דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עיצוב ותכנון חדרי נוער 

מאת    [ 01/02/2010 ]

מילים במאמר: 700   [ נצפה 4104 פעמים ]

עיצוב חדרי נוער  טלי ארז *

מושג הילדות התפתח רק במאתיים השנים האחרונות ורק במקומות שרמת החיים מאפשרת זאת. בארצות נחשלות ילדים נחשבים לכוח עבודה ולכן ככל שיש למשפחה יותר ילדים יש לה הכנסות רבות יותר. בטורקיה חינוך חינם הוא עד כתה ד ואז מצטרפים הילדים למעגל העבודה. שם רק מי שיכול לאפשר לעצמו מימון לימודים לילדיו מכיסו הפרטי, יכול להאריך בעצם את תקופת הילדות שלהם. מדינה מפותחת, אם כן, נמדדת לפי מספר שנות לימוד חינם שהיא מאפשרת לאזרחיה הצעירים. הסטודנטים בעצם מוחים על כך שאינם פטורים משכר לימוד כמו באירופה. החברה המערבית מאפשרת לאזרחיה הצעירים להכין את עצמם לתקופת הבגרות, וככל שתקופת הבגרות דרשנית יותר (טכנולוגית, כלכלית) כך תקופת ההכנה מתארכת. הורים שיכולים לאפשר לצאצאיהם בסיס יותר איתן, מחזקים את תקופת הילדות. אנו עדים לכך שבשנים האחרונות הוארכה תקופת השהות של הצעירים בבית הוריהם, גיל החתונה עלה, גיל הלידה עלה ומספר שנות הלימוד עלה. כל זה יכול להעיד על העובדה שצעירים מרגישים נינוחים יותר בחברת הוריהם ושדרכם אל הישגים גבוהים יותר מתאפשר דווקא מתוך הבנה לצרכיהם ולא מתוך לחץ עליהם (כל זה כמובן בהסתייגות; האומנות האמיתית נמצאת תמיד באמצע בין הלחץ להרפיה, בין ה"שוט" ל"גזר").

הצורך לאפשר לילדים ילדות מאושרת יותר מביא הורים לכל מיני פתרונות. החל ממעבר לאיזור מגורים אחר, לסביבה יותר "טובה", העברתם לבי"ס אחר, מאתגר ומעניין יותר, עבור דרך רישומם לחוגי העשרה וחשיפתם למופעי תרבות ופעילות פנאי ולבסוף גם העשרה חומרית בצעצועים, גאדג'טים וריהוט נאה לחדר.

בכל התחומים האלה משתדלים הורים לא לכפות, אלא לשתף את הצעירים כבר מגיל צעיר בהחלטות וע"י כך לנטרל מראש את ההתנגדות. הורים רבים מוצאים שדרך התייעצות ושיתוף בהחלטות הם מצליחים למצוא את שביל הזהב שבין דחיפה להישגים לבין נתינה אינסופית. חשוב להם בעקיפין להציג את העיסקה הנרקמת בינם לבין ילדיהם: אנחנו מספקים את התנאים להתפתחות ואתם מתאמצים להשיג.

הורים צעירים, בוגרי השיטה המתוארת, יולדים ילדים מאוד יקרים, ילדים שהתאפקו שנים רבות מללדת אותם. ההורים למדו שנים רבות ועמלו רבות כדי לייצב את מעמדם הכלכלי, כל זאת מתוך התכוונות ללדת את ילדיהם לתוך קן מוכן מסודר ומזומן לקבל את פניהם. גם הסבים עצרו את נשימתם לכמה שנים טובות עד שבורכו בנכדים. כל זה גורם לחדר הראשון של אותו ילד להראות כממלכה של יורש עצר כחול דם. בשלב הזה אין ספק שהחדר נראה בדיוק כמו שההורים חלמו שיראה כל השנים שתכננו. בתוך כל התפאורה הזאת גדל לאט לאט הגוזל ומסתבר שיש לו גם אישיות, וככל שהוא גדל הוא יותר ויותר אישיות והתפאורה אכן נהפכת למשנית. בהמשך נולדים לו גם אחים ובסופו של דבר נפרט החלום לעבודה יומיומית מייגעת.

כדאי להרים ראש מעת לעת מתוך זרם העבודות השוטפות ולזכור שיש כאן דרך ויש כאן מסלול והחיים אינם מתגלגלים מעצמם ושמאחורי כל ילד מצליח עומד הורה מכוון. סביבת מגורים מטופחת יוצרת לילד רוגע מצד אחד והגדרת אישיות מצד שני. זו הסביבה המידית שבה הוא יכול להרגיש נוח ולשאוב בטחון. הורים יכולים לבחור לו חדר בעצמם ובכך בעצם ל"ילד אתו" או להתייעץ איתו ובכך לבגר אותו.

קיימות כמה חברות לייצור חדרי ילדים. רוב הקולקציות הקיימות עונות על צרכים של ילדים צעירים ונראים כחדרים שאמא בחרה לילד שהיא רוצה שימשיך להיות ילד קטן. לילדים יותר בוגרים השוק בעצם לא מציע הרבה. אל תוך הנישה הריקה הזו התפרצו החברות המייצרות מיטות ומה שהן מציעות בעצם זה למלא את החדר במיטה (מיטה כפולה או מיטה וחצי) והנוער עט על הפתרון מכיוון שהוא רואה בזה הכרזת עצמאות ובגרות אך גם מכיוון שאין לו כל הצעה אחרת.

עד השנים האחרונות ניתן היה לחשוב שהעיצוב הוא נחלתם של איטלקים וסקנדינבים, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים מקפידים לצרוך עיצוב ולהתעדכן בו. מצד אחד חדרו לשוק כמה חברות המייבאות את הקו הראשון בעיצוב מהעולם הגדול (פעמים על חשבון האיכות) ומצד שני כמה מעצבים ישראלים זכו לתהילה בעולם הגדול. ככל שהעיצוב נוכח יותר בחיינו אנחנו יותר יודעים אותו ומבינים בו.

קניית ריהוט לחדר נוער קורה בכמה הזדמנויות בחיי משפחה: כשעומד להתווסף עוד צאצא למשפחה וכל אחד "עולה בסולם הדרגות", כשהנער עולה לכתה א, כמתנת בר מצווה, אפשר גם כהכרזת התבגרות בגיל הנעורים ואפשר כמובן בגילאי ה-20 (הם הרי נשארים בבית ההורים כמעט לנצח). מומלץ בכל שלב לשתף אותם בהחלטה ולהפיק מכך את כל הרווחים המשניים שתוארו לעי"ל.

 

*הכותבת היא מנהלת משרד לתכנון אדריכלי -טלי ארז אדריכלות

טלי ארז מנהלת את המשרד לתיכנון אדריכלי בשם " טלי ארז אדריכלות" .בגישה מיוחדת של חדשנות ורעננות עם ידע ונסיון רב.התמחות במתן פתרונות מקצועיים ותשומת לב לדרישות הלקוח .הכרת הצרכים של הלקוחות בעיר ,במגזר הכפרי ובקיבוץ המתחדש.בניה ירוקה ושמירה על הסביבה ביחד עם שמירה על תקציב המזמין.מתן מענה לבניה ציבורית והרחבות קהילתיות.התכנון נעשה לפרויקטים בכל הארץ. לפרטים www.tb-arc.co.il 
href="mailto:erez.tali@gmail.comerez.tali@gmail.com">">erez.tali@gmail.com  




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב