דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


קבלת תביעה להשתתפות בחוב שנפסק בהליכי בוררות זרים מתוקף הסכם משולש בין הצדדים 

מאת    [ 27/01/2010 ]

מילים במאמר: 420   [ נצפה 1681 פעמים ]

חוזים

ת"א 1124-04, BIP CHEMICALS LTD נ' גד כימיקלים

אלכס קיסרי

 

10.01.2010

העובדות:
1. בשנת 1976 הוקם מיזם משותף של פעילות בתחום התעשייה הכימית באיראן בין חברת BIP CHEMICALS לחברת "גד כימיקלים" בשיתוף איש עסקים איראני (מחבוביאן). על רקע המהפכה האיסלמית באיראן חדל המיזם המשותף להתקיים ובעקבות כך הוגשה נגד השותפות במיזם תביעה לתשלומי כסף מסוימים על ידי איש עסקים איראני, שהיה גם הוא שותף למיזם.
2. התביעה התבררה בהליכי בוררות בשוויץ ונפסק שהשותפות במיזם חייבות בתשלום לאיש העסקים האיראני, אשר מצידו הגיש תביעה נוספת בבוררות בשוויץ נגד BIP CHEMICALS והוא זכה גם בתביעה זו. BIP CHEMICALS שילמה את מלוא הסכומים שנפסקו בשני פסקי הבוררות והיא תובעת מגד כימיקלים השתתפות בסכומים אלה.

החלטה:
1. גד כימיקלים לא חלקה על קיומו של ההסכם המשולש אשר, קיומו ותוקפו לא הוכחשו, יצר מערכת יחסים בין התובעת וגד מצד אחד, לבין מחבוביאן מן הצד האחר. מערכת יחסים זו היא העומדת ביסוד תביעתה של התובעת המבוססת על חבותה, המשותפת לגד, כלפי מחבוביאן, ועילת תביעתה של התובעת היא בחזקה הקבועה בסעיף 54 לחוק החוזים (חלק כללי) תשל"ג-1973 ,שלפיה שניים שחייבים חיוב אחד חייבים בו יחד ולחוד.
2. בהוכחת תביעה להשתתפות או לשיפוי אין צורך בהכרעה שיפוטית כלשהי בשאלת תוקפם של פסקי הבוררות הזרים, ודי בהם כדי להוות ראיה לעובדה שניתנו ולחיוב הכלול בהם. לתכלית זו די אם יתקבלו כראיה בדרך של הכרה אגבית.
3. אין סיבה לסטות מחזקת השוויון הקבועה בסעיף 56(א) לחוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 ולחייב את גד כימיקלים בשיעור העולה על מחצית מן הסכומים שאותם שילמה התובעת בתשלומי הוצאות משפטיות, ובכלל זה תשלומים למוסד הבוררות או הוצאות משפטיות ששולמו לאיש העסקים האיראני.
4. טענת ההתיישנות שהעלתה גד כימיקלים נדחית. מניין תקופת ההתיישנות לגבי תביעתו של תובע התובע השתתפות מתחיל מיום שהוא שילם לנושה, בהתאם לכך, ובהתאם למועדים שהוכחו כמועדי התשלום של התובעת למחבוביאן, ניתן לקבוע שכשהוגש כתב התביעה המקורי טרם חלפה תקופת ההתיישנות בנוגע להשתתפות בתשלומים על פי פסק בוררות הריבית, ומאוחר יותר, גם כשתוקן כתב התביעה, טרם חלפה תקופת ההתיישנות על פי פסק בוררות התוספת.
5. על גד כימיקלים להשתתף בתשלומים שנעשו על ידי BIP CHEMICALS וזאת לאחר שקבע כי על פי ההסכם להקמת המיזם קיימת חובת השתתפות, ומחומר הראיות, הכולל גם את פסקי הבוררות השוויצריים, עולה ש- BIP CHEMICALSחויבה בתשלום לאיש העסקים האיראני והיא שילמה את המתחייב ממנה.
6. כמו כן יימשך ההליך נגד בעלי מניותיה ומנהליה של גד כימיקלים שכן BIP CHEMICALS טענה מלכתחילה שעם תחילת העימות המשפטי הם פעלו לרוקן את גד כימיקלים מנכסיה.

את פסק הדין המלא תוכלו למצוא בתקדין, המאגר המשפטי הטוב ביותר בישראל, הכולל במנוי אחד מעל ל-500,000 מסמכי פסיקה וחקיקה וכחצי מיליון כתבות עיתון גלובס !!!
http://www.takdin.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב