוניות בחיסול הגורם.

הנקמה היא תופעה שכיחה וידועה מאז ומעולם, שמתפרסת בכל תחומי החיים. אף על פי שהנקמה מייצגת רעיון של צדק, כפי שנתפס על ידי יחיד או קבוצה , מטרתה לגרום סבל .

 השאלה הנשאלת היא , האם ניתן למנוע את הנקמה שנחשבת להרסנית במיוחד וברוב המקרים גורמת לנזק בלתי הפיך ? 

בחלק לא מבוטל מהמקרים ניתן למנוע את הנקמה. איך ?

אם תרצה לנקום באויבך תוסיף מעלות טובות ותלך בדרכי ישרים , ובזה ממילא תתנקם בשונאך, כי הוא יצטער על מידותיך, יתאבל בשמעו שטוב לך. אבל אם תעשה מעשים מכוערים , אז ישמח שונאך על חרפתך , והנה הוא מתנקם בך.

 הסיפוק בנקמה הוא קצר ,אבל המחיר והזמן בעבורו ארוך לאין שיעור .

הנקמה היא תוצר שחוזר כבומרנג .

צריך סולם בחיים . במידה ונגררים לתהליך של נקמה ובטרם ביצעו, שתפו מגוון רחב של אנשים בתהליך הביצוע ,תמיד יהיו אנשים שרואים את החיים בצורה שונה, ולהם בודאי יש פתרונות חלופיים ומקורים .

 מתברר שאדם שנוקמים בו זוכה לאמפטיה ,דווקא מאנשים שהנוקם מאמין שיתמכו בו .

הנקמה היא המקרה היחיד שרצוי לחשוב על חצי כוס הריקה .

הנקמה היא סיפוק של תסכול וחוסר אוניים .

קל יותר לחשוב לפני ביצוע הנקמה ,מאשר לחזור בתשובה לאחר מעשה .

הנקמה ביטוי לחולשה ........המחילה ביטוי לחוזק ואומץ.

כשאדם ניחן ביכולות של עוצמה, ביטחון עצמי וכישרון ,הנקמה לגביו אינה מהווה אמצעי .

 שלושה לאווים חלים על האדם

האחד     לא להיות עקשן

השני      לא להיות מרוכז בעצמך

השלישי   לא לחשוב שקיימת רק אפשרות אחת

Miki hirsh                        

 ולכל אותם סבים ,סבתות ,אבות ,אמהות קרובים ורחוקים כאחד שסבלו או סובלים מנקמת ילדיהם

"סב השעה"

- קו חם לזכויות סבתות וסבים לקשר עם נכדיהם בישראל קיימת הערכה לפיה, כ 300,000 סבתות וסבים מנותקים בעל כורחם מנכדיהם. לעיתים בעקבות גירושין של ילדיהם נמנע מהם הקשר עם הנכדים, לעיתים בעקבות פטירה ומעבר למקום מגורים מרוחק. במקרים אחרים מנותק הקשר על רקע סכסוכים בתוך המשפחה.הנכם רוצים לברר מהן זכויותיכן, כיצד אפשר לחדש את הקשר. ארגון משפחה חדשה פתח במיוחד עבורכם, "קו חם" הנותן מענה משפטי לבירור זכויותיכם. צרו עמנו קשר.

 "סב השעה" קו חם לסבים וסבתות הזכות לקשר עם הנכדים מהו הקו החם לסבים וסבתות - - ארגון משפחה חדשה, פותח בפניכם את השער לבירור הזכויות שלכם להיפגש עם נכדיכם. - הזכות למשפחה איננה מסתיימת בדור אחד, זוהי זכות רב דורית. - הקו החם ישיב לשאלותיכם ומצוקותיכם בדבר הפרת הזכות שלכם לראות את נכדכם. למי מיועד הקו החם של משפחה חדשה - - סבתות וסבים שלהם זוגיות חדשה וילדיהם ניתקו עמם קשר ומונעים מהם לראות את נכדיהם. - הורים שכולים שבני הזוג של ילדם שנפטר מונעים מהם להיות בקשר עם נכדיהם. - הורים שכולים המעוניינים להוציא לפועל צוואה ביולוגית של ילדיהם ולהמשיך את הדור. - הורים שילדיהם חיים עם בני זוג מאותו המין המעוניינים לקבל מידע על זכותם לנכדים. - סבתות וסבים לנכדים מאומצים. - סבתות וסבים לילדים שחזרו בתשובה או בשאלה. - סבתות וסבים לילדים שהצטרפו לכתות. - סבתות וסבים לנכדים הסובלים מגילויי אלימות או הטרדות מיניות בבית הוריהם. - סבתות וסבים הנתבעים לשלם דמי מזונות לנכדיהם. וכל מי שמבקש לקבל מידע על זכותו להיות בקשר עם נכדיו. - למי שילדיהם התגרשו והילדים או בני זוגם מונעים מהם לראות הילדים.

מי משיב לשאלותיכם בקו החם עורכי הדין של ארגון משפחה חדשה, מומחים לזכויות המשפחה ישיבו לכל השאלות.

 כיצד פונים לקו החם מענה אנושי - טלפון 03-5660504 03-5660504 ימים א' עד ה' 09.00-17.00

מיקי הירש




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב