דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הלבן המלאכותי של הכתר 

מאת    [ 07/02/2010 ]

מילים במאמר: 915   [ נצפה 1716 פעמים ]

ישנם מראות אנושיים מגוחכים: בעיקר כאלה שנגרמו באופן יזום, בכוונה תחילה ובידי אדם. ניחא, טעם אישי הוא עניין של חינוך, של פולקלור ושל גיאוגרפיה. הטעם האישי אינו מתחשב במספר האנשים המגחכים למראה התוצאה, אלא בחלומות שברובם אינם רציונאליים.

הרי כולנו מכירים את התופעה של הנערה האפריקנית, שחורת-העור, אשר לא זו בלבד, שמתחה ויישרה את שערה המקורזל – אלא, שצבעה אותו בבלונד בהיר נוסח סקנדינביה (על מנת להיראות "לבנה"...). זה מעלה תמיד גיחוך על שפתי המתבונן, הרואה לפניו איזו קפריזה יומרנית בלתי-מוצלחת. כמו של אותו העורב, במשל הידוע, אשר התאמץ כל-כך להתקשט בנוצות היונה עד שהפך לבדיחה גם בין העורבים וגם בין היונים.

פעמים רבות, כאשר דרוש טיפול שיניים לשחזור השיניים הקדמיות (בעיקר כתרים) – שומע רופא השיניים את המשאלה: "אני רוצה שתעשה לי הכל בלבן... שיניים לבנות-לבנות!". משאלה זו מושפעת בעיקרה מצפייה בסרטים הוליבודיים, מתמונות השער של שבועונים  ומתמונותיהם של סלבריטאים ודוגמנים, שהפכו למודל לחיקוי. המטופלים האלה מחפשים תדמית לא-טבעית, בלי להתחשב בעובדה, שכל התצלומים שראו עברו טיפול בידי גרפיקאים – הן לצרכי דפוס והן באולפני ההפקה של הקולנוע... בפרט היום, בעידן המחשב, ניתן להלבין את שיני המצולם עד ללובן מסנוור, במחי "קליק" אחד.

-         מהי האמת לגבי שיניים לבנות?

-         אין בטבע שיניים לבנות. לא לאדם ולא לבעלי-חיים אחרים.

כל אדם נברא בצבעים הטבעיים שלו, שבדרך-כלל יש ביניהם התאמה שלמה ומלאה. צבע השיניים, צבע העור, צבע השפתיים (ללא איפור) וצבעי השיער והעיניים – כל אלה מתואמים ביניהם מלידה, גנטית. למשל: למי שנולד בלונדיני יש ברוב המקרים גם עיניים כחולות או ירוקות. העור שלו בהיר ושיניו עם נטייה להיות צהבהבות. הצהבהב הזה בולט יותר בגלל הרקע של העור הבהיר. השפתיים בהירות אף הן. לעיתים – עד שהגבול שבינן לבין עור הפנים מטושטש (באופן שמכריח נשים להדגישו בעיפרון מיוחד סביב השפתון, כשהן מתאפרות)...

גם שיני האפריקנים הבוהקות, אינן "לבנות" ממש – אלא באופן יחסי. הן נראות כך, הודות לעור הכהה, (חום-שחור) ולכתמי פיגמנט חום על החניכיים הנמצאים ברקע.

-         אז מה רע, או פסול, בשיניים "לבנות-בוהקות"?

-         רופא שיניים טוב, עושה כל שיש ביכולתו, כדי למנוע מראה מלאכותי של השיניים. הגם שזוהי האמת לאמיתה. אין הכרח, שכבר מרחוק יכיר כל מי שמתקרב כי מדובר בשיניים מלאכותיות. מבחינתו של רופא השיניים – זה ייחשב ככישלון אישי...! עדיף לו, שהשיניים המשוחזרות בכתרים תיראינה טבעיות כמו המקוריות-האמיתיות, תוך שהן משתלבות ונבלעות בסביבתן. על קיומם של "כתרים" במקום שיניים טבעיות – יכולים המטופלים לספר למי שירצו. גם בכמה עלה להם הטיפול. אבל שאלה כמו: "מי עשה לך את השיניים ?" מעידה על כך, שהרופא והטכנאי במעבדה נכשלו במשימתם ובכוונתם  לחקות את המצב הטבעי והנורמאלי. שיניים "לבנות" צועקות למרחוק: "אנחנו מלאכותיות, לא אמיתיות!" . האם זה מה שרוצים המטופלים לקבל? האם עבור זה הם משלמים במיטב כספם?

-         אז, למה לא להכין כתרים בהירים יותר, לפחות?

-         זה ניתן להיעשות - אך בזהירות הדרושה כדי שלא להגזים. אפשר להבהיר במעט. רק באופן שלא ייווצר הבדל ניכר, בין צבע הכתרים לבין צבעיהן של שאר השיניים בפה.

-         איך זה אפשרי?

-         לרופא השיניים יש אמצעים שונים לקביעה והתאמה של הצבעים ואף גווני-ביניים. לשן הטבעית אין אף פעם צבע אחיד לכל אורך הכותרת. השן תמיד כהה יותר בגבול החניכיים ובהירה יותר באזור הלהב או בשטח-הלעיסה. רופא השיניים מציין לטכנאי השיניים מהם הצבעים הדרושים בכל איזור של השן. לטכנאי יש מפתח-צבעים עם קוד זהה לזה שבידי הרופא. עפ"י רישומי הרופא (ורופא-אמן, אף יצייר את זה עבור הטכנאי) – יבחר הטכנאי את צבעי החרסינה לחיקוי המראה של השן הטבעית.

-         ומה לגבי החלום על שיניים לבנות?

-         כשם שאין בטבע שיניים כאלה – רצוי שגם לא יהיו עוד חלומות כאלה. אלא אם כן, עדיין יש שם, מי שמתעקשים לחייך בחיוך של "טיפ-אקס" לבן.

 

 

ד"ר שלום פליסר, רופא שיניים בתל אביב מרפאת השיניים של ד"ר פליסר פועלת ברחוב ברחוב פרישמן 29א’ (בדיוק מול חניון תל נורדאו) במרפאה תקבלו את כל סוגי טיפולי השיניים:  מבדיקה תקופתית דרך  סתימות, טיפולי שורש וכלה בכל סוגי הטיפולים השיקומיים.  בעל ניסיון רב בשיקומים פרותטיים נרחבים ובפתרונות שיקומיים יצירתיים, במקרים קשים ומסובכים לטיפול. יצירתי, מיומן ודייקן בכל הטיפולים המבוצעים. לקביעת תורים או לעזרה ראשונה וטיפולי חרום התקשרו: 052/3854620




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב