דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העתיד על בסיס מה שלמדנו מהעבר 

מאת    [ 03/01/2007 ]

מילים במאמר: 1132   [ נצפה 2605 פעמים ]

יום שני 25 דצמבר 2006

על רקע השיחות על הפילוסופים ביוון העתיקה, והטאוריות שהפילוסופים בזמנים ההם הפיצו, ואנחנו דנים בהם עד עצם היום הזה. ועל בסיס הסקרנות האנושית בזכותה התרחב הידע האנושי לרמה כול כך מתקדמת כפי שבאה לידי ביטוי במכלול נושאי המחקר, ההמצאות והידע המרוכז בספרים שבמדפי הספריות ומוסדות המדע והמחקר, יש בידי כול אחד, על פי רמתו האינטלקטואלי האישית והזמן שמקדיש, לנדוד במרחבי ההנחות, ולנסות לבנות, כול אחד לעצמו, ראיה משלו על העולם הסובב אותו, על תחילתו, בריאתו, ראשית החיים על פני כדור הארץ ועל קיומו של אלוהים הכול יכול, זה שמיצג את כול השאלות שאין להן תשובה הגיונית מוכחות ומוסכמות, בינתיים.

שני תחומים חשובים, חדשים יחסית, שבהתפתחותם המהירה פתחו צוהרים חשובים בהבנתנו לעומק ונסחו תשובות לשאלות שהיו נעולות בפנינו - תורת הקוונטים והגנטיקה - ידע שהתפתח ויכול לשפוך אור על נושאים שמעניינים אותנו ובהם מידע חשוב ביותר ממנו ניתן להפיק על הצפוי לעתיד האנושות, וכמובן לעתיד שלנו לכולנו.

אני מאשר, שפעמים רבות אני מופתע מהיכולת לנדוד עם המחשבות, לפתח אותם ויחד עם היכולת האסוציאטיבית שיש לכול אחד, לחשוב הגיונית על דברים שמסקרנים ונדמה לנו כאילו אין להם תשובה סדורה. ואנחנו איננו מותרים. אנחנו בונים תשובות לכול שאלה ואפילו מניחים כי גילינו את התשובה הנכונה היחידה האפשרית עד, ששוב נותנים חופש למחשבה האסוציאטיבית, ושוב נמצא פתרון חדש וכך מתגלגל התהליך שמאפשר לנו להגיע לרגיעה זמנית עד הפעם הבאה.

האמת - יש אלות שאין להם תשובה היום. רבים הדברים שמסקרנים אותנו לדעת, ואין עדיין למדע לתת תשובות מוסמכות, המבוססות על הוכחות מוצקות. למדענים אולי יש תשובות חלקיות שחשופות לחילוקי דעות קוטביים, בשלבים של טרם הסכמה וללא עוררים.

עבור רוב בני האדם, התגליות של הפילוסופים של ימינו בשני התחומים אותם הגדרתי, הם הרבה מעבר ליכולת הפיענוח של רובינו. רק מעטים מבינינו יכולים לרדת לשורשי ההסברים המסובכים של ההוכחות והאי הסכמות שיש בהם כדי להניע אותנו לפקפק בקיומו של "כוח עליון" שבלעדיו תיתכן אנרכיה חברתית.

והרי, לא ניתן היה להשיג השגים כול כך מרשימים ללא התפתחותם של מדעים אחרים שתרמו לביסוס ההנחות על ידי יכולת של חישובים מתמטיים וסטטיסטיים, לבניתם של כלים מתוחכמים, למחשבים רבי יכולת, ובעצם כול תחום מתחומי המדע מעורב ומוסיף את הערך המוסף השייך לו, למכלול הידע הנחוץ במאמץ להבין: מי אנחנו, מאין באנו ואולי לאן פנינו.

בדרשה המסורתית של האפיפיור לרגל השנה החדשה, - לשנת 2007 - מעל המרפסת המפורסמת בוותיקן, התגייס כבודו להזהיר אותנו מפני שחיקת האמונה שלנו ב "כול יכול" רק בגלל ההתקדמות המרשימה בהבנת קיומו של האדם ובתהליכים שבהתהוותו והתנהלותו של היקום.

ההנהגות החברתיות והדתיות חוששות בצדק, כי ירידה במחויבותנו כלפי מי שנחשב "לגדול מכולם, לכול יכול" והצווים שציווה עלינו - בהנחה שרבים משתדלים לחיות על פי תורתו שיש בה כללי מוסר סדורים - צווים אמיתיים ולא צווים של מנהיגים מקריים, שצמחו או השתלטו עלינו, בדרך כלל בזכות הכסף או נשענים על קבוצות כוח רחוקות מתום הלב הדרוש להנהגה כנה של ציבורי אנשים.

אינני חושב שהתהליך יהיה מהיר. מדובר על עוד שנים רבות של מחקר ולימוד - אם בכלל - עד אשר יקום האחד שינסח תשובות מוסכמות לשאלות הרבות בטרם יעמוד מול "העם" ויצהיר כי העולם לא נברא על ידי אלוהים אלא התפתח בדרך משל עצמו. ואני מקווה - כולנו צריכים לקוות - שסופו של האיש או האישים שידברו אל "העם", לא יהיה כסופם של אחרים לפניהם אשר קמו והסבירו דברים חכמים שהיה בהם כדי לערער על תורתם של השליטים בפועל, גם אם תורתם של השליטים הייתה שגויה.

יש התחלה צנועה בתהליך של הצגת תורת הקוונטים בפני ההמונים. אני מודה שההסברים, ואפילו הם ראשוניים ביותר, נשמעים כדברים שהם מעבר להבנה של האיש הרגיל. א', משום תשתית הידע הבסיסי הדרוש והחסר בדרך כלל. ב', משום חוסר היכולת לשנות בעצמנו דרכי חשיבה חדשים שנקלטו על ידנו, ואין בידנו הכלים לקבל דעה אחת כאמיתית של אחד, יותר מהדעה של אחרים. מאידך, הממסד השלטוני יעשה כול שביכולתו לתמוך בגרסה המחזקת את מעמדו, ויש כזה.

אני מודע שבדברי אני פותח פתח לדיונים בתחומים אחרים במיוחד בתחומים של ניהול קהילות, פוליטיקה, חופש הדיבור וחופש הפרט ועוד הרבה סעיפים שבתחום ההתנהגות והרבה פחות בתחום המדע התאורטי. ועל כול אלה,שרק הזכרתי כאן, במקום אחר ובזמן אחר..

ובכול זאת, על שני התחומים שהזכרתי בראשית הכתובים כאן.

באשר להתהוותו של העולם, התשובות ינוסחו על בסיס לימוד התהליכים המתרחשים ב "SPACE" אם אנחנו רואים אותם או רק מחשבים אותם. אני בהחלט מוכן לתת אימון במדענים שעוסקים בכך, כי תוצאות המחקרים שלהם, בתוספת החישובים הכול כך מסובכים והמחקר המעמיק של התופעות "השמימיות" שנקלטים במכשירים הטכניים המשוכללים והמשתכללים נראים יותר מסבירים, לפחות בעיני.

אני נותן אימון על בסיס ההכרה כי הם שומרים איש על רעהו כמו בכול התקופות בעבר וזאת בזכות החשיבה החופשית שמאפשרת לתלמידים לחלוק על דעתם של מוריהם ולשפר לאורך זמן אמירות שנוספו להם עובדות שלא היו ידועות בעת שנאמרו במקור.

אני מאמין כי ב "SPACE" הזה, ( שטח ללא גבולות ושכדור הארץ הוא חלק ממנו ) קיימים מצבים שמיצגים שלבים בהתהוותו של היקום שאנחנו מכירים ומשייכים את בריאתו לכוחו של אלוהים. באותה מידה, אני מעריך כי המצב הנוכחי, של היום, איננו סוף פסוק. הכדור הזה עוד צפוי למהפכים ואולי להתפוררות שתביא לסופו הפיזי לטובת גופים אחרים ב "SPACE".

האם קיומו של כדור הארץ היא עובדה מוצקה המאשרת את המשך קיומו לתמיד, ללא הגבלת זמן? אמירה כזאת אין לה על מה להסתמך, אבל אם אומנם, נקבל את ההנחה שהכול מתרחש בתהליכים שהם בילתי פוסקים המשנים מצבים קיימים ומצבים חדשים, הרי אין סיבה להכריז כי קיומו של כדור הארץ מובטח ל"תמיד". יש קולות של הוגים דגולים שמציעים היום כי בני האדם יתישבו על גרמי שמיים נוספים כדי למנועה את הכחדתם של החיים, אם וכאשר יתרחשו שינויים הרסניים, בלתי הפיכים.

ואם הינו יודעים לקבוע את העשוי להתרחש, האם בני האדם היו נוהגים אחרת? על בסיס הנסיון האנושי מאז ראשיתו של האדם כאדם ועד ימינו, אולי ניתן לסרטט דגם או דגמים של הצפוי. ואם לא במדוייק הרי כי יהיה זה סירטוט קרוב לצפוי.

לנו, החיים היום ומחר על גבי הכדור הזה, נתלבט בבעיה יותר מסובכת, לטעמי, הנובעת מהתקדמות הגדולה שחלה בתחום הגנטיקה.

התוצאות המדעיות המרשימות שמאפשר להתערב בתהליכים שנוגעים לקיומו של האדם ואפילו כול יצור חי על פני כדור הארץ, הם בבחינת השג שיש בו סיכויים לשפר את עתיד המין האנושי, ולא רק. במקביל, יש בידע המצטבר, סיכונים גדולים באשר לאפשרויות כי גורמים לא אחראים יעשו בידע הזה, שימושים שיעשו את החיים אומללים באמת.

נכון שבמקביל להצלחות במעבדה, מתנהל ויכוח ערכי על דרכים לשמור את השימושים המתאפשרים כתוצאה מהצלחות המחקרים, בפיקוח גורמים אחראיים. לצערי אינני יודע להעריך האם אומנם אפשרי.

שאלות של מוסר, יושר, חמלה ועוד דברים טובים כאלה עשויים לעמוד במבחן העליון של החברה האנושית, ואני מתקשה להיות אופטימי.

הידע שהצטבר בניסויים בביקוע האטום, למדנו לתרגם לנשק שיש ביכולתו לחסל את כדור הארץ, ומה עם היכולות בתחום הגנטיקה - האם נייצר "עוזרות בית" ו"עבדים" על שתיים שישרתו אדונים בני מעמד עליון?

גם זה כבר היה בהסטוריה של עמים ומדינות. ועל זה אולי כדאי לדבר היום ואולי נמצא דברים חכמים להגיד. מי יודע ?

דני.

דני פלד - חבר קיבוץ ניר יצחק בנגב המערבי מינואר 1951 - יליד 33.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב