דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השלבים בהגשת תביעת רשלנות רפואית 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 992   [ נצפה 2669 פעמים ]

מהם השלבים בהגשת תביעת רשלנות רפואית?

ראשית, חשוב לפנות לעו"ד המתמחה בתביעות רשלנות רפואית. עורך הדין יבצע, בשלב  הראשון איסוף של החומר הרפואי הרלוונטי לתביעה. במקרה בו מדובר, למשל, ברשלנות בניהול מעקב ההיריון ואי אבחון מום בבדיקות האולטרה סאונד, יפנה עורך הדין לרופא שביצע את מעקב ההיריון ולרופא שביצע את בדיקות האולטרה סאונד וידרוש קבלת העתק הרשומה הרפואית המלאה. במקרים של תביעות המתייחסות לרשלנות בניהול לידה, יפנה עוה"ד לביה"ח בו בוצעה הלידה ויבקש לקבל העתק התיעוד הרפואי המלא המתייחס ללידה, לרבות דפי המוניטור, רישום התרופות שניתנו, קצב התקדמות הלידה ועוד.

בשלב השני יפנה עוה"ד לרופא מומחה בתחום הגניקולוגיה ו/או בתחום האולטרה סאונד על מנת שיבחן את החומר הרפואי ויקבע האם הייתה רשלנות של הצוות הרפואי. במידה והרופא קובע כי הייתה רשלנות, יכין הרופא חוות דעת רפואית אותה יש לצרף לכתב התביעה (על פי החוק לא ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית ללא חוות דעת). בנוסף, יפנה עורך הדין לרופא מומחה בתחום הנזק שנגרם לתינוק, על מנת שיערוך חוות דעת שתתייחס למצבו של התינוק ויקבע את אחוזי הנכות שנגרמו לו בעקבות המום עמו נולד. לאחר סיום כתיבת חוות הדעת הרפואיות (בשאלת האחריות ובשאלת הנזק), יכין עורך הדין תביעה, אותה יגיש לבית המשפט המוסמך.

 

שאלות נפוצות:

האם ניתן לפנות לכל רופא על מנת שיכין ''מכתב'' אותו ניתן לצרף לתביעה ובכך לענות על דרישת החוק לחוות דעת רפואית? לא. מכתב של רופא אינו עונה אחר דרישת "דיני הראיות" לגבי חוות דעת רפואית. חוות דעת רפואית אמורה להיות ערוכה בהתאם לחוק והיא מהווה תחליף לחקירה ראשית בבית המשפט. בנוסף, קיימת חשיבות רבה לזהותו של המומחה ולניסיונו בכתיבת חוות דעת ובמתן עדות בבית המשפט.

 

מהם אחוזי הנכות אותם קובע המומחה? תינוק שנולד עם מומים סובל מפגיעות בתחומים שונים. לדוגמה: תינוק שנולד עם פיגור שכלי, אי שליטה על סוגרים ושיתוק ב- 4 הגפיים. במקרה כזה, יש לפנות למומחה בתחום הנוירולוגיה על מנת שיקבע את נכותו הנוירולוגית של התינוק. לאחוזי הנכות חשיבות רבה בתביעות רשלנות רפואית, היות וגובה הפיצוי נגזר מגודל הפגיעה. בנוסף, המומחה מעריך מהם צרכיו המיוחדים של התינוק ומהי תוחלת החיים הצפויה לו.

 

האם רק התובע מגיש חוות דעת רפואית? לא. לאחר שמוגשת התביעה לבית המשפט, מועבר עותק מכתב התביעה לנתבעים (ביה''ח ו/או הרופאים). על הנתבעים מוטלת החובה להגיש כתב הגנה מטעמם וכן לפנות לקבלת חוות דעת רפואית נגדית. בסופו של יום עומדות בפני בית המשפט שתי חוות דעת בכל תחום: האחת של התובעים והשנייה של הנתבעים. לעיתים קורה שבית המשפט מחליט למנות מומחה ניטרלי מטעמו, כך שבפני בית המשפט עומדות שלוש חוות דעת שונות.

 

לאיזה בית משפט מוגשת התביעה? ההחלטה לאיזה בית משפט מסורה הסמכות לדון בתיק מחולקת לסמכות עניינית וסמכות מקומית. סמכותם העניינית של בתי משפט השלום הינה עד 2.5 מליון ש"ח וסמכותם העניינית של בתי המשפט המחוזיים הינה מעל 2.5 מיליון ש"ח. לגבי סמכות מקומית- יש להגיש את התביעה לבית המשפט שבתחום שיפוטו מצוי מקום מושבו של הנתבע. 

 

מהו הסכום אותו יש לציין בכתב התביעה וכיצד יודעים להעריכו? בתביעות רשלנות רפואית התובע אינו מציין מהו סכום התביעה וזאת בניגוד לתביעה אזרחית "רגילה". בתביעות רשלנות רפואית, בית המשפט הוא המוסמך לקבוע מהו גובה הפיצוי והוא עורך את שומת הנזק. הסכומים היחידים המפורטים בכתב התביעה מתייחסים ל"נזק מיוחד" והם כוללים את כל ההוצאות שהוציאו התובעים עד למועד הגשת התביעה.

 

כיצד בתי המשפט מעריכים את הנזק שנגרם כתוצאה מלידתו של תינוק הסובל ממום?

בתי המשפט פיתחו דוקטרינות לצורך הערכת שומת הנזק. באופן כללי ניתן לומר כי מטרת הפיצוי הינה "השבת המצב לקדמותו", היינו, באמצעות הפיצוי מנסה בית המשפט להעמיד את התובע במצב בו היה אלמלא אירע אירוע הנזיקין. ראשי נזק העיקריים בגינם ניתן פיצוי כוללים:

הפסדי השתכרות- לגבי קטין, מבוצע חישוב בהתאם לשכר הממוצע במשק עד גיל הפרישה.

הוצאות רפואיות לעבר ולעתיד- בהתאם להערכת המומחים בתחום הנזק

עזרת צד ג'- החישוב מבוצע בהתאם להיקף העזרה הנדרשת לקטין הפגוע וזאת בהתאם לחוות הדעת הרפואיות בתחום הנזק. במקרים בהם התובע נכה בשיעור 100% ולפיכך זקוק לעזרה בביצוע כל פעולות היומיום, יינתן פיצוי הכולל עזרת מטפל במשך 24 שעות ביממה.

כאב וסבל- פיצוי בגין "עגמת הנפש" שנגרמה לקטין שנולד במומו.

 

 

מהו סך הפיצויים המשולמים במקרים של הולדה בעוולה ו/או במקרים בהם נולד תינוק הסובל ממום כתוצאה מרשלנות הצוות הרפואי במהלך הלידה? באופן כללי ניתן לומר כי הפיצויים הנפסקים הינם גבוהים מאוד (מיליוני ש"ח) וזאת מאחר והנזקים שנגרמו הינם חמורים, לצמיתות וכן מדבור בשנים רבות בהן צפוי התובע לחיות במומו.  סכום הפיצוי הגבוה ביותר שנפסק עד היום בתחום זה הינו 14 מיליון ש"ח. במקרים נוספים נפסקו סכומים של כ- 10 מיליון ש"ח.

 

עד מתי ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית והאם יש משמעות למועד הגשתה?

הקטין יכול להגיש את תביעתו עד הגיעו לגיל 25. יחד עם זאת, רצוי שלא להמתין פרק זמן כה ארוך, אלא לפעול להגשת התביעה כבר בשלב מוקדם יותר, היות ושיהוי בהגשת התביעה עלול לגרום לקושי בהוכחתה.

הכותבת הינה עורכת דין עדי וייס המתמחה בייצוג תובעים בתביעות רשלנות רפואית וכן בתחומים נוספים הקשורים בנזקי גוף בכלל, לרבות: תאונות דרכים, תאונות עבודה, תביעות נגד הביטוח הלאומי, תביעות כנגד קופות חולים, פגיעות גוף בנושאים שונים כגון: נפילות, פציעות וכיוצב'. עו"ד עדי וייס הינה חברת הוועדה לרפואה ומשפט של לשכת עורכי הדין, חברה בפורום הנזיקין של לשכת עורכי הדין וכן חברה בוועדה לחוק זכויות החולה. בנוסף, מנהלת עו"ד עדי וייס פורום רשלנות רפואית ברשת האינטרנט ובו מתן מענה וייעוץ ראשוני לפונים. ניתן ליצור קשר עם עו"ד וייס בטלפון 03-6880303 באתר: http://www.adi-law.co.il וכן ניתן להפנות שאלות לכתובת הדואר האלקטרוני: adi@adi-law.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב